تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848703045




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عقل عارف و نفس عزوف- آیة الله جوادی آملی(14)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: عقل عارف و نفس عزوف- آیة الله جوادی آملی(14)

از آن جا كه قرآن، اهل‌بیت عصمت و طهارت را از گزند هر گونه خطا و عصیان و نسیان، معصوم و مصون می‌داند، سخنان اهل‌بیت علیهم السلام در كیفیت تزكیه نفس و شناخت موانع سیر آدمی به سوی خدا، سهم مؤثری دارد؛ زیرا اینان، راه شناسانی هستند كه راه را به خوبی پیموده‌اند و راهنمایانی هستند كه سالكان را به درستی رهبری می‌كنند. یكی از سخنان امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(علیه افضل صلوات المصلین) درباره تهذیب روح و تزكیه نفس، این است: "لا یزكو عندالله سبحانه الا عقل عارف و نفس عزوف"(1) یعنی، فقط انسان صالحی به نزاهت روح و تزكیه نفس موفق است كه دارای دو ركن باشد: عقل عارف و نفس عزوف.(2) عقل عارف عقلی است كه در تشخیص صدق و كذب، حسن و قبح و حق و باطل، اشتباه نكند و پس از فهمیدن صدق و حسن و حق و تشخیص آنها از قبح و كذب و باطل نیز باید حق و صدق را فراهم كند و از باطل و كذب بپرهیزد و نیك را انتخاب و از قبیح، اجتناب كند. عزوف یعنی كسی كه نسبت به گناه، بی‌رغبت است و خود را از گناه باز می‌دارد. گاهی نفس میل به گناه دارد؛ ولی عقل او را راهنمایی می‌كند؛ اما گاهی بر اثر هدایت و تدبیر عقل، نفس می‌فهمد كه گناه سم است و باید به آن، عازف و بی‌رغبت بود. برای این كه عقل، عارف و نفس، عزوف شود شرایطی است و سرانجام همه امور را باید از ذات اقدس خداوند مسئلت كرد و بر او تكیه كرد.عزوف یعنی كسی كه نسبت به گناه، بی‌رغبت است و خود را از گناه باز می‌دارد. گاهی نفس میل به گناه دارد؛ ولی عقل او را راهنمایی می‌كند؛ اما گاهی بر اثر هدایت و تدبیر عقل، نفس می‌فهمد كه گناه سم است و باید به آن، عازف و بی‌رغبت بود. برای این كه عقل، عارف و نفس، عزوف شود شرایطی است و سرانجام همه امور را باید از ذات اقدس خداوند مسئلت كرد و بر او تكیه كرد.ابوالحسن عامری در رساله الامد علی الابد می‌گوید: جسم را طبیعت، تحریك می‌كند و حركت بدن ما بر عهده نیروی طبیعی است و آن نیروی طبیعی بدن را، نفس تدبیر می‌كند و نفس نیز به وسیله عقل هدایت می‌شود؛ چون درك معارف كلی بر عهده عقل است؛ اما عقل را خدا تقدیر می‌كند. پس اگر اعضا و جوارح بدن بخواهد كاری مانند نماز یا جهاد انجام دهد، حركت‌ها بر اثر تحریك نیروهای طبیعی است و نیروهای طبیعی را نفس، تدبیر می‌كند و هدایت نفس را عقل بر عهده دارد؛ اما تقدیر و اندازه‌گیری این هدایت‌ها را خداوند به عقل عطا می‌كند. پس در صورتی كار، رنگ الهی می‌گیرد كه به تدبیر نفس و هدایت عقل برسد و در آن جا از تقدیر الهی استمداد كند.(3) این بخش ادراك است كه عقل با این كار به عرفان نظری راه پیدا می‌كند؛ اما بعد از معرفت و فهمیدن حق و باطل، عمل كردن به آن مهم است. چه بسا انسان عالم باشد ولی توفیق عمل پیدا نكند.پی‌نوشت‌ها:1. شرح غررالحكم، ج 6، ص 427.2. بی‌رغبت.3. الامد علی الابد، فصل پنجم، ص 88.منبع:کتاب مراحل اخلاق در قرآن، آیة الله جوادی آملی.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن