تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820930115




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انيميشن جذابي به نام «وال اي»


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: انيميشن جذابي به نام «وال اي»
ضيغمي - به بهانه پخش انيميشن وال اي از شبكه 2 رسانه ملي به نقل از «انيميشن امروز» و«مهر» نگاهي به نكات مهم و جالبي درباره اين انيميشن انداخته ايم

كارگردان: اندرو استانتون

نويسندگان: اندرو استانتون، جيم كاپوبيانكو

صدا پيشگان: بن برت، اليسا نايت، فرد ويلارد، جان راتزنبرگر

ژانر: تخيلي، انيميشن

استوديو: والت ديزني پيكچرز، پيكسار انيميشن استوديوز

افتتاحيه: ۲۷ ژوئن ۲۰۰۸ (7 تير 1387 )

مدت زمان فيلم: 103 دقيقه

هزينه صرف شده: 180 ميليون دلار

خلاصه داستان: چه اتفاقي مي افتد اگر انسان زمين را ترك كند و فراموش كند آخرين روبات را با خود ببرد؟ وال-اي پس از صدها سال تنهايي و انجام كارهايي كه براي آن ها ساخته شده بود هدف تازه اي در زندگي اش مي يابد و اين درست موقعي است كه او با روبات جستجوگر زيبايي به نام ايو آشنا مي شود.

نكاتي درباره وال اي كه نمي دانستيد

-نام شخصيت اصلي فيلم (كه نام فيلم نيز هست) كلمه اي تركيبي ست كه از پشت سرهم قرار دادن حرف اول كلمات زير بدست آمده: Waste Allocation Load Lifter -- Earth-Class

- اندرو استانتون (نويسنده و كارگردان فيلم) در سال ۱۹۹۰ به عنوان دومين انيماتور و نهمين كارمند به استوديوي پيكسار پيوست.

- استانتون پيش از اين فيلم هاي در جستجوي نمو (۲۰۰۳) و زندگي مورچه (۱۹۹۸) را كارگرداني كرده و همچنين علاوه بر نويسندگي اين 2 نويسنده فيلم هاي داستان اسباب بازي (۱۹۹۵)، داستان اسباب بازي ۲ (۱۹۹۹) و كارخانه هيولاها (۲۰۰۱) بوده و خودش نيز در ماشين ها (۲۰۰۶) ، باورنكردني ها (۲۰۰۴) و داستان اسباب بازي (۱۹۹۵) به جاي شخصيت ها صحبت كرده است.

- در جستجوي نمو (۲۰۰۳) توانست براي استانتون جوايز ارزشمندي همچون اسكار بهترين انيميشن، بهترين انيميشن هاليوود، جايزه دي وي دي اكس و آني را به ارمغان آورد. وي همچنين براي نويسندگي داستان اسباب بازي (۱۹۹۵) نامزد دريافت اسكار بوده است.

چند نكته ديگر درباره فيلم:

- در 40 دقيقه نخست از فيلم Wall-E، در مدت زماني كه نه انساني ديده مي شود و نه كلامي شنيده مي شود، چنان شعر تصويري زيبايي به نمايش گذاشته مي شود كه مفهوم عميق تر و سياه تر نهفته در پشت تصاوير به سختي مجالي براي خودنمايي مي يابد. صحنه پوشيده شده است از ساختمان ها و آسمان خراش هاي مرتفع اما خالي از سكنه. در اين سرزمين بدون آدميزاد و بدون انيميشن! تنها يادگارهايي از زندگي گذشتگان ديده مي شود. خورشيد كم نور و غبار گرفته چشم اندازي از سرزميني وهم آور و مرگ زده را روشن مي كند و تنها ساكن اين سرزمين خالي و رها شده، يك روبات كهنه و به ظاهر درب و داغان است.

- نسل كودكاني كه در ۱۶ سال گذشته با انيميشن هاي پيكسار بزرگ شده اند، عادت كرده اند كه هر بار با تماشاي فيلم هاي جديد پيكسار غافلگير شوند. اما پيكسار اين بار و با Wall -E گامي فراتر از غافلگيري برداشته است. استوديوي پيكسار فيلمي با درجه بندي مجاز (G) براي كودكان ساخته است كه مضمون آن تا به امروز فقط در فيلم هايي غير مجاز براي كودكان ديده مي شد. مضمون نابودي و انهدام حيات و نسل بشر به خصوص در سال هاي اخير بسيار مورد توجه فيلمسازان بوده است. فيلمسازاني چون استيون اسپيلبرگ، فرانسيس لارنس، ام نايت شيامالان و ورنر هرتزوگ هر يك از ديدگاه خود به اين موضوع سياه و غم انگيز پرداخته اند.

- با تمام اين اوصاف Wall_E ( طبيعتا و چنان كه از يك فيلم انيميشن انتظار مي رود ) تماما يك فيلم سياه و تلخ نيست. از يك سو فيلمي است صلح جويانه و عاشقانه اي ساده با احساسات خالصانه اي كه بي شباهت به فيلم هاي چاپلين نيست و از سوي ديگر Wall-E را مي توان به نوعي در شمار فيلم هاي علمي تخيلي نيز محسوب كرد با الهاماتي از فيلم هاي معتبر اين ژانر، از اوديسه فضايي گرفته تا بيگانه.

Wall-E - يك روبات اسقاطي و كهنه است كه بيش از آن چه كه برايش برنامه ريزي شده زنده مانده است. او تمام روزش را به تلاشي سيزيف sisyphus گونه براي جمع آوري و بسته بندي زباله هاي باقي مانده از نژاد بشر بر روي زمين مي پردازد. نام او خلاصه شده Waste Allocation Load Lifter- Earth Class ( آشغال جمع كن- زميني) است اما با وجود اين نام، او لزوما هر چيزي را كه پيدا مي كند آشغال نمي داند. در لاشه كشتي زنگ زده اي كه او و سوسكش براي فرار از توفان هاي شن به آن پناه مي برند، Wall -E گنجينه اي گرانبها از دانه هاي مختلف، فندك ها و يك مكعب روبيك را جمع آوري كرده است. علاقه و ستايش او نسبت به بازمانده هاي دست ساز نسل گمشده بشر قابل درك است چرا كه خود او نيز به نوعي يكي از همان بازمانده هاي تمدن بشري بر روي زمين است. نسل بشر مدت هاست كه سياره زادگاهش را در جستجوي مكان بهتري براي زندگي ترك كرده است و Wall-E در محاصره خروارها مصنوعات بشري باقي مانده بر روي زمين، ناگهان در مي يابد كه انسان ها منقرض نشده اند. او در ميان زباله ها، گهگاه قطعاتي را پيدا مي كند كه گران بها، جالب توجه و قابل استفاده هستند و بعضي از اين قطعات به زعم Wall-E، حتي صاحب روح و زندگي تلقي مي شوند.

موفقيت فيلم وال اي آخرين اثر پيكسار، مرهون 3 عامل مهم است: انيميشن جذاب، تصاوير شگفت انگيز و يك داستان علمي تخيلي محبوب.

وال اي، فيلمي همانند در جستجوي نموست و حتي بزرگسالان نيز مي توانند از آن لذت ببرند. فيلم ديالوگ ندارد و به راحتي مرزهاي زبان را در مي نوردد كه اين عامل كاملا با فضاي فيلم سازگار است، زيرا فيلم داستاني ميان سياره اي را روايت مي كند. داستان در 700 سال بعد مي گذرد. شهري از آسمان خراش ها كه از زمين روييده اند. يك نماي نزديك تر آشكار مي سازد كه اين آسمان خراش ها همه از آشغال ساخته شده اند كه خيلي تر و تميز به صورت توده يا اشكال مكعب شكل، به هم فشرده شده و روي يكديگر تلنبار شده اند. در تمام كره زمين تنها يك مخلوق جنبنده وجود دارد و او وال.اي آخرين بازمانده روبات هاي خورشيدي است. جاي شكي نيست كه او مذكر است آشغال ها را بر مي دارد و روي هم تلنبار مي كند، آن ها را به صورت مكعب فشرده مي كند و سپس توسط تراكتورش بر بالاي آخرين نقطه آسمان خراشي كه ساخته مي گذارد. وال.اي بسيار تنها ست. اما آيا خودش مي داند؟ او شب ها به خانه مي آيد، يك منطقه بزرگ انباري شكل كه گنجينه كوچك اش را كه حاصل آشغال گردي هايش است ( و آن ها را با چراغ هاي كريسمس آذين بندي كرده)، در آن نگهداري مي كند. وقتي مي خواهد استراحت كند كفش هايش! را از چرخ هاي خسته اش بيرون مي آورد و به خواب مي رود. فردا روز ديگري است. يكي از هزاران روز، از زماني كه آخرين گروه انسان ها زمين را ترك كردند و در سفينه اي غول آسا روي يك مدار ساكن شدند. روزي روزمرگي وال.اي شكسته مي شود.

آخرين نكته درباره فيلم: مي گويند اين بهترين انيميشن پيكسار تا به امروز است. يك انيميشن شگفت انگيز و جاه طلبانه از شركتي كه هيچ وقت در هيچ يك از كارهايش متوقف نشده است و هميشه چيز تازه اي ارائه داده است. اين يكي هم يك انيميشن صامت عاشقانه است! اين فيلم تحسين منتقدان را در پي داشته است.
 سه شنبه 30 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 398]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن