واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جسارت فیلمسازان جوان مثال زدنی است
در جلسه نقد فیلمهای بخش مسابقه جشنواره فیلم كوتاه تهران؛میرباقری: فیلمسازان جوان موضوعات متنوعی را دستمایه قرار دادهاندنخستین جلسه نقد و بررسی فیلمهای بخش مسابقه با حضور «بیژن میرباقری» به عنوان گرداننده مراسم و كیارش اسدیزاده، سامان استركی، موسی علیجانی، پژمان تیمورشاش، ابراهیم ایرجزاده، مرجان اشرفی زاده، حامد كلاهداری، حامد فارسی كه آثارشان در سانسهای روز نخست جشنواره به نمایش در آمده بود، در سینما فلسطین برگزار شد.در ابتدای این نشست «بیژن میرباقری» از تغییر مضامین فیلمها و گرایش به سمت موضوعات متنوع ابراز خرسندی كرد و گفت: هر سال كه جشنواره را دنبال میكردم از دیدن مضامینی كه گرایش به سوی مگر داشتند رنج میبردم. اما امسال مضامین متنوعی در آثار فیلمسازان دیده شد كه مرهون رشد فیلمسازان است و رشد فیلمسازان به رشد جشنواره كمك میكند.این فیلمساز به مقایسه دو بخش سینمای جوان و نوعی نگاه در جشنواره فیلم كوتاه تهران پرداخت و گفت: در بخش نگاه ملی مسایل و مشكلات فنی فیلمسازان حل شده است از جمله تصویربرداری، صدابرداری و حتی نورپردازی فیلمها شكل حرفهای تری گرفته است. همچنین در این بخش فیلمها كمتر از موسیقی انتخابی بهره گرفتند و با توجه به حال و هوای فیلم موسیقی ساخته شده است.«میرباقری» جسارت فیلمسازان بخش سینمای جوان را مثالزدنی دانست و اظهار داشت: در بخش سینمای جوان نسبت به انتخاب مضامین، نوع كارگردانی و بازیگری جسارت بیشتری به خرج داده شده است ولی در بخش نوعی نگاه فیلمسازان به لحاظ اینكه حرفهای تر شدهاند در استفاده از معنا و مفهوم محتاطتر عمل میكنند و این احتیاط كارشان را شسته و رفته كرده است.كارگردان «همه ما خوبیم» ضمن ابراز امیدواری از روند حركت فیلمسازان جوان در این دوره از جشنواره گرایش فیلمسازان جوان را معطوف به مفاهیم زندگی و ابعاد مختلف آن دانست و كمتر آن را ناامید كننده تلقی كرد.«سامان استركی» نیز به عنوان یكی از فیلمسازان حاضر در جلسه فضای فعالیت در عرصه فیلم كوتاه را مطلوب خواند و گفت: من پیشتر فیلم كوتاه تجربی ساخته بودم و از آنجایی كه فضایی كه باید فیلم كوتاه در آن تغذیه میشد را مطلوب نمیدیدم تصمیم گرفتم فیلم بلندم را بسازم اما پس از آنكه دوره جدید آمد و احساس كردم كه فضای تجربی مناسبی وجود دارد و در جشنواره شركت كردم.كیارش اسدیزاده كه با فیلم پشت سر من در جشنواره فیلم كوتاه شركت كرده است درباره علت انتخاب زندگی یك نابینا برای فیلم كوتاهش گفت: وقتی سر و كارم با نابیناها میافتاد همیشه برایم جالب بود كه بدانم از كسی كه ندیدهاند چه دركی دارند. آنها با توجه به اینكه حجم را درك نمیكنند اما در كل از آناتومی هر فردی كه با آن رو به رو میشوند دركی خواهند داشت ولی فاقد درك نور و رنگ هستند.وی حركات اضافه دوربین در پشت سر من را تعمدی خواند و گفت: برای انتقال حس نابینا بودن شخصیت فیلم و اعمال هرج و مرج به فیلم و القای فشار عصبی او دكوپاژ و نوع فیلمبرداری به كارم كمك كرد و به این دلیل است كه حركات دوربین تند و غیرواقعی است.«مرجان اشرفیزاده» سازنده فیلم « آن بالا كنار جاده» در پاسخ به این سؤال كه دغدغه جایزه دارد یا فیلمسازی شخصیاش را دنبال میكند گفت: فیلمهای قبلیام چون از نظر زمانی بلند بودند به لحاظ تولید فیلمهای سختی بودند به همین دلیل احساس كردم مسیر درستی برای فیلم كوتاه نیست. من از زمانیكه كار فیلمسازی را شروع كردم آرزویم ساخت فیلم بلند بوده است ولی دغدغه جایزه نداشتهام. فقط میخواهم به تعریف درستی از فیلم كوتاه برسم.منبع : خبرگزاری فارس
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]