واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: كمال تبریزی در دانشگاه تهران مطرح كرد:بسیاری از فیلمسازان مطرح دیگر قواعد كلاسیك را رعایت نمیكنند
برنامه «یك روز با یك فیلمساز» با حضور كمال تبریزی - به عنوان میهمان ویژه - و اجرای حبیب رضایی با پخش فیلمهای «شیدا»، « یك تكه نان» و«گاهی به آسمان نگاه كن» در دانشگاه تهران برگزار شد.كمال تبریزی دربارهی تنوع فیلمهایش گفت: این تنوع به لحاظ ساختاری وجود دارد، اما به لحاظ مفهومی تمام این ساختارهای متفاوت، فصل مشتركی دارند كه جریان فیلمسازی مرا پدید میآورد.وی ادامه داد: مانند بعضی از فیلمسازان نمیتوانم حالت تكنسین داشته باشم و هر فیلمنامهای را بسازم. بلكه در برخورد با یك فیلمنامه پیش از آن كه ساختار آن برایم اهمیت داشته باشد، موضوع و مضمون آن برایم مهم است.تبریزی دربارهی گرایش اندك فیلمسازان ایرانی به اقتباسهای ادبی گفت: تمام اقشار فرهنگی و هنری به ویژه فیلمسازان باید پیش از دیگر اقشار مطالعه داشته باشند و طبیعی است بعد از خواندن رمانی كه تحت تاثیر آن قرار گرفتهاند، به برگرداندن آن به مدیوم سینما میاندیشند.وی با اشاره به اقتباس فیلم «گاهی به آسمان نگاه كن» از رمان «مرشد و مارگریتا» گفت: هر چند این رمان، هنگام نوشته شدنش مورد توجه قرار نگرفت و حتی بعد از مرگ نویسنده منتشر شد، این ویژگی را داشت كه گویی متعلق به سالهای آینده است وهمین ویژگی مرا به ساخت این فیلم تشویق كرد.وی اظهار تاسف كرد: هنوز سیستم و جامعه ما با طرح بسیاری از مضامین انتقادی در سینما مشكل دارند در حالی كه برای گسترش هر چه بیشتر این هنر نیازمند تنوع موضوعی هستیم و طبیعی است كه با این شرایط، اقتباس از شاهكارهای ادبی، روزبه روز كمتر و كمتر میشود.تبریزی تصریح كرد: جامعه ما تحمل و حوصله لازم را برای طرح این مضامین انتقادی ندارد و بیشتر تمایل دارند موضوعات در سطح باقی بمانند و حتی گاه به سمت ابتذال كشیده شوند كه این اتفاق ناخوشایند از تلویزیون به سینما هم تسری پیدا كرده است و اتفاق ناخوشایندتر آن است كه بعد از ساخت این آثار، سازندگان آنها به خودشان تبریك میگویند.وی همچنین درباره گرایش به ساختارهای نو در سینمای ایران گفت: بسیاری از فیلمسازان مطرح دیگر قواعد كلاسیك را رعایت نمیكنند، اما یكی از مشكلات بزرگ جامعه ما این است كه در فرمها و ساختارهای جدید هنری از دریچه درستی وارد نشدهایم.این كارگردان سینما، «مارمولك» را كاملترین فیلم از نظر هماهنگی عناصر گوناگون فیلم با یكدیگر دانست و گفت: شاید مشكل بزرگ این فیلم این بود كه زودتر از زمان خود ساخته شد و جامعه ما هنوز آمادگی و تحمل مضامین مطرح شده در آن را نداشت.تبریزی خاطرنشان كرد: در دورهای خاص این حساسیت نسبت به فیلم «مارمولك» پدید آمد. اما به هر حال ساخت این گونه آثار برای سینمای ما لازم است و تاثیرمثبت آن شامل حال كل جریان فیلمسازی خواهد شد.به اعتقاد كارگردان «یك تكه نان»، آشنا شدن با اشخاص خاص و جدید، تجربیاتی گرانبها را برای هر فیلمساز به همراه دارد.تبریزی گفت: اگرامروز هم از من درخواست شود دربارهی فردی خاص كه نزدیك شدن به او در شرایط عادی به آسانی میسر نیست، فیلم بسازم حتما این پیشنهاد را میپذیرم چون این تجربهها به رشد یك فیلمساز كمك بسیار میكند.لینک : كمال تبریزی به دنبال پروانه كمال تبریزی: ساخت فیلمهای پرهزینه... كمال تبریزی و استاد شهریار كمال تبریزی، یكی از پنج كارگردان جهان مستند «صندلی سبز» كمال تبریزی دلایل كمتر پرداختن به موضوع انقلاب اسلامی در فیلم ها
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]