تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821009682




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كسر ماليات تئاتري‌ها با آري يا نه؟اين روند توهين‌آميز است


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: كسر ماليات تئاتري‌ها با آري يا نه؟اين روند توهين‌آميز است
با وجود گذشت بيش از نيمي از سال 87 و به‌‌رغم راه‌اندازي انجمن هنرهاي نمايشي ايران حكايت كسر ماليات پنج درصدي از قرارداد گروه‌هاي نمايشي هم‌چنان ادامه دارد.


سال گذشته كه موضوع كسر ماليات 5 درصدي از گروه‌هاي نمايشي پيگيري شد، حسين پارسايي مديريت اداره كل هنرهاي نمايشي اعلام كرد: «اين ماليات به خاطر غيرقانوني بودن ادامه فعاليت انجمن نمايش و انعقاد قرارداد گروه‌ها در موسسه توسعه هنرهاي معاصر كسر مي‌شود و هر گروه با مراجعه به دايره مالياتي محل سكونت خود و تأييد هنرمند بودن كارگردان توسط اين مركز مي‌تواند 5 درصد كسر شده را دريافت كند.»
همان زمان اعلام شد با تاسيس انجمن هنرهاي نمايشي ايران، گروه‌هاي تئاتري با اين انجمن قرارداد مي‌بندد و ديگر ماليات 5 درصدي از قرارداهايشان كسر نخواهد شد.
نامه سرگشاده و گلايه‌آميز هيات مديره خانه تئاتر
هيات مديره خانه تئاتر در نامه سرگشاده‌اي خطاب به رييس سازمان امور مالياتي كشور نسبت به روند اجرا نشدن قانون معافيت هنرمندان تئاتر از پرداخت ماليات، گلايه كرد.
به گزارش ايسنا، روابط عمومي خانه تئاتر اعلام كرد: بيش از چهارصد هنرمند با امضاي طومار به كسر ماليات از دستمزد خود اعتراض كرده و اين نامه سرگشاده را امضا كرده‌اند.
متن نامه هيات مديره خانه تئاتر خطاب به عرب مازار رييس سازمان مالياتي كشور به شرح زير است:
«شما مجري قانون هستيد و همه توقع ما از شما اجراي قانون است كه مجلس تصويب كرده و دولت و سازمان تحت مديريت شما به عنوان بخشي از دولت ملزم به انجام و اجراي آن هستيد.
همان‌گونه كه اطلاع داريد، و اگر مطلع نيستيد ، به عرض مي‌رسانيم موضوع كسر ماليات از دستمزد دريافتي هنرمندان صنوف مختلف تئاتر كه مشمول معافيت بند ( ل ) ماده 139 قانون ماليات‌ها هستند ، ظاهرا به معضلي تبديل شده كه جز به اجراي قانون قابل حل نيست.
براي حل اين مشكل، كه ناشي از عدم اجراي قانون است، در اوايل آذرماه نامه‌اي خطاب به وزير سابق جناب آقاي دكتر دانش جعفري و شما نوشته شد كه در رسانه‌ها نيز انتشار يافت اما ، متاسفانه هيچ پيامد مثبت و دلگرم كننده‌اي از سازمان امور مالياتي دريافت نشد.
بر اساس خرد جمعي تصميم گرفتيم به دعوت سازمان شما و ملاقات با حضرتعالي پاسخ دهيم.
آقايان ، انتظامي ، راد و فراهاني از اعضاي هيات مديره خانه تئاتر به سازمان امور مالياتي آمده و حضورا با جنابعالي و كارشناسان شما ملاقات كردند و قو‌ل‌هاي مساعدي از جانب شما داده شد و ... .
متاسفانه در ايام بزرگداشت هفته تئاتر پاسخ تلخ مدير كل فني مالياتي و قراردادهاي بين المللي سازمان شما نشان داد كه قصد نداريد به قانون مصوب مجلس عمل كنيد و طبق نامه مذكور هدف سرگردان كردن هنرمندان تئاتر است و اين كه قرار نيست شما حقوق شان را رعايت كنيد. اما ما اميدواريم ، جنابعالي با اجراي قانون و در پاسداري از ارزشهاي انساني و اخلاقي هنرمندان ، به وظيفه خود عمل نماييد . هنرمندان تئاتر هميشه قدردان كساني بودند كه در پناه قانون پشتيبان اين هنر فخيم و هنرمندان آن بوده‌اند.»
براي حقمان چقدر بايد هزينه كنيم؟
اما تعدادي از اين گروه‌ها در گفت‌وگوهايي اذعان داشتند: وضعيت قراردادها به همان روند پيشين ادامه دارد.
محمد يعقوبي كه اوايل سال نمايش «ماچيسمو» را در تالار چهارسو به صحنه برده است درباره‌ وضعيت قرارداد نمايش خود به«ايسنا» توضيح داد: حدود دو ماه پيش قرارداد نمايش بسته شد، اما به جز قسطي كه در جشنواره به ما پرداخت شد، تاكنون دريافتي نداشته‌ايم.
او كه چندي پيش به عنوان يكي از استادان مدعو در پروژه چهار فصل تئاتر ايران حضور داشت، از كسر ماليات 5 درصدي از مبلغ دستمزد اين دوره خبر داد و افزود: تا زماني كه به دنبال عدم كسر مبلغ ماليات 5 درصدي باشيم، وضعيت تئاتر به همين منوال باقي مي‌ماند. اين روند توهين‌آميز است.
همين كه نگاهي متفاوت از ديگر مشاغل نسبت به حرفه ما وجود دارد، توهين‌آميز است و فقط در ظاهر خوشايند است. در حالي‌كه مي‌توان به هنرمندان تئاتر هم همچون صاحبان ديگر حرفه‌ها امكانات داد و از آن‌ها ماليات كسر كرد تا اين نگاه متفاوت وجود نداشته باشد.
حميد پورآذري هم كه بهار سال جاري نمايش «غُلتشن‌ها» را به صحنه برده بود، درباره قرارداد نمايش خود توضيح داد: اواخر سال گذشته با موسسه توسعه هنرهاي معاصر قرارداد بستيم و يكي دو هفته پيش شانسي متوجه شدم بايد با انجمن هنرهاي نمايشي قرارداد ببندم و ظاهرا همان روند قبلي ادامه دارد. البته عنوان شده با ارائه معرفي‌نامه، 5 درصد كسر شده بازگردانده مي‌شود. ظاهرا نمي‌خواهند حق مسلمي را كه به هنرمندان تعلق دارد بدهند، چون هيچ دليل ديگري براي اين ماجرا نمي‌توانم پيدا كنم. اين پروسه در هيچ جاي ديگري مرسوم نيست، چون مركز هنرهاي نمايشي مي‌تواند با فرستادن يك نامه و ضميمه كردن تمام قراردادها تمام هنرمندان را معرفي كند و از پرداخت ماليات معاف كند، بنابراين به هيچ وجه درك نمي‌كنم چرا تك‌تك افراد بايد جداگانه اين پروسه را طي كنند.
او از ميزان اندك دستمزد هنرمندان تئاتر اظهار تاسف كرد: مگر دستمزد تئاتري‌ها چه‌قدر است كه بايد اين‌طور از سر و ته آن‌هم كسر شود؟! چون علاوه بر مالياتي كه از قراردادها كسر مي‌شود از بودجه‌اي هم كه براي ساخت دكور و لباس، چاپ پوستر و بروشور و ... به گروه‌ها ارائه مي‌شود هم ماليات كسر مي‌شود كه بسيار ناجوانمردانه است. چون در قوانين موجود اگر درآمد زير يك مبلغ به خصوص باشد از پرداخت ماليات معاف هستيم .
كارگردان «حسينقلي مردي كه لب نداشت» يادآوري كرد: وقتي كه مبلغ قرارداد ميان تمام اعضاي يك گروه تقسيم شود، كاملا آشكار است كه بسياري از ما به لحاظ درآمدي كه در طول سال به دست مي‌آوريم زير خط فقر هستيم مگر اين‌كه به طور هم‌زمان از راه‌هاي ديگري كسب درآمد كنيم. درحالي‌كه تئاتر، شغل ماست و نمي‌توان از هنرمندان آن انتظار داشت مشاغل ديگري هم داشته باشند، هم‌چنان‌كه در ديگر صنوف نيز اين اتفاق نمي‌افتد. با اين‌حال حضور هم‌زمان هنرمندان تئاتر در ديگر مشاغل باعث پايين‌آمدن بازدهي آنان مي‌شود.
كيومرث مرادي هم كه نمايش «روياهاي شب نيمه پاييز» را به صحنه برده بود، خانه تئاتر را مسوول پيگيري اين موضوع دانست گفت: پرسش من از خانه تئاتر اين است كه نتيجه پيگيري‌هايشان چه شد؟! اگر به نتيجه نرسيده‌اند، اعلام كنند تا ما خود وارد عمل شويم. چون درحال حاضر پيگيري اين موضوع را به نمايندگان صنف‌مان كه در خانه تئاتر حضور دارند، سپرده‌ايم.
بايد با متولي تئاتر كه همان مركز هنرهاي نمايشي است، گفت‌وگو كنيم، چراكه مديران اين مجموعه جزو هنرمندان تئاتر هستند و به نظر مي‌رسد با گفت‌وگو و مذاكره با آنان مي‌توانيم به نتايج خوبي دست يابيم و همه با هم فكري به حال اين ماجرا بكنيم.
كوروش نريماني ديگر هنرمند تئاتر كه نمايش «هتل پلازا» را اوايل تابستان به صحنه برده است و اين تئاتر يكي از پرتماشاگرترين تئاترهاي روي صحنه لقب گرفت. كسر ماليات 5 درصدي را اتفاقي عجيب دانست و گفت: شايد كارگرداني حوصله طي‌كردن اين پروسه را نداشته باشد، آن‌وقت تكليف گروهش چه مي‌شود و چه كسي پاسخگوي آنان است. با اين شيوه دست‌كم حقوق ده دوازده نفر ضايع مي‌شود.
او ادامه داد: در اين ميان تكليف مركز هنرهاي نمايشي چيست و اعتبار آن چه مي‌شود؟! آيا اعتبار مركز اين‌گونه است كه تك‌تك هنرمندان بايد مستقلا خود را اثبات كنند.
نريماني سپس به مشكل ديگري اشاره كرد و افزود: اصولا انعقاد قراردادها قانوني نيست. چون قراردادها بعد از اجراي نمايش‌مان به ما رسيده است. درحالي‌كه تاريخ آن به پيش از آغاز نمايش دلالت دارد، ضمن اين‌كه تمام بندهاي آن مبهم است.
او كه اسفند گذشته در نمايش «تئاتر بي‌حيوان» به كارگرداني مهدي مكاري بازي كرده بود، در پايان گفت: هنوز براي بازي‌ در آن نمايش دريافتي نداشته‌ايم و شيوه بستن و پرداخت قراردادها بسيار غيرحرفه‌اي است.
افشين هاشمي هم كه نمايش «حسن و ديو راه باريك پشت كوه» را در تالار قشقايي اجرا كرده بود، گفت: هنوز دريافتي نداشته‌ايم، البته به خاطر آسيبي كه به دست نگار عابدي – همسر هدايت هاشمي – وارد شد، مبلغ اندكي پرداخت شد كه آن را به هدايت هاشمي بدهيم. اما به جز آن هزينه ديگري به ما پرداخت نشده و اين درحالي است كه هزينه چاپ پوستر و بروشور هم به عهده گروه‌ها گذاشته شده است.
ماليات به گروه‌هاي نمايشي تعلق نمي‌گيرد
مدير اداره كل هنرهاي نمايشي تاكيد كرد: ماليات به گروه‌هاي نمايشي تعلق پيدا نمي‌كند.
حسين پارسايي ادامه داد: برابر بخشنامه معافيت مالياتي سال 86، مركز هنرهاي نمايشي موظف است با ارائه يك معرفي‌نامه توسط گروه براي اخذ معافيت مالياتي از دفتر مالياتي وزارت اقتصاد و امور دارايي اقدام كند و گروه‌هايي كه معرفي‌ نامه‌ خود را ارائه دهند، كل مبلغ قرارداد خود را دريافت خواهند كرد.
وي متذكر شد: در حال حاضر 5 درصد از مبلغ قرارداد گروه‌ها باقي مي‌ماند تا كارگردان بعد از ارائه برگه معافيت مالياتي مبلغ
باقي مانده را دريافت كند و اين به معناي كسر ماليات نيست.
پارسايي يادآور شد: اين مساله هيچ‌گونه ارتباطي به موسسه هنرهاي معاصر ندارد، كليه فعاليت‌هاي هنري با اخذ برگه معافيت مالياتي كل مبلغ قرارداد خود را دريافت مي‌كنند.
به گفته او تمام قراردادهايي كه تا پايان سال 85 منعقد شده است، بدون اين ماده اجرا شده است، اما از ابتداي سال 86 نياز به برگه معافيت مالياتي است.
حسين پارسايي تاكيد كرد به تمام هنرمنداني كه تسويه حساب كرده‌اند اعلام شده است كه اين مبلغ كسر نمي‌شود، بلكه با ارائه برگه معافيت مالياتي، پرداخت خواهد شد.
 شنبه 27 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 246]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن