تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق زبان، دور داشتن آن از زشت گويى، عادت دادنش به خير و خوبى، ترك گفتار بى فايده و ني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813160683




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانشمندان پرده از اسرار ماده تاريك برميدارند


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: دانشمندان پرده از اسرار ماده تاريك برميدارند ....





جام جم آنلاين: پژوهشگران بينالمللي از شبيهساز رايانهاي كهكشان راه شيري خبر ميدهند كه دانشمندان را به جايي كه ماده تاريك فضا بايستي ديدهباني و تشخيص داده شود رهنمون ميسازد. بر اساس آخرين يافتههاي محققان كه در مجله نيچر منتشر شده، دانشمندان به كشف مادهاي كه تشكيلدهنده بيشتر عالم كيهان است نزديكتر شدهاند.







به گفته كارلوس فرنك، كيهانشناس دانشگاه دورهام انگلستان كه روي اين تحقيق كار ميكند، كشف معماي آنچه كه ماده تاريك عنوان ميشود، يكي از بنياديترين پرسشهايي است كه نهتنها از سوي دانشمندان مطرح ميشود بلكه ذهن بسياري از علاقهمندان حوزه علوم فضايي و اسرار عالم كيهان را به خود مشغول ساخته است.
كشف و احراز هويت مولفه اصلي عالم همان چيزي است كه اين دانشمندان مشغول بررسي و تحقيق آن هستند.

به اعتقاد اخترشناسان، ماده تاريك برعكس ماده عادي تشكيل دهنده ستارگان، سيارات و نظاير آن دربردارنده
حدود 85 درصد مواد يا مصالح عالم كيهان است اما شواهد براي بدست آوردن و نزديك شدن به آن سخت و دشوار بوده است چون كه ماهيت آن نميتواند مستقيما ديده شود.

ماده تاريك نه نور را منعكس ميسازد و نه به طور طبيعي ميدرخشد، اما اخترشناسان از طريق مشاهده و رصد اين كه چگونه جاذبه آن، نور بيرون داده شده از سوي كهكشانهاي به مراتب دورتر را خم ميسازد، به گمانه زني موجوديت و هستي اين ماده در خوشههاي كهكشان مبادرت ميورزند. دانشمندان معترفند كه از ماهيت ساختاري ماده تاريك اطلاعي ندارند اما فكر ميكنند مولفه سازنده آن نوعي ذره باشد.

اين در حالي است كه تيمي از پژوهشگران بينالمللي، هاله ماده تاريك را هدف مشاهده و مراقبت خود قرار دادند كه در واقع ساختارهاي در برگيرنده كهكشانهايي است كه يك تريليون بار بيشتر از خورشيد وزن دارند.

شبيهسازيهاي اين دانشمندان نشان داد كه چگونه هاله كهكشاني از ميان مجموعهاي از تصادمات شديد بين خوشههاي بسيار كوچكتر ماده تاريك كه از بيگ بنگ سرزدهاند رشديافته است. در بخش چگال هاله، ذرات ماده تاريك با سرعت بالا تصادم ميكنند تا فرمي از تشعشع موسوم به اشعههاي گاما را توليد نمايند. اين اشعههاي گاما كه موجب برافروختگي و تابش سرخ هاله ميشوند، به دانشمندان راهي براي نمايان ساختن و كشف ماده تاريك ارائه ميكنند.

به اظهار محققان، اين يافتهها به معني آن است كه تلسكوپ فرمي ناسا بايد بخشهايي از كهكشان را جستجو نمايد كه محققان پيشبيني ميكنند در آنجا ماده تاريك با الگويي مشخص و به نرمي در حال تغيير برافروخته ميشود و در نتيجه براي مشاهده آسانتر ميباشد. در واقع اين موضع نزديك خورشيد و درست دور از مركز كهكشان راه شيري قرار دارد.

آنچه اين دانشمندان از طريق يك شبيهسازي غول پيكر نشان دادهاند جايي است كه اشعههاي گاما از آن جا سرچشمه ميگيرند؛ نقشه پيشساختهاي براي افراد تا در آن بنگرند و چگونگي ظاهر شدن اين علامت را درك كنند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن