تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815993161




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اثرات تخریبی دامهای مونو فیلامنتی ومولتی مونو فیلامنتی بر ذخایر آبزیان دریای خزر


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: اثرات تخریبی دامهای مونو فیلامنتی ومولتی مونو فیلامنتی بر ذخایر آبزیان دریای خزر
خوانندگان محترم برای مطالعه کامل این متن و مشاهده تصاویر به پیوست ( یک ) مراجعه نمائید
همانطور که استحضار دارید.درياي خزریک دریاچه بسته و محدودبوده و میتوان گفت میزان ذخایر آبزیان آن هم تا حدودی معلوم ومشخص است. دریای خزر به لحاظ وجود گونه هاي با ارزش ماهيان خاوياري از جايگاه ويژه اي در دنيا برخوردار است. گونه هائيكه ازميليونها سال قبل توانستند نسل خويش را حفظ نمايند.
آلودگی دریای خزراز جمله عواملی است که ذخایربا ارزش دریای خزررادر معرض خطر قرار داده است وهرساله عوامل آلوده کننده متعددي از جمله ورود فزآينده آلاینده های صنعتي, كشاورزي ، شهري و غیره وارد اکوسیستم با ارزش دریای خزر شده و باعث ایجا دشرايط نامناسب زيست محيطي آبزیان دریای خزرمی گردد.
آلودگی پلاستیکی یکی دیگر از عوامل آلوده کننده زیست محیطی در دریای خزر می باشد.که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است .این آلودگی توسط ماهیگیران انجام می گیرد.و هر ساله هزاران تورصیادی به جهت جریانات شدید وطوفانهای دریایی از جای خود کنده شده ودر دریا سرگردان می باشند.
تورهای منو فیلا منت( Monofilament) یا مولتی منو فیلامنت( Multi monofilament )از جمله عوامل آلوده کننده پلاستیکی در دریای خزر می باشد. اینگونه تورهای صیادی از الیاف مصنوعی ( SYNTHETIC ) ساخته شده که در آن ماده تشکیل دهنده لیف، از مواد شیمیایی می باشد. بطوریکه بیشترین آلودگی پلاستیگی را به خود اختصاص داده است.
تورهای فیلامنتی هر چند دارای مزایا یی از قبیل بازده صید بالا(بدلیل تک رشته بودن ، شفافیت و دید کم)، شستشوی آسان و غیره می باشد، اما معایبی هم دارد. آلودگی پلاستیکی ،عدم تعمیر در موارد پارگی، هزینه زیاد خرید ،اثر تخریبی بیشتر روی بدن ماهی ، تنه پیچ کردن ماهی و غیره را می توان نام برد. تورهای فیلامنتی از نظر سازمانهای جهانی بعنوان یک نوع آلودگی پلاستیکی محسوب شده و میتواند جان موجودات دریایی را تهدید نماید. به این جهت استفاده آنرا ممنوع اعلام نموده اند.


در مواقعیکه این تور ها توسط جریانات دریایی از جا کنده می شوند قادرند ماهها در داخل دریا سرگردان بوده و همچنان به شکارآبزیان بخصوص ماهیان غیر استاندارد ادامه دهند.
واقعه مر بوط به فک جوانی که در آبهای خلیج سان دیه گو به شنا و بازی می پرداخت بسیار معروف است . او با یک تور ماهیگیری پلاستیکی( منو فیلامنت) که ما هها در آب سرگردان بود به بازی می پرداخت و کنجکاوانه به دور آن می چرخید تا بالاخره روزنه ای یافت و به درون تور رفت و اسیر شد. در آغاز ،تور برای فک فقط یک مزاحم لطیف و موءدب بود. اما کم کم که فک رشد کرد و بزرگتر شد رشته های تور به دور گردن اوفشار آوردند به طوری که پوست بدن او را پاره می کردند که نتیجه بدنش زخم شدو گوشت آن در معرض هجوم باکتری ها قرار گرفت در این حال اگر به فک کمک نمی شد هلاک می گردید.
گفته می شود سالانه حدود000/400 پستاندار دریایی به علت رها شدن 4/6 میلیون تن پلاستیک ( شامل تورهای پلاستیکی وغیره )نابود می شوند.
اعمال مدیریت مناسب وصید مسئولانه بر ذخایر در یای خزر می تواند تاثیر زیادی در حفظ وبازسازی ذخایر آبزیان داشته باشد. لذا لازم است در کاهش بار آلودگی دریای خزر همه جوانب را مد نظر قرار داده تا از وضعی که در حال حاضربرای دریای خزر بوجود آمده است ،جلو گیری نموده وآنرا وخیم تر نکنیم وهمه چیز را برای منافع خودمان ازبین نبریم. چون این ذخایر به نسلهای آینده هم تعلق داردولازم است درحفظ ونگهداری آن کوشا باشیم.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن