تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821169907




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تركيه ساخت مسجد در شهر تاريخي كهنه - اورگنج را آغاز كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تركيه ساخت مسجد در شهر تاريخي كهنه - اورگنج را آغاز كرد
عشق آباد- تركيه ساخت يك مسجد جامع در شهر تاريخي "كهنه ـ اورگنج " واقع در استان "داش اغوز" در شمال تركمنستان را آغاز كرد.


به گزارش ايرنا از عشق آباد، روزنامه تركمني "تركمنستان " روز شنبه نوشت كه عمليات ساخت اين مسجد در نزديك آرامگاه "نجم الدين كبري " دانشمند نامدار و فيلسوف مشرق زمين آغاز مي شود.
ظرفيت اين مسجد براي اقامه نماز بيش از پنج هزار نفر بوده و ساختمان جنبي آن نيز براي پذيرايي يك هزار نفر در مراسم اطعام در نظر گرفته شده است .
عمليات اجرايي اين مسجد كه بخشهاي نظير موزه و سالن همايش خواهد داشت از سوي شركت تركيه ايي "قاپ انشات " از روز جمعه آغاز شده است .
شهر تاريخي كهنه - اورگنج در 540 كيلومتري شمال عشق آباد پايتخت تركمنستان كه در منابع تاريخي به دوردانه خوارزم معروف است ، واقع شده است .
كهنه اورگنج مركز قدرت و حكومت خوارزمشاهياني مانند "تكش "، "اتسوز" و سلطان محمد خوارزمشاه ، مركز حوزه تمدني منطقه خوارزم و خراسان بزرگ بوده و بخشي از آثار و ابنيه دوره هاي مختلف تاريخي را حفظ كرده است .
دولت تركمنستان مساحت يك هزار كيلومتر مربع از اين شهر را بعنوان محدوده شهر باستاني كهنه - اورگنج تعيين و 640 كيلومتر آن را به يك منطقه حفاظت شده تبديل كرده است .
در اين منطقه حفاظت شده آثاري مانند "گرخ ملا(40 ملا)،آق قلعه ، كاروانسراي تاشكالا، بقاياي مسجد جامع با دومناره (يكي كامل و ديگري نيم فرو ريخته ) متعلق به دوران خوارزمشاهيان ، بقعه ايل ارسلان ، كاخ توربك خانم و بقعه هاي شيخ نجم الدين كبري و شيخ ابوالعطاء" قرار دارد.
مجموعه تاريحي كهنه - اورگنج تركمنستان در فهرست آثارميراث جهاني يونسكو ثبت شده است .
آساق **2190**330**1789**1513
 شنبه 27 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 315]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن