تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):ایمان به صرف ادعا و آرزو نیست، بلکه ایمان آن است که خالصانه در جان و دل قرار گیرد و ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815886676




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت و درمان گفت : هزينه هايروان درماني بيماران روانپزشكي تحت پوشش بيمه نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت و درمان گفت : هزينه هاي"روان درماني "بيماران روانپزشكي تحت پوشش بيمه نيست
كارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت و درمان با بيان اينكه هزينه هاي روان درماني بيماران روانپزشكي تحت پوشش بيمه هاي درمان قرار ندارد ، از مسوولين وزارت رفاه خواست تا در اين راه وزارت بهداشت را ياري دهند.


به گزارش روز پنجشنبه ايرنا ، دكتر " فيروزه جعفري " روانپزشك و كارشناس اداره سلامت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي افزود : بيمه ها بايد در پرداخت هزينه هاي روان درماني بيماران روانپزشكي همكاري كنند.
وي با اشاره به اينكه "روان درماني" نوعي درمان بوده و مكمل "دارو درماني" است ، گفت : روان درماني با مشاوره متفاوت است و تحت پوشش بيمه نبودن اين روش درماني مي تواند صدمات زيادي به بيمار وارد كند.
جعفري با ابراز تاسف از اينكه تنها "دارو درماني" تحت پوشش بيمه ها قراردارد ،تصريح كرد: در زمان حاضر شركت هاي معتبر زيادي در دنيا به توليدات داروهاي جديد در زمينه بيماران روانپزشكي مي پردازند كه متاسفانه چون تنها شمار محدودي از داروهاي بيماران روانپزشكي تحت پوشش بيمه ها قرار گرفته اند، بيماران از دريافت داروهاي جديد محروم هستند .
وي با تاكيد بر اينكه روان درماني قسمتي از درمان است و اهميت آن كمتر از دارو نيست ،‌گفت : وزارت بهداشت و درمان طرحي براي حمايت بيشتر از بيماران روانپزشكي ارايه كرده كه در صورت همكاري وزارت رفاه و تامين اجتماعي بيماران مي توانند از خدمات بيشتري برخوردار شوند.
جعفري كم بودن درآمدهاي تخت روز (هتلينگ ) تخت هاي روانپزشكي را از جمله مشكلات بيمارستان ها دانست و گفت: هزينه تخت هاي بيمارستان هاي روانپزشكي كمتر از ساير بيمارستان ها است و اين سبب مي شود كه اين بيمارستان ها نتوانند در حد مطلوب به بيماران ارايه خدمت كنند .
وي در ادامه به تعريف انگ زدايي پرداخت و گفت : استيگمت (داغ ، ننگ ) در يونان باستان عامل متمايز كننده بردگان و جنايتكاران از مردم عادي بوده و انواع مختلفي از جمله انگ ناشي از نقص جسمي ، انگ مرتبط با رفتار و شخصيت فرد نظير بيماري رواني ، انگ جنسيتي و مانند آن دارد .
به گفته اين روانشناس ،انگ ناشي از بيماري رواني ، معمولا خانواده را درگير مي كند و اين مساله منجر مي شود كه خانواده بيماران از ساير همسايگان دوري و در نهايت منجر به كاهش اعتماد به نفس در آنان مي شود .
جعفري خاطر نشان كرد : با وجود بار چشمگير بيماري هاي روانپزشكي چه در دنيا و چه در ايران ، در صد ناچيزي از مبتلايان جهت درمان مراجعه مي كنند كه به ‌احتمال زياد ترس از انگ "بيماري رواني" از بزرگترين موانع استفاده از خدمات روانپزشكي است .
وي افزود :بيماراني هم كه مراجعه مي كنند با خوردن برچسب بيماري رواني دچار تبعيض ، پيشداوري غير موجه از سوي ديگران ، انزوا و محروميت از بسياري ازحقوق اجتماعي مي شوند .
جعفري ياد آور شد :اين موضوع نه تنها درباره بيماران روانپريش بستري ، بلكه درباره بيماران روان نژند كه فقط به درمانگاه يا مطب به صورت سرپايي مراجعه مي كنند هم ديده مي شود .
وي گفت : گذشته از انگ گذاري اجتماعي ، انگ گذاري دروني توسط بيماران رواني موجب احساس تحقير و سرافكندگي در آنان ، انكار بيماري و رد توصيه هاي درماني توسط آنان مي گردد.
كارشناس اداره سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اينكه در انگ زدن ،يك موقعيت يا ويژگي فرد به شكل نافذ به هويت او استناد مي گردد به نحوي كه فرد به آن نام ( رواني يا ديوانه) تعريف مي شود.
وي با بيان اينكه اين مساله موجب ايجاد يك چرخه معيوب شده تصريح كرد : در ابتدا شخص با صفت معيوبي انگ زده مي شود، سپس تبعيض در مورد او اعمال شده و اين امر موجب كاهش اعتماد به نفس و ناتواني در او مي گردد و با تداوم اين چرخه ،"انگ" هر چه بيشتر تقويت مي شود .
جعفري در مورد تاريخچه وضعيت بيماران روانپزشكي اظهار داشت : در تاريخ گذشته ايران جايگاه روانپزشكي نسبت به ساير كشورهاي جهان از موقعيت ممتازتري برخوردار بوده است .
وي گفت : بزرگان پزشكي ايران، بيماري هاي عمده رواني را ناشي از اختلال مزاج ها و اثر بيماري زايي آنها بر مغز دانسته ودر همه حال مبتلايان را بيمار مي دانستند.
جعفري افزود: اين پزشكان براي بيماري آنها توجيه پزشكي قايل شده و آنها را در طبقه بندي بيماري ها جاي داده و براي بهبودشان روش هاي درماني پزشكي در نظر مي گرفتند .
جعفري ، " تصحيح ديدگاه نادرست عامه مردم، خانواده و كارگزاران نهادهاي مربوط درباره بيماري هاي روانپزشكي و مبتلايان به آن" ،" افزايش آگاهي عامه مردم خانواده و كارگزارن نهادهاي مربوط درباره درمان پذير بودن بيماري هاي روانپزشكي"، "كاهش بستري مبتلايان به بيماري هاي روانپزشكي با كاربرد روش هاي نوين اعم از دارويي و غير دارويي و كاهش طول بستري در بخش روانپزشكي" ،" ورود بيماران روانپزشكي به جامعه " و " يافتن راهكارهايي براي تقويت گروههاي خودياري بيماران و خانواده هاي آنان " را از راههاي كاهش انگ زدايي در جامعه برشمرد.
اين روانشناس با بيان اينكه 21 درصد كل جمعيت كشور كل دچار اختلالات روانپزشكي اعم از خفيف و شديد هستند ، يادآور شد : اگر چه مطمئن هستيم كه در جامعه از انگ رنج مي برند، ولي نمي توان آمار دقيقي از مبتلايان با انگ را در كشور ارايه داد .
وي به آموزش مردم تاكيد كرد و گفت : مردم نبايد فقط به فكر بيماري هاي جسمي خود باشند و بايد به آنها آموزش داد كه به بيماري هاي رواني خود نيز اهميت داده و هزينه آن را پرداخت كنند.
جعفري خاطر نشان كرد : يكي از اقدامات وزارت بهداشت در جهت انگ زدايي ، بستري بيماران روانپزشكي در بيمارستان هاي عمومي است .
وي با اشاره به مصوبه سال 1367 وزارت بهداشت و درمان كه بر اساس آن 10 درصد تخت هاي هر بيمارستان بايد به تخت روانپزشكي اختصاص يابد ،‌گفت : در حال حاضر بيشتر بيماران در بيمارستان هاي تك تخصصي بستري مي شوند و اين سبب افزايش تهديد انگ براي اين بيماران مي گردد.
وي افزود : وزارت بهداشت در چند سال اخير با عدم ارايه مجوز به احداث بيمارستان هاي تك تخصصي روانپزشكي در كاهش ميزان انگ بيماران روانپزشكي تلاش كرده است.
جعفري همچنين مراقبت هاي پس از ترخيص به منظور كاهش بستري را از ديگر اقدامات براي بيماران روانپزشكي در جهت كاهش انگ برشمرد.
روزهاي 24 الي 30 مهرماه به عنوان هفته سلامت روان در كشور نامگذاري شده است. روزهاي اين هفته دررابطه با محورهاي تاثير گذار برسلامت روان نامگذاري شده و امروز" پنجشنبه " نيز به روز "سلامت روان و انگ زدايي" اختصاص يافته است.
 جمعه 26 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن