تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820992931




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تصميم بزرگ


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: افغانستان مقامات واشنگتن را دچار دودستگي كرده است
تصميم بزرگ
جام جم آنلاين: رابرت گيتس، وزير دفاع ايالاتمتحده دوشنبه گذشته طي سخناني در واشنگتن، پايتخت اين كشور از مشاوران باراك اوباما، رئيسجمهور خواست ديدگاههاي شخصي در مورد وضعيت افغانستان را براي خودشان نگاه دارند تا شكاف ايجاد شده بين مقامات ارشد آمريكا بر سر استراتژي جنگي در افغانستان بيش از پيش برجسته نشود.



اين سخنان يك روز پس از آن كه جيمز جونز، مشاور امنيت ملي كاخسفيد اعلام كرد فرماندهان ارتش آمريكا در افغانستان بايد نظراتشان در مورد راهكارهاي دستيابي به پيروزي در جنگ افغانستان را از طريق سلسله مراتب فرماندهي در ارتش به اطلاع مقامات ارشد واشنگتن برسانند، ايراد شد كه به نوعي ابراز نارضايتي از اين موضعگيري جونز بود.
طرف حساب جونز در واقع استنلي مككريستال، فرمانده نيروهاي آمريكا و يگانهاي ناتو در افغانستان بود كه به صراحت اعلام كرده پيروزي در افغانستان را تنها در اعزام نيروهاي تازهنفس بيشتر به اين كشور ميبيند و هشدار داده اهمال در فرستادن نيروهاي بيشتر ممكن است به تغير سرنوشت جنگ و ناكامي آمريكاييها در آن منجر شود.
با اين حال آنچه جونز گفته بود و واكنش گيتس به آن نمادي از تشديد اختلاف در محافل سياسي و نظامي عاليرتبه واشنگتن بر سر استراتژي جنگي آمريكا در افغانستان است.
اوباما در ماه مي سال جاري ميلادي و به فاصله كوتاهي پس از راهيابي به كاخسفيد طي حكمي مككريستال كه از فرماندهان پيشين نيروهاي ويژه آمريكا بود را به عنوان فرمانده نيروهاي آمريكايي منصوب كرد و به او ماموريت داد استراتژي جديدي براي مقابله با طالبان تدوين كند.
اوباما و مككريستال جمعه گذشته در حاشيه سفر رئيسجمهور آمريكا به كپنهاگ، پايتخت دانمارك براي شركت در مراسم رايگيري تعيين ميزبان المپيك 2016 در هواپيماي اختصاصي رياستجمهوري آمريكا موسوم به «نيروي هوايي يك» ديدار و گفتگو كردند.
اگرچه مقامات كاخسفيد حاضر به افشاي محتواي مذاكرات اوباما و مككريستال نشدهاند ليكن مقامات پنتاگون سهشنبه گذشته شايعات رسانهاي كه از احتمال عزل مككريستال از سمتش حكايت داشت را رد كردند. جف مورل، سخنگوي پنتاگون در نشستي خبري اعلام كرد «اين كه گفته ميشود كاخسفيد رغبتي به ادامه همكاري با مككريستال ندارد، كذب محض است.»
اظهارات پنتاگون در نشست فرماندهان ارشد ارتش آمريكا در ميان رايزني چهرههاي برجسته كنگره براي تبيين آينده جنگ افغانستان ايراد شد. اكثر جمهوريخواهان و حتي برخي چهرههاي سرشناس حزب دموكرات از اوباما خواستهاند به خواستههاي مككريستال براي اعزام نيروهاي بيشتري به افغانستان در كوتاهترين زمان ممكن گردن نهد.
كشته شدن 8 سرباز آمريكايي طي درگيري در يكي از نواحي دور افتاده افغانستان به مباحثات پيرامون استراتژي نظامي آمريكا در اين كشور دامن زده است.
ليندسي گراهام، سناتور جمهوريخواه ايالت كارولينايجنوبي كه از چهرههاي بانفوذ سنا تلقي ميشود پنجشنبه گذشته با انتقاد ضمني از اهمال اوباما در موافقت با مطالبات مككريستال تصريح كرد «عدم اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان عامل وارد آمدن لطمات بيشتر به نيروهاي آمريكايي در اين كشور است.»
درست در شرايطي كه نظرسنجيها از افزايش مخالفت عمومي با جنگ حكايت دارد اوباما و جو بايدن، معاونش چهارشنبه گذشته با يكديگر ديدار كردند و يك روز پس از آن جلسه فوقالعاده رئيسجمهور و مشاوران ارشدش براي بررسي وضعيت جنگ در افغانستان برگزار شد.
بهترين فرصت پيروزيمككريستال هفته گذشته در سفر به لندن، پايتخت بريتانيا تاكيد كرد استراتژي پيشنهادي او كه متضمن بندهايي چون اعزام 40هزار نيروي تازهنفس به افغانستان، افزايش بودجه عمراني و مقابله با كشت خشخاش و مواد مخدر است بهترين فرصت را براي پيروزي در افغانستان به دست ميدهد.
به نظر ميرسد مككريستال خواهان تدوين استراتژي چندبعدي و جديدي براي تحت فشار قرار دادن طالبان و القاعده است
او در نشست پرسش و پاسخي كه پس از نطق او در لندن برگزار شد پيشنهاد محدود شدن مشاركت آمريكا در مقابله با طالبان و تمركز فعاليتهاي عملياتي نيروهاي آمريكا به تعقيب عوامل القاعده كه بايدن هوادار پر و پا قرص آن است را رد كرد. او در پاسخ به سوال ديگري در مورد تمركز ارتش آمريكا بر حملات هدفمند عليه افراطيون تاكيد كرد «هر استراتژياي كه امنيت درازمدت و پايدار را به افغانستان بازنگرداند كوتهبينانه و محكوم به شكست خواهد بود.»
به نظر ميرسد مككريستال خواهان تدوين استراتژي چندبعدي و جديدي براي تحت فشار قرار دادن طالبان و القاعده است كه از ايجاد نيروي شبهنظامي بومي با الگوبرداري از شوراهاي بيداري در عراق و گسترش عمليات اطلاعاتي تا افزايش حملات هوايي با هواپيماهاي بدونسرنشين و استقرار نيروهاي نظامي بيشتر در افغانستان را در بر ميگيرد.
به اعتقاد مككريستال، در غياب تدوين برنامهاي جامع و گسترده براي در تنگنا قرار دادن طالبان و القاعده در درازمدت پيروزي در ميدان جنگ افغانستان ناممكن بوده و صرفا به خستگي نيروهاي آمريكايي و يگانهاي ناتو در درازمدت و تحليل رفتن آنها در جنگي فرسايشي منجر خواهد شد.
اين ايده در بين مقامات ارشد ناتو هم طرفداران زيادي دارد. اگرچه مخالفانش در دو سوي آتلانتيك هم كم نيستند. با اين حال مككريستال سرسختانه بر موضع خود استوار است.
اولويت اول آمريكاهيلاري كلينتون، هفته گذشته در مصاحبهاي مطبوعاتي اعلام كرد اولويت اول آمريكا در افغانستان نابودي القاعده است و ارتش آمريكا طرحي براي خروج از افغانستان قبل از تحقق اين هدف در دست ندارد.
وقتي اوباما پس از راهيابي به كاخسفيد در ژانويه گذشته (زمستان ال) اعلام كرد افغانستان به اولويت اصلي پنتاگون تبديل خواهد شد خيليها گمان داشتند او تحت نفوذ تندروهاي حزب جمهوريخواه چنين موضعي اتخاذ كرده اما با گذشت زمان مشخص شد نگراني مقامات ارشد پنتاگون از شكست ارتش آمريكا در افغانستان علت اتخاذ اين رويكرد بوده است.
اوباما در اولين گام مككريستال را جايگزين ديويد مككرنان، فرمانده پيشين نيروهاي آمريكايي در افغانستان كردو دست ديويد پترائوس، فرمانده نيروهاي آمريكايي در خاورميانه و شمال آفريقا را براي اتخاذ تصميمات جديد باز گذاشت. او همچنين ريچارد هالبروك را كه هوادار اقدامات گستردهتر آمريكا در افغانستان و پاكستان است به عنوان نماينده ويژه خود در اين دو كشور منصوب كرد.
اولين هدف از انجام اين تغيير و تحولات تامين امنيت انتخابات رياستجمهوري 20 اوت (29مرداد) افغانستان بود كه از نگاه تحليلگران آمريكايي ميتوانست كليد اعاده اعتماد افغانها به حاكميت كشورشان باشد.
با شكست آمريكاييها در پروژه دولتسازي و افزايش مشاركت عمومي آسان بار ديگر روي تدوين استراتژي نظامي جديد در افغانستان متمركز شدهاند تا اگر در اين جنگ نميتوانند پيروز شوند با شكست ناچار به ترك خاك افغانستان نشوند.
مترجم: رضا سادات
منبع: كريستين ساينس مانيتور








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن