تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820920924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اهميت مشاوره در حل معضلا ت دانش آموزان


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: اهميت مشاوره در حل معضلا ت دانش آموزان
انسان تنها موجودي است كه با همنوعان خود به تبادل نظر مي پردازد و براي شناخت و حل مشكلات خود با آنان مشورت و از راهنمايي آنان استفاده مي كند. راهنمايي ومشورت درطول زندگي آدميان مطرح بوده وآنان با كساني كه مورد قبول و اعتمادشان بوده مشورت مي كرده اند. با توسعه علوم انساني و رشد علوم رفتاري به راهنمايي و مشاوره به عنوان شاخه اي مستقل از علوم رفتاري توجه شد. امروزه راهنمايي و مشاوره به صورت حرفه اي ياورانه براي كمك به افرادي است كه در رشد، سازگاري، تصميم گيري، روابط خانوادگي، مهارت هاي اجتماعي و شيوه زندگي مشكلاتي دارند ومشاوره به اين افراد كمك مي كند تا راه حل مناسبي براي مشكلات بيابند.
اهميت مشاوره و مشورت در دين مقدس اسلام نيز مورد توجه ائمه اطهار و بزرگان دين قرار گرفته است .
بشر امروز در يك دوره پيچيده زندگي مي كند، يكي از مشخصات اين دوره، تخصصي شدن مسائل و وابستگي افراد به يكديگر جهت استفاده از تخصص آنها براي تداوم يك زندگي متعادل است. لذت بردن از زندگي شخصي و رشد و تعالي شخصيت، شكوفا نمودن استعدادها و ارضاي نيازها، اعم از نيازهاي اوليه جسماني، نياز به امنيت و آرامش ، نياز به تعلق نياز به دوست داشتن و دوست داشته شدن ، نياز به احترام و نياز به شكوفايي در دنياي امروز فرايند ساده اي نيست، در تمام اين مراحل به مشاور و مشاوره نياز است .
وظيفه نهاد آموزش و پرورش، در آماده كردن دانش آموزاني كه نيروي انساني فردا تلقي مي شوند، براي مواجهه و سازگاري با مقتضيات قرن بيست و يكم كه از حساسيت ويژه اي برخوردار است بسيار حساس و سنگين است. اضطراب ، افسردگي ، سو» مصرف مواد مخدر، رفتارهاي نابهنجار، مشكلات تحصيلي، گرايش ارتباط با جنس مخالف از عمده ترين مشكلات رواني اجتماعي دانش آموزان است، به طوري كه بيش از 32درصد دانش آموزان از نوعي مشكل اجتماعي رواني رنج مي برند.
مشكلات دانشآموزان، زنجيره اي از عوامل فردي و اجتماعي است كه نيازمند ديدي جامع نگر و نظام مند به استعدادها و توانايي ها و علائق، شخصيت، ساختار و وضعيت خانواده و ساير متغيرهاي محيطي است. مشاور مدرسه با آگاهي از ارتباط تنگاتنگ مشكلات تحصيلي با زمينه هاي رواني - اجتماعي دانش آموزان، با استفاده از متون و روش هاي راهنمايي و مشاوره از طريق شيوه هاي مختلف فردي، گروهي و خانوادگي به دانشآموزان كمك مي كند تا با بررسي هاي همه جانبه مشكل بتوانند راه حل يا راه حل هاي مناسب را انتخاب و براي اجراي آنها برنامه ريزي نمايند و در نهايت عملكرد دانش آموزان در ابعاد مختلف بهبود يابد.
اهداف آموزش وپرورش زماني تحقق خواهند يافت كه برنامه ها و محتواي آموزشي با توجه به نيازها وامكانات دانش آموزان تهيه و اجرا گردند. ازطريق «خدمات راهنمايي و مشاوره» مي توان توانايي ها ونيز محدوديت هاي دانشآموزان را شناخت و از امكانات موجود حداكثر استفاده را به عمل آورد.
مشاور تحصيلي با شناخت دانشآموزان در زمينه هاي گوناگون مي تواند آنان را به رشته هاي تحصيلي مناسب راهنمايي كند و آنان را در حل مشكلات ياري دهد. گرچه آشنايي معلم با فنون راهنمايي تدريس و عملكرد او را موثر و پربار مي سازد، ولي معلم به تنهايي نه مي تواند و نه فرصت دارد به تمام مسائل و مشكلات رواني و خانوادگي و تحصيلي دانش آموزان رسيدگي كند و براي هر كدام راه حل ارائه دهد. از اين رو، مشاور تحصيلي با همكاري معلم وخانواده و مسئولان مدرسه مي تواند دانش آموزان را در جهت رفع مشكلات تحصيلي و خانوادگي و رواني و تامين ثبات عاطفي ياري دهد و نهايتا نيل به اهداف آموزش و پرورش را ممكن سازد.
راهنمايي كودكان ونوجوانان و بزرگسالان يك فراگرد بسيار مهم و استثنايي در حل مشكلات و معضلات اين طبقات سني مي باشد. ضرورت مشاوره و راهنمايي قبل از هر چيز ديگر، در رابطه با حرفه و شغل و مخصوصا در نظام جديد آموزش و پرورش مطرح مي باشد.
 چهارشنبه 24 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن