تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى‏شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815928348




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مصرف بياندازه آهن و افزايش فشار خون در زنان باردار


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:


سلامتی- گروه سلامت - سميه شرافتي:
آخرين آمارها نشان ميدهد 30درصد زنان 15 تا 49 سال ايراني دچار كم خوني هستند.درحاليكه كمخوني بهخصوص كمخوني ناشي از فقر آهن يكي از اساسيترين مشكلات زنان بهخصوص در كشورهاي جهان سوم تلقي ميشود و با اينكه به گفته متخصصان، بيش از آنكه مردم دنيا از پروتئين، قند و چربي آسيب ببينند، از فقر آهن آسيب ميبينند، محققان كشور دريافتهاند چنانچه زنان سالم و آن گروهي كه دچار كمخوني و فقر آهن نيستند در دوران بارداري بهطور مرتب از قرصهاي مكمل آهن استفاده كنند، بيشتر در معرض فشار خون بالا و تولد جنين نارس قرار ميگيرند.
براساس نتايج اين تحقيقات كه در مجله زنان و مامايي بريتانيا هم به چاپ رسيد، آهن اغلب براي مقابله با كمخوني در دوران حاملگي تجويز ميشود، چرا كه كمخوني اگر مهار نشود ميتواند به زايمان پيش از موعد و تولد نوزاداني با وزن غيرعادي منجر شود، اما مطالعات نشان داده بسياري از زنان قرصهاي اضافه مصرف ميكنند.
در اين مطالعه، محققان تاثير قرصهاي مكمل آهن را بر زناني كه ميزان سلولهاي قرمز خون آنها عادي است ارزيابي كردند.آنها در طول دوران بارداري از 370 زن خواستند روزانه 150 ميليگرم فروس سولفات كه در عمل معادل 30 ميلي گرم آهن است مصرف كنند.
گروه ديگري شامل همين تعداد زن باردار نيز قرصهاي بدون خاصيت كه حاوي هيچ آهني نبود، دريافت كردند.دكتر سعيده ضيايي، دانشيار دانشكده علوم پزشكي تربيت مدرس و متخصص زنان و زايمان و نازايي، در مورد نتايج اين مطالعات به همشهري ميگويد: نتايج به ما نشان داد شمار زناني كه فشار خون آنها بالاست در گروهي كه قرصهاي آهن مصرف كرده بودند، بيشتر بود. نتيجه اين تحقيق نشان داد فشار خون بالا ميتواند هم براي زن و هم براي كودك دردسرآفرين باشد.
همچنين مصرف مكمل آهن در دوران بارداري در زنان با هموگلوبين بيش از 2 /13 گرم در دسيليتر، آنها را در معرض خطر تولد نوزادان كموزن قرار ميدهد.
گرچه شواهد بيشماري وجود دارد كه نشان ميدهد مصرف مكمل آهن بهطور قابل توجهي آثار مثبتي بر وضعيت آهن زنان باردار به هنگام زايمان و پس از آن دارد، اما از سوي ديگر، تحقيقات جديد، ارتباط سطوح بالاتر هموگلوبين را با افزايش خطر كوچكي جنين براي سن بارداري، مردهزايي، هيپرتانسيون ناشي از بارداري، محدوديت رشد داخل رحمي، وزن كم هنگام تولد، تولد پيش از موعد و مرگ حول زايماني نشان دادهاند.
تحقيقات محققان دانشكده علوم پزشكي دانشگاه تربيت مدرس حاكي از آن است كه مصرف مكمل آهن با كند كردن جريان افت فيزيولوژيك غلظت هموگلوبين و هماتوكريت و فريتين طي بارداري در زنان در 3ماهه دوم كه احتمالا با افزايش نامناسب حجم پلاسما مواجه هستند، بهدليل عدمرقيق شدگي مناسب خون و در نهايت صدمه به گردش خون رحمي جفتي، آنها را در معرض افزايش خطر تولد نوزاد كموزن قرار ميدهد.
به گفته دكتر ضيايي زنان بارداري كه كمخون نيستند و تا حدي هم مبتلا به پرخوني هستند، اصلا نيازي به قرص آهن ندارند و ما به اين افراد فقط مصرف اسيد فوليك و مولتيويتامينها را توصيه ميكنيم.
در حال حاضر حدود نيمي از زنان جهان مبتلا به كمبود آهن و يكچهارم زنان جهان مبتلا به كمخوني ناشي از فقر آهن هستند.دكتر فاطمه قائم مقامي، عضو هيات علمي دانشگاه تهران و متخصص زنان در رابطه با ميزان آهن مصرفي زنان باردار ميگويد: براي خانمي كه هموگلوبين بين 11 تا 12 دارد نياز به آهن بسيار ضروري است.
البته كساني كه هموگلوبين آنها 5 /13 است نيازي به دريافت آهن ندارند و افت هموگلوبين در اين افراد در دوران بارداري به حدي نيست كه به آنها مصرف آهن را توصيه كنيم ولي متأسفانه بيش از نيمي از زنان كشور ما مبتلا به نوعي آنمي هستند كه در نتيجه آن هموگلوبينشان پايينتر از 11 تا 12 است.
وي ضمن اشاره به اينكه كسي كه باردار ميشود بهعلت افزايش حجم پلاسما هموگلوبينش رقيق ميشود و همين امر كاهش هموگلوبين را نيز به همراه دارد، در ادامه ميگويد: در نتيجه كساني كه آنمي دارند عوارض زايمان در آنها شامل تولد جنين نارس و زايمان زودرس بهعلت ايجاد هايپوكسي (فقر اكسيژن) است.
براي همين در اين زنان حتما بايد قرص آهن از 4ماهگي به بعد مصرف شود چون افزايش حجم خون از اين زمان بهوجود ميآيد و تركيبات آهن از اين به بعد به اختلالات گوارشي خانمها كمك ميكند.
اين متخصص زنان همچنين توصيه ميكند: در خانمهايي كه هموگلوبين آنها 13 به بالاست فقط مصرف اسيد فوليك و كلسيم بهخصوص از 6 ماهگي به بعد بسيار ضروريتر از مصرف آهن است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 318]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن