تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بالاترین عبادت، عفت شکم و شهوت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821105041




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديركل دفتر سبزي و صيفي در گفت‌وگو با فارس خبر داد: 4 برنامه ويژه دولت براي حمايت از توليدكنندگان سيب‌زميني


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مديركل دفتر سبزي و صيفي در گفت‌وگو با فارس خبر داد: 4 برنامه ويژه دولت براي حمايت از توليدكنندگان سيب‌زميني
خبرگزاري فارس: مديركل دفتر سبزي و صيفي از چهار برنامه ويژه دولت براي حمايت از توليدكنندگان سيب زميني شامل افزايش جايزه صادراتي، حذف تعرفه صادرات و افزايش قيمت خريد تضميني و سود بازرگاني واردات اين محصول خبر داد.


محمدمهدي بحريني در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در مورد راهكارهاي دولت براي حل مشكل سيب‌زميني‌كاران، گفت: دولت براي رفع مشكل سيب‌زميني 4 برنامه دارد كه يكي از آنها برداشتن تعرفه و صفر شدن تعرفه صادرات است كه هر كس هرچقدر بخواهد مي‌تواند سيب‌زميني صادر كند.
وي افزود: برنامه دوم اختصاص جايزه صادراتي براي سيب‌زميني است كه بين 30 تا 50 تومان در هر كيلوگرم جايزه تعلق مي‌گيرد.
بحريني سومين برنامه دولت را افزايش قيمت خريد تضميني سيب‌زميني از 91 تومان براي سيب‌زميني تابستانه به رقم 135 تومان و رقم 108 تومان براي سيب‌زميني پاييزه نام برد.
اين مسئول دولتي افزود: برنامه چهارم دولت افزايش سود بازرگاني واردات سيب‌زميني از 4 درصد به 30 درصد است كه باعث مي‌شود، سيب‌زميني وارداتي گران شده و هيچ‌كس با قيمتهاي موجود حاضر به واردات سيب‌زميني نباشد.
مديركل دفتر سبزي و صيفي افزود: دولت يك ميليارد تومان يارانه براي خريداران بذر طرح استمرار سيب‌زميني به ازاي هر كيلوگرم 200 تومان در نظر گرفته است، تا توليد‌كننده بذر ضرر نكرده و كشاورز نيز بذر ارزان تهيه كند.
وي افزود: قيمت كود نيز به سال قبل برگشته و استفاده از كودهاي حيواني و بيولوژيك كمك مي‌كند كه كشاورزان نسبت به سال نگراني كمتري داشته باشند و اميدواريم سطح كشت طرح استمرار كاهش پيدا نكند.
مديركل دفتر سبزي و صيفي تصريح كرد: تاكنون در استانهاي جنوبي كشور علامتي براي كاهش سطح كشت سيب‌زميني مشاهده نمي‌شود و اميدواريم امسال مانند سال گذشته سرماي شديد رخ ندهد.
بحريني افزود: بانكها براي توليدكنندگان سيب‌زميني تسهيلاتي در نظر بگيرند، تا توليد ادامه داشته باشد، همچنين ظرفيت انبار مناسبي در كارخانه‌هاي فرآوري سيب‌زميني وجود دارد كه مي‌توانند با خريد و ذخيره سازي به كمك كشاورزان بشتابند.
وي افزود: همچنين سازمان مركزي تعاون روستايي تاكنون بيش از 100 هزار تن سيب‌زميني به شكل توافقي و تضميني خريداري كرده و خريد تضميني سيب‌زميني در استانهاي اردبيل، چهارمحال و بختياري لرستان، آذربايجان شرقي، مركزي، همدان، كرمان، كردستان و قزوين پيشنهاد شده و اين سازمان ظرفيت انباري مناسبي براي نگهداري سيب‌زميني در كنار انبارهاي بخش خصوصي دارد.
مديركل دفتر سبزي و صيفي سال گذشته با سرماي شديد برداشت سيب‌زميني در آن فصل از طرح استمرار انجام نشد، اما با وجود سيب‌زميني پاييزه انباري و همچنين با مقداري واردات سيب‌زميني مشكلي در بازار مصرف پديد نيامد.
بحريني افزود: امسال واردات سيب‌زميني به صفر رسيده و صادرات بيشتر شده و اگر براي فرآوري اين محصول فكر عاجلي شود، محصول در بازار زيادي نخواهد بود و برنامه‌اي نيز براي صادرات تهيه شود تا نگراني كشاورزان از افت قيمت رفع شود.
وي افزود: توليد سيب‌زميني مانند محصولات سبزي و سيفي، پياز، فلفل، گوجه‌فرنگي و سيزي‌هاي برگي نسبت به سال گذشته افزايش داشته است.
بحريني گفت: همچنين صادرات سيب زميني و اين محصولات از 208 ميليون دلار سال 85 به بيش از 280 ميليون دلار در سال گذشته افزايش يافت.
مديركل دفتر سبزي و صيفي افزود: علي‌رغم خشكسالي سالجاري توليد سيب‌زميني و صادرات آن مطلوب بود.
بحريني افزود: همچنين ساير محصولات سبزي و صيفي مانند گوجه‌فرنگي به شكل رب، سبزي فريزشده و ساير محصولات كنسروي صادر شده است.
وي با اشاره به سخنان وزير جهاد كشاورزي مبني بر كاهش 12 ميليون تن محصولات كشاورزي بر اثر سرماي سال گذشته و خشكسالي سالجاري گفت: خوشبختانه در اين شرايط وضعيت سيب‌زميني مناسب است و حدود 700 تا 800 هزار تن افزايش توليد نسبت به سال قبل رخ داده است.
مديركل دفتر سبزي و صيفي با اشاره به اينكه وزارت جهاد كشاورزي مسئول توليد سيب زميني اين ماده غذايي است، گفت:‌ وزارتخانه‌هاي ديگر مسئول توزيع هستند و بايد مازاد محصول نگهداري انبار شود ، تا توليدكننده دچار ضرر نشده و براي سال آينده نيز اقدام به كشت اين محصول كند.
بحريني در مورد برنامه توليد امسال سيب‌زميني، گفت: براساس اين برنامه 5 ميليون تن توليد سيب‌زميني از سطح كشت 180 هزار هكتار به دست مي‌آيد كه با توجه به سرماي شديد سال گذشته و اثر كاهشي آن بر طرح استمرار سيب‌زميني، اما خوشبختانه با وجود تنش كم آبي در كشور به لحاظ استفاده از بذر مناسب و آبياري تحت‌فشار و مراقبت كشاورزان، لطف خدا شامل حال شده و بيش از 5 ميليون تن سيب‌زميني توليد شد.
وي افزود: يك ميليون تن از اين توليد بايد جذب صنايع فرآوري، 600 هزار تن براي مصرف بذري و بقيه نيز صرف خوارك مردم شود.
اين مسئول جهاد كشاورزي خاطرنشان كرد: بذر خيار يك و نيم كيلوگرم در هكتار و بذر كاهو يك كيلوگرم در هكتار است، اما بذر سيب‌زميني به خاطر استفاده از غده سيب‌زميني بين يك تا دو تن در هكتار است كه نسبت به ساير بذرها 1000 برابر مصرف مي‌شود.
بحريني مصرف سرانه سيب‌زميني در كشور را 45 تا 50 كيلوگرم دانست و گفت: ‌جمعيت 70ميليوني سالانه بيش از 5/3 ميليون تن سيب‌زميني مصرف مي‌كند، همچنين حدود 10 درصد از توليد سيب‌زميني در بخش‌هاي انبار، مغازه و آشپزخانه ضايع مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: متأسفانه كارخانه‌هاي فرآوري به دليل مشكلات نقدينگي با ظرفيت كامل كار نمي‌كنند و همچنين كارخانه‌هاي جديدي كه قرار بود اضافه شده و 400 تا 500 هزار تن تقاضا براي فرآوري‌ افزايش يابد، تحقق پيدا نكرد و اين امر باعث شد ،همين مقدار سيب‌زميني مازاد در بازار پديد ار و باعث كاهش قيمت سيب‌زميني شود.
وي افزود: براي صادرات سيب‌زميني و فرآوري‌هاي آن نيز شرايط فراهم شده و تاكنون 100 هزار تن سيب‌زميني ايراني به كشورهاي عراق، افغانستان، كويت، كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس، آسياي ميانه، قزاقستان، تركمنستان، آذربايجان، ارمنستان و حتي روسيه و پاكستان صادر شده است.
مديركل دفتر سبزي و صيفي افزود: سيب‌زميني به عنوان ماده غذايي با ارزش كه كمترين تبعات براي گوارش انسان دارد، بايد جايگزين بخشي از نان مصرفي شده و قسمتي از آرد گندم با آرد سيب‌زميني مخلوط شده تا علاوه بر افزايش كيفيت نان باعث ماندگاري بيشتر آن شود.
وي افزود: در صنعتي‌سازي نان و تهيه نان‌هاي حجيم آرد سيب‌زميني مي‌تواند جايگزين مناسبي براي جوش شيرين باشد.
بحريني خاطرنشان كرد: از نشاسته سيب‌زميني حتي در جداره چاه‌هاي نفت استفاده مي‌شود و مصرف سرانه اين محصول در اروپا بين 100 تا 200 كيلوگرم است در حالي كه اين رقم در ايران حدود 45 تا 50 كيلوگرم است.
انتهاي پيام/
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن