تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بالاترين درجه دانايى، تشخيص اخلاق از يكديگر و آشكار كردن اخلاق پسنديده و سركوب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812547014




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي علل گرايش دختران به رفتارهاي مردانه روياهاي پسرانه


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: بررسي علل گرايش دختران به رفتارهاي مردانه روياهاي پسرانه
نورا حسيني-صداي مردانه دختر، در فضاي مه گرفته سالن پيچيده، روي يكي از تخت هاي چوبي در جمع چهار نفري از دعوا، مرافعه اي كه صبح به راه انداخته، تعريف مي كند و هرازگاهي هم پكي به قليان مي زند و مه بالاي سرش را پررنگ تر مي كند. آنقدر پررنگ كه از نوشته هاي كاغذ بالاي سرش چيزي پيدا نشود. روي كاغذ سفيد، " كشيدن قليان براي بانوان " را اكيدا ممنوع كرده اند. ظاهر و كلامش مشابه و هماهنگ اند و روياي پسر بودن را مي تواني روي ابر بالاي سرش ببيني. كم نيستند دختراني اين چنيني و كم نمي خوانيم داستان دختركاني كه با ظاهر پسرانه، در باندهاي دزدي، كيف قاپي و... به دام افتاده اند.
اما دليل اين گرايش چيست؟
سيد هادي معتمدي; دكتراي جامعه شناسي، درباره آسيب شناسي در رابطه با گرايش دخترها به رفتارهاي پسرانه مي گويد: آزادي عمل پسران نسبت به دختران بيشتر است و با اين روش دختران ناخودآگاه آزادي عملي را كه آرزو دارند به دست مي آورند.هميشه در خانواده هاي ما كنترل پسران كمتر از دختران است. اين آسيب شناس در مورد پيامدهاي اين گونه رفتارها در آينده فرد توضيح مي دهد: دختري كه تصويري مردانه از خود دارد، نمي تواند، رفتارهاي صحيح زنانه بروز دهد و در ازدواج و ايفاي نقش مادري با مشكل روبرو مي شود. معتمدي تاكيد مي كند: پدر و مادر اينگونه دختران با رفتارهاي آن ها مخالفت مي كنند، به خصوص در خانواده هايي كه سنتي تر هستند. مخافت ها و برخوردها شديدتر مي شود و پس از مدتي از خانواده طرد مي شوند.در نهايت، افسردگي، خودكشي و افت عملكرد گريبان فرد را مي گيرد. وي نياز به همترازي، تبليغات نادرستي كه زن و مرد را از هر نظر برابر جلوه مي دهد بي آن كه به تفاوت ها اشاره كند را از جمله عواملي مي داند كه دختران را به سمت پسرانه رفتار كردن براي به دست آوردن رابطه برابر ترغيب مي كند.
دخترم مثل مرد است
كودك است، هنوز اين را از معصوميت چهرهاش حدس مي زنم. در خنكي هواي پاييز، ژاكت گشادي پوشيده و دست بند چرم پهني به دست دارد،كلاه ويتنامي سبزش نيمه بالاي صورتش را پوشانده است. اندام هاي دخترانه و قدكوتاهش به ترديدت مي اندازد، اما صداي زنگ دارش مطمئنات مي كند كه هماني است كه دنبالش بودي. يكي از همان ها كه دلش مي خواسته روزي كه وارونه اولين گريه را سر داد، پرستار خبر پسر دار شدن را به پدر مي داد. بالاي پشتي نيمكت سيماني پارك نشسته و پايش را ولو كرده روي نيمكت، نگاهش منتظر است.اين انتظار فرصت خوبي است تا راضي اش كني براي گپي كوتاه. از بچگي تمام دوستانم پسر بوده اند اصلا از بازي هاي دخترانه بدم مي آمد مشغول بازي هفت سنگ و گل كوچك بودم كه ناگهان بزرگ شدم و دوستانم نيز مردتر، مادر به زور روسري سرم كرد و ديگر به جاي آن كه با پدر به آرايشگاه مردانه بروم با مادر به خريد لباس هاي دخترانه مي رفتم. اما همچنان در خانه مثل پسرها رفتار مي كردم از تعمير وسايل برقي تا باز كردن چاهك ظرفشويي. اوايل پدر از رفتارهايم ذوق مي كرد و مي گفت: "مريم را مثل يك مرد بزرگ كرده ام." مدرسه برايم جهنم است و هميشه منتظرم كي سوت پايان كشيده مي شود. روايت باقي مريم از زندگي اش مثل تمام روايت هاي ديگر است اما بدون خلاف. او مي خواهد با چهره تازه با دوستان سابق اش باشد و در نيمه پنهان زندگي اش آن طور كه دوست دارد رفتار كند. ولي پدر در آستانه شانزده سالگي تازه يادش افتاده دلش مي خواهد دخترش مثل دخترها رفتار كند.
تربيت اجتماعي بيشترين تاثير را بر فرد مي گذارد
محمد پيروي خامنه، روانشناس درباره اين نوع رفتارها مي گويد: اين رفتارها به استعدادهاي تربيتي هر فرد بستگي دارد، گاهي محيط شرايط را طوري فراهم مي كند كه گرايش به اين سمت زيادتر شود. اما نقش تربيت اجتماعي و تاثيري كه جامعه بر فرد مي گذارد از همه پررنگ تر است. خامنه اعتقاد دارد الگوها و امتيازاتي كه جامعه به فرد مي دهد بسيار بر رفتارهاي فردي تاثير گذار است و در جامعه ما پسران از نظر ظاهري آزادي بيشتري دارند. وي ادامه دمي دهد: دختراني كه اعتماد به نفس كمتري دارند و دوست دارند به هر ترتيبي خودي در جامعه نشان دهند براي برخورداري از اين امتيازات در رفتار، پوشش و كلام به پسرانه رفتار كردن گرايش پيدا مي كنند. خامنه نيز در مورد آينده اين دختران مي گويد: جامعه رفتارهاي پسرانه در دختران را نمي پذيرد و عرف آن ها را طرد و گاهي قانون با آن ها برخورد مي كند. او ادامه مي دهد: وقتي جنسيت در اين افراد كم رنگ مي شود، وظايفي كه مختص دختران است، مثل مادر بودن و همسر بودن به دست فراموشي سپرده مي شود. حتي مشاهده شده دختراني كه با پوشش مردانه در خوابگاه پسرانه زندگي مي كردند، پس از مشخص شدن، قانون با آن ها برخورد كرده است.
آزادي عمل عامل اصلي گرايش دختران به پسر بودن
انگار گريه هم آتشي را كه پدر به دلش انداخته خاموش نمي كند.ساعت از نيمه شب هم گذشته اما از همراهي برادر خبري نيست و او بي دليل از مهماني عصرانه دوستانش محروم شده است. گاهي حق را به نگراني پدر مي دهد، زماني كه براي رفتن به كتابخانه انتهاي پارك مجبور است قدم هايش را تند تر كند تا زودتر از جمع خندان پسران هرزه گو، رد شود و حسرت بخورد كه هيچ دختري راه رفتن در خيابان را براي پسران سخت و زجر آور نمي كند و رنگ هاي سرخ و سبز لباس هايشان هيچ پالسي به سوي ساير عابران نمي فرستند. زنگ هاي شبانه برادر چهره هيچ كس را نگران نمي كند،حتي سفرهاي چند روزهاش...(!) دردل آرزو مي كند كاش او هم پسر بود. دكتر انور صمدي زاده جامعه شناس و استاد دانشگاه هم جلب آزادي عمل بيشتر را دليل اين گرايش عنوان مي كند و مي گويد: در تمام دنيا گرايش هاي «دگر جنس خواهانه» وجود دارد و هميشه پسراني بوده اند كه به رفتارهاي زنان ميل بيشتري داشته و يا دختراني كه با پوشش و رفتار مردان، سعي در پسر جلوه دادن خود مي كنند، هر چند جامعه در پذيرش دختران در نقش مردان راحت تر عمل مي كنند تا مرداني كه گرايش به زنانگي دارند.
در جامعه مرد سالار تظاهر به مردانگي بيشتر است
وي ادامه مي دهد: دختران كم سن و سال به خاطر آزادي عمل بيشتر سعي مي كنند باظاهري پسرانه كمتر توجه جامعه را به گشت هاي خود جلب كنند و به طور مثال به راحتي بتوانند موتور سوار شوند، يا در پارك ها ورزش و تفريح كنند. اين دختران در خانواده هايي كه نظارت و كنترل كافي وجود ندارد در ساعاتي كه بيرون از خانه هستند، تغيير شكل مي دهند و آزادي هايي را كه دوست دارند، به دست مي آورند. صمدي زاده تاكيد مي كند: در جامعه مرد سالار كه كمتر رفتارهاي مردانه زير سوال برود و زن ها بيشتر تحت كنترل مستقيم باشند، تظاهر به مردانگي بيشتر مي شود. استاد دانشگاه علامه طباطبايي ادامه مي دهد: منع قليان بيشتر به دليل شيوع قليان در زنان بود، بنابراين اين منع و محدوديتي كه ايجاد مي كند، انگيزه اي مي شود تا زنان براي آزادي عمل بيشتر و مزاحمت كمتر، پوشش، ظاهري مردانه داشته باشند. تصوير كودكي ها را با موي كوتاه و ژست هاي خشن قاب كرد و حالا دلش آغوش كشيدن عروسك هميشه خندان را مي خواهد.
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 292]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن