تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816501796




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حسين علي افخمي:قانون ضابطه حاكم بر روابط شهروندان و دولتمردان است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: حسين علي افخمي:قانون ضابطه حاكم بر روابط شهروندان و دولتمردان است


تهران- خبرگزاري كار ايران

استادارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي‌‏گفت: با پيدايش مفهوم شهروندي‌‏ دردنياي‌‏ امروز، بايد قانون‌‏ به عنوان‌‏ ضابطه حاكم بر روابط شهروندان و دولتمردان مورد توجه قرارگيرد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"حسين علي افخمي كه در برنامه «رسانه و شهروندي» در محل شهرداري قزوين سخنراني مي‌‏كرد با بيان اينكه شهروند آگاه، يك شهروند مسوول خواهد بود گفت: امروزه همه اين شعار را قبول دارند واعتقاد دارند‌‏ كه اگر شهروندان آگاه باشند بهترمي‌‏توان جامعه را مديريت كرد.
افخمي« قانون» به عنوان ضابطه حاكم بر روابط شهروندان و دولتمردان را مورد توجه قرارداد وگفت: دردنياي قديم رابطه شهروندان با حكومت از طريق قانون به مفهوم امروزي آن تعريف نمي‌‏شد ولي دردنياي جديد اين رابطه را قانون‌‏تعيين مي‌‏كند، يعني كسي مي‌‏تواند بگويد من شهروند هستم كه به يك قانوني اعتقاد داشته باشد و به آن وفادار باشد.
وي با بيان اينكه ناآگاهي نسبت به قانون براي شهروندان برائت نمي‌‏آورد و به همين دليل براي خاطيان از قانون زندان‌‏ ساخته شده است افزود: جمله معروفي مي گويد «هر مدرسه اي كه ساخته مي شود مي‌‏تواند در يك زندان را ببندد» .
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينكه آگاه كردن شهروندان براي اداره بهينه جامعه بايد دردستور كارمسوولان قرارگيرد به نقش وسايل ارتباط جمعي در آگاه كردن شهروندان از وظايف خود اشاره كرد و گفت: ابزارهاي ارتباطي مي توانند در خدمت آگاه كردن، هوشيار سازي و هشدار دادن به شهروندان عمل كنند. شهروند يك جامعه بايد مقررات را بداند و نسبت به آنها آگاه باشد.
افخمي دربخش ديگري ازسخنانش به ذكر چند نمونه از موارد نقض حقوق شهروندي توسط خود شهروندان در ايران پرداخت وگفت: در كشورما با وجود آنكه همه مي دانند خط عابر پياده براي پياده‌‏ها كشيده شده است و راننده ها نيز نسبت به اين موضوع آگاهي دارند ولي بيشتر رانندگان احترام خط سفيد عابر پياده را نگه نمي دارند. خط سفيد عابر پياده يك علامت و نشانه است كه پشت سرآن قانون و قدرت نهفته است تا از آن دفاع كند. يك طرف خط عابر هم جان انسانها قرار دارد، اما بارها ديده شده است كه يك ماشين بدون توجه به اين خط، با سرعت بالا از آن مي گذرد و فاجعه‌‏اي رخ مي‌‏دهد.
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي به بهم زدن «صف» به عنوان يك نمونه ديگر از نقض حقوق شهروندي در ميان ايرانيان اشاره كرد و گفت: روابط اجتماعي براساس عرف، قانون و عقل يكسري بايد ها و نبايد ها دارد. چه كسي مسوول است تا اين قانون را آموزش بدهد؟ در ايران شهرهايي وجود دارد كه جمعيت انبوهي دارند اما خلق و خوي محيط هاي كوچك رادارند. در محيط هاي كوچك افراد همديگر را مي شناسند و اگرقانوني هم نقض شود افراد با يك عذرخواهي ساده از كنار آن مي‌‏گذرند اما دريك شهر بزرگ نمي‌‏توان با يك عذرخواهي مساله را فيصله داد زيرا افراد كمتر يكديگر را مي‌‏شناسند.
افخمي در بخش ديگري از سخنرانيش گفت: ماشين هاي سواري به طور معمول براي 3 سرنشين ساخته مي شود اما در ايراني كه ما بزرگ شده‌‏ايم تا همين چند وقت پيش 5نفر را دريك ماشين سواري‌‏جا مي‌‏دادند. چند سال است كه درجامعه ما به اين نتيجه رسيده اند يعني چه كه 2 نفر نامحرم كنار هم بنشينند؟ مگر اين كشور مسلمان نيست؟ مگر اين كشور نيست كه آداب بسياري براي روابط زن و مرد دارد؟چرا توليد كنندگان صندلي جلوي‌‏ ماشين سواري را براي يك نفر طراحي كرده‌‏اند اما ما استفاده ديگري از آن مي‌‏كنيم؟
وي افزود: امروزصندلي جلوي ماشين سواري براي يك نفر و صندلي عقب براي سه نفر است اما هنوز رابطه انساني در چنين فضايي شكل نمي‌‏گيرد. روزانه درگيري‌‏هاي لفظي بسياري ميان2 مسافر كه كنار هم مي‌‏نشينند رخ مي دهد، دست يكي به چشم ديگر مي رود، يكي به خواب مي رود و جاي ديگري را تنگ مي كند و...
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي تصريح كرد: برخي فكر مي‌‏كنند اين برخوردها مساله نيست اما اين مساله نيست كه مجبور شويم گاهي اوقات با 4 نفر ديگر روي صندلي عقب ماشين سواري بنشينيم، به يكديگر فشار بياوريم و به يكديگر ناسزا بگوييم اما به مغزمان فشار نياوريم كه اين‌‏ صندلي تنها براي 2 نفر ساخته شده است؟
وي با بيان اينكه امروزه تكنولوژي و ماشين جزء جدايي ناپذير زندگي اجتماعي انسانها شده‌‏اند و در حوزه روابط انساني جاي خود را باز كرده‌‏اند افزود: شهروند امروز اسير تكنولوژي است وانسان امروز سعي مي كند با استفاده از عقل براي خودش آرامش و آسايش فراهم كند.
افخمي در بخش ديگري از سخنراني خود تصريح كرد:بسياري از بزهكاري‌‏ها و رفتارهاي نابهنجاري كه در شهرها ملاحظه مي شود به دليل ناآگاهي نسبت به قوانين و مقررات و روح حاكم بر روابط شهروندي است. تعاملات نامناسب باعث مي‌‏شود كه افراد جامعه در حوزه خدمات گرفتن نيز مشكل پيدا كنند. همين ارتباطات نادرست گاهي باعث مي شود سطل آشغال كوچه‌‏اي 2 هفته يكبار عوض نشود يا تعاملات نادرست باعث مي‌‏شود خدمات شهرداري به علت عدم اطلاع رساني از نحوه خدمات‌‏رساني در بهبود زندگي شهري تاثير گذاري كمتري داشته باشد.
وي با بيان اينكه طبقه اجتماعي در ارتباطات انساني اثرمي‌‏گذارد وبراي توسعه حقوق شهروندي توجه به اين نكته ضروري است افزود: به همين دليل آمريكاييها براي خانواده‌‏هاي سياه‌‏پوست و حاشيه نشين‌‏هاي شهري كلاسهاي ارتباطات انساني از جمله كلاسهاي چگونه صحبت كردن، مهارت هاي گوش دادن و كاربردصحيح زبان و.. برگزار مي‌‏كنند.
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي تصريح كرد: در گذشته روستايياني كه به شهر مي آمدند نمي‌‏توانستند پلاك خيابان‌‏ها را بخوانند، بنابراين بايد براي آنها سپاه دانش درست شدتا اين روستاييان درشهرها گم نشوند. هم اكنون شهروند بودن ابعاد جديدي پيدا كرده است. با آمدن تكنولوژي جديد و پيچيده‌‏ترشدن ارتباطات از طريق اينترنت، دنياي جديدي به وجود آمده است. امروزضرورتها ونيازها تغيير كرده است به طوري كه امروز شهروند كسي است كه كامپيوتر را بشناسد و بتواند از اينترنت استفاده كند.
افخمي اظهار داشت: در طي 30 يا 40 سال گذشته بحث تغيير رفتار از طريق تغيير نگرش بسيار مطرح مي شود. لازمه اوليه تغيير هرگونه رفتاري دادن آگاهي كافي است . نگرش و نگاه يك فرد در جامعه از مدرسه رفتن،پيدا كردن شغل وبه طور كلي تحت تاثير محيط بوجود مي آيد وتغيير دادن آن كار ساده‌‏اي نيست و احتياج به دانش وآگاهي دادن به فرد از خودش ومحيط دارد.
وي گفت: در جوامع معاصر دولت ها به اشكال گوناگوني وجود دارند.در گذشته تنها دولتهاي استبدادي وجود داشت اما از 200 سال گذشته به اين سو احزاب به مفهوم فعاليت دسته جمعي در سياست پيدا شدند و از دل احزاب پارلمان بوجود آمد.درعرصه اجتماع نيز جدا از دولتها يكسري سازمان هاي غير دولتي - NGO- ها به وجود آمد.
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي افزود: اين سازمان‌‏هاي غيردولتي‌‏كاملا غير انتفاعي هستند. دانشجوياني كه دور هم جمع مي شوند و درفكر تشكيل تيم ورزشي هستند يا كساني كه در داخل شهرها جمع مي شوند تا شهر را تميز و سبز نگه دارند از نمونه تشكلهاي غيردولتي هستند. اين سازمان‌‏ها رابط بين شهروندان و دولت ها هستند و دولتها در دنياي معاصر بدون اين سازمان‌‏ها چندان نمي‌‏توانند موفق عمل كنند.
افخمي افزود: اگر تشكلهاي غير دولتي وجود نداشته باشند رابط موثري بين مردم و دولتها شكل نمي گيرد، ارتباط يك طرفه مي شود، سخنگوي دولت بخشنامه را مي خواند و خبرنگاران آن را به مردم منتقل مي كنند و مردم تنها گوش مي‌‏دهند.
وي با تاكيد بر نقش رسانه ها درآگاهي بخشي به شهروندان ازحقوق خود ‌‏گفت: در جوامعي كه هنوز احزاب حاكم نيستند رسانه ها بي‌‏خاصيت هستند.در جوامع امروزي رسانه ها پل ارتباطي دولت ، سازمانها و مردم هستند. در كنار رسانه هاي موثر در جوامع دموكراتيك، سازمانها و تشكل هايي وجود دارند كه از جنس مردم اما تابع مقررات دولت هستند .بر اين سازمانها انديشه و خرد جمعي حاكم است و اين سازمانها مي‌‏توانند درحل بسياري از مشكلات شهري راه گشا باشند. به طور مثال اگر تشكل عابرين پياده شكل بگيرد شايد خيلي از مشكلات مربوط به رعايت نكردن قوانين راهنمايي و رانندگي حل شود.
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي افزود: ما نياز داريم كه شهروندان را آگاه كنيم، گوش دولتمردان را شنواكنيم، نياز داريم حق مردم را به آنها بدهيم و در حقيقت شهروندان فعال داشته باشيم. شهروندي كه مشكلات را مي‌‏بيند و بي تفاوت از كنارش عبور مي كند شهروند خوبي نيست. شهروندخوب كسي است كه ناملايمات را گوشزد كند تا اين مشكلات رفع شوند و زندگي بهتري براي همگان فراهم شود.
پيش از سخنراني افخمي جعفر نصيري شهركي مدير عامل سازمان فرهنگي هنري شهرداري قزوين نيز طي سخناني اظهار داشت: هدف از برگزاري اين جلسات سخنراني، ارتقاء روحيه اميد و آموزش‌‏هاي شهروندي است.
وي گفت:دانستن وآگاهي حق همه شهروندان است وهزينه‌‏هاي زندگي جمعي از رهگذرآگاهي‌‏هاي عمومي كاهش پيدا خواهد كرد.
پايان پيام

كد خبر: 450166
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 432]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن