واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ - احمد میرعلایی که بعد از مسعود دهنمکی از او به عنوان یکی از جدیترین گزینههای مدیرعاملی فارابی یاد میشد، به عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی معرفی شده است. انتصاب جواد شمقدری به عنوان معاون امور سینمایی وزیر ارشاد تازه آغاز اتفافات جدید در سینمای ایران بود؛ رفع توقیف دو فیلم سینماگران را بهتزده کرد و معرفی مدیران جدید به شیوه خبرهای درگوشی سؤالبرانگیز شد و در نهایت معرفی مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی البته آن هم به روشی غیر از اعلام روابط عمومی معاونت سینمایی و انتشار حکم، سؤالات بسیاری را در مورد رویه جدید این بنیاد و برنامههای تازهای که پیش رو خواهد بود مطرح کرد.[فارابی یک فکر است] احمد میرعلایی، فردی که بعد از مسعود دهنمکی به عنوان یکی از جدیترین گزینههای مدیرعاملی فارابی از او یاد میشد، روز جمعه در پی گفت و گوی علیرضا سجادپور به عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد. این نوع خبررسانی شاید تا چند ماه قبل نه تنها مورد اعتماد سینماگران نبود بلکه به طور کلی رواج نداشت و هیچ گاه پیش از مطرح شدن در محافل خصوصی و اخبار درگوشی گسترده نمیشد، حالا به یکی از شیوههای خبررسانی تبدیل شده و بر این اساس وقتی سجادپور در گفت و گویی این خبر را اعلام میکند، همه قطعی بودن آن را میپذیرند. نهمین مدیرعاملصبح روز جمعه، در حالی که اخبار سینمایی بیشتر متوجه جشنواره سینماحقیقت بود و از سوی دیگر نگاهها متوجه سینماگرانی بود که از ایران به آمریکا رفته بودند و از طرف دیگر گروهی از فیلمسازان و سینماگران سرشناس که درگیر مشکل خروج خود از ایران شدهاند؛ علیرضا سجادپور با خبرگزاری فارس مصاحبه کرد و مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی را معرفی کرد. سجادپور در این زمینه گفت: «پس از بررسی گزینههای مختلف سیداحمد میرعلائی رسماً از سوی معاونت سینمایی به عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی انتخاب و حکم ایشان نیز زده شده است و حتی از سوی هیأت امنا نیز تأیید شده و ظرف روزهای آینده رسماً اعلام خواهد شد.» او ادامه داد: «علت این که انتخاب میرعلائی بهعنوان مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی اعلام نشده است، بهدلیل تشکیل جلسه هیأت امنا بوده است که خوشبختانه هیأت امنای فارابی نیز انتخاب معاونت سینمایی را تأیید کردند و ظرف چند روز آینده این انتخاب اعلام خواهد شد.»[میرعلایی، مدیرعامل جدید بنیاد فارابی] سجادپور خاطرنشان کرد: «اعضای هیأت امنا همان هیأت امنای قبلی فارابی هستند که انتخاب معاونت سینمایی را مورد تأیید قرار دادند اما اگر قرار به اعمال تغییراتی در بدنه هیأت امنای فارابی باشد، این تغییرات جزئی و در حد افراد خواهد بود.» مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی در ادامه این گفتوگو با تأکید بر همگرایی مدیران سینمایی با سیاستهای معاونت سینمایی گفت: «بطورکلی انتخاب آقای شمقدری و تیم همراه ایشان میتواند مشکلات سینما را کاهش دهد چرا که ایشان خود سینماگر هستند و افراد سینمایی را نیز برای مدیریتهای مختلف در نظر گرفتهاند که این انتخاب از یک سو نزدیکی بیشتر سینماگران را در پی دارد و از سوی دیگر با توجه به ارتباطات خوبی که آقای شمقدری با مدیران ارشد نظام وجود دارد، قطعاً روزهای روشنی را برای سینما در پی خواهد داشت.» سجادپور تأکید کرد: «مدیران سینمایی به هیچ عنوان، جزیرهای عمل نخواهند کرد و آقای میرعلائی نیز بهعنوان مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی هماهنگ با سیاستهای معاونت سینمایی عمل خواهند کرد، چرا که همه مدیران یک سیاست واحد و مرکزی را پیگیری خواهیم کرد و یک روح واحد بر پیکر مدیران سینمایی حاکم است.» او با اشاره به لزوم تغییرات جدی در بنیاد سینمایی فارابی گفت: «فارابی در شرایط موجود نیازمند بازنگری جدی در همه عرصههاست و با ورود سیداحمد میرعلایی قطعاً این اتفاق به شکلی شایسته در بنیاد سینمایی فارابی رخ خواهد داد.» واکنش میرعلاییمیرعلایی که از انتشار خبر به صورت ناهنگام و از طریقی غیر از روابط عمومی معاونت امور سینمایی اطلاعی نداشت، پس از شنیدن آنچه در مورد حضور او در فارابی ذکر شده، به مهر گفت: «برای این موضوع صحبتهایی با من شده، اما نتیجه قطعی هفته آینده اعلام میشود و ترجیح میدهم بعد از صدور و اعلام حکم در این باره صحبت کنم.» موازی با خبرهایی که در مورد حضور میرعلایی در فارابی منتشر میشد، از مسعود دهنمکی نیز به عنوان یکی از گزینههای تصدی این سمت یاد میشد اما دهنمکی در گفتوگوهایی که در این زمینه داشت، همواره این خبرها را رد کرد و اظهار داشت که علاقهای به پذیرش سمت مطرح شده نداد و ترجیح میدهد به عنوان کارگردان فعالیتش را در سینما ادامه دهد. اما برخورد میرعلایی با این مسئله متفاوت است و صحبتهایش خبر انتشار یافته را تکذیب نمیکند و این مسئله حضور او را در فارابی قطعی جلوه میدهد. ترمیم روابط با سینماگراناحمد میرعلایی به عنوان یکی از تهیهکنندگان سینما و تلویزیون راهی فارابی شده و شاید همین سابقهای که او در سینما داشته از سوی برخی از سینماگران به عنوان یک امتیاز قلمداد شود. جمال شورجه در این زمینه به خبر میگوید: «احمد میرعلایی به دلیل سابقه کارش در سینما و آشناییاش با فضای کار و سینماگران میتواند حضور موفقی در بنیاد سینمایی فارابی داشته باشد. همین زمینه کاری میتواند تعامل خوبی میان او و سینماگران به وجود آورد که شاید پیش از این کمتر دیده میشد.» او ادامه میدهد: «علاوه برآنکه مدیرعامل فارابی از میان سینماگران انتخاب شده، علیرضا سجادپور، رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی نیز یکی از سینماگران است و همه اینها، امیدها را قوت میبخشند که مدیریت سینما بتواند با اهالی سینما ارتباطی خوب داشته و در مسیر اهداف نظام گام بردارد.» شورجه در مورد شرایط جدیدی که فارابی میتواند در دوران مدیریت جدید و جدا شدن جشنواره از آن داشته باشد، میگوید: «بنیاد سینمایی فارابی به این دلیل طراحی شد و فعالیت خود را آغاز کرد که بتواند به لحاظ فرهنگی سینمای ایران را مدیریت کند. اگر اداره کل نظارت و ارزشیابی، قلب سینمای ایران است، فارابی نقش مغز را برای این جسم ایفا میکند.» او ادامه میدهد: «جشنواره فیلم فجر در این سالها بخشی از بدنه فارابی بود که امکان آن را فراهم میکرد تا مدیران در پایان سال به تماشای حاصل کار خود بنشینند. حالا جدا شدن برگزاری جشنواره از فارابی این امکان را به وجود میآورد که نگرانیها برای برگزاری جشنوارهای به این بزرگی از این نهاد سینمایی گرفته شده و این بخش بیشتر در زمینه تولید اندیشه و تفکر در سینمای ایران فعالیت کند.» شورجه در مورد مهمترین برنامهای که مدیرعامل جدید فارابی باید پیش روی خود داشته باشد، میگوید: «قطع رابطه با سینماگران از سوی مدیران اتفاق بسیار ناخوشایندی است که باید از بین برود و مدیران دست دوستی و آشتی به سینماگران دهند و با همفکری یکدیگر در جهت بهبود اوضاع سینما فعالیت کنند.» تعریف جدید فارابی چیست؟وقتی پس از 30 سال انقلاب اسلامی، سینما مورد بازنگری قرار میگیرد، بسیاری گروههای راست و چپ به اتفاق نظر اظهار میکنند که بنیاد سینمایی فارابی در پایان دهه 60 براساس سیاستهای مدیران وقت به سمتی هدایت میشد که مسئولیتهای خود را به دیگر بخشها در سینما واگذار کند اما سیاستهای بالاتر مانع تحقق این هدف شده و به این ترتیب سالهاست که بسیاری از تحلیلگران سینما در جریان آسیبشناسی سینمای ایران به این مسئله اشاره میکنند که وجود فارابی برای سینمای ایران چندان لزومی ندارد و این دیدگاه حتی در قالب طرحی از سوی خانه سینما به مراجع بالاتر ارائه میشود اما در نهایت با تغییراتی که در دولت به وجود آمده همچنان بنیاد سینمایی روی پاست اما بال و پر آن کمتر و کمتر میشود. گرفتن مسئولیت برگزاری جشنواره فیلم فجر از این نهاد که در پی حضور شمقدری در معاونت سینمایی رخ داد، یکی از نخستین گامها در این مسیر بود و حالا مدیری در رأس این نهاد قرار میگیرد که سابقه مدیریتی ندارد و پس با مدیران بالاتر خود در تعامل جید قرار خواهد داشت و قطعاً سیاستی غیر از آنچه در ساختمان بهارستان پیش رو قرار گرفته در ساختمان سی تیر جاری نخواهد بود و به کلی فارابی شکلی شبیه دفتر تولید فیلم البته در ابعاد بزرگ پیدا میکند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 558]