تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذير...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815503502




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛رئيس مجلس: برداشت ايران از مذاكره با غرب در مسئله هسته اي بن بست نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛رئيس مجلس: برداشت ايران از مذاكره با غرب در مسئله هسته اي بن بست نيست
؛نامه جليلي به سولانا در اختيار دبيركل سازمان ملل و اعضاي شوراي امنيت قرار گرفت
؛بيهقي- هيئت پارلماني بلندپايه فرانسه روز گذشته پس از ورود به تهران با دكتر علي لاريجاني، رئيس مجلس، دكتر علاءالدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، هيئتي از نمايندگان مجلس و مهدي صفري معاون وزير خارجه ديدار و گفت وگو كرد.لاريجاني در ديدار با اين هيئت با اشاره به مذاكرات طولاني ايران و مقامات اروپايي در زمينه مسئله هسته اي گفت: برداشت ايران از مذاكره با غرب در مسئله هسته اي بن بست نيست و با اصلاح پاره اي رفتارهاي غرب مي توان به راه حل مناسبي در اين زمينه دست يافت.رئيس هيئت پارلماني فرانسه نيز در گفت وگو با لاريجاني با اشاره به مسئله هسته اي تصريح كرد: موقعيت كنوني به سود هيچ يك از ٢ طرف نيست و اروپا خواهان گفت و گو و مذاكره با ايران است.درهمين حال، نامه دكتر سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي به ١+٥ در اختيار دبير كل سازمان ملل، رئيس و اعضاي شوراي امنيت قرار گرفت و به عنوان سند اين شورا منتشر شد.

؛لاريجاني: با اصلاح پاره اي از رفتارهاي غرب مي توان به راه حل مناسبي دست يافت
؛ايرنا به نقل از اداره اخبار و رسانه هاي مجلس گزارش داد: علي لاريجاني، رئيس مجلس روز گذشته در ديدار ژان لويي بيانكو، رئيس هيئت بلندپايه پارلماني فرانسه با اشاره به مذاكرات طولاني ايران و مقامات اروپايي درزمينه مسئله هسته اي، گفت: برداشت ايران ازمذاكره با غرب درمسئله هسته اي بن بست نيست و با اصلاح پاره اي رفتارهاي غرب مي توان به راه حل مناسبي در اين زمينه دست يافت. دكتر لاريجاني با اشاره به صدور قطعنامه اخير شوراي امنيت عليه ايران، پاره اي رفتارهاي كشورهاي غربي را با ايران غيرمنطقي و عجولانه خواند وگفت: اصلاح رفتارهاي غيرمنطقي غرب مي تواند ضمن ايجاد تحول در روابط دوجانبه به حل سوءتفاهمات موجود كمك كند. رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: با وجود برخي ديدگاه هاي متفاوت، زمينه هاي همكاري فراواني ميان ٢كشور وجود دارد كه با توجه به منافع مشترك در زمينه هاي اقتصادي و منطقه اي ٢طرف مي توانند گفت وگوهاي روشني داشته باشند. لاريجاني تحولات منطقه به و يژه بحران هاي عراق و افغانستان را ازموضوعات مهمي خواند كه ٢كشور مي توانند همكاري هاي خوبي با يكديگر داشته باشند. وي با انتقاد ازعملكرد دوگانه غرب در افغانستان، گفت: ٨٠درصد مواد مخدر توليدي درافغانستان در استان هلمند كه زير سلطه كامل نيروهاي انگليسي است، كشت مي شود. دكتر لاريجاني تصريح كرد: مجلس شوراي اسلامي نسبت به توسعه و گسترش ارتباطات با فرانسه نگاه مثبت دارد.

؛بيانكو: موقعيت كنوني در مسئله هسته اي به سود هيچ يك از ٢طرف نيست
؛ همچنين دراين ديدار "ژان لويي بيانكو "رئيس هيئت پارلماني فرانسه با اشاره به پيوندهاي تاريخي و فرهنگي ٢ملت گفت : اين علايق و پيوندها زمينه هاي خوبي براي توسعه و گسترش همكاري هاي ٢كشور فراهم مي آورد. وي با اشاره به مسئله هسته اي ايران، افزود: موقعيت كنوني به سود هيچ يك از ٢طرف نيست و اروپا خواهان گفت وگو و مذاكره با ايران است. بيانكو ايران را نه تنها قدرت بزرگ منطقه بلكه قدرتي بزرگ درسطح بين المللي خواند و تصريح كرد: ايران مي تواند كمك شاياني براي ايجاد صلح و ثبات در منطقه به ويژه در عراق و افغانستان كند.٢طرف در اين ديدار درباره مسائل منطقه و همكاري هاي دوجانبه بحث و تبادل نظر كردند. ايسنا همچنين گزارش داد: ژان لويي بيانكو رئيس هيئت پارلماني فرانسه صبح روز گذشته با علاء الدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ديدار كرد.در اين مذاكرات كه دور دوم آن بعدازظهر روز گذشته ادامه يافت، نمايندگان مجالس ايران و فرانسه نيز نقطه نظرات خود را در زمينه موضوعات مورد علاقه مطرح كردند.

هيئت پارلماني فرانسه به رياست بيانكو ودو، نايب رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس ملي فرانسهروز گذشته همچنين با مهدي صفري معاون اروپاي وزارت خارجه كشورمان ديدار و درباره موضوعات مختلف مورد علاقه ٢ طرف از جمله روابط دوجانبه و موضوعات منطقه اي گفت و گو كردند.به گزارش ايسنا، در اين ديدار اعضاي هيئت نمايندگي مجلس ملي فرانسوي ضمن اشاره به نقش جمهوري اسلامي ايران در تحولات منطقه خاورميانه و قفقاز، هدف از سفر خود به تهران را آشنايي با ديدگاه ها و نظرات جمهوري اسلامي ايران در مورد تحولات و رويدادهاي اخير منطقه از جمله افغانستان، پاكستان، قفقاز، عراق و خاورميانه بيان كردند و اهميت تبادل نظر ميان ايران و فرانسه را مورد تاكيد قرار دادند.مهدي صفري معاون اروپاي وزارت خارجه كشورمان در اين ديدار اقدامات انجام شده براي كمك به ايجاد و برقراري ثبات و امنيت در منطقه را تشريح و ديدگاه هاي جمهوري اسلامي ايران را در مورد رويدادها و تحولات اخير كشورهاي پيرامون بيان و از ادامه تبادل نظر ميان ٢ كشور درباره موضوعات دو جانبه و منطقه اي استقبال كرد.

؛نامه جليلي به سولانا به عنوان سند شوراي امنيت منتشر شد
؛به گزارش ايسنا همچنين نامه اخير دكتر سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان به خاوير سولانا در اختيار دبيركل سازمان ملل و نيز رئيس و اعضاي شوراي امنيت قرار گرفت و به عنوان سند اين شورا منتشر شد.

اين نامه كه توسط نمايندگي دائم كشورمان در سازمان ملل در اختيار بان كي مون، دبيركل سازمان ملل و نيز رئيس شوراي امنيت قرار گرفته بود روز جمعه گذشته پس از ارسال از سوي نمايندگي ايران، از طريق رئيس شورا به اطلاع تمامي اعضاي شوراي امنيت رسيد و به عنوان سند اين شورا منتشر شد.

؛فلاحت پيشه، جليلي با نامه خود افكارعمومي جهان را در جريان وضعيت پرونده هسته اي قرار داد
؛در مقام ارزيابي نامه جليلي به وزيران خارجه ١+٥ يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در اين باره گفت: دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران در نامه اخير خود به نماينده ١+٥ عملا افكار عمومي جهان را در جريان وضعيت موجود پرونده هسته اي قرار داد و مجددا آمادگي ايران را براي مذاكره و تفاهم اثبات كرد. به گزارش مهر، حشمت الله فلاحت پيشه، با اشاره به نامه اخير دكترجليلي به سولانا گفت: ارسال اين نامه چند پيام دارد كه مي توان آن ها را چنين دسته بندي كرد، اول آن كه جمهوري اسلامي به اين تحليل قطعي رسيده كه مشي سياسي بر الزامات حقوقي درموضوع هسته اي ايران غالب شده است و ١+٥ به سياسي كاري در قبال ايران روي آورده است. وي افزود: جليلي بدون اين كه منتظر پاسخ غرب بماند، با ارسال اين نامه عملا افكار عمومي جهان را در جريان وضعيت موجود پرونده هسته اي قرار داد و مجددا آمادگي ايران را براي مذاكرات و تفاهم اثبات كرد. فلاحت پيشه خاطرنشان كرد: طبق توافقات لاريجاني-سولانا، بايد «رفع ابهام» مقدمه «رفع اختلاف» مي شد كه بر اين اساس مداليته شش گانه ايران و آژانس شكل گرفت و درست در زماني كه پرونده هسته اي روبه آرامش پيش مي رفت، آمريكايي ها براساس جعليات سازمان هاي جاسوسي خود، موضوع «مطالعات ادعايي» را مطرح كردند كه متاسفانه گزارش هاي البرادعي را هم تحت تاثير قرار داد. عضو كميسيون امنيت ملي اظهار داشت: نامه جليلي تاكيدي مجدد بر راهكار مذاكره بود و تاكيدي بر خروج غرب از چارچوب هاي منطقي و اخلاقي در پروسه مذاكره. وي با اشاره به تاثير نتايج انتخابات رياست جمهوري آمريكا بر پرونده هسته اي تصريح كرد: اختلاف ايران و آمريكا يك اختلاف اصولي است ولي جمهوري خواهان و دموكرات ها هركدام در برخورد با ايران، سياست متفاوتي را دارند كه البته به نظر مي رسد با روي كارآمدن اوباما، گشايش هاي محدود در رابطه ايران و آمريكا روي خواهد داد.

؛سخنگوي سازمان انرژي اتمي: آژانس بيش از اين به اعتبار خود خدشه وارد نكند
؛در اين ميان، سخنگوي سازمان انرژي اتمي كشورمان گفت: انتظار ما از آژانس اين است كه با بهاندادن به مطالب كذب و به قول خودشان «ادعاها» بيش از اين به اعتبار اين نهاد بين المللي خدشه وارد نكنند. محسن دلاويز در گفت وگو با ايسنا درمورد اظهارات اولي هاينونن در جلسه توجيهي كه قبل از نشست سپتامبر شوراي حكام درباره ايران برگزار شده بود با تكذيب اين ادعاها، گفت: ايران همواره نسبت به تعهدات خود به آژانس پايبند بوده و در راستاي نشان دادن حسن نيت و شفاف سازي، همكاري هاي موثر و مستمري داشته است. از اين رو انتظار ما از آژانس اين است كه با بهاندادن به اين گونه مطالب كذب و به قول خودشان «ادعاها» بيش از اين به اعتبار اين نهاد بين المللي خدشه وارد نكنند. نيويورك تايمز اخيرا ادعايي را مطرح كرد كه بنابر اظهارات اولي هاينونن، فعاليت هاي ايران در راستاي كاربردهاي غيرمتعارف است. اين روزنامه آمريكايي به نقل از مقامات «مجهول الهويه» مدعي شده است كه بازرسان آژانس به دنبال كسب اطلاعات دانشمندي روسي هستند كه به اعتقاد آن ها در اقدامي خودسرانه به عنوان مشاور در آزمايش هايي شركت كرده كه در سند طولاني دريافتي از سوي اين آژانس درج شده است. سخنگوي سازمان انرژي اتمي هم چنين تاكيد كرد: ايران همواره آماده است در چارچوب مقررات به تمامي پرسش هاي منطقي و درحد وظايف آژانس پاسخ دهد. وي ادامه داد: به نظر مي رسد برخي كشورها بر ادامه سياست هاي نادرست خود تاكيد مي ورزند و چون از راه هاي ديگر طرفي نبسته اند با ارائه اسنادي مخدوش و غيرقابل استناد تلاش دارند آژانس را تحت تاثير القائات و ادعاهاي خود قرار دهند.

؛احتمال ديدار متكي و لاوروف در «آستانه»
؛در همين حال، خبرگزاري نووستي از احتمال ديدار سرگئي لاوروف و منوچهرمتكي در هفته جاري خبر داد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري نووستي يك منبع آگاه در وزارت خارجه روسيه گفت: احتمال دارد سرگئي لاوروف، وزيرخارجه روسيه در چارچوب ديدار وزيران خارجه كشورهاي عضو «گفت وگوهاي همكاري در آسيا» كه در آستانه برگزار مي شود، با منوچهرمتكي، وزيرخارجه جمهوري اسلامي ايران ديدار كند. اين منبع گفت: حضور وزيرخارجه ايران در اين نشست و ديدار دوجانبه وي با لاوروف ممكن است. هفتمين نشست وزيران عضو «گفت وگوي همكاري در آسيا» روز ١٦اكتبر (٢٥مهر) و به ميزباني قزاقستان در شهر آستانه برگزار خواهد شد.

؛عمروموسي: گفت وگوي راهبردي ميان اعراب و ايران ضروري است
؛هم زمان، دبيركل اتحاديه عرب بر ضرورت انجام گفت وگوي راهبردي ميان كشورهاي عربي و جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد و خواستار حمايت جهان عرب از حقوق هسته اي مشروع كشورمان شد. به گزارش مهر، عمروموسي در گفت وگو با شبكه تلويزيوني الجزيره قطر خاطرنشان كرد: هيچ كس حق ندارد دست به اقدام نظامي عليه ايران بزند و هيچ كشوري (عربي) نيز حق ندارد در چنين اقدامي مشاركت كند، ما پيوسته بر ضرورت حل مسالمت آميز موضوع هسته اي ايران و اجتناب از اقدام نظامي تاكيد كرده ايم. عمروموسي خاطرنشان كرد: ما خواهان دشمني با ايران نيستيم، كشورهاي عربي بايد با ايران به عنوان يك دوست، همسايه و كشور مسلمان و نه دشمن تعامل كنند. عمروموسي با تاكيد بر ضرورت عاري شدن منطقه خاورميانه از سلاح هاي هسته اي به دفاع از برنامه هسته اي صلح آميز ايران پرداخت و گفت: همه اعضاي معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي از جمله ايران حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را دارند و ما پيوسته از حقوق هسته اي ايران حمايت مي كنيم.

؛سبحاني نيا: طبيعي است كه هيئت پارلماني فرانسه حامل پيام هاي غيررسمي براي ايران باشد
؛حجت الاسلام حسين سبحاني نيا، نايب رئيس دوم كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت وگو با خراسان در پاسخ به اين سوال كه آيا هيئت پارلماني فرانسه حامل پيام هايي براي ايران هستند، گفت: اعضاي اين هيئت عضو جناح اكثريت به رهبري نيكلا ساركوزي، رئيس جمهور فرانسه هستند و برخي از آن ها سابقه وزارت در دولت هاي پيشين فرانسه را دارند، بنابراين طبيعي است كه پيام هايي غيررسمي را به نمايندگي از دولت فرانسه به ايران منتقل كنند. سبحاني نيا افزود: اصولا هنگامي هيئت هاي پارلماني وارد كار مي شوند كه در عرصه روابط ديپلماتيك رسمي كندي و توقف ايجاد شده باشد كه در روابط ايران و فرانسه اين امر وجود دارد.
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن