واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نشست فيلم مجيدي -1/قهرمان "آواز گنجشكها" از بستري مبتني بر زبان فطرت عبور ميكند
كارگردان و نويسنده فيلم سينمايي "آواز گنجشكها" با تكيه بر كهنه نشدن مضمون فطرت بشري به طراحي بستري مبتني بر زبان فطرت براي حركت قهرمان فيلم اشاره كرد.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست فيلم "آواز گنجشكها" با حضور مجيد مجيدي كارگردان، مهران كاشاني فيلمنامهنويس، كمال تبريزي كارگردان سينما و تلويزيون، رضا درستكار منتقد سينما و جمعي از خبرنگاران امروز شنبه در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.
در ابتداي نشست مجيد مجيدي در ارتباط با برگزاري اين جلسه گفت: "هميشه متهم ميشوم به اينكه رابطه خوبي با خبرنگاران ندارم. واقعيت اين است كه آنها را دوست دارم اما با حرف زدن ميانهاي ندارم و ترجيح ميدهم بيشتر كار كنم.
مجيدي، كاشاني و تبريزي
كمال تبريزي كارگردان و نويسنده سينما و تلويزيون با اشاره به انتخاب "آواز گنجشكها" به عنوان نماينده ايران در اسكار، گفت: "مطرح شدن اين فيلم در اسكار ميتواند به منزله پلي بين فرهنگ دو ملت باشد. بيشترين اهميت اسكار برقراري همين ارتباط است و گرفتن جايزه در درجه دوم قرار ميگيرد. فرهنگ و جهانبيني ما ميتواند از طريق يك فيلم در دنيا مطرح شود و اين وجه است كه اهميت دارد.
وي افزود: "تبليغاتي كه از ايران در دنيا ميشود، كاملاً كاذب است. معتقدم اهميت حضور سينماي ايران در چنين محافل جهاني بيشتر از نامزد شدن و حتي جايزه گرفتن است . چنين حضوري ميتواند بخشي از اين تبليغات كاذب را بياثر كند.
مهران كاشاني فيلمنامهنويس"آواز گنجشكها" نيز درباره حضور فيلم در جوايز اسكار متذكر شد: "من هم معتقدم حضور يك نماينده فرهنگي در اسكار و انتخاب يك فيلم بيشتر جايزه گرفتن اهميت دارد. به عنوان يك تماشاگر فكر ميكنم اين فيلم نقد جدي به مناسبات انساني وارد ميكند كه ميتواند بين ما حاكم باشد. شخصيت كريم استعارهاي است از انسان متجدد كه در فضاي شهري كشوري در حال توسعه زندگي ميكند.
وي ادامه داد: "متأسفانه در جامعه امروز اعتماد، ايمان و بردباري به تدريج از يادمان ميرود. اين ميراثي است كه در حال از دست دادن آن هستيم. "آواز گنجشكها" دعوت براي بازگشت كريم به خويشتن خويش است. اين بازگشت به سنت نيست بلكه نقدي بر فضاي موجود و نقدي بر انسان متجدد شهرنشين در يك كشور در حال توسعه است.
مجيد مجيدي با اشاره به فطرت انساني كه خداوند در وجود هر شخصي نهاده، گفت: "فطرت چيزي است كه خداوند در وجود ما نهادينه كرده است. تلاش كرديم قهرمان فيلم از بستري عبور كند كه مبتني بر زبان فطرت باشد. فيلمهايي همچون "بچههاي آسمان"، "باران "و "رنگ خدا" به دليل همين تأثير ارتباطي و حسي توانستند با مخاطب جهاني خود رابطه برقرار كنند.
وي تأكيد كرد: "وقتي يك اثر هنري با زبان فطرت آميخته شود ديگر مرزي وجود ندارد. سعي كردم اين نگاه را كاملتر و با پرداخت و ساختاري جديد به اين منظر عرضه كنم. آنچه خداوند در ما نهادينه كرده ممكن است در طول زمان غبار بگيرد اما تغييري نميكند و چيزي نيست كه تكراري و يا از مد افتاده تلقي شود.
اين كارگردان سينما در ادامه بيان كرد: "با تجربهاي كه كسب كردم، فكر ميكنم اين وجه از آثارم توانسته ارتباطي جهاتيتر پيدا كند. برخي گمان ميكنند فقر در "بچههاي آسمان" باعث شد فيلم برد جهاني پيدا كند. هميشه سينماي ايران از اين جهت به سياه نمايي متهم ميشود اما واقعيت اين است كه اين نگاه مخدوش شده است.
وي افزود: "اگر موضوع فقر خوشايند غرب است ميتوان دوربين را به سمت كشورهاي چون پاكستان و يا حتي عقبافتادهتر برد و تصاويري را براي حضور در جهان ثبت كرد. آيا چنين فيلمي در ارتباط با مخاطب جهاني موفق ميشود؟ آنچه در سينماي ايران تجلي پيدا كرده، همان وجهه انساني است كه ميتواند در دنيا عرضاندام كند. البته سينماي ايران در سالهاي اخير به لحاظ فنآوري، تكنيكي و بازيگري توانسته توفيقهاي داشته باشد.
كمال تبريزي در ادامه اين نشست با تأييد حرف مجيدي در ارتباط با حضور جهاني سينماي ايران،عنوان كرد: "در همه زمينههاي هنري از جمله سينما مرز بين كار سفارشي و فيلم شخصي از بين رفته و به نوعي دوغ و دوشاب يكي شده است. سينمايي كه هويت خاص ايران را دارد و در جهان نيز مطرح شده از سينماي سياهنما و سفارشي جدا است. فيلمهاي سفارشي عمدتاً يك نوع خاستگاه سياسي را تبيين ميكنند و ساختاري درست ندارند. حتي ارتباطي ملموسي بين آنها و جامعه ديده نميشود.
وي ادامه داد: "وقتي فيلمساز به عنوان دغدغه مسائل اجتماعي را دلسوزانه مطرح ميكند تا معضلات را برطرف كند، ميتواند در دنيا مورد توجه قرار بگيرد. فيلمسازان ايراني براي پيدا كردن جايگاه واقعي خود مسيري دشوار در پيش دارند. نامهنگاري رئيس جشنواره برلين براي حضور "آواز گنجشكها" در اين جشنواره و كسب جايزه بهترين بازيگر دليل كافي براي حضور اين فيلم به عنوان نماينده ايران در اسكار است.
مهران كاشاني نيز در ارتباط با نگارش فيلمنامه "اواز گنجشكها" و همكاري با مجيدي گفت: "مجيدي براي نوشتن فيلمنامه اين كار بر دو وجهه بسيار تأكيد داشت. اول اينكه شخصيت اصلي داستان در شرايطي پيچيده به خويشتن خويش بازگشت ميكند و دوم وجه تقديري حاكم بر اين مسير. در واقع به دليل تمركز مجيدي بر وجه تقديري، سعي كرديم از داستان اصلي فاصله بگيريم و به همين دليل فراز و فرود به شكل معمول در آن ديده نميشود.
وي در ادامه عنوان كرد: "فيلمنامه مجيدي كامل بود و هر آنچه كه توسط من به آن اضافه شد از جنس نگاه مجيدي است. در طول كار سعي ميكردم جهانبيني و هستيشناسي مجيدي را كشف كرده و فيلمنامه را به نگاه وي نزديك كنم. در فيلمنامه مجيدي طراحي شخصيتها و ابتدا و انتها فيلم به همين ترتيب بود و بيشترين تغيير در پرده دوم فيلمنامه صورت گرفت. تجربه اي بسيار خوب در كنار وي داشتم و از او بسيار آموختم.
رضا درستكار منتقد سينما در ادامه اين نشست گفت: "فيلمهاي مجيدي بيشتر از وجه مباني فني در جهان مورد توجه قرار ميگيرند و اين از شاخصههاي كار وي محسوب ميشود. جايزه رضا ناجي در جشنواره برلين تأييد همين وجه مجيدي در كارگرداني است. امكانات و تجهيز منابع در ايران بسيار ضعيف است و هنوز ظرفيت خود را پيدا نكرده، در صورتي كه سينما تنها هنري است كه در اين سه دهه پرچم ايران را در جهان برافراشته است.
شنبه 20 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]