تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815994103




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

باهشدارنسبت به احتمال توفان‌هاي شديد وسونامي رييس مركزاقيانوس شناسي: ايجادمركزهشدارمخاطرات دريايي درانتظارتوجه مسولان است بودجه مركز امسال 50درصد كاهش يافت


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: باهشدارنسبت به احتمال توفان‌هاي شديد وسونامي رييس مركزاقيانوس شناسي: ايجادمركزهشدارمخاطرات دريايي درانتظارتوجه مسولان است بودجه مركز امسال 50درصد كاهش يافت
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: پژوهشي

رييس مركز ملي اقيانوس‌شناسي با ابراز تاسف از كاهش 58 درصدي بودجه جاري و 50 درصدي بودجه پژوهشي مركز به رغم اعلام دو برابر شدن بودجه پژوهشي دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در سال جاري بر ضرورت تاسيس مركز هشدار مخاطرات دريايي به ويژه سونامي در كشور تاكيد كرد و گفت: با وجود مكاتبات بسياري كه صورت گرفته است هنوز واكنش رسمي از وزارت كشور انجام نشده و ما به عنوان رابط كشور با كميسيون بين الدول اقيانوس شناسي ملزم به چنين تاكيداتي به مسئولان هستيم.

به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر چگيني كه روز شنبه در نشست خبري سخن مي‌گفت، از سونامي به عنوان يكي از مخاطرات طبيعي جدي ياد كرد كه بايد به طور جدي در كشور مورد توجه قرار گيرد.

وي گفت: در همين رابطه با همكاري سازمان هواشناسي و سازمان بنادر بويه‌هايي براي رديابي سونامي خريداري شده و با همكاري IOC (كميسيون بين الدول اقيانوس شناسي) يك دستگاه اندازه گيري نوسانات سطح دريايي نيز تهيه شده كه با وجود اين دستگاه‌ها اطلاعات سونامي به مركز هشدار داده مي‌شود.

چگيني خاطرنشان كرد: چنين دستگاه‌هاي اندازه گيري لرزه نگارها كه بايد در خشكي تعبيه شوند در پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله و موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران وجود دارند. همچنين در حال خريد يك دستگاه لرزه نگار كف دريا هستيم. اما نكته مهم، هماهنگي سازمان‌هاي ذي‌ربط در كشور است كه به عنوان يك نياز ملي بتواند تمامي اين امكانات موجود را در پيشگيري از سونامي به كار بياورد و به نظر مي رسد يك مرجع عالي در كشور هماهنگي‌هاي لازم را در اين رابطه انجام دهد.

وي با اشاره به توفان‌هايي كه اخيرا در آمريكا به علت تغييرات اقليم جهاني رخ داده است گفت: چنانچه هماهنگي‌ها در اين رابطه عملي نشود كشور با توفان‌هايي مانند گونو كه به تازگي شاهد رخداد آن بوديم با مشكلات جدي مواجه خواهد بود. همچنين گسل مكران هر 60 سال يك بار فعال مي شود مجددا فعال شده كه در صورت عدم توجه و هماهنگي در مواجهه با پديده‌هاي احتمالي دچار مشكلات زيادي خواهيم شد.

دكتر چگيني با اعلام اينكه ايستگاه پژوهشي دريايي خزر همزمان با عيد سعيد غديرخم در شهرستان نوشهر افتتاح مي‌شود تصريح كرد: در گذشته ايستگاه‌هاي پژوهشي در درياي عمان و خليج فارس راه اندازي شده بودند و با افتتاح اين ايستگاه پژوهشي در شمال كشور، داراي سه ايستگاه پژوهشي دريا خواهيم بود.

دكتر چگيني با بيان اين كه جريان‌هاي شكافنده باعث ايجاد موج‌هاي بلندي در سواحل شمالي كشور مي‌شود، اظهار كرد: در اين رابطه يك طرح پژوهشي با همكاري سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در گيلان به اجرا درآمد كه اين طرح براي جلوگيري از خطرات موج‌هاي ايجاد شده از جريان هاي شكافنده بود زيرا هر ساله شاهد مرگ 200 تا 300 نفر از هموطنان در درياها هستيم كه درصد قابل توجهي از اين جريان‌هاي شكافنده باعث مرگ هموطنان مي‌شود. البته مي‌توان با نشانه گذاري سواحل پرخطر از وقوع چنين حادثه‌هايي جلوگيري كرد.

وي با اشاره به اهميت اقيانوس شناسي در آبهاي عميق تصريح كرد: همانطور كه كشور وارد عرصه فضا شده و هوافضا به عنوان يكي از محورهاي توسعه علمي كشور مطرح است بايد به اقيانوس شناسي هم در كشور توجه بيشتري كرد در غير اين صورت در آينده دچار ضررهاي بسياري خواهيم شد.

رييس مركز ملي اقيانوس شناسي با اشاره به اينكه مركز دبيرخانه چند فعاليت در كشور است گفت: كميته علوم و فنون دريايي يكي از اين دبيرخانه ها محسوب مي‌شود كه در آن پنج دوره آموزشي به تصويب رسيده است كه بايد طي مراحل قانوني به دانشگاه‌ها ابلاغ شود. اين دوره‌ها شامل دوره‌هاي فيزيك دريا، كارشناسي ارشد مديريت حمل و نقل منطقه‌يي، دريانوردي با دو گرايش حمل و نقل دريايي و بندر و كشتي راني، كارشناسي ارشد محيط زيست دريايي و بازنگري در سرفصل‌هاي كارشناسي ارشد فيزيك دريا است.

وي درباره پروژه‌هاي در مركز ملي اقيانوس شناسي در حال انجام و به اتمام رسيده است توضيح داد: پروژه‌هاي تمام شده نيمه دوم سال 85 و نيمه اول سال 86، 9 مورد بود كه در نيمه دوم سال 86 و نيمه اول سال 87 به 33 مورد افزايش يافته است. همچنين تحقيقات در حال اجرا در سال 85-86، 19 مورد بوده كه به 32 مورد افزايش يافته است.

به گزارش ايسنا، چگيني درباره پروژه‌هايي كه با همكاري سازمان‌هاي دريايي انجام شده است گفت: اين پروژه‌ها از 17 مورد در سال 85 و 86 به 26 مورد افزايش يافته است. همچنين عمليات‌هاي ميداني از 4 به 14 مورد، توليدات علمي و گزارش هاي پژوهشي از 19 به 38 مورد، كارگاه هاي آموزشي از پنج به هفت مورد، جذب هيات علمي از يك به پنج نفر، جذب دانشجويان بورسيه از يك به پنج نفر افزايش يافته است.

وي در عين حال با اظهار تاسف از كاهش 58 درصدي بودجه جاري مركز ملي اقيانوس شناسي نسبت به سال گذشته گفت: بودجه جاري سال 86 مركز ملي اقيانوس شناسي 840 ميليون تومان بود كه با اضافه شدن متمم 300 ميليون توماني به يك ميليارد و 90 ميليون تومان افزايش يافت. اما بودجه امسال 870 ميليون تومان تصويب شد كه 28 درصد نسبت به سال گذشته كاهش داشت و از ابتداي سال نيز اعلام كرده بودند كه 240 ميليون تومان از اين بودجه كسر خواهد شد؛ بنابراين بودجه امسال در كل 640 ميليون تومان رسيد كه با اين وجود امسال به شدت با كمبود بودجه مواجه خواهيم شد.

دكتر چگيني افزود: با وجود اينكه بارها اعلام كردند بودجه‌هاي پژوهشي دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي دو برابر شده است بودجه پژوهشي مركز ملي اقيانوس شناسي حدود 50 درصد كاهش داشته است.

به گزارش ايسنا، وي در پايان با بيان اينكه مركز ملي اقيانوس شناسي توانايي يك ميليارد تومان درآمد زايي از طريق انجام تحقيقات را دارد گفت: در حال حاضر حدود 150 ميليون تومان درآمد زايي توسط تحقيقات مركز ملي اقيانوس شناسي صورت مي گيرد كه اين امر به دو دليل عدم واگذاري تحقيقات توسط نهادهاي مختلف به مركز و تداخل فعاليت‌ها در كشور است در حالي كه بايد در كشور تمركز خاصي در حوزه تحقيقات دريايي و اقيانوسي صورت گيرد.

انتهاي پيام
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن