تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821112864




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ظريفيان در گفت‌وگو باايسنا: ـ اصلاح‌طلبان حداكثر تاآخر پاييز تكليف خود را روشن كنند ـ كُر اصلي اصلاح‌طلبان براي انتخاب نيروي اصلي خود تعيين تكليف كرده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ظريفيان در گفت‌وگو باايسنا: ـ اصلاح‌طلبان حداكثر تاآخر پاييز تكليف خود را روشن كنند ـ كُر اصلي اصلاح‌طلبان براي انتخاب نيروي اصلي خود تعيين تكليف كرده است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

يك عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران گفت: اصلاح‌طلبان ‌حداكثر تا آخر پاييز بايد به توافق نهايي درباره‌ِ كانديداي خود برسند، زيرا بايد فرصت كافي براي دعوت از آراي خاموش به عرصه‌ انتخابات كه پايگاه اجتماعي‌شان اصلاح‌طلبان هستند را داشته باشند.

غلامرضا ظريفيان در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار كرد: انتخابات امر بسيار مهم و سرنوشت‌سازي است و در بسياري از كشورهايي كه فلسفه‌ انتخابات به عنوان يك موضوع اصلي در تعيين سرنوشت مردم نهادينه شده، طبيعي كه از مدت‌ها پيش بحث‌هاي جدي انتخاباتي در ميان نخبگان، اصحاب رسانه‌ها و نيز در افكار عمومي مطرح مي‌شود، ‌در ايران نيز به دليل آن‌كه نظام سياسي ما بر اساس انتخابات شكل گرفته، طبيعي است كه بحث‌هاي انتخاباتي خصوصا انتخابات رياست جمهوري كه مهمترين انتخابات محسوب مي‌شود، از يك سال قبل شكل گرفته و آغاز مي‌شود و نهايتا به مرور كه نزديك‌تر مي‌شويم، اين مساله قالب جدي‌تر به خود بگيرد.

وي افزود: در ايران به دليل ضعف در نظام حزبي، طبيعتا امر انتخاب، با سازوكاري كه بايد مطرح نمي‌شود، بلكه ابتدا در ميان اهل نظر و نخبگان و رسانه‌ها بحث آغاز مي‌شود، سپس احزاب و گروه‌ها. در بسياري از كشورهايي كه نظام حزبي در آن‌ها جا افتاده، ‌احزاب نقش دولت سايه را ايفا مي‌كنند و مي‌توانند با برنامه‌ريزي‌هاي معين‌تر درباره‌ سياست‌ها، روش‌ها و اعمال حاكميت صحبت كنند و اغلب، مدل‌هاي مختلف در برابر مردم قرار دارد و كارآمدي يا ناكارآمدي‌ها آن را بررسي مي‌كنند. در حالي كه در ايران اين‌گونه نيست و سيطره‌ جاذبه افراد و شخصيت‌ها بيشتر نمود دارد كه اميدواريم سازوكاري فراهم شود كه احزاب نيز در اين مسير را بتوانند سريع‌تر نقش دولت سايه را داشته باشند.

وي با بيان اين‌كه " امر مهم انتخابات مي‌طلبد كه برنامه‌ريزي مطابق با زمان، گفت‌وگو و آمدن به صحنه از مدت‌ها پيش آغاز شود" گفت: در ايران همواره تمهيدات انتخابات به شكل سنتي، فراهم مي‌شود و مسلما هرچه تمرين بيشتري در اين زمينه انجام شود با تجربه بيشتر و بحث و گفت‌وگوهاي رشد يافته‌تري مواجه خواهيم بود.

اين فعال سياسي ادامه داد: در اين دوره از انتخابات به دليل حساسيت موضوع و تفاوت‌هايي كه در نوع نگاه به ارزش‌هاي بنيادين و چگونگي اعمال حاكميت وجود دارد و نيز اين‌كه گاهي سياست‌هاي آشكار و ملموسي ارائه نمي‌شود و تجارب گذشته آن‌گونه كه بايد و شايد مورد استفاده قرار نمي‌گيرد، حساسيت بيشتري وجود دارد؛ چراكه با نوعي سياست پاندولي مواجه هستيم.

وي خاطرنشان كرد: اصلاح‌طلبان در ابتدا، در ارتباط با چگونگي ورود به انتخابات رياست جمهوري دهم، اشتراك نظر نداشتند (البته هم اصلاح طلبان و هم غير اصلاح‌طلبان به دليل آن‌كه ساز و كار حزبي تعيين كننده نيست، درباره‌ اين‌كه براي انتخابات چه مصداقي را معرفي كنند در ابتداي امر اشتراك نظر نداشتند). هرچند اصلاح‌طلبان گرايش اصلي‌شان مشخص است و حداكثر اختلاف نظرشان بيشتر از يكي – دو نفر نبوده است و كُر اصلي براي انتخاب نيروي اصلي خود تعيين تكليف كرده است. اما به هر حال شخص منتخب، نظراتي را درباره‌ِ ميزان تاثيرگذاري آمدن خود و اين‌كه آيا بايد اين مسير را ادامه دهد يا خير داشت كه موجب شد اصلاح‌طلبان كلي از زمان مورد نظر خود فاصله بگيرند، ‌البته به دليل آن‌كه در كشور ما اخلاق انتخاباتي آن‌گونه كه بايسته و شايسته است، جا نيفتاده طبيعي است فردي كه اعلام حضور مي‌كند يا تشكل‌ها و احزابي كه چهره‌اي را انتخاب مي‌كنند به جاي آن‌كه نيروي خود را به ارائه برنامه‌ها و نقد رويه‌ها صرف كنند، بايد صرف جلوگيري از تخريب‌ها كنند و اين امر موجب مي‌شود احزاب و گروه‌ها در فضاي سايه روشن حركت كنند.

وي افزود: براي اصلاح‌طلبان فضا كمي حساس‌تر است، زيرا نه از رسانه كافي برخوردارند و نه امكان ارتباط گيري وسيع با مردم را دارند، با وجود اين تنگناها طبيعي است نگراني براي آن‌ها بيشتر است؛ بنابراين به نظر مي‌رسد تا حدي از فضاي طبيعي انتخباتي فاصله دارند چون زمان زيادي را تا انتخابات آينده نداريم. اصلاح‌طلبان بايد تاكنون درباره‌ كانديداي واحد خود تعيين تكليف كرده و برنامه‌هاي خود را معين كرده باشند، هرچند كه درباره‌ بخشي از برنامه‌ها و ساز و كارها تصميم‌گيري‌هايي شده اما به دليل وجود حساسيت‌هايي كه نسبت به آينده وجود دارد از جمله زمينه‌هاي مناسب براي حضور در انتخابات، چهره‌هايي كه تصميم دارند وارد عرصه شوند و نقش ايفا كنند، ظاهرا به اين جمع بندي رسيده‌اند كه هم براي وفاق بيشتر مجموعه اصلاح‌طلبان و هم براي آن‌كه فرصت تخريب را از رقيب خود بگيرند، مقداري با تاخير در زمان حركت كنند.

ظريفيان با تاكيد بر اين‌كه " شرايط مطلوب اين بود كه اصلاح‌طلبان تاكنون به جمع‌بندي قطعي درباره‌ كانديداي خود رسيده باشند و به تدريج به عرصه‌هاي مختلف ديگر وارد شوند" ‌اظهار كرد: با توجه به مشكلاتي كه وجود دارد و نيز برخي دغدغه‌ها درباره‌ِ سازوكار انتخابات، اصلاح‌طلبان حداكثر تا انتهاي پاييز بايد تكليف خود را روشن كنند زيرا زمان زيادي ندارند كه بتوانند درنگ بيشتري داشته باشند.

وي همچنين با بيان اين‌كه " اصلاح‌طلبان براي جلب آرا بايد زمان كافي در اختيار داشته باشند" تاكيد كرد: اصلاح‌طلبان مي‌توانند با بخشي از جامعه كه با سازوكارهاي نظام مخالف نيستند اما به برخي شيوه‌ها و مشكلات موجود انتقادات جدي دارند ـ كه متاسفانه عده قابل توجهي هستند كه از آن‌ها به نام بخش خاموش در انتخابات ياد مي‌شود ـ گفت‌وگو كرده و ضرورت‌هاي حياتي آن‌ها، براي حفظ كيان و ارزش‌هاي بنيادين انقلاب مانند عدالت، حاكميت مردم بر سرنوشت خويش را به آن‌ها گوشزد كنند؛ بنابراين اصلاح‌طلبان فرصت بيشتري نياز دارند و بايد در ابتدا هرچه زودتر به سازوكارهاي روشن‌تر حضور خود در انتخابات برسند.

ظريفيان افزود: چند روز گذشته در تيتر يكي از روزنامه‌ها نوشته بود كه اصولگرايان خوشحال نباشند، اصلاح طلبان به وفاق رسيدند. اما من مي‌خواهم بگويم كه اتفاقا اصولگرايان بايد خوشحال باشند از اين كه اصلاح‌طلبان به وحدت رسيده‌اند؛ چراكه آن‌ها هنجارشكن هستند و نه شالوده‌شكن و حضورشان قطعا نقش كليدي در قوام و تداوم نظام خواهد داشت، بنابراين مترصد اين نباشند كه اصلاح‌طلبان از حضور فعال نااميد شوند؛ چراكه اين حضور بخش زيادي آراي خاموش را قطعا به صحنه خواهد آورد و اقتدار ملي را افزايش خواهد داد.

انتهاي پيام
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن