تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821000454




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آذربايجان غربي نيازمند رفع غبار محروميت در حوزه فرهنگ است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آذربايجان غربي نيازمند رفع غبار محروميت در حوزه فرهنگ است
اروميه - خبرگزاري مهر: سالهاست كه رهبر معظم انقلاب، فرهنگ را زيرساخت امور فكري و رفتاري جامعه برمي شمارند و در بيانات خود بر نهضت نرم افزاري، مقابله با ناتوي فرهنگي، طراحي مهندسي فرهنگي و زدودن غبار مظلوميت از چهره فرهنگ تاكيد داشته اند، اما به رغم اهميت اين موضوع هر روز بر عمق مظلوميت فرهنگ افزوده مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر در اروميه، نگاه اجمالي به وضعيت فرهنگي در كشور و توجه به اين مقوله نشان دهنده اين است كه بخش عظيمي از كشور از كمبود اعتبارات و نگاه هاي قهري به بخش فرهنگ رنج مي برد.

در اين ميان استان آذربايجان غربي به دليل موقعيت خاص جغرافيايي، داشتن بيش از 891 كيلومتر مرز مشترك با سه كشور خارجي عراق، تركيه، جمهوري آذربايجان، وجود قوميت ها واقليت هاي مذهبي متعدد كه استان را به عنوان رنگين كمان مذاهب ديني در كشور مطرح مي كند شايد بيش از ساير بخش هاي كشور از اين غبار محروميت و مظلوميت رنج مي برد.

كمبود اعتبارات فرهنگي شايد همه نماد مظلوميت اين استان مرزي نباشد ولي تاحد زيادي اجراي برنامه هاي بخش فرهنگي و مقابله با حجم گسترده همجمه هاي فرهنگي در داخل و خارج استان را با مشكل مواجه ساخته است كه اين امر توجه بيش از پيش مسئولان امر را طلب مي كند.

مديركل تبليغات اسلامي آذربايجان غربي در اين زمينه فرهنگ را يكي از بنيادي ترين نمادها، زيربناي تحولات اجتماعي و اقتصادي دانست و اظهار داشت: اهميت فرهنگ به گونه اي است كه از آن به عنوان عاملي در جهت شكل دهي به سرنوشت اجتماعي ملت ها ياد مي شود.

حجت الاسلام سيد محمد فخري در گفتگو با خبرنگار مهر به موقعيت خاص استان و تركيب جمعيتي آن به لحاظ اقوام متعدد اشاره كرد و افزود: وجود اين ويژگي در استان موجب شده است علاوه بر مواجهه با تهديدات و تهاجمات فرهنگي از كشورهاي بيگانه با هجمه هاي گروه هاي و فرقه هاي انحرافي نيز دست و پنجه نرم كنيم.

به گفته وي، هرچند فعاليت گروه ها وفرقه هاي انحرافي وابسته به بيگانگان در استان به دليل جعلي بودن و بي اساس بودن آنها چندان تاثيرگذار نبوده و نيست ولي بايد با برنامه ريزي اصولي و افزايش برنامه ها و اعتبارات فرهنگي ريشه سست اين گروه هاي انحرافي در استان خشك شود.

اين مسئول به اتحاد و زندگي مسالمت آميز اقوام و مذاهب از جمله شيعه، سني، ارمني و آشوري و ديگر اديان الهي در استان اشاره كرد و يادآور شد: سالهاست كه تمامي اقوام و مذاهب الهي با صلح و آرامش در كنار يكديگر زندگي مي كنند به گونه اي كه اين اتحاد و همبستگي بين اقوام نمود بارزي از اتحاد و همبستگي اديان در كشور است.

وي خاطرنشان كرد: متاسفانه به لحاظ موقعيت خاص استان تعداد اندكي از افراد وابسته به بيگانگان با هدف تفرقه در بين اقليت هاي ديني در استان دست به فعاليت مي زنند كه از اين ميان مي توان به فعاليت گروه هاي انحرافي و جعلي وهابيون كه بيشتر در مناطق كردنشين استان مستقر هستند، گروه هاي سلفي مثل القاعده، انصارالاسلام، گروه "بشيري" كه در رابطه با تبليغ آيين مسيحيت در استان فعال هستند، گروه اهل حق، بهائيت و دراويش و فرقه هاي نوظهور كه در حوزه شيعي در استان شكل گرفته اند، اشاره كرد.

وي از كمبود اعتبارات فرهنگي در استان انتقاده كرد و اظهار داشت: متاسفانه در رابطه با تبليغ فرهنگ ديني و اسلامي و گسترش فرهنگ ديني در مقابل گروه هاي انحرافي همچنين در مجموع براي نشر فرهنگ ديني در بين نسل جوان با كمبود اعتبار مواجه هستيم و اعتبار موجود جوابگوي نياز و فعاليت و برنامه هاي گسترده حوزه فرهنگ در استان نيست.

وي با تقدير از ديدگاه هاي مثبت مديران استان به حوزه فرهنگ، عنوان كرد: مسئولان استاني در چند سال اخير در حد مقدور از اين بخش حمايت كرده اند ولي براي رفع مظلوميت از عرصه فرهنگ نياز است كه در سطح كلان كشور به اين موضوع توجه شود.

يكي از نمايندگان مردم اروميه در مجلس نيز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه تاكنون آنچه كه در كشور شاهد بوديم اين است كه اين فرهنگ اصيل انقلابي و اسلامي مورد كم توجهي و بي مهري واقع شده است.

حجت الاسلام سيد سلمان ذاكر افزود: يكي از ابزارهاي توجه به فرهنگ مردم به خصوص در استان ويژه اي مثل آذربايجان غربي اختصاص بودجه هاي كلان و ويژه است.

وي خاطرنشان كرد: هيچ استاني به اندازه استان آذربايجان غربي در معرض انواع تهديدات و تهاجمات فرهنگي از قبيل هم مرز بودن با كشورهايي چون عراق و تركيه، وجود كتب و مجلات مبتذل، نوار، سي دي و محصولات فرهنگي غربي و مبتذل، ابزارهاي منحرف، مواد مخدر نوين، قاچاق و... كه امروز قشر جوان اين استان را به شدت تحت تاثير قرار داده، مواجه نيست و كم توجهي به حوزه فرهنگ و اعتبارات فرهنگي به اين استان ظلم مضاعفي است.

ذاكر ادامه داد: در كنار تمام اين هجمه ها متاسفانه نه تنها كتابخانه هاي استان از وضعيت قابل قبولي برخوردار نيستند بلكه اين استان در بخش اخذ مجوز براي انتشار مجلات و حتي روزنامه نيز با مشكل مواجه است.

وي از وضعيت نامطلوب رسيدگي به مساجد و فضاي ديني و معنوي استان نيز انتقاد كرد و يادآور شد: در ساير استانها همزمان با هفته دولت، اعياد و وفات هاي مذهبي شاهد هستيم خيابان ها و سطح شهرستانها مملو از پوستر و پلاكاردهاي مختلف حاوي مضامين ديني وعرفاني هستند ولي متاسفانه استان آذربايجان غربي در اين بخش نيز از وضعيت مطلوبي برخوردار نيست.

اين نماينده مجلس با ابراز تاسف از نداشتن نماينده از استان در بخش كميسيون فرهنگي مجلس اظهارداشت: موقعيت و نياز استان طلب مي كند كه در كميسيون فرهنگي مجلس نماينده اي از استان وجود داشته باشد كه متاسفانه اينگونه نيست.

وي تاكيد كرد: بدون اصلاح فرهنگ يك جامعه نه تنها اقتصاد بلكه هيچ بخش از جامعه اصلاح نمي شود.

معاون امور فرهنگي اداره كل تبليغات اسلامي استان نيز در اين زمينه معقتد است: با توجه به ظرفيت بالاي استان در برگزاري برنامه هاي فرهنگي و قرآني، اعتبارات موجود اين سازمان جوابگوي اين بخش نيست.

حجت الاسلام محمد باقر كريمي اعتبارات بخش فرهنگي و قرآني اداره كل تبليغات اسلامي استان را يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال عنوان كرد و افزود: براي اجراي هرچه بهتر و بيشتر برنامه هاي فرهنگي و قرآني در استان به اعتباري بيش از دو برابر اين بودجه نياز داريم.

وي ادامه داد: از اعتبارات فرهنگي موجود اين نهاد ۷۰ درصد آن در بخش اجراي طرح روحانيون مستقر هزينه مي شود كه ۳۰ درصد باقي ماند و اين ميزان جوابگوي طرح هاي فرهنگي و قرآني استان نيست و بايد افزايش يابد.

اين مسئول به موقعيت ويژه استان به لحاظ هم مرز بودن با سه كشور خارجي عراق، تركيه، جمهوري آذربايجان و وجود اقوام و اقليت هاي مذهبي مختلف در استان تاكيد كرد و يادآور شد: براي مقابله با تهديدات ناشي از مرزي بودن همچنين موقعيت استراتژيك استان بايد مسئولان كشوري و استاني در بحث تخصيص اعتبارات به اين بخش نگاه ويژه اي داشته باشند.

به هر حال آنچه در ضرورت توجه به حوزه فرهنگ اين استان مرزي مطرح شد تنها گوشه اي كوچك از نياز به نگاه ويژه به آذربايجان غربي است و اميد مي رود دستگاه هاي اجرايي فرهنگي كشور اين طراحي ها و سياست گذاري ها را در برنامه هاي خود عملي كنند تا شاهد تعالي عرصه فرهنگ كشور و استان باشيم.
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن