تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812899835




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرمويي يا هيرسوتيسم


واضح آرشیو وب فارسی:سلامتی برای همه:
فهرست مطلب
پرمويي يا هيرسوتيسم
درمان پرمويي در زنان
رفع موهاي زايد
تمامی صفحات



هیرسوتیسم به رشد موی تیره , ضخيم در نواحی که در آن زنان به طور معمول  مو نداشته يا موهاي نازك كركي شكل دارند، گفته مي شود. از جمله اين محل ها، بالای لب، روی چانه، قفسه سینه، شکم  و پشت هستند. این رشد موي  اضافي به دليل افزایش سطح هورمونهای مردانه سبب شده است. اگرچه همه زنان اين هورمون ها را تولید مي كنند، افزایش بيش از حد توليد می تواند منجر به هیرسوتیسم شود.

زنان با رشد مو مازاد نیاز به ارزيابي  توسط پزشك دارند ، به خصوص در صورتی که رشد موها به سرعت  در یک زن 20 سال يا مسن تر رو به گسترش و زيادتر شدن است، و یا اگر خویشاوندان وي در مقایسه رشد موي کمتري داشته اند. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، هیرسوتیسم یک وضعیت پزشکی جدی نیست، اما علت هیرسوتیسم باید تعیین شده و مشكل زمينه اي موجود نیاز به درمان دارد.

علل پرمويي در زنان

گفته شد كه هیرسوتیسم به دليل مازاد تولید و یا عمل هورمون هاي مردانه به نام آندروژژن در درون تخمدان ها یا غدد آدرنال ايجاد مي شود. شرایط مختلفي می تواند به هیرسوتیسم منجر شود. دو علت شايع هیرسوتیسم ابتلا به سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS) و هیرسوتیسم idiopathic يا با علت نامعلوم هستند. هر دو توسط معاینه فیزیکی ، بررسي تاريخچه پزشکی و خانوادگي و گاهی اوقات، آزمایش خون تشخیص داده می شوند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS):

اغلب زنان با PCOS که علاوه بر هیرسوتیسم آکنه ، كچلي در جلوی سر، بي نظمي هاي قاعدگی نيز دارند. PCOS یک وضعیت مزمن است اما درمان های مختلف می تواند رشد مو را کاهش دهد.

PCOS همچنين با مشکلات دیگر پزشکی از قبیل ناباروری به علت چرخه نامنظم قاعدگی، چاقی، دیابت ، کلسترول بالا  و احتمالا بیماری های قلبی همراه مي باشد. خوشبختانه درمان هاي مؤثري برای PCOS در دسترس قرار دارد.

هیرسوتیسم Idiopathic يا با علت نامعلوم

 اشاره به نوعي هیرسوتیسم است که هیچ علت قابل شناسایی براي آن كشف نمي شود.  معمولا مزمن است و ممکن است یک شكل خفیف از PCOS باشد.  افزایش تدریجی رشد موي درشت بر روي بدن به طور معمول تنها علامت در زنان مبتلا به این بیماری است. چرخه ماهانه همواره در اين زنان سالم و طبيعي است.

علل نادر هیرسوتیسم
در موارد نادر ، هیرسوتیسم می تواند از ترشح هورمون ها ناشي شود - مانند هورمون هايي كه به طور نابجا از تومورهای (غده هاي داراي رشد اضافي بدخيم يا خوش خيم ) تخمدان یا غده آدرنال ترشح مي شوند، يا توسط یک وضعیت بيمارگونه تخمدان به نام hyperthecosis (که ممکن است یک فرم بسيار شديد PCOS باشد)- برخی از داروها که اثري مانند آندروژن ها دارند، و یا توسط یک وضعیت ارثي بنام هیپرپلازی مادرزادی آدرنال نيز مي توانند منجر به پرمويي شوند.

هیرسوتیسم مرتبط با این عوامل اغلب ناگهاني در زنان با بیش از 20 سال سن (پس از سن بلوغ) بروز كرده و به سرعت پیشرفت مي كنند. رشد ناگهانی مو بدن ممکن است با نشانه های دیگر افزايش هورمون هاي مردانه ، مانند  كلفت شدن صدا و عضلانی شدن بدن همراه شود.



آخرین به روز رسانی در شنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سلامتی برای همه]
[مشاهده در: www.myhealth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن