تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820891324




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بحران اقتصادي جهان ادامه دارد سپرده شهروندان اروپايي در بانك ها تضمين مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بحران اقتصادي جهان ادامه دارد سپرده شهروندان اروپايي در بانك ها تضمين مي شود
ركود اقتصاد امريكا كه منجر به ارائه لايحه 700 ميليارد دلاري به مجلس سنا و كنگره امريكا شد با سرايت به اقتصاد كشورهاي اروپايي و ورشكستگي موسسات مالي اين كشورها باعث شده است رهبران چهار اقتصاد بزرگ اروپا براي حل اين بحران گرد هم آيند. پيشتر رهبران چهار قدرت اقتصادي اروپا يعني فرانسه، بريتانيا، ايتاليا و آلمان در پاريس ديدار كردند و در مورد كمك به موسسات مالي داراي مشكل نقدينگي به توافق هايي رسيدند.

اين نشست ها در حالي آغاز مي شود كه هيپو بانك دومين موسسه بزرگ وام دهنده مسكن در آلمان در معرض ورشكستگي قرار گرفته است و وزارت دارايي آلمان نيز اعلام كرده با تعدادي از بانك ها براي اعطاي كمك اضطراري به ارزش تقريبي 70 ميليارد دلار به هيپو، به توافق رسيده تا اين بانك را از سقوط قريب الوقوع نجات دهد. اين توافق پس از آن حاصل شد كه آنگلا مركل صدراعظم آلمان تاكيد كرد، دولتش براي نجات هيپو تلاش خواهد كرد.

هيپو يكي از بزرگ ترين موسسات مالي در آلمان و اروپا، روز يكشنبه (5 اكتبر) به دليل بن بست در مذاكرات دولت آلمان با ساير بانك ها براي كمك به آن با خطر ورشكستگي روبه رو شد. آنگلا مركل صدراعظم آلمان براي مبارزه با بحران در نظام مالي كشورش اعلام كرده است دولتش حساب هاي پس انداز خصوصي مردم در بانك ها را تضمين خواهد كرد. اين تصميم روز يكشنبه (5 اكتبر) پس از آن اعلام شد كه صدراعظم آلمان در يك نشست اضطراري با مقام هاي بانك مركزي و ديگر نهادهاي اقتصادي مسوول ديدار كرد. آنگلا مركل پيشتر از اقدام دولت هاي جمهوري ايرلند و يونان براي تضمين حساب هاي پس انداز مردم انتقاد كرده بود اما تغيير در موضع خانم مركل پس از آن انجام شد كه هيپو دومين بانك بزرگ ارائه كننده وام مسكن آلمان به مرز ورشكستگي رسيد. روز يكشنبه مذاكرات دولت و بانك ها براي اعطاي كمك فوري 48 ميليارد دلاري به اين موسسه مالي عظيم با شكست مواجه شد. اما گزارش ها حاكي از آن است كه دولت آلمان موفق شده با بانك ها درباره اعطاي كمكي به ارزش تقريبي 70 ميليارد دلار به هيپو به توافق دست پيدا كند. آنگلا مركل پس از ديدار با مديران اقتصادي ارشد آلمان گفت؛ «ما به تمام صاحبان حساب هاي پس انداز مي گوييم پس انداز شما مصون است. دولت فدرال آن را تضمين مي كند.» ناظران، حمايت دولت آلمان از حساب هاي پس انداز مردم را اقدام بسيار مهمي ارزيابي كرده اند. از اين رو و با توجه به تداوم بحران در ساير كشورهاي اروپايي انتظار مي رود ساير اين كشور ها از جمله بريتانيا تصميم مشابهي اتخاذ كنند. روز شنبه رهبران فرانسه، بريتانيا، آلمان و ايتاليا در پاريس پايتخت فرانسه ديدار كردند تا راهي براي مبارزه با بحران جاري در نظام بانكي و مالي اروپا پيدا كنند. همچنين رهبران چهار اقتصاد بزرگ اروپا اعلام كرده اند براي حمايت از موسسات مالي همكاري خواهند كرد، اما صندوق مشتركي براي نجات اين موسسات تشكيل نخواهند داد. چهار كشور بزرگ اروپايي در مقابله با بحران مالي، مسيرهاي متفاوتي در پيش مي گيرند، اما مايل اند اقدام هاي خود را با يكديگر هماهنگ كنند. اين نتيجه نشست رهبران چهار كشور بزرگ اروپايي درباره بحران مالي بود. نشست شنبه شب رهبران چهار كشور بزرگ اروپايي به دعوت نيكلا ساركوزي رئيس جمهور فرانسه برگزار شد تا درباره بحران مالي بين المللي رايزني كنند.

همچنين بانك فرانسوي بي ان پي موافقت كرده است بخش هايي از بانك فورتيس را خريداري كند. دولت ايسلند هم تلاش مي كند با اتخاذ تدابير جديدي تمام نظام بانكي اين كشور را تقويت كند. چهار كشور آلمان، فرانسه، بريتانيا و ايتاليا مي گويند هرگاه بانك ها در آستانه ورشكستگي قرار گيرند و اندوخته هاي مالي پس اندازكنندگان، شركت ها و تعاوني ها تهديد شوند، وارد عمل خواهند شد. به اين ترتيب طرح تشكيل «صندوق نجات اتحاديه اروپا» كنار گذاشته شد. پيشنهاد تشكيل «صندوق نجات اتحاديه اروپا» كه چيزي شبيه به طرح نجات دولت بوش بود، چند روز پيش از سوي وزير دارايي فرانسه پيشنهاد شد اما دولت آلمان با آن مخالفت كرد. وزير اقتصاد آلمان در اين باره گفت؛ «يك نقشه اضطراري براي اروپا كه از سوي بانك ها مطرح شده است، ما را از وظايف واقعي منحرف مي سازد.» وي افزود؛ در حال حاضر اين وظيفه بانك هاست كه خودشان مشتركاً گام هايي بردارند و اعتماد آفريني كنند. در ميان چهار كشور بزرگ عضو اتحاديه اروپا، آلمان به ويژه مايل نيست چك سفيد در اختيار بانكداران غيرمسوول قرار دهد كه هزينه آن را ماليات دهندگان بايد پرداخت كنند. با اين حال صدراعظم آلمان براين نظر است كه اندكي همكاري و هماهنگي ميان كشورهاي اروپايي بايد وجود داشته باشد. خانم مركل مي گويد، ما در اين باره به توافق رسيديم كه به تدابيري نيازمنديم كه در آن براي هر كشوري مسووليت ملي در نظر گرفته شود اما در عين حال، اقدام هاي ملي هر كشوري نبايد به زيان ديگر كشورها عمل كند. منظور صدراعظم آلمان در اين مورد، تدبير يك جانبه دولت ايرلند بود. دولت ايرلند در اقدامي پيشگيرانه در مواجهه با بحران مالي تصميم گرفت سپرده هاي بانكي از سوي دولت تضمين شوند. اين تصميم هنوز اعلام نشده بود كه نهادهاي مالي بريتانيا پول هاي خود را به سوي ايرلند سرازير ساختند. رئيس جمهور فرانسه در نشست پاريس تاكيد كرد چنين چيزي ديگر نبايد اتفاق بيفتد.

ضعف بازارهاي مالي آسيا

تصميم كشورهاي بزرگ عضو اتحاديه اروپا در پي تصويب لايحه دولت امريكا براي كمك مالي به نهادهاي مالي اين كشور اتخاذ شد. با اين همه بامداد دوشنبه، 6 اكتبر (15 مهر) و با آغاز فعاليت بازارهاي سهام در كشورهاي شرق آسيا، ارزش سهام به سرعت كاهش يافت. در ساعات اوليه معاملات در بورس توكيو، شاخص بهاي سهام در اين بازار پنج درصد تنزل كرد و شاخص سهام در بورس سئول كره جنوبي نيز كاهشي حدود 5/4 درصد را نشان داد. در هنگ كنگ، شانگهاي و سيدني نيز شاخص هاي بهاي سهام دست كم سه درصد كاهش يافت. با گشايش بورس هاي اروپايي نيز ارزش سهام به سرعت تنزل كرد و شاخص هاي بهاي سهام در لندن حدود پنج درصد و در فرانكفورت و پاريس نيز بيش از سه درصد كاهش يافت. نگراني در مورد وضعيت آينده اقتصاد جهاني و احتمال بروز ركود عميق علت اصلي سقوط بهاي سهام ارزيابي شده است. همچنين به نظر مي رسد اقدام دولت هاي امريكا و كشورهاي اروپايي براي كمك به موسسات مالي از جمله تضمين سپرده هاي بانكي باعث تقويت اطمينان به استحكام ساختار اقتصادي جهاني نشده در حالي كه در مقايسه با سرمايه گذاري در سهام، سپرده گذاري بانكي محل امن تري محسوب مي شود. در همان حال اين نگراني نيز وجود دارد كه روند مداخله دولت ها در بخش مالي به گسترش مداخله در اين بخش منجر شود و رقابت در سطح جهاني را متزلزل سازد. همزمان بازارهاي ارز در منطقه نيز با نوسانات شديد مواجه بود و نرخ برابري يورو - واحد پول اروپايي - و همچنين وان - واحد پول كره جنوبي - و دلار استراليا در برابر ين ژاپن كاهش يافت.
 سه شنبه 16 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 254]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن