تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خدا رابشناسد ترس او در دلش می افتد و هر از خدا ترسان باشد نفسش از دنیا باز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821121628




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

الهي؛ دكتراي مديريت ورزشي پيشنهاد كرد: براي حل ريشه‌اي حق‌پخش تلويزيوني در دادگاه اقامه دعوي كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: "الهي"؛ دكتراي مديريت ورزشي پيشنهاد كرد: براي حل ريشه‌اي حق‌پخش تلويزيوني در دادگاه اقامه دعوي كنيد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشي - فوتبال

در قانون اساسي آمده است "هر كسي مالك حاصل كسب و كار خويش است" و به راحتي مي‌توان اثبات كرد كه اخذ پخش تلويزيوني، حق قانوني باشگاه‌ها و فدراسيون‌ فوتبال است . بديهي است به راحتي مي توان ثابت كرد كه حاصل كسب و كار يك باشگاه حرفه اي ورزشي همان مسابقه ايست كه برگزار مي كند. بنابراين با وجود چنين اصلي در قانون اساسي كشورمان صاحبان بازي‌ها مي توانسته اند طلب حق كرده و اقامه دعوي كنند.

عليرضا الهي، دكتراي مديريت ورزشي در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با انتقاد از صداوسيما براي تعلل در توافق با فدراسيون فوتبال براي اعطاي حق پخش تلويزيوني تصريح كرد: در فوتبال حرفه‌ايي دنيا بين 40تا 60 درصد از درآمد باشگاه‌ها از حق پخش تلويزيوني تامين مي‌شود و در ليگ‌هاي مختلف نيز اين بحث مدت‌هاست كه جا افتاده است. حتي كشوري چون ژاپن هم كه به تازگي حرفه‌ايي شده است نيز موضوع حق پخش سالهاست كه به صورت قانون درآمده است.

وي خاطرنشان كرد: وقتي به باشگاه حق پخش نمي‌دهيم، عملا باشگاه را از شصت درصد درآمد خود محروم كرده‌ايم. از ساير منابع هم مثل بليت فروشي و حاميان مالي هم به درستي استفاده نكرده‌ا يم. از اسم حق پخش هم مشخص مي‌شود كه يك حق است و بايد پرداخته شود، اما متاسفانه خيلي وقت است كه در حق ورزش ظلم مي‌شود.

الهي تاكيد كرد: صداوسيما براي اغلب برنامه‌هاي خود هزينه مي‌كند اما، چگونه نبابد حاضر باشد براي فوتبال كه اغلب جزء پر بيننده‌ترين برنامه‌هاي تلويزيوني است هيچ پولي بپردازد.

وي با اشاره به بند 74 اساسنامه فيفا خاطرنشان كرد: در اين بند آمده است كه فيفا و اعضاء آن ( فدراسيون ها و ... ) تنها مالك حقوق مشروعي چون حق پخش تلويزيوني هستند و اين موضوع محدوديت زماني و مكاني ندارد . خوشبختانه در اساسنامه جديد فدراسيون فوتبال هم كه به تاييد هيات دولت هم رسيده، آمده گرفتن حق پخش، حق فوتبال جزو درآمدهاي مشروع فدراسيون و باشگاهها دانسته شده است .

اين استاد دانشگاه به ايسنا گفت: صدا وسيما بايد اين امر را به صورت يك حق بشناسد. مگر اين گونه نيست كه در اصل 46 قانون اساسي آمده "هر كسي مالك حاصل كسب و كار خويش است"؟ از طرفي به راحتي مي‌توان اثبات كرد كه حق پخش، حاصل كسب و كار باشگاه‌ها و فدراسيون‌ فوتبال است .

الهي هم‌چنين به وساطت رئيس جمهور و توافق اخير صورت گرفته با سازمان صدا و سيما اشاره كرد و افزود: زياد منطقي به نظر نمي رسد كه در جلسه فروش يك كالا فروشنده حضور نداشته باشد. كجاي دنيا در غياب فروشنده معامله اي صورت مي گيرد. اين گونه وساطت ها به هيچ وجه مشكل حق پخش تلويزيوني را به صورت ريشه اي حل نخواهد كرد و تنها نقش يك مسكن وضعي را ايفا خواهد كرد.

وي به چند مانع بر سر راه اخذ حق پخش تلويزيوني اشاره كرد و گفت: اصولا كپي رايت در كشور ما دچار مشكل است. وقتي كپي رايت به رسميت شناخته نمي‌شود، حق پخش هم به رسميت شناخته نخواهد شد. كمبود اتحاديه هاي صنفي بازيكنان، مربيان و باشگاه‌ها ( به منظور پيگيري حقوق مشروع اعضاء)، دولتي بودن يا تامين درصد عمده منابع مالي باشگاه‌هاي فوتبال توسط دولت و همچنين محافظه كاري مديران باشگاه‌هاي دولتي از ديگر عمده مشكلات پيش روي اخذ حق پخش تلويزيوني در فوتبال است.

الهي تاكيد كرد: براي حل ريشه‌ايي اين مشكل در قدم اول بايد باشگاه‌ها به سمت خصوصي‌سازي حركت كنند. اگر باشگاه خصوصي شود از حق خود دفا ع مي‌كند. از طرفي بايد حق پخش توسط باشگاه‌ها و فدراسيون‌ و به طرفيت سازمان صدا وسيما اقامه دعوي شود تا بر اساس قوانين موجود ( بالاخص قانون اساسي) بتوان موضوع را به صورت ريشه اي و براي هميشه و نه موقت حل كرد.

انتهاي پيام
 سه شنبه 16 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن