واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر - سالنهای تئاتر فقط در تهران گسترش مییابند. پیروزه روحانیون: تئاتر در سرزمین ما هنری مهجور و غریب است. با اینکه این هنر عمری طولانی و اصالتی ریشهای در ایران دارد تا آنجا که در ایجاد سبکهای نمایش حرفهای جدی برای گفتن دارد. اما وضعیت تئاتر و نمایش در کشورمان چندان مساعد نیست. در اثبات این ادعا همین بس که در ایران هنوز سالنهای نمایش که با استانداردهای سالنهای تئاتر در جهان انطباق داشته باشند و حتی سالنهایی که برای نمایشهای آئینی و سنتی مناسب باشند بسیار اندک و انگشتشمار است. آنچه هست نیز با بیتوجهی و تخریب مواجه شده است. البته ارگانها و سازمانهایی مثل شهرداری تهران به عنوان مجموعه مدیریت شهری که مدیریت و سازماندهی امور فرهنگی شهر تهران را بخشی از وظایف اصلی خود میدانند سعی دارند به وظیفه خود در ترویج امور فرهنگی و هنری در جامعه عمل کنند. در همین راستا شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران تصمیم گرفته در کنار توجه به سینما و ساخت مراکز سینمایی به هنر تئاتر و گسترش فضاهای عرضه این هنر هم عنایتی داشته باشد. کاری که بیش از شهرداری از ارگانی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مدعی حفظ، حراست و ترویج امور فرهنگی در کشور است، انتظار میرفت به آن توجه کند. مهندس «اکبر تشکرینیا»، مدیر شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران خبر از ساخت سالنهای ویژه تئاتر حرفهای در سطح شهر تهران داد و گفت: «همانند برنامه توسعه هوشمند سینماهای شهر، برنامهای هدفمند برای سالنهای تئاتر نیز پیشبینی شده است.» او در ادامه افزود: «موضوع تئاتر، مخاطب و اقتصاد آن به کلی با سینما متفاوت است و به همین دلیل برنامهریزی برای آن نیز به گونه دیگری تدوین شده است.»این تصمیم در ادامه فعالیتهای شهرداری تهران برای تأسیس سالنهای تئاتر و تلاش برای احیای این هنر گرفته شده است. 2 سالن تئاتر با ظرفیت 600 صندلی واقع در مرکز نمایشهای آئینی در منطقه 7 تهران از دیگر نمونههای این تلاش است که سعی شده براساس آخرین استانداردهای سالنهای تئاتر دنیا طراحی شود. در این سالنها امکان اجرای نمایشهای آئینی ایرانی پیشبینی شده است. مجموعه تئاتر شهر 2 هم که قرار است در محدوده قدیمی انبار نفت تهران احداث شود از جمله فضاهایی است که احتمالاً در آن شاهد همه امکانات یک تئاتر فوق حرفهای باشیم و 4 سالن آن ظرفیتی بالغ بر 750 صندلی خواهد داشت. تشکرینیا در ادامه صحبتهایش به مرکز تئاتر حرفهای خاوران در منطقه 15 تهران اشاره کرد و گفت: «این مرکز سالنی بزرگ با ظرفیت 850 صندلی و پنج سالن کارگاهی برای اجرای انواع نمایش دارد و کارگردانان حرفهای تئاتر، استادان و هنرجویان این رشته میتوانند دراین فضا که در مجاورت فرهنگسرای خاوران قراردارد، فعالیت کنند.»تماشاخانه ایرانشهر یکی از مجموعههایی است که اردیبهشت امسال، همزمان با جشنهای خانه تئاتر توسط شهرداری تهران افتتاح شد و فضایی جدید در اختیار فعالان و علاقهمندان و مخاطبان هنر تئاتر گذاشت. این مجموعه در کنار خانه هنرمندان است و مساحت 2500 متر مربعی دارد. زیربنای آن 3700 متر مربع است و شامل 2 سالن تئاتر با ظرفیت 600 صندلی میشود. عزتالله انتظامی در سالن تماشاخانه ایرانشهر گفت: «وقتی سالنهای تئاتر گسترده و قابل دسترس بشود تماشاگران را به سمت خود جذب میکند و این خدمت بزرگی به فرهنگ و هنر جامعه ما است. امیدوارم روزی برسد که نه تنها در تهران که در سرتاسر کشور سالنهای متعدد تئاتر داشته باشیم.» تشکری شهرک چشمه را هم در فهرست سالنهای تئاتر در دست ساخت شهرداری جای داد و گفت: «تئاتر شهرک چشمه با ظرفیت 350 صندلی در منطقه 22 و با توجه به نیاز محدوده غرب تهران از دیگر مراکز تئاتر در دست احداث است که دارای همه امکانات ویژه این هنر خواهد بود.»با تمام این احوال باز هم میشود مدعی بود که تئاتر در ایران مهجور است. وقتی حرف از ایران میشود منظور تمام شهرها و استانهای آن است؛ نه پایتخت آن. این ادعای دولت گذشته است که امکانات و تسهیلات باید در تمام کشور فراهم شود و همین مدعا اساس سفرهای استانی رئیس دولت بود. ولی در عمل شاید هنوز فرسنگها راه تا عملی شدن این ادعا باقی است. دیروز خبرگزاری مهر خبر داد تالار فخرالدین اسعدگرگانی که از آن به عنوان استانداردترین تالار تئاتر ایران پس از تالار وحدت تهران یاد میشود، نیازمند توجه ویژه مسئولان برای مرمت و بازسازی است. ظاهراً بازسازی و مرمت این تالار از مواردی بود که آقای احمدینژاد در سفر دوم هیأت دولت به گلستان مصوب کرده بود ولی تاکنون به دلایل مختلف رنگ واقعیت به خود نگرفته است. تأخیری که هیچ توجیهی نمیپذیرد و نتیجهاش ضرری است که جبران آن سخت و با هزینهای چند برابر و حتی شاید محال باشد. فرهنگدوستان گرگانی این روزها شاهد از بین رفتن این میراث ارزشمند فرهنگی و هنری هستند. تالاری که به خاطر برگزاری برنامههای غیر هنری (مراسم و نشستهای اجتماعی یا سیاسی) در آن کاربری اصلی خود را فراموش کرده و بسیاری از برنامههای هنری برای اجرا در این سالن باید در صف برنامههای غیر هنری قرار گیرند. برگزاری همایشها و برنامههای اجتماعی و سیاسی ادارات و نهادهای مختلف در تالار فخرالدین اسعدگرگانی، یکی از دلایل اصلی به تعویق افتادن روند بازسازی نماد فرهنگی استان گلستان است. دوستان مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها قول تعمیر و بازسازی این تالار را دادهاند؛ حتی آخرین بار اعلام کردند تالار فخرالدین اسعدگرگانی برای برگزاری شانزدهمین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی جهان که تیرماه در استان گلستان برگزار میشود، بازسازی میشود اما ظواهر امر از واهی بودن امید بازسازی این تالار حداقل به این زودیها حکایت میکند. تالار فخرالدین اسعدگرگانی، 30 سال قبل با اجرای برنامههایی از «محمدرضا لطفی» و «شهرام ناظری» و کنسرت «جواد داوری»، نوازنده چیرهدست سنتور فعالیت خود را آغاز کرد و عدم نظارت بر استفاده صحیح از آن ظرف 30 سال دو سالن مرکزی و بخشهای جنبیاش را نیازمند مرمت و بازسازی کرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 317]