تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از كسانى مباش كه بى‏عمل، به آخرت اميد دارند... از گناه باز مى‏دارند، اما خود باز ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819486790




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشروح نشست خبري سخنگوي وزارت امورخارجه با خبرنگاران


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: مشروح نشست خبري سخنگوي وزارت امورخارجه با خبرنگاران
خبرگزاري آريا- سخنگوي وزارت خارجه در خصوص راه اندازي دفتر حافظ منافع آمريكا در تهران، گفت: غير از اظهارنظرهايي كه در رسانه ها مطرح شده، هيچ درخواست رسمي در اين زمينه مطرح نشده است.

به گزارش خبرگزاري آريا، حسن قشقاوي سخنگوي وزارت خارجه ايران روز دوشنبه (15/7/1387) در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشي در خصوص اظهارات كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا در خصوص راه اندازي دفتر حافظ منافع آمريكا در تهران، گفت: غير از اظهارنظرهايي كه در رسانه ها مطرح شده، هيچ درخواست رسمي در اين زمينه مطرح نشده كه لازم باشد بنده در اين خصوص موضع رسمي اتخاذ كنم.

وي درباره تاسيس دفتر شوراي روابط ايران و آمريكا كه سؤال يكي ديگر از خبرنگاران بود، اظهار داشت: غير از گمانه زني كه در رسانه ها مطرح شده، مطلقا تاسيس چنين دفتري مطرح نبوده و نيست.

يكي از خبرنگاران با اشاره به نارضايتي رييس مجلس از نوع همكاري هاي ايران با آژانس و همچنين اظهارات يكي از اعضاي هيئت رييسه مجلس مبني بر ضرورت بازبيني در همكاري هاي ايران و آژانس فراتر از آنچه كه در معاهده NPT عنوان شده، از سخنگوي وزارت خارجه پرسيد آيا ضرورتي به تجديدنظر در همكاري ايران و آژانس فراتر از آنچه كه در NPT هست، وجود دارد؟

كه وي با بيان اينكه نظرات نمايندگان و مصوبات مجلس محترم است، خاطرنشان كرد: آنچه تاكنون بر اساس قانون انجام مي دهيم تداوم همكاري با آژانس در چارچوب توافق جامع پادماني است و اين همكاري را ادامه مي دهيم.

قشقاوي اضافه كرد: همواره توصيه ما چه در دولت، چه در مجلس و همچنين بقيه مسئولين به آژانس اين بوده كه بر رويكرد حقوقي، فني و سازماني خود تكيه كند و تحت تاثير فشارهاي سياسي كه معمولا حد و حدودي ندارد و خارج از قواعد شناخته شده بين المللي و به منظور دستيابي به اغراض خاص سياسي است، قرار نگيرد.

به گفته سخنگوي وزارت خارجه دولت، مجلس و همه قوا در اين زمينه وحدت نظر دارند.

خبرنگاري به سفر محمود المشهداني رييس پارلمان عراق به تهران در شرايطي كه فشارهاي آمريكا به دولت عراق براي امضاي توافقنامه امنيتي با اين كشور افزايش يافته، اشاره كرد كه قشقاوي در اين باره با بيان اينكه مناسبات ايران و عراق و از جمله روابط پارلماني همواره رو به رشد بوده، گفت: مشهداني قبلا هم به ايران سفر داشته و امروز عصر نيز وارد تهران مي شود.

وي افزود: مناسبات دو كشور به اقتضاي همسايگي، اشتراكات تاريخي و علاقه ايران به تقويت حاكميت ملي و گسترش صلح و ثبات در عراق روزافزون است.

قشقاوي با بيان اينكه دو طرف (آمريكا و عراق) اعلام كرده اند كه هنوز نكاتي قابل بحث، بين آنها وجود دارد، اظهار داشت: تقويت حاكميت ملي عراق مورد توجه ايران است.

رفع اشغال از اين كشور و تصميماتي كه مراجع و شخصيت هاي تاثيرگذار عراق در جهت حفظ حاكميت ملي و استقلال خود دارند، همواره مورد استقبال ماست.

سخنگوي وزارت خارجه گفت كه ايران در اين چارچوب همواره مدافع حاكميت ملي و روحيه استقلال طلبي عراق است.

خبرنگاري از سخنگوي وزارت خارجه آخرين اقدامات ايران در مورد كشتي ربوده شده ايراني در آب هاي سومالي را جويا شد كه وي اظهار داشت: متاسفانه اين مشكلي بين المللي شده و با احتساب كشتي هايي كه آزاد شده اند 50 كشتي از كشورهاي مختلف ربوده شده اند.

ما در دو سطح داخلي و منطقه اي پيگير موضوع هستيم.

در سطح داخلي مراجع تصميم گيري نظامي، امنيتي و سياسي ما در حال بررسي اين موضوع هستند كه تمام گزينه هاي مختلفي كه باعث استخلاص و رهايي اين كشتي و سرنشينان آن مي شود، مورد توجه قرار مي گيرد.

قشقاوي با بيان اينكه در عرصه منطقه اي اين همكاري و رايزني ها ادامه دارد، خاطرنشان كرد: اين موضوعي فراتر از ايران است و با بررسي مجموعه گزينه هاي مطرح مصر هستيم هر چه زودتر اسباب استخلاص و رهايي عزيزان دربند فراهم شود.

وي گفت كه همكاري تنگاتنگي بين كشتيراني جمهوري اسلامي و وزارت خارجه در اين زمينه در حال انجام است.

سخنگوي وزارت خارجه در مورد شهادت چند تن از گروگان هاي ايراني دربند گروه تروريستي جندالله كه سؤال يكي از خبرنگاران بود به اظهارات فرمانده نيروي انتظامي به نقل از يكي از گروگان هاي رها شده اشاره كرد و افزود: ما اين رايزني را با پاكستان استمرار مي بخشيم و از مقامات پاكستاني انتظار داريم با عنايت به مناسبات سازنده دو كشور تلاش بيشتري در جهت حل اين معضل به عمل آورند.

به گفته قشقاوي هر چه در جهت مبارزه با ترويست ها و تروريسم در منطقه تلاش شود به نفع صلح و ثبات و همسايگان است.

سخنگوي وزارت خارجه گفت: ما همواره اين موضوع را به دوستان پاكستاني مطرح كرديم كه مايليم حاصل اين رايزني ها و تماس ها ثمربخش باشد و اسباب رهايي گروگان ها فراهم شود.

حسن قشقاوي سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در ادامه نشست هفتگي خود در خصوص ابراز تمايل احمد ابوالغيط براي برقراري رابطه با ايران در سطوح عالي كه سؤال يكي از خبرنگاران بود، با بيان اينكه ايران و مصر از دو حوزه تمدني و تاريخي بزرگ و غيرقابل انكاري برخوردارند، اظهار داشت: روند مناسبات عادي و طبيعي در پيش است و توصيه ما همواره اين است كه مسائل حاشيه اي در اين خصوص تاثيرگذار نباشد.

يكي از خبرنگاران با بيان اينكه روز گذشته در دانشگاه تهران از مستند اعدام فرعون 2 درباره ترور انور سادات رونمايي شد، موضع وزارت خارجه را در مورد اين فيلم جويا شد و از قشقاوي سؤال كرد كه آيا اين خبر درست است كه ايران به مصر قول داده سي دي هاي اين فيلم را هر چه زودتر جمع آوري كند؟

كه وي با اشاره به توضيحات قبلي اش راجع به مصر، خاطرنشان كرد: نبايد به مسائل حاشيه اي پرداخت.

سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: ساخت، پخش و تهيه فيلم موضع رسمي ما نبوده و دولت ايران در اين زمينه نقشي نداشته است.

وي در ادامه با بيان اينكه عليرضا شيخ عطار قائم مقام سابق وزارت خارجه به عنوان سفير جديد ايران در برلين صبح امروز راهي آلمان شده و مستقر شده است، گفت: محمدمهدي آخوندزاده سفير سابق ايران در آلمان كه از ديپلمات هاي برجسته و باسابقه در حوزه آسيا و اروپاست و علاوه بر آلمان سفير ايران در وين، بنگلادش و پاكستان و همچنين كاردار ايران در دهلي نيز بوده به عنوان معاون آسيايي وزير خارجه منصوب شده است.

قشقاوي همچنين از انتصاب سيد مهدي ميرابوطالبي به عنوان سفير جديد ايران در فرانسه و جايگزين علي آهني خبر داد و افزود: ميرابوطالبي بعد از اتمام مراحل خداحافظي آهني ظرف هفته هاي آينده به عنوان سفير جديد ايران راهي پاريس خواهد شد.

وي در ادامه خاطرنشان كرد كه سياق انتصابات در وزارتخانه هاي ديگر با وزارت خارجه متفاوت است.

سخنگوي وزارت خارجه گفت: 50 درصد همكاران ما در وزارت خارجه در ماموريت خارج از كشور هستند و 50 درصد ديگر در داخل هستند و روند انتصابات در وزارت خارجه و جابه جايي ها يك فرآيند طبيعي است و دلايل خاصي غير از دلايل اداري ندارد.

قشقاوي در خصوص سفر العطيه دبيركل شوراي همكاري خليج فارس به تهران در هفتم آبان ماه بنا به دعوت متكي كه سؤال يكي ديگرازخبرنگاران بود، اظهار داشت: تاريخ مشخصي در اين زمينه ندارم.

اميدوارم در جلسات بعد زمان دقيق سفر العطيه و جزييات برنامه سفر ايشان را خدمت شما ارائه دهم.

وي در مورد قطعي بودن انجام اين سفر، گفت: اين بحث ها و تمايلات هست.

تا زمان آن دقيق نشود، نمي توانم جزييات آن را بيان كنم.

همان خبرنگار به فراخوانده شدن كاردار سفارت افغانستان در تهران به وزارت خارجه در خصوص شيوع بيماري آلتور در مرزهاي افغانستان اشاره كرد كه قشقاوي در اين باره با ابراز تاسف از شيوع وبا در عراق و افغانستان، اين پديده را پديده دلخراشي خواند و اظهار داشت: بعد از اشغال اين دو كشور نه تنها بهداشت عمومي تقويت نشده و وعده هاي سازندگي محقق نشده بلكه حضور اشغالگران به بهبود رفاه و وضعيت بهداشتي و معيشتي مردم منجر نشده و حتي افت بهداشت را در برخي از حوزه ها شاهديم.

وي اضافه كرد: متاسفانه شاهد شيوع وبا در دو كشوري كه توسط قواي بيگانه اشغال شده اند، هستيم.

سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه اشغالگران در اين زمينه مسئوليت دارند، گفت: ما به عنوان كشور دوست و همسايه هر دو كشور حاضريم تجارب بهداشتي و درماني خودمان را در اختيار آنها قرار دهيم و بتوانيم در جهت بهبود وضعيت بهداشتي اين كشورها به آنها كمك كنيم.

قشقاوي به هموطنان ايراني كه با اين كشورها مراوده داشته و به آنها سفر مي كنند، توصيه كرد مراقبت هاي بهداشتي بيشتر انجام دهند و ابراز اميدواري كرد هر چه زودتر اين بلاي خانمانسوز از دو كشور افغانستان و عراق رخت ببندد.

يكي از خبرنگاران به اظهارات منتسب به سلطانيه سفير ايران در آژانس مبني بر اينكه ايران در صورت تضمين تحويل سوخت هسته اي حاضر است غني سازي را تعليق كند اشاره و از سخنگوي وزارت خارجه سؤال كرد كه آيا چنين سناريويي در برنامه ايران وجود دارد؟

كه وي گفت: سلطانيه عنوان كرد كه در مقام بيان يك واقعيت تاريخي بود نه در جهت بيان يك راهبرد جديد جمهوري اسلامي ايران.

نه تنها ايشان به عنوان سفير ايران در آژانس بلكه بسياري از صاحبنظران و تحليلگران جهان بر مطلب ايشان تكيه دارند و همه مي دانند مذاكراتي كه از حدود 20 سال قبل آغاز شده و بعداً هم كميته تضمين اعطاي سوخت مطرح شده به جايي نرسيده است.

قشقاوي افزود: در حال حاضر عليرغم وعده و وعيدها و ادعاهايي كه مطرح مي شود هيچ مكانيسم متقن بين المللي براي اعطاي سوخت هسته اي نداريم و مذاكرات آن كميته به نتيجه نرسيد.

ما سابقه توافقات قبلي با آمريكا، فرانسه، آلمان و ديگران داريم و اين واقعيت محسوسي است كه رييس سازمان انرژي اتمي قبل از انقلاب هم بيان كرده بود و هيچ كدام از وعده هاي داده شده عملي نشد.

وي با بيان اينكه تا الان هيچ تضميني غير از برخي ادعاهاي مطرح شده راجع به اعطاي سوخت، در مورد ايران و همچنين در عرصه بين المللي وجود ندارد، گفت: هيچ دليلي ندارد كه ما راهبرد خودمان را كه راهبرد عدم تعليق غني سازي است، تغيير داده و تعليق كنيم.

سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: قاطع و مصمم راهبرد تداوم غني سازي را ادامه خواهيم داد و غني سازي را حق خودمان و در چارچوب مقررات و قواعد شناخته شده بين المللي مي دانيم و حق قانوني خود را تا آخر پيگير هستيم.

همان خبرنگار به تحركات اخير رژيم صهيونيستي از جمله خريد سيستم ضد موشكي، خريد هواپيما از آمريكا و نصب رادارهاي ضد موشك در صحراي نقب اشاره كرد و موضع ايران را در قبال اين تحركات جويا شد كه وي با بيان اينكه مناسبات آمريكا و رژيم صهيونيستي روشن است، افزود: آمريكايي ها همواره اين حمايت و تجهيز را نسبت به رژيم صهيونيستي دارند.

قشقاوي در مورد ادعاي رژيم صهيونيستي در خصوص خريد موشك هاي S300 روسيه توسط ايران نيز گفت: توان دفاعي ايران مبتني بر توانمندي هاي داخلي است.

ما رابطه خوب دفاعي با روسيه داريم و در حوزه سيستم پدافندي همكاري هاي خوبي با اين كشور داشته و داريم.

يكي از خبرنگاران با اشاره به شوراي آمريكاييان - ايرانيان پرسيد اگر چنين سازماني به عنوان نهادي غيردولتي در ايران فعاليت كند آيا بايد از وزارت خارجه مجوز دريافت كند يا وزارت كشور يا هر دو؟

كه سخنگوي وزارت خارجه پاسخ داد: اين نهاد اگر نهاد خارجي باشد مكانيسم هاي خاص خود را دارد.

يك زمان نهاد ايراني است كه مكانيسم خود را دارد و يك زمان فرد ايراني است كه مي خواهد كار تجاري انجام دهد آن هم مقررات خاص خود را داراست و اين ها يك پديده ويژه سياسي نيستند و بايد مورد به مورد مطرح شود.

خبرنگاري از قشقاوي در مورد سفير اروپايي كه اخلال گري اقتصادي انجام داده و در نماز جمعه اين هفته به آن اشاره شده سؤال كرد كه وي گفت: بهتر است جنتي عنوان كند.

ايشان نام كشوري را نبردند.

اگر نام ببرند ما در خدمت هستيم.

ولي تا الان نامي ذكر نشده و مورد خاصي به وزارت خارجه ارجاع نشده است.

يكي از خبرنگاران با اشاره به اظهارات سفير عراق در تهران در خصوص سفر لاريجاني به عراق و اينكه عراق درخواست خود را براي دور چهارم گفت وگوهاي سه جانبه به ايران و آمريكا اعلام كرده از سخنگوي وزارت خارجه پرسيد آيا سفر لاريجاني به عراق براي شركت در دور چهارم گفت وگوهاست، كه وي پاسخ داد: خير، اين سفرها در راستاي تبادل پارلماني است و زماني رييس مجلس عراق به ايران سفر مي كند رييس مجلس ما نيز به عراق سفر مي كند و مناسبات عادي ما با عراق رو به پيشرفت است.

قشقاوي در مورد گفت وگوهاي ايران و آمريكا پيرامون عراق هم خاطرنشان كرد: مورد جديدي در اين زمينه مطرح نيست.

در ادامه نشست هفتگي سخنگوي وزارت خارجه يكي از خبرنگاران از قشقاوي سؤال كرد اقدامات ايران بعد از صدور قطعنامه در خصوص سولانا، روابط با اتحاديه اروپا، روسيه، چين و اندونزي چه خواهد بود؟

كه وي گفت: آخرين روند گفت وگوها بين جليلي و سولانا و نمايندگان آنها برگزار شد و ايران ابهامات و سؤالاتي را مطرح كرد.

انتظار ما بوده و هست كه طرف اروپايي و سولانا به نمايندگي 1+5 پاسخگوي ابهامات ما باشند و قطعنامه پاسخ به ابهامات نيست.

قشقاوي با بيان اينكه صدور اين قطعنامه ها همان طور كه قبلاً نيز شاهد بوديم ثابت كرده كه اتخاذ يك رويكرد سياسي است، تصريح كرد: بايد رويكرد فني و حقوقي را پيگير باشيم.

وي گفت: اين آمادگي را در همين چارچوب داريم و منتظر تداوم رايزني و گفت وگو در اين چارچوب هستيم.

يكي از خبرنگاران با اشاره به اظهارات اخير متكي مبني بر اينكه ايران از 1+5 نااميد شده است، از قشقاوي پرسيد آيا اين نااميدي به اين منجر خواهد شد كه مذاكرات تهران و 1+5 قطع شود؟

كه وي گفت: ما از عملكرد 1+5 نااميد شديم چرا كه رويكرد سياسي، غيرحقوقي و غير فني دارند.

سخنگوي وزارت خارجه صدور قطعنامه را يك اقدام غيرقانوني خواند و با بيان اينكه ايران تهديدي نيست كه نياز باشد شوراي امنيت قطعنامه اي در مورد آن صادر كند، افزود: آنچه متكي گفت اعلام نارضايتي از اين روند بود و ايشان چارچوب همكاري عادي را نفي نكرد و همان روندي كه قبلاً داشتيم در همان چارچوب ادامه مي دهيم.

وي در پاسخ به سؤال ديگري در مورد اظهاراتش درباره ادعاي رژيم صهيونيستي مبني بر خريد موشك هاي S300 روسيه توسط ايران، گفت: من نظامي نيستم كه بگويم چند موشك داريم، موشك ها كجاست، انواع موشك ها و شكل استقرار آنها چيست.

خبرنگاري با بيان اينكه بعد از تحولات اخير در قفقاز بسياري از كشورها به خصوص همسايگان روسيه نسبت به اين كشور عدم اعتماد پيدا كردند از قشقاوي پرسيد آيا اين عدم اعتماد هم در ايران نسبت به روسيه وجود دارد؟

كه وي اعتماد و عدم اعتماد را مفاهيم نسبي خواند و افزود: ما مطلق نمي توانيم به يك كشور يا فردي بگوييم كه همه كارهاي شما مورد تاييد است و ما به شما اعتماد 100 درصد داريم و يا بگوييم اصلاً به شما اعتمادي نداريم.

اين ها مفاهيم نسبي است.

ما در چارچوب سياست قفقازي سياست خود را ادامه مي دهيم و روسيه در حوزه منطقه اي ما قرار دارد.

وي ادامه داد: رويكرد حل مناقشه را رويكرد و تدابير منطقه اي مي دانيم و به سياست قفقازي خود ادامه خواهيم داد.

قشقاوي با اشاره به سفرهاي متكي به تفليس، مسكو، باكو و برلين، خاطرنشان كرد: اين موارد نشان مي دهد ما در چارچوب تدابير خود براي حل مناقشه و حل مسالمت آميز مشكلات در منطقه حساس قفقاز به فعاليت ادامه مي دهيم و فكر مي كنيم اين سياست درستي است و ادامه دارد.

به گفته سخنگوي وزارت خارجه موفق ترين ديپلماسي، ديپلماسي است كه در جهت رفع تنش منطقه اي و همسايگي و تقويت مناسبات با همسايگان فعال باشد و افزود: هيچ كس نمي تواند اين موضوع را رد كند كه روسيه در حوزه همسايگي ما قرار دارد.

قشقاوي به اجلاس موفق آستاراخان در مورد درياي خزر اشاره كرد و گفت: تصميمات خوبي در اين اجلاس اتخاذ شد و بحث هاي كارشناسي ادامه دارد كه بناست در اجلاس سران در باكو مطرح شود.

سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: به نفع ديپلماسي كشور است كه ما در عين حفظ استقلال تدابير خود را در جهت تقويت مناسبات با همسايگان به كار بگيريم.

يكي از خبرنگاران به سفر وزير خارجه ونزوئلا به تهران اشاره كرد و گفت كوشنر از وزير خارجه ونزوئلا خواسته بود به ايران اعلام كند كه فرانسه در طرح جديدش به ايران جدي است و مايل به از سرگيري گفت وگو با تهران است و سخنگوي وزارت خارجه در اين باره گفت: ونزوئلا دوست ماست و طبيعي است ديگر كشورها سعي كنند از طريق هر كشور دوست انتقال نظر بدهند، اينكه برخي موضوع ميانجيگري و يا طرح خاصي را مطرح كردند، چنين چيزي مطرح نبوده است.

خبرنگاري به كناره گيري ايران از عضويت در شوراي حكام به نفع سوريه اشاره كرد كه قشقاوي اظهار داشت: اين يك مكانيسم طبيعي در مجامع بين المللي است و حادثه سياسي نيست، اين مكانيسم ها در ساير موارد مشابه اتفاق مي افتد
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن