تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بى نيازى و عزّت به هر طرف مى گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مى گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820752972




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عشقتان را نقداً واريز كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: عشقتان را نقداً واريز كنيد
روزي روزگاري آدمها، اگر دلشان بيتاب شاد كردن كودكي يتيم ميشد، دو سه جعبه شيريني و چند پاكت ميوه ميگرفتند و يكراست ميرفتند پرورشگاه تا مهرباني را براي ساكنان كوچك و تنهاي آن، از دنياي بيرون سوغات ببرند.
حالا، آن خانهها هنوز پابرجا هستند اما ارتباط مستقيم نيكوكاران با كودكان بدسرپرست و بيسرپرست قطع شده است و اگر كسي، مثل آن وقتها براي بچههاي پشت ديوارهاي پرورشگاه دلتنگ شود، بايد عشقش را نقد و به حسابي مشخص واريز كند يا نوازشگري دستهايش را چك معتبر كند و پستش كند براي مسوول آن خانه و كمكهاي غير نقدي اش را به استثناي مهرباني، توي كارتني مقوايي بگذارد و پشت در يكي از آن خانهها تحويل دهد اما ديدار با بچهها، قدغن است چرا كه مسوولان سازمان بهزيستي كشور معتقدند مضرات حاصل از ارتباط مستقيم نيكوكاران با كودكان بهزيستي، از مزاياي آن بيشتر است.
هم اكنون 21 هزار كودك فاقد سرپرست موثر و قانوني تحت پوشش اين سازمان قرار دارند كه 11هزار و 500 نفر از آنان با حكم امين موقت در خانواده نگهداري ميشوند و 9500 نفر از آنان هنوز در خانههاي كودكان و نوجوانان بهزيستي (پرورشگاهها ) تحت سرپرستي قرار دارند.
اين آمار نشان ميدهد هنوز شمار زيادي از كودكان تحت پوشش بهزيستي در مراكز آن نگهداري ميشوند در حالي كه به گواه مدير كل دفتر شبه خانواده بهزيستي به ازاي هر كودك بيسرپرست 7 زوج داوطلب فرزندخواندگي وجود دارد، اما از آنجا كه زوجهاي متقاضي فرزندخواندگي علاقهاي به امين موقت شدن و نگهداري از كودكان بد سرپرست ندارند، تقريبا هيچ يك از 9500 كودكي كه در مراكز بهزيستي باقي ماندهاند بي سرپرست نيستند بلكه بد سرپرست هستند و با وجود داشتن والدين، به تشخيص قانون در مراكز بهزيستي نگهداري ميشوند.
در چنين شرايطي نياز كودكاني كه با وجود داشتن پدر يا مادر يا هر دوي آنها دور از كانون خانواده نگهداري ميشوند به محبت، تجربه دوست داشتن و دوست داشته شدن بيشتر ميشود اما بهزيستي چند سالي است بر خلاف روال پيشين از ملاقات نيكوكاران با كودكان مراكزش جلوگيري ميكند.
4 پرسش
به گفته حميدرضا الوند، مديركل دفتر شبه خانواده بهزيستي، زماني كه نيكوكاري براي كمك به يكي از مراكز كودكان و نوجوانان بهزيستي مراجعه ميكند، مددكاران تلاش ميكنند براي سنجش حسننيتش به پاسخ 4 پرسش كليدي دربارهاش پي ببرند:
اين نيكوكار دقيقا با چه انگيزهاي قصد كمك به كودكان را دارد؟
چه نوع كمكي را ارائه ميكند؟
كمك او با چه شيوهاي ارائه ميشود؟
عملكرد او تا چه حد در ارتقاي كيفيت خدمات تعريف شده براي كودكان تحت پوشش بهزيستي موثر است؟
الوند با استناد به پاسخ همين پرسشها دليل سختگيري بهزيستي براي ارتباط مستقيم نيكوكاران و كودكان تحت پوشش را توضيح ميدهد: فكرميكنيد انگيزه نيكوكاري كه اصرار دارد با كودكان مركز ملاقات كند، چيست؟ حقيقت اين است كه هدف برخي نيكوكاران از ملاقات چهره به چهره كودكان، بيش از آن كه دلجويي از آنان باشد كمك به خودشان است در حالي كه حضور غيرمستمر نيكوكاران از نظر رواني به كودكان آسيب ميرساند.
او ميافزايد: بهزيستي در سالهاي اخير تلاش كرده است، محيطي شبيه خانواده را براي كودكان ساكن مراكز كودكان و نوجوانان به وجود آورد. آيا شما به هرغريبهاي اجازه ميدهيد وارد كانون خانواده شود و ساعاتي را با فرزندانتان بگذراند؟ تا چه حد ميتوان از صلاحيت اخلاقي متقاضيان ملاقات با كودكان و تاثيرگذاري مثبت آنها مطمئن بود؟
از ديدگاه كارشناسان بهزيستي، رفت وآمد آدمهايي با باورها و سليقههاي گوناگون در مراكز نگهداري ممكن است شكل گيري صحيح شخصيت كودكان را با مشكل مواجه كند و از سوي ديگر با توجه به اين كه كودكان بهزيستي معمولا از نظر عاطفي نسبت به ديگر كودكان آسيب پذيرترند، حضور نامنظم و گاه به گاه نيكوكاران در اين مراكز، تاثيري منفي بر عواطف آنان دارد.
با وجود همه مواردي كه بهزيستي با استناد به آنها برقراري ارتباط نيكوكاران و كودكان را سخت ميكند، از اين نكته هم نميتوان چشم پوشيد كه دوري فرزندان تحت پوشش بهزيستي از جامعه، زندگي آنها در محيطي بسته و خلا الگوي ذهني از خانواده، امكان يادگيري مهارتهاي زندگي را از آنان ميگيرد و در بزرگسالي آنها را با مشكل مواجه ميكند.
مهمانهاي كوچك را به خانه تان دعوت ميكنيد؟
با اين حال، همه راههاي ارتباط با كودكان بهزيستي بسته نيست به طوري كه نيكوكاران ميتوانند با مراجعه به كميته شبه خانواده استانها داوطلب طرح حاميشوند تا پس از بررسي صلاحيتشان از سوي اين كميته اجازه ارتباط مستمر با كودكان را پيدا كنند.
اما راهي كه الوند پيشنهاد ميكند از داوطلب طرح حامي شدن نيز پايدارتر و موثرتر به نظر ميرسد. او ميپرسد: اگر واقعا نيكوكاري تمايل دارد به كودكان بهزيستي محبت كند چرا اين ارتباط بايد لحظهاي و كوتاه مدت باشد؟
مديركل دفتر شبه خانواده بهزيستي با تاكيد بر اين مطلب كه هيچ كودك بي سرپرستي بيش از يك ماه در بهزيستي باقي نميماند و اين سازمان، سالانه 1000 كودك بيسرپرست را به خانوادههاي متقاضي ميسپارد، توضيح ميدهد: كودكان ساكن در مراكز كودكان و نوجوانان بهزيستي همگي بدسرپرست هستند و نيكوكاران ميتوانند به عنوان امين موقت، آنان را براي مدتي در كانون خانواده بپذيرند اما كمتر خانوادهاي حاضر به پذيرش موقت اين فرزندان ميشود كه اصلي ترين دليلش شايد تمايل خانوادهها به مالكيت ششدانگ كودكان تا پايان عمرشان باشد.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن