تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815579777




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛اظهارات ٩ مسئول درباره طرح افزايش ظرفيت دانشگاه هاي مادر


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛اظهارات ٩ مسئول درباره طرح افزايش ظرفيت دانشگاه هاي مادر
نمايندگان مجلس سه شنبه هفته گذشته با كليات طرح افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه هاي مادر، ممتاز و درجه يك در سال ١٣٨٧ موافقت كردند. در صورت تصويب نهايي اين طرح، ظرفيت پذيرش دانشجو در دوره هاي روزانه دانشگاه هاي دولتي مادر، ممتاز و درجه يك افزايش مي يابد. همچنين كليه رشته هايي كه در سال ١٣٨٧ نسبت به سال ١٣٨٦ كاهش ظرفيت پذيرش دانشجو داشته است، به ميزان ظرفيت پذيرش دانشجو در سال ١٣٨٦ افزايش مي يابد. در اين ارتباط ١٠ درصد به ظرفيت پذيرش دانشجو در سال ١٣٨٧ در كليه رشته ها علاوه بر آنچه در دفترچه پذيرش دانشجو اعلام شده است، افزوده و به دولت اجازه داده مي شود بار مالي ناشي از اين افزايش ظرفيت را با جابه جايي در اعتبارات جاري و تملك دارايي به دانشگاه ها پرداخت كند. همچنين افزايش ظرفيت ايجاد شده براساس اين قانون صرفا براساس رتبه كشوري داوطلبان در آزمون سراسري ١٣٨٧ و بدون در نظر گرفتن شرايط بومي و سهميه اي صورت مي گيرد.نمايندگان موافق طرح افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه هاي مادر، ممتاز و درجه يك مي گويند: دانشگاه هاي دولتي داراي ظرفيت خالي است و بيش از تعدادي كه در سال پذيرش مي كند، امكان جذب دانشجو را دارد؛ از اين رو اين طرح برخلاف نظر مخالفان نه تنها به افت كيفيت آ موزش منجر نمي شود، بلكه امكان تحصيل براي دانشجويان نخبه و ممتاز را در دانشگاه هاي دولتي و معتبر فراهم مي كند. اين در حالي است كه مخالفان اين طرح نيز بر اين اعتقاداند كه اين طرح شتاب زده و غيركارشناسي است و ممكن است پيامدهاي ناگواري در پي داشته باشد.

شايان ذكر است اعلام نتايج كنكور در ١٥ شهريور ماه موجي از اعتراضات و تجمع جمعي از داوطلبان كنكور را در مقابل مجلس و سازمان سنجش به همراه داشت كه پس از آن بنا به گفته مسئولان سازمان سنجش و وزارت علوم مشخص شد كه به دنبال اعمال بومي گزيني با ضريب ٦٥درصدي كه در برخي رشته ها حتي به ٨٠ درصد نيز رسيده بود، بسياري از داوطلبان كنكور با رتبه هاي تك و دو رقمي از پذيرش در دانشگاه هاي دولتي و معتبر نظير دانشگاه هاي تهران محروم شده اند؛ در حالي كه اين مسئله در سال هاي قبل به اين صورت نبود و داوطلبان داراي رتبه هاي تك و دو رقمي اين شانس را داشتند كه در دانشگاه هاي معتبر تهران تحصيل كنند.در حالي كه با پذيرش بومي در هر استان و ناحيه ٨٠ درصد شانس تحصيل به دانشجويان بومي اختصاص مي يابد. متاسفانه دانشگاه هاي معتبري مثل دانشگاه هاي تهران نيز از اين قضيه مستثنا نشده بود. به هر روي به دنبال بالا گرفتن اعتراضات، مسئولان سازمان سنجش و وزارت علوم به مجلس فراخوانده شدند و حتي يك جلسه علني و غيررسمي نيز به اين مسئله اختصاص يافت كه در نهايت نه تنها مجلسيان از توضيحات وزير علوم و رئيس سازمان سنجش قانع نشدند بلكه به اين نتيجه رسيدند كه امسال علاوه بر بومي گزيني، ظرفيت پذيرش دانشجو در برخي رشته هانظير پزشكي و ... نيز كاهش يافته است. به دنبال اين مسئله كميسيون آموزش براي اعاده حقوق داوطلباني كه حقشان به اين وسيله تضييع شده بود، طرحي را در كميسيون به عنوان طرح افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه هاي مادر، ممتاز و درجه يك مورد بررسي قرار داد كه در نهايت هفته گذشته كليات آن به تصويب رسيد و جزئيات آن نيز اين هفته در صحن علني مطرح مي شود.

پس از تصويب كليات اين طرح در مجلس، خيلي از مخالفت ها و موافقت ها متوجه آن شد كه به هرحال در جاي خود مي تواند تأثيرگذار باشد؛ اما يك نكته حائز اهميت است و آن اين كه هر سال پس از اعلام نتايج كنكور، به عناوين مختلف ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه هايي مثل پيام نور، غيرانتفاعي و شبانه و دوره هاي فراگير و مجازي پيام نور افزايش مي يابد و خيل عظيمي از داوطلبان كه از قطار پذيرش اوليه جا مانده اند، جذب اين دانشگاه ها مي شوند و هيچ گاه نيز اعتراض و مخالفتي نمي شود. اما امسال براي اولين بار طرحي در مجلس مطرح شده است كه در صورت به سرانجام رسيدن، ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه هاي روزانه ١٠ درصد كه حدود ٨ هزار نفر مي شود، افزايش مي يابد. خاطرنشان مي شود امسال حدود ٨٠ هزار نفر در دانشگاه هاي روزانه پذيرش شده اند.

دانشگاه هاي روزانه ظرفيت خالي دارند
حياتي مخبر كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در اين باره به خراسان گفت: در صورت تصويب نهايي اين طرح، ظرفيت پذيرش دانشجو در حدود ٨ تا ١٠ دانشگاه مادر و مهم كشور مثل دانشگاه تهران، صنعتي شريف، شيراز، اصفهان و مشهد در چند رشته حدود ١٠ درصد افزايش مي يابد و دانشجويان براساس رتبه بندي سازمان سنجش در اين دانشگاه ها پذيرش مي شوند.

وي افزود: اين طرح براين اساس در مجلس مطرح شد كه اولا دانشگاه هاي دولتي روزانه، علاوه بر پذيرش حدود ٨٠ هزار نفري كه امسال داشته اند، هنوز داراي ظرفيت خالي مي باشند و اين امكان را دارند كه دانشجوي بيشتري در حد ١٠ درصد جذب كنند. درثاني باتوجه به اعمال بومي گزيني كه امسال شدت بيشتري داشت، بسياري از نخبه ها و داوطلبان ممتاز كه داراي رتبه هاي تك و دو رقمي بودند فرصت راهيابي به دانشگاه هاي معتبر را از دست دادند كه با اين طرح فرصت دوباره اي به اين نخبگان داده مي شود كه شانس تحصيل در اين دانشگاه ها را به دست آورند.از سوي ديگر اعتقاد ما بر اين است كه اين طرح در صورت تصويب اين امكان را فراهم مي آورد كه استفاده اي درست و بهينه از امكانات دانشگاه هاي روزانه و دولتي شود.حياتي در پاسخ به اين كه با اين طرح چه تعداد دانشجو فرصت ورود به دانشگاه هاي روزانه را به دست مي آورند، گفت: در صورت تصويب نهايي اين طرح، حدود ٨ هزار نفر از افراد نخبه و ممتاز داراي رتبه هاي بالا فرصت ورود به دانشگاه هاي مادر، ممتاز و درجه يك را مي يابند.مخبركميسيون آموزش همچنين گفت: براساس آمار امسال حدود يك ميليون دانشجو در دانشگاه هاي دولتي و آزاد پذيرش شده اند كه تنها ٨٠ هزار نفر در دانشگاه هاي دولتي روزانه كه براي تحصيل نياز به پرداخت شهريه ندارد پذيرش شده اند و مابقي كه حدود ٩٢٠ هزار نفر را شامل مي شود، در دانشگاه هاي شهريه اي مثل غيرانتفاعي، پيام نور، شبانه و آزاد تحصيل مي كنند. اين درحالي است كه دانشگاه هاي دولتي ظرفيت خالي دارند و مي توانند دانشجويان بيشتري جذب كنند؛ نمونه بارز آن دانشجويان شبانه هستند كه از ظرفيت دانشگاه روزانه استفاده مي كنند، اما ناچار به پرداخت شهريه هستند.

حياتي همچنين در پاسخ به اين كه دانشگاه هاي دولتي روزانه چه ميزان ظرفيت خالي دارند، گفت: طبق بررسي ها حدود ٣ سال پيش ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه روزانه حدود ٤٠ هزار نفر بوده است كه در حال حاضر به حدود ٨٠ هزار نفر يعني دو برابر رسيده است. بنابراين امكان افزايش ظرفيت جذب دانشجو در دانشگاه دولتي بدون اين كه خللي به كيفيت آموزش آن وارد شود، وجود دارد.

دكتر فرهاد بشيري ديگر عضو كميسيون آموزش نيز گفت: در صورت تصويب نهايي طرح، دانشجويان ممتازي كه با اعمال بومي گزيني از پذيرش و راهيابي به دانشگاه محروم شده اند، شانس پذيرش در دانشگاه هاي معتبر را به دست مي آورند.وي افزود: افزايش پذيرش دانشجو در دانشگاه هاي دولتي با توجه به امكانات اين دانشگاه ها، از ديدگاه اكثريت نمايندگان مجلس مثبت ارزيابي مي شود، در حالي كه دانشگاه ها زير بار آن نمي روند و معتقدند امكان افزايش ظرفيت وجود ندارد و پذيرش دانشجو در مقطع فعلي به كيفيت آموزش صدمه مي زند.اين عضو كميسيون آموزش همچنين گفت: به هرحال افزايش پذيرش ١٠ درصدي دانشجو از توان دانشگاه هاي دولتي خارج نيست؛ علاوه بر اين افرادي كه در سال جاري به دليل بومي گزيني از ورود به دانشگاه هاي معتبر محروم شده اند، امكان تحصيل در اين دانشگاه ها را مي يابند.فاطمه آجرلو ديگر عضو كميسيون آموزش نيز به مهر گفت: وزارت علوم و سازمان سنجش در كنكور امسال ظرفيت ها را نسبت به سال گذشته كاهش داده اند كه برهمين اساس مجلس طي طرحي، رساندن ظرفيت پذيرش در كنكور امسال به اندازه سال گذشته را به تصويب رساند.وي معتقد است كه در زمينه پذيرش دانشجو در سال ٨٧ بحراني ايجاد شده است و وزارت علوم بايد با اجراي تصميمات مجلس، جلوي بحران را بگيرد.

دكتر علي عباسپور تهراني فرد با تاكيد بر اين كه مجلس معتقد است امكان افزايش ١٠ درصد ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه ها وجود دارد، افزود: دانشگاه ها با پذيرش اين ١٠ درصد مشكلي را از نظر ارائه درس، كلاس هاي آموزشي و آزمايشگاه ها نخواهند داشت و آنچه بيشتر عنوان مي شود مشكلات رفاهي مانند خوابگاه است.وي اضافه كرد: در كل به دانشگاه هاي روزانه در حدود ٢ هزار ميليارد تومان در سال ٨٧ بودجه اختصاص داده شده است كه شامل اعتبارات جاري و عمراني مي شود و با اجراي اين طرح يعني افزايش ١٠ درصدي ظرفيت آن هم در دانشگاه هاي تراز اول مشكلي به وجود نمي آيد.رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز معتقد است كه اين افزايش ظرفيت مي تواند به داوطلباني كه با رتبه هاي بالا پذيرش نشده اند يا در رشته هايي كه بايد قبول مي شدند پذيرش نشده اند، كمك كند.وي افزود: براساس طرح مجلس اين افزايش ظرفيت در دانشگاه هاي تراز اول مي تواند با تصويب نهايي به سرعت در دانشگاه ها اعمال و در ترم اول اجرايي شود.رئيس كميسيون آموزش مجلس در عين حال در پاسخ به مخالفت هايي كه با طرح مي شود، تاكيد كرد: مواردي كه مخالفان مطرح مي كنند، بزرگ نمايي هاي غيرمنطقي است و با افزايش ظرفيت در دانشگاه ها مشكلي به وجود نمي آيد.

طرح به كارشناسي بيشتر نياز دارد
دكتر طيبه صفايي، عضو كميسيون آموزش، با اشاره به اين كه كليات طرح خوب است اما نياز به كار كارشناسي بيشتر دارد و با عجله و شتاب زده نمي توان آن را اجرايي كرد گفت: اولا براي ارائه اين طرح بايد اين مسئله به اثبات مي رسيد كه خطا و اشتباه در بومي گزيني به چه ميزان بوده است تا درصد دقيق افزايش ظرفيت به صورت كارشناسي افزايش يابد. در وهله دوم براي افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو در بازار كار نيازسنجي و سپس اقدام به افزايش ظرفيت مي شد كه در اين صورت در برخي رشته ها بيش از ١٠ درصد و در برخي رشته ها كمتر از ١٠ درصد با افزايش ظرفيت پذيرش روبه رو بوديم.وي افزود: علاوه بر اين كه بايد قبل از ارائه اين طرح كارشناسي دقيقي از تضييع حقوق داوطلبان در رشته هاي مختلف مي شد و به اين سوال پاسخ مي داديم كه آيا در همه رشته ها و دانشگاه ها، حق داوطلبان به طور يكسان ضايع شده است كه در حال حاضر ظرفيت پذيرش دانشجو را ١٠ درصد در همه رشته هاي مورد نظر طرح افزايش داده ايم.دكتر صفايي خاطرنشان كرد: بنابراين به نظر مي رسد كه اين طرح به طور دقيق و كارشناسي مورد بررسي قرار نگرفته است.وي افزود: اين مسئله در ابتداي سال تحصيلي به ايجاد بي نظمي در برنامه دانشگاه ها منجر مي شود.وي در عين حال گفت: در حال حاضر يكي از پيشنهادهايي كه براي بار مالي اين طرح مطرح شده، اين است كه دانشجوياني كه به اين وسيله در دانشگاه هاي روزانه پذيرش مي شوند، در ترم اول شهريه بپردازند تا در سنوات بعدي بار مالي آن در بودجه لحاظ شود كه به نظر مي رسد اين موضوع به دليل دوگانگي جاي نقد دارد و اين مسئله نيز مي تواند يكي از نقايص طرح مذكور باشد.

طرح مجلس غير كارشناسي و شتاب زده است
اما به اعتقاد قائم مقام وزير علوم، نمايندگان مجلس در برخي موارد تصميمات دولت را بدون كارشناسي مي دانند اما خود آن ها در زمينه اين طرح كه موضوع مهم و حساسي است و بايد براساس واقعيت ها درباره آن تصميم گيري شود، كار كارشناسي لازم را انجام نداده و شتاب زده عمل كرده اند.

دكتر حسيني افزود: اگر قرار باشد نمايندگان مجلس با هر اعتراضي نسبت به كنكور طرح دوفوريتي به تصويب برسانند، در آينده در هر آزموني عده اي معترض انتظار دارند با بيان اعتراضات و فضاسازي به دانشگاه راه يابند.

به گزارش مهر، وي افزود: صرف نظر از بار مالي قابل توجهي كه افزايش ظرفيت به دانشگاه ها تحميل مي كند، مشكلات خوابگاهي، كلاس هاي درس و در رشته هاي پزشكي مشكل كمبود تخت هاي بيمارستاني در بيمارستان هاي آموزشي نيز با اجراي اين طرح به وجود مي آيد.فرهاد رهبر رئيس دانشگاه تهران نيز تصميم مجلس را براي افزايش ١٠ درصدي ظرفيت پذيرش در زمره تصميمات سياسي و بدون مطالعه دانست و گفت: اين كه يك ميليون نفر را پشت درهاي دانشگاه مي بينيم اما طرحي مي دهيم كه در آن مجلس را درگير تصميم گيري فقط براي يك هزار و ٥٠٠ نفر مي كند، شأن مجلس را خدشه دار مي كند.همچنين به اعتقاد احمد شعباني رئيس دانشگاه شهيد بهشتي، باب شدن افزايش پذيرش دانشجو توسط اركان دولتي خارج دانشگاه سنتي مي شود كه نه تنها برنامه ريزي دانشگاه ها را مختل مي كند بلكه باعث افت علمي دانشگاه ها مي شود و تصويب قانون در زمينه افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو خلاف جايگاه قانوني مجلس است. وي با بيان اين كه قانون به مجلس اجازه نمي دهد كه با وجود قانون مصرح، قانون معارض ديگري تصويب كند افزود: با توجه به اين كه قانون يا قوانين مصرحي درخصوص نحوه انتخاب رشته وجود دارد، اگر اشكال يا ابهامي از نظر مجلس در اين زمينه وجود داشت، بايد به قوه مجريه اعلام مي شد تا در اين خصوص لايحه يا لوايحي تهيه شود. وزير بهداشت نيز معتقد است: در رشته هاي علوم پزشكي طبق تكليف در برنامه چهارم توسعه كه ظرفيت هاي پذيرش دانشگاه ها بايد متناسب با نياز دانشگاه ها و وجود بازار كار طراحي شود، ظرفيت دانشگاه ها تعيين مي شود.دكتر باقري لنكراني افزود: اين كه درخصوص برخي رشته ها بي گدار به آب بزنيم و ظرفيت ها را هدفمند افزايش ندهيم، نه تنها موجب رفع مشكل نمي شود بلكه مشكلاتي را هم ايجاد مي كند.

وي درخصوص طرح مجلس كه بار مالي آن را از محل جابه جايي اعتبارات در تملك دارايي دانشگاه ها تعيين كرده اند، گفت: اكنون در ماه هفتم از سال مالي قرار داريم و بخشي از اعتبارات تملك دارايي يا هزينه يا تعهد شده است و چندان زياد نيست.اما در آخرين لحظات تنظيم گزارش، خبري مبني بر رايزني شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي بازپس گيري طرح افزايش ظرفيت دانشجو به دستمان رسيد.از طرفي بنا به گفته مخبر كميسيون آموزش امروز اين طرح در مجلس مطرح مي شود كه احتمالا با حذف و اضافات يا اصلاحاتي روبه رو خواهد بود. بنابراين بايد منتظر ماند و ديد نتيجه اين طرح چه مي شود.
 يکشنبه 14 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن