تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداى والا مى فرمايد: وقتى بنده من كار نيكى اراده كند و نكند آن را يك كار نيك براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820938279




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ناتواني مخابرات در حل مشكل ارسال پيامك به زبان فارسي


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ناتواني مخابرات در حل مشكل ارسال پيامك به زبان فارسي
اكنون ٣ماه از طرح مشهور گران شدن پيامك لاتين و ارزان شدن پيامك فارسي مي گذرد. در قالب اين طرح هيئت دولت به منظور فرهنگ سازي و بسط و گسترش خط و زبان فارسي، نرخ پيامك فارسي را به ٨٩ ريال كاهش و پيامك لاتين را به ٢٢٢ريال افزايش داد كه اين مصوبه از تيرماه امسال اجرايي شده است. اين مصوبه با هدف ترغيب مشتركان به استفاده از خط فارسي در فضاي مجازي به اجرا گذاشته ، اما متاسفانه به لحاظ فني شرايط انجام اين كار آن گونه كه بايد مهيا نشده است. يكي از مهم ترين موضوعاتي كه در اين زمينه مطرح مي شود، تفاوت حجم كاراكتر در پيامك هاي لاتين و فارسي است كه وزارت ارتباطات براي حل اين مشكل و فشرده سازي پيامك هاي فارسي به گونه اي كه به جاي ٧٠كاراكتر قادر به پوشش دادن تعداد كاراكترهاي بيشتري تا ٢٠٠كاراكتر باشد، نرم افزاري طراحي و ارائه كرده است. اما به گفته مديرفني پروژه نرم افزار پيامك فارسي همراه اول، اين نرم افزار تاكنون تنها توسط ٥٤٣ هزار نفر از مشتركان دانلود شده است درحالي كه همراه اول بالغ بر ٢٧ميليون مشترك دارد. البته شركت ارتباطات سيار اعلام كرده است كه از اوايل تيرماه سال جاري تاكنون ٨٠درصد پيامك ها به صورت فارسي ارسال شده است اما آمار ميزان دريافت فايل فشرده سازي پيامك، با اين ادعا كه استقبال خوبي از ارسال پيامك فارسي شده است، چندان هماهنگ نيست.

اين درحالي است كه برخي از مشتركان تلفن همراه پس از دانلود نرم افزار پيامك فارسي از سايت همراه اول حتي پس از آن كه ايرادهاي نسخه آزمايشي آن برطرف شد، براي ارسال پيامك به زبان فارسي با مشكل مواجه هستند و با همان روال سابق و با پيام هاي كمتر از ٧٠كاراكتر پيامك فارسي ارسال مي كنند و يا مجبورند به پرداخت ٢٢٢ريال براي ارسال پيامك لاتين رو بياورند. چندي پيش وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مورد استفاده مردم از پيامك فارسي گفت: «مردم نيز با ارسال پيامك هاي فارسي پس از اجراي مصوبه دولت از اين حركت دولت استقبال و از آن حمايت مي كنند و مخالفان نيز اكنون متنبه شده اند.» هنوز آمار دقيقي از سوي شركت ارتباطات سيار اعلام نشده است و مشخص نيست كه آيا آمار ٨٠درصدي استفاده از پيامك فارسي درست است يا خير؟ اما آن چه در جامعه كاربران تلفن همراه ديده مي شود، به نظر مي رسد كه متاسفانه بيشتر مردم همچنان از پيامك انگليسي استفاده مي كنند. طرح استفاده از پيامك فارسي به بهانه صيانت از زبان فارسي اجرا شد. در همين حال سازمان بازرسي كل كشور با ارسال نامه اي به نهاد رياست جمهوري مخالفت خود را با افزايش نرخ پيامك اعلام كرد. همان زمان محمد نيازي رئيس سابق سازمان بازرسي گفت: برخلاف ادعاي مسئولان مخابرات، نظر كارشناسي سازمان بازرسي درخصوص غيرعادلانه بودن قيمت پيامك ها رد نشده است. هيئت دولت در اين زمينه مصوبه اي دارد كه اگر اين مصوبه به درستي اجرا شود مي تواند تعرفه پيامك به صورت عادلانه اجرا شود. وي خاطرنشان كرد: در مورد پيامك هاي لاتين سازمان بازرسي نامه اي را براي معاونت حقوقي رياست جمهوري ارسال كرده است كه قيمت پيامك هاي لاتين مبناي حقوقي براي افزايش ندارد و سازمان بازرسي منتظر جوابيه معاونت حقوقي رياست جمهوري است.

در حال حاضر هر پيامك فارسي ٢ تا ٣ برابر پيام كوتاه با فونت لاتين محاسبه مي شود و مشتركان تلفن همراه طي يك سال گذشته، بالغ بر ١٠٠ ميليارد تومان در يك محاسبه تقريبي در اين زمينه ضرر كردند. سازمان بازرسي كل كشور، مجلس و ديگر نهادهاي نظارتي مخالفت خود را به طور رسمي با تغيير تعرفه پيام كوتاه اعلام كردند و آن را غيرقانوني دانستند.

سازمان بازرسي كاهش تعرفه پيامك را پي گيري مي كند
به تازگي مصطفي پورمحمدي رئيس سازمان بازرسي كل كشور نيز در رابطه با افزايش نرخ پيامك ها گفته است: مسئله تعرفه پيامك به زودي پي گيري خواهد شد تا مشخص شود اقدامات و مصوبات در اين خصوص تا چه اندازه به انجام رسيده و تا چه ميزان پي گيري شده است.

به گزارش موبناو اكونيوز، وي خاطرنشان كرد: به منظور تشويق كاربران به استفاده از خط و زبان فارسي، تعرفه ارسال پيامك فارسي كاهش و تعرفه پيامك لاتين افزايش يافت. اما قرار بود نرخ پيامك انگليسي نيز كاهش داشته باشد، از آنجا كه تعرفه پيامك لاتين كاهش نيافت، اين موضوع از سوي سازمان بازرسي بررسي مي شود.

شبكه تلفن همراه اپراتور اول كشور بر اساس آمارهاي ارائه شده روزانه ميزبان حدود ٤٥ ميليون پيامك است و همراه اول اكنون بيش از ٢٧ ميليون مشترك تلفن همراه دائمي و اعتباري در كشور دارد كه پيام كوتاه ارسال مي كنند.

شركت ارتباطات سيار ايران با افزايش واگذاري ها و رشد تعداد مشتركانش با سير تصاعدي شمار پيام هاي كوتاه ارسالي و در نتيجه درآمدها مواجه است. معمولا در اعياد و مناسبت هاي ملي مذهبي درآمد وزارت ارتباطات به بيش از ٣ ميليارد تومان مي رسد. به طور مثال وزارت ارتباطات در اولين روز از سال ٧٨ بيش از ٣ ميليارد تومان درآمد از محل ارسال پيامك داشت. محمد حسين فلاح اصغري معاون نظارت و مديريت شبكه ارتباطات سيار در اين باره به ايسنا گفت: « از ساعت ٢٠ روز ٢٩ اسفند ١٣٨٦ تا همين زمان در روز اول فروردين سال ١٣٨٧،تعداد ٢١٥ ميليون پيامك در شبكه اپراتور اول تلفن همراه مبادله شده است كه چنانچه هزينه ارسال هر پيام كوتاه را ١٤ تومان در نظر بگيريم، شركت مخابرات به واسطه ارسال پيامك در شب و روز اول سال ١٣٨٧ حدود ٣ ميليارد و ١٠ ميليون تومان درآمد داشته است».

مشكلات ارسال پيامك به زبان فارسي
يكي از موضوعاتي كه در اين زمينه مطرح مي شود، تفاوت حجم كاراكتر در پيامك هاي لاتين و فارسي و راهكار جبران آن است. كارشناسان مي گويند: تعداد كاراكترهاي زبان فارسي بيشتر از زبان انگليسي در پيام كوتاه محاسبه مي شود. يعني به عنوان نمونه حرف ي، دو كاراكتر به حساب مي آيد در حالي كه حرف E يك كاراكتر.

همين مسئله باعث شده است كه هزينه فرستادن پيامك فارسي ٢ برابر پيامك انگليسي تمام شود.

يكي ديگر از مشكلات مطرح شده اين است كه بسياري از گوشي ها امكان ارسال پيامك فارسي را ندارند و در نتيجه مشترك نمي تواند از اين كاهش هزينه پيامك فارسي بهره مند شود البته وزير ارتباطات در اين باره گفته است: اكثر گوشي هايي كه در حال حاضر در اختيار مردم است، قابليت ارسال پيام فارسي را دارد مگر گوشي هايي كه قديمي باشد كه حدود ٤ ماه فرصت به مشتركان داده شده است كه بتوانند خود را با اين موضوع تطبيق دهند. اين در حالي است كه قابليت استفاده از زبان فارسي ربطي به مدل گوشي ندارد و بسياري از گوشي هاي مدل بالا نيز از چنين امكاني برخوردار نيستند و آن دسته از گوشي هايي كه از قابليت ارسال پيامك به زبان عربي برخوردارند براي استفاده از حروفي نظير «گ،پ، ژ» با مشكل مواجه مي شوند.

ارسال پيامك فارسي به روش وزارت ارتباطات

وزارت ارتباطات براي حل مشكل افزايش كاراكترهاي پيامك فارسي از ٧٠ كاراكتر به ١٦٠ كاراكتر نرم افزاري را طراحي كرده است مشتركان همراه اول مي توانند با مراجعه به سايت اين شركت mci.ir اقدام به دانلود نرم افزار ويژه پيامك فارسي روي گوشي هاي تلفن همراه خود كنند. مشتركان در صورت استفاده از نرم افزار مذكور مي توانند با هر پيامك فارسي معادل ١٦٠ كاراكتر را ارسال كنند. وحيد صدوقي سخنگوي شركت ارتباطات سيار مي گويد: «با تمهيدات ويژه اي كه از سوي شركت ارتباطات سيار اتخاذ شده است و اختصاص پهناي باند ٢٠ مگابايتي، مشتركان مي توانند بدون هيچ مشكلي نرم افزار ويژه پيامك فارسي را دانلود و روي گوشي خود نصب كنند».

اما بسياري از تلفن هاي همراه ارزان قيمت، كابل يا وسيله اي براي انتقال اطلاعات از رايانه به تلفن همراه ندارند بنابراين راه حل وزارت ارتباطات براي گوشي هاي ارزان قيمت مناسب نيست.

به گزارش ايتنا، مورد ديگري كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه مدير فني پروژه نرم افزار پيام رسان فارسي همراه اول اعلام كرده، از واردكنندگان قانوني گوشي خواسته شده است تا نمونه اي از گوشي هاي وارداتي را براي آزمايش نرم افزار پيامك فارسي به آزمايشگاه خدمات ارزش افزوده موبايل شريف ارائه دهند، اما تاكنون استقبالي در اين زمينه نشده است. اين در حالي است كه واردكنندگان گوشي در اين زمينه مي گويند، تاكنون هيچ مذاكره اي درزمينه نرم افزار پيامك فارسي با واردكنندگان گوشي تلفن همراه صورت نگرفته است. اميدواريم مجلس هشتم بتواند در زمينه كاهش تعرفه ارسال پيامك اقدام موثري انجام دهد و مدافع حقوق كاربران تلفن همراه باشد چرا كه در صورت كاهش تعرفه و افزايش قابليت هاي اين سرويس، بسياري از امور به اين وسيله انجام مي شود و ديگر لازم نيست براي پرداخت قبوض، اطلاع از حساب بانكي، وضعيت درسي فرزندانمان و... به ترافيك شهري بيفزاييم. افزايش قابليت هاي سرويس هاي ارزش افزوده ازجمله پيامك مي تواند تا حد زيادي از سفرهاي كاذب درون شهري و مصرف سوخت و آلودگي محيط زيست بكاهد.
 پنجشنبه 11 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن