تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821002053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محمد بقايي:فرهنگ ايراني اسلامي عيد را رخدادي لاهوتي مي‌داند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محمد بقايي:فرهنگ ايراني اسلامي عيد را رخدادي لاهوتي مي‌داند
دكتر محمد بقايي گفت: در فرهنگ ايراني اسلامي عيد معناي گسترده‌اي دارد كه يك عنصر لاهوتي در آن است. عيد در فرهنگ ايراني فقط معناي اين جهاني ندارد، بلكه ذهن را متوجه عالم بالا مي‌كند.

دكتر محمد بقايي كه با خبرنگار مهر گفتگو مي‌كرد افزود : براي مثال عيد نوروز كه يكي از قديمي‌ترين عيد مطرح در جهان كنوني است، روزي است كه جمشيد پادشاه اساطيري ايران بر تخت مي‌نشيند ، جهان نو مي‌شود و بسياري از آنچه كه آدميان براي نخستين بار به آن دست يافتند به اين روز منتسب مي‌شود.

اين نويسنده و پژوهشگر در ادامه گفت: اعياد ديني نيز چنين است . يعني روزي خاص كه نماد از انديشه خاص و نشان از رويدادهاي تاريخي خاصي دارد، مورد گراميداشت يك قوم قرار مي‌گيرد. اصولاً يكي از معاني كلمه عيد نيز روز گرد آمدن يك قوم است كه رويداد بزرگ و در خور توجهي را در آن روز گرامي مي‌دارند.

وي افزود: بزرگي هر عيد البته به ايام آن هم بستگي دارد. براي مثال نوروز به دليل اهميت فوق‌العاده‌اش كه تأثيري عميق در روح و انديشه و زندگي انسانها دارد، در ايام متوالي نزديك به دو هفته جشن گرفته مي‌شود و در آن به تكريم و بزرگداشت مواهب الهي و همچنين ارزشهاي انساني پرداخته مي‌شود.

بقايي تصريح كرد : ديگر عيدهايي كه در ايران سراغ داريم، مانند تيرگان و اعيادي كه در هر يك از ماههاي سال برگزار مي‌شدند اهميت نوروز را نداشتند مگر عيد مهرگان، كه مانند نوروز در آغاز فصل زمستان يعني در نيمه دوم سال برگزار مي‌شده است، كه آن نيز در چند روز بوده است. اما با ظهور اسلام اعيادي نظير، عيد فطر و عيد قربان بسيار مورد احترام هستند به طوريكه در ديگر كشورهاي اسلامي كه داراي عيد ملي نيستند، مانند تركيه و پاكستان، اين دو عيد را در حد عيد ملي به شمار مي‌آورند.

وي در خصوص تفاوت عيد در فرهنگ ايراني با جشن در فرهنگ غربي يادآور شد: عيد در فرهنگ ايراني معناي خيلي گسترده‌اي دارد يعني يك عنصر لاهوتي در آن وجود دارد . يا به عبارت ديگر عيد در فرهنگ ايراني فقط معناي اين جهاني ندارد، بلكه ذهن را متوجه عالم بالا مي‌كند اما مراسمي كه در جشنهاي غربي هستند در واقع معنايي اين‌جهاني دارند و عنصر و مفهوم مابعدالطبيعي يا مفاهيمي كه مربوط به عالم معنا باشد در آنها نقش مؤثري ندارد.

بقايي در مورد نگاه اقبال لاهوري به عيد گفت : اقبال نگاه خاصي به عيد ندارد و در اين خصوص ديدگاه خاصي را مطرح نكرده است . اما بطور كلي اگر عيد را به معناي نگاه مثبت به زندگي بگيريم ، نگاهي كه زندگي را از دريچه تلاش و كوشش و هيجان و شادي مي‌نگرد بايد گفت كه هر متفكري كه ذهن سازنده‌اي داشته باشد از جمله اقبال ، طبيعتاً ستايشگر ايامي است كه چنين عواملي را براي انسان مهيا مي‌كند. طبيعتاً او هم مي‌تواند از اين منظر ستايشگر شاديها و ارزشهايي باشد كه انسان به طور كلي در يك روز خاص آنها را عزيز و محترم مي‌شمارد.
 چهارشنبه 10 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 180]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن