تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند نماز بنده‏اى را كه دلش همراه بدنش نيست نمى‏پذيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820927622




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگهبانان خليج فارس


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: نگهبانان خليج فارس
استكبار جهاني به بهانه‌هاي واقعي و خارج از عرف و قوانين بين‌المللي به ناگاه در صبحدم 29فروردين 1367 اقدام به بمباران سكوهاي نفتي جمهوري اسلامي ايران كرد.
منطقه خليج‌فارس كانون ظهور و انتشار دين مبين اسلام بوده و از اين منطقه انديشه‌اسلامي به غرب و شرق عالم منتشر شده است.
خليج‌فارس در قلب جهان و مردم قرارداشته و فاصله آن با كرانه‌هاي شرقي و غربي دنياي اسلام تقريبا برابر است.
احياي انديشه اسلام ناب‌محمدي(ص) در پي ظهور و پيروزي انقلاب اسلامي كه رهبري بزرگ، انديشمند و احياگر تاريخ معاصر، حضرت امام‌خميني(ره) باعث نشر آن از اين منطقه به سراسر جهان اسلام شده و مسلمانان جهان را تكان داده و جنبش‌هاي اسلام خواهي و مبارزه با سياست‌هاي ظالمانه حاكم بر جهان را باعث شده است.
بروز اين پديده تاريخ‌ساز در منطقه استراتژيك خليج‌فارس، منطقه‌اي كه به عنوان قلب تپنده اقتصاد جهاني بوده و جزو اهداف استراتژيكي قدرت‌هاي سلطه‌گر است، موجب نگراني شديد آنها شده و به دنبال آن خليج‌فارس در معادلات جهاني و استراتژيكي قدرت‌هاي بزرگ اهميت شاياني پيدا كرد.
با استقرار نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، تصور امنيتي خليج‌فارس يكسره دگرگون و آمريكا مجبور به ارزيابي مجدد برنامه‌هاي خود شد. اين امر با تلاش آمريكا براي تقويت حضور نظامي خود در منطقه، تشويق كشورهاي حاشيه جنوبي خليج‌فارس به تشكيل شوراي همكاري و نيز ترغيب صدام در حمله به ايران پايه‌ريزي شد.
صدام كه براين باور بود كه ظرف چند روز منطقه خوزستان را فتح و در كمتر از چند هفته در تهران با خبرنگاران مصاحبه خواهد كرد، وارد جنگي شد كه 8سال به طول انجاميد و نتيجه آن جز سرافكندگي براي خود و حاميان شرق و غرب آن نبود.
جنگ در 31شهريور 1359 در شرايطي تحميل شد كه به دليل ساختار جغرافيايي و توان پهلو دهي كشتي‌ها، تنها بندر امام(ره) بود كه قسمت عمده مايحتاج كشور و تامين ارزاق و ضروريات جنگ در آن ساماندهي و متمركز شده بود. فاصله اين بندر كه در انتهاي كانال خورموسي قرار دارد با ساماندهي جنگي نيروهاي بعثي واقع در خاك عراق، بسيار ناچيز بوده به نحوي كه سلاح‌هاي يادشده كاملا براين آبراه و كشتي‌هاي كنار اسكله، اشراف داشتند.
اين امر بدين معني بود كه هرگونه محدوديت در تردد كشتي‌ها در اين آبراه موجب قطع خطوط موصلاتي خودي و شروع بحران و كمبود مايحتاج ضروري مردم؛ جنگ و در نهايت تضعيف حكومت نوپاي اسلامي مي‌شد.
نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران كه ماموريت حفظ و حراست از دستاوردهاي انقلاب و اعمال حاكميت در آبراه‌ها و مناطق مرزي كشور در سرتاسر خليج‌فارس و درياي عمان را برعهده داشت بر اين باور بود كه اعمال حاكميت جز با اضمحلال نيروي دريايي عراق و جلوگيري از حضور آنها در پهنه آب‌هاي خليج‌فارس و درياي عمان ميسر نخواهد بود، لذا دو ماه پس از جنگ تحميلي در مورخه هفتم آذر سال 1359 با طرح حمله گسترده به پايگاه‌هاي شنويد و ايذايي و ترمينال‌هاي نفتي عراق كه در ابتداي آبراه خور عبدالله (ورودي به‌ام القصر) در حدود سي‌مايلي ورودي به كانال خور موسي (كانال ورودي به بندر امام (ره)) قرار داشت، عمليات را پايه‌گذاري كرد كه نام آن را «مرواريد» نهاد.
در اين عمليات دشمن به گونه‌اي سركوب شد كه تا پايان جنگ قادر به بازسازي خود و حضور در صحنه دريا نشد. با اين تلاش‌ها بود كه حضرت امام (ره) در سخنراني خود، نيروي دريايي را «همچون نگيني درخشنده در آب‌هاي خليج فارس و درياي عمان» توصيف فرمود.
اولين نقش ارزنده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در هشت سال دفاع مقدس،‌اضمحلال دشمن در همان ابتداي جنگ تحميلي بود.
دومين نقش بازدارنده اين نيرو، كنترل تردد طبق قوانين بين‌المللي در اقصي نقاط خليج‌فارس و درياي عمان و بازرسي و بازديد تمامي شناورهاي مشكوك به حمل كالا و مهمات به عراق بود كه نتيجه آن توقيف ده‌ها فروند كشتي تجاري و هدايت آنها به بنادر خودي بود.
اين فعاليت شبانه روزي باعث شد كه صلابت و استقرار پرچم لااله‌الاالله روي شناورهاي نيروي دريايي، جايگاهي بس رفيع‌تر از هر زماني ديگر داشته باشد.
سومين نقش ارزنده نيروي دريايي، بازنگهداشتن معابر وصولي بنادر و لنگرگاه‌ها، از جمله بندر استراتژيك امام(ره) در طول جنگ تحميلي بود.
با طولاني شدن جنگ و عدم دستيابي دشمن به آرمان‌هاي ديكته شده از طرف اربابان خود و از طرفي اقتدار روزافزون جمهوري اسلامي در زمين، هوا و دريا به رغم حصر اقتصادي و فشارهاي سياسي و جنگ رواني و به رغم كمك‌هاي نظامي غرب به دشمن با واگذاري آخرين هواپيماها و سلاح‌هاي دور پرتاب دريايي، نيروي دريايي موفق شد با اتكا به خداوند منان و با بهره‌گيري از فرصت‌هاي موجود به گونه‌اي عمل كند كه به رغم تردد بيش از 10هزار فروند شناور به بنادر خودي تنها تعداد اندكي آسيب ديده و مابقي به سلامت به بنادر وارد و يا از آنها خارج شود. چهارمين نقش نيروي دريايي در پيروزي‌هاي جنگ تحميلي، تبديل ميدان درگيري به دانشگاه بود.
نيروي دريايي كه با خروج مستشاران و تعميركاران و طراحان خارجي، خود مسئول تمامي اقدامات عملياتي، لجستيكي، پرسنلي و اطلاعاتي و غيره شد و جنگي تمام عيار را هدايت مي‌كرد با اميد دادن به نيروهاي مومن و فداكار و توانمند خود، قادر شد نه تنها نسبت به نگهداري و تعمير سيستم‌هاي مدرن آن روز يگان‌هاي شناور رزمي اقدام كند بلكه باوجود كمبود شديد قطعات يدكي و سيستم‌هاي جايگزين، آمادگي رزمي شناورها را در حد ايده‌آل حفظ و با تحقيق و تلاش و عشق به سربلندي ميهن اسلامي، بهينه‌سازي ادوات جنگي را در طول سال‌هاي درگيري پايه‌ريزي و اجرا و عملا بومي‌سازي تجهيزات را از همان اوايل جنگ تحميلي پايه‌گذاري كند. جنگ تبديل به دانشگاهي شد كه نيروهاي مومن با اتكاء به خداوند لايزال و تلاش و كوشش خود، قادر شدند بالاترين درس زندگي را در آن بياموزند.
پنجمين دستاورد و نقش درخشان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در جنگ تحميلي، آشكارسازي نيات پليد استكبار جهاني و درگيري مستقيم با آنها بوده است.
استكبار جهاني به بهانه‌هاي واقعي و خارج از عرف و قوانين بين‌المللي به ناگاه در صبحدم 29فروردين 1367 اقدام به بمباران سكوهاي نفتي جمهوري اسلامي ايران كرد در حالي كه با ناوگاني كامل تمامي منطقه عملياتي را در دريا و هوا تحت پوشش قرار داده بود.
اين عمل استكبار از هيچ ديدگاهي از جمله، از ديدگاه نيروهاي سلحشور و شهادت‌طلب نيروي دريايي قابل توجيه نبود، لذا به رغم توانمندي و برتري تجهيزاتي قدم به عرصه نبرد گذاشت و با اهداي شهدايي به جامعه بزرگ و ملت غيور ايران، ثابت كرد در پايداري از نهال انقلاب و پاسداري از حق و عدالت از هيچ كوششي فروگذار نكرده و كمترين آن اهدا خون خود در راه اعتلاي اسلام و جمهوري اسلامي ايران است.
 سه شنبه 9 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن