تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820798967




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خاورميانه عاري از سلاح هسته‌اي از رويا تا واقعيت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: خاورميانه عاري از سلاح هسته‌اي از رويا تا واقعيت
سياسي. هسته‌اي . خاورميانه
محمد البرادعي مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي امروز دوشنبه در پنجاه و دومين كنفرانس عمومي سالانه آژانس در وين بر ايجاد منطقه خاورميانه عاري از سلاح هسته‌اي تاكيد كرد و گفت كه آژانس به تلاشهايش براي اجراي پادمان جامع در منطقه خاورميانه ادامه مي‌دهد.

تئوري و مساله خاورميانه عاري از سلاح كشتار حمعي و هسته‌اي نزديك به سه دهه از سوي مجمع عمومي سازمان ملل متحد و با صدور قطعنامه‌هاي ‪ IAEA‬مطرح شده است و شايد بتوان گفت همه كشورها بر اين باورهستند كه ايجاد منطقه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي در خاورميانه مي‌تواند كمك بزرگي به افزايش صلح و ثبات در جامعه بين‌المللي كند.

با مروري بر تاريخچه اقدامات براي ايجاد منطقه عاري از تسليحات كشتار جمعي و تسليحات هسته‌اي در خاورميانه مي‌توان گفت كه پيشنهاد اوليه اين طرح براي اولين بار در سال ‪ ۱۹۷۴‬از سوي ايران و با حمايت مصر مطرح گرديد.

اما برغم پيشنيه ي طرح خاورميانه عاري از سلاح هسته‌اي ، آژانس بين المللي انرژي اتمي به گفته ي البرادعي تا كنون پيشرفتي در اين زمينه نداشته است.

حال پرسش اين است مانع يا موانع ايجاد منطقه خاورميانه عاري از سلاح هسته اي چيست؟

** توان هسته‌اي رژيم صهيونيستي
بولتن دانشمندان اتمي در بررسي تحليلي از وضعيت و ذخائر هسته‌اي جهان از سال ‪ ۱۹۴۵‬تا ‪ ۲۰۰۶‬نشان مي‌دهد: آمريكا، روسيه، انگليس، فرانسه، چين، هند ، پاكستان، اسرائيل و كره شمالي، حدود ‪ ۲۷‬هزار كلاهك هسته‌اي سالم دارند كه ‪ ۹۷‬درصد آن مربوط به آمريكا و روسيه مي‌شود. حدود ‪ ۱۲‬هزارو ‪ ۵۰۰‬كلاهك از نوع فعال هستند.

دربخش ديگري ازاين گزارش آمده است: براساس محاسبات، بيش از ‪ ۱۲۸‬هزار كلاهك هسته‌اي از سال ‪ ۱۹۴۵‬ساخته شده كه ‪ ۵۵‬در صد توسط آمريكا و‪ ۴۳‬درصد توسط روسيه صورت گرفت.

برخي آمارها حاكي از آن است كه رژيم صهيونيستي بيش از ‪ ۲۵۰‬كلاهك هسته اي از نوع پيشرفته دارد كه قادرند تمام جهان را نابود سازند و همچينين تاسيسات هسته‌اي ديمونا در جنوب فلسطين اشغالي ‪ ۴۴‬سال است كه فعا ليت مي كند و دانشمندان همواره بر خطر نشت هسته‌اي از اين تاسيسات را متذكر شده اند.

وجود زباله‌هاي خطرناك هسته‌اي و دفن آن در صحراي نقب و رهاي كردن بشكه‌هاي حاوي زباله‌هاي اتمي اين تاسيسات در درياي مديترانه، مي‌رود تا در آينده خاورميانه را با يك فاجعه زيست محيطي بي‌سابقه‌اي روبرو سازد بنا به گزارش‌هاي منابع غربي، اسراييل دراين تاسيسات بمب هسته‌اي توليد مي كند و تاكنون نيز بيش از ‪ ۲۰۰‬كلاهك هسته‌اي كه در اين تاسيسات توليد شده‌اند را در زرادخانه‌هاي خود انبار كرده است.

اسرائيل همواره اخبارمربوط به توليد سلاح هسته‌اي را تاكذيب كرد تا اين كه يك تكنيسين اتمي اسرائيلي برنامه‌هاي هسته‌اي رژيم صهيونيتس را در دهه هشتاد افشا كرد.

همچنين جيمي كارتر رييس جمهوري اسبق آمريكا چندي پيش درباره توانايي اتمي اسرائيل گفت كه ايالات متحده بيشتر از ‪ ۱۲‬هزار سلاح هسته‌اي دارد، شوروي به همين اندازه نسليحات اتمي داشت، بريتانيا و فرانسه چند صد سلاح هسته اي دارد و اسرائيل ‪ ۱۵۰‬سلاح هسته‌اي يا بيشتر از اين تعداد در اختيار دارد.

بيشتر كارشناسان بر اساس اطلاعاتي كه در دهه ‪ ۸۰‬به وسيله مردخاي وانونو، تكنسين سابق راكتور هسته‌اي ديمونا در اختيار روزنامه ساندي تايمز قرار گرفته بود، تخمين مي‌زنند اسرائيل بين ‪ ۱۰۰‬تا ‪ ۲۰۰‬كلاهك هسته‌اي در اختيار دارد.

ايهود اولمرت نخست وزير وقا رژيم صهيونيستي در ‪ ۱۱‬دسامبر ‪ ۲۰۰۶‬در مصاحبه به شبكه تلويزيوني آلمان ، به داشتن سلاحهاي غيرقانوني هسته‌اي در اسرائيل اعتراف نمود و ماهيت فعاليت‌هاي مخفيانه اين رژيم كه به صورت جدي و دائمي صلح وامنيت بين‌المللي و منطقه‌اي را به مخاطره انداخته است ، آشكار ساخت.

و اين سخنان يك هفته پس از آن بيان شد كه رابرت گيتس وزير دفاع ايالات متحده آمريكا در سخناني در مجلس سنا اشاره مشابهي به توانايي اتمي اسرائيل كرده بود.

آهارون زيوي فاركاش، رييس سابق اطلاعات نظامي اسراييل در واكنش به سخنان آقاي كارتر آن را غيرمسوولانه خواند. به گفته او اين سخنان به تلاش‌هايي كه براي متوقف كردن غني‌سازي هسته‌اي در ايران انجام مي‌شود، لطمه مي‌زند.

** اسراييل بزرگترين مانع خاورميانه عاري از سلاح‌هاي هسته اي
سطح بالاي مخفيانه نگاه داشتن برنامه‌هاي هسته‌اي سبب شده تا تعداد واقعي كلاهك وسلاح‌هاي هسته‌اي در جهان آشكار نباشد و هر كشوري جزييات سلاحهاي هسته‌اي خود را مخفي نگاه داشته وعوام، اطلاعات كمي در مورد ميزان و محتويات ذخاير هسته‌اي كشورهاي ديگر دارند.

در چنين شرايطي مي‌توان دريافت كه اسراييل با سطح پنهان كاري اجازه بازرسي و نظارت را به سازمان انرژي اتمي نمي‌دهند و با پنهان نگهداشتن توان هسته‌اي خود و حمايت آمريكا از تيررس برخورد با مجامع بين‌المللي در امان بوده است.

اسراييل براساس گزارش‌هاي مستند و اعتراف ايهود اولمرت نخست وزير سابق اين رژيم مبني بر داشتن كلاهك هسته‌اي و سلاح‌هاي كشتار جمعي، اكنون يكي از بزرگترين تهديد امنيت خاورميانه محسوب مي‌شود و با توجه به حمايت آمريكا در هر زماني مي‌تواند به كشورها ي منطقه با بمب‌هاي هسته‌اي حمله كند.

اين رژيم عضو پيمان منع گسترش (‪ )NPT‬و كنوانسيون سلاحهاي سمي و بيولوژيك ‪ ) )BTWC‬نيست و هيچ تعهدي نسبت به پيمان‌هاي بين‌المللي ندارد و براي تاييد اين ادعا مي‌توان به حمله نظامي عليه تاسيسات هسته يي عراق اشاره كرد.

در پي حمله نظامي عليه راكتور هسته يي تموز عراق جامعه جهاني اين تهاجم خطرناك را قويا محكوم كرد و يك قطعنامه نيز در طول كنفرانس عمومي ‪ IAEA‬در سال ‪ ۱۹۸۲‬در اين خصوص تصويب شد.

اما آمريكا هشدار داد اگر چنين اقدامي براي محكوميت اسرائيل صورت پذيرد اين كشور از ‪ IAEA‬خارج خواهد شد. هيات آمريكايي در كنفرانس عمومي تهديد كرد كه با توجه به تاثير مالي خروج اين كشور از عضويت آژانس، اين سازمان متلاشي خواهد شد .

در سال ‪ ۱۹۹۰‬كنفرانس عمومي ‪ IAEA‬به پيشنهاد ايران قطعنامه ‪GCXXXIV/RES‬ ‪ /533‬را تصويب نمود كه براساس اين قطعنامه هرگونه حمله و حتي تهديد به حمله عليه تاسيسات اتمي در حين فعاليت يا حتي در حين ساخت، منشور سازمان متحد، وضعيت سازمان بين‌المللي انرژي اتمي و حقوق بين‌الملل را به مخاطره خواهد انداخت.

ناظران سياسي و بسياري از دولت‌ها منطقه بر اين باور هستند كه رژيم اسراييل بزرگترين مانع ايجاد منطقه عاري از تسليحات كشتار جمعي و سلاح‌هاي هسته‌اي در خاورميانه است و تنها رژيم منطقه است كه به پيمان عدم اشاعه تسليحات هسته يي (‪ )NPT‬نپيوسته و به علاوه نيت خود را نيز براي چنين اقدامي اعلام نداشته است.

اين رژيم بايد براساس قطعنامه ‪ (۱۹۸۱ ) ۴۸۷‬شوراي امنيت به سرعت تمامي تاسيسات هسته‌اي خود را تحت نظارت كامل پادماني آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي قرار داده و فعاليتهاي هسته يي خود را در انطباق با نظام عدم اشاعه به انجام رساند.

بنابراين مساله ايجاد منطقه عاري از سلاحهاي كشتار جمعي و هسته‌اي در هر منطقه‌اي بايد فارغ از شرايط سياسي و فشارهاي قدرت‌هاي بزرگ مورد گفت و گو قرار گيرد و موفقيت سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز در گرو دوري از برخورد دوگانه با كشورهاي منطقه و اتكا به قانون از نگاه فني و حقوقي است.

بن بست كنوني در مذاكرات در جهت ايجاد منطقه عاري از تسليحات كشتار جمعي در خاورميانه نتيجه مستقيم توانمندي هسته يي اسرائيل است كه صلح و ثبات در منطقه را در معرض خطر قرار مي‌دهد،وضعيتي كه به يك طرف اجازه مي‌دهد همسايگان خود و منطقه را تهديد نمايد.
 سه شنبه 9 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن