تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820082048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فارس از بزرگداشت «شيخ آقا بزرگ تهراني»؛ در كتابخانه‌هاي مكه و مدينه هيچ كتابي از شيعه وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از بزرگداشت «شيخ آقا بزرگ تهراني»؛ در كتابخانه‌هاي مكه و مدينه هيچ كتابي از شيعه وجود ندارد
خبرگزاري فارس: رئيس مؤسسه كتاب‌شناسي شيعه در مراسم تجليل از خدمات علمي مرحوم شيخ محمد محسن تهراني (منزوي) معروف به «شيخ آقا بزرگ تهراني» كتاب‌شناس و حديث‌شناس بزرگ شيعه كه ديشب در انجمن آثار و مفاخر فرهنگي برگزار شد، گفت: در كتابخانه‌هاي مكه و مدينه هيچ كتابي از علماي شيعه ديده نمي‌شود.


به گزارش خبرنگار آئين و انديشه فارس، در اين مراسم كه با برپايي ضيافت افطاري همراه بود ابتدا رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي به سخنراني پرداخت.
مهدي محقق در ابتداي سخنانش ضمن تقدير از حضار از كم شدن بودجه انجمن گلايه كرد و گفت: هزينه افطاري ساده امشب را سه نفر از بزرگان كه راضي به نام بردن نيستند تقبل كردند.
رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي سپس به شخصيت بزرگ شيخ آقا بزرگ تهراني اشاره كرد و گفت: پس از طعن مخالفان شيعه اماميه كه شيعيان را صاحب تأليف و تصنيف و قدر و منزلتي نمي‌دانستند بزرگاني دست به كار شدند تا از شيعه رفع مظلوميت كنند و كتاب‌هايي بنويسند و در آن آثار دانشمندان و بزرگان شيعه اماميه را معرفي نمايند و كتاب‌هايي هم تاليف شد ولي يگانه اثري كه توانست اين خلاء تاريخي را پركند و انبوه آثار شيعه را بر خواص و عوام عرضه دارد كتاب سترگ اذريع الي تصانيف الشيعه بود.
وي سپس به بحث مهم اجازه نقل و روايت حديث پرداخت و درباره آن سخن گفت و با اشاره به نكات تاريخي، مانند كتاب‌هايي كه در باب املاء و استملاء نوشته شده است بر اهميت آن تاكيد كرد.
در ادامه اين مراسم سيد محمدرضا حسيني جلالي حديث شناس و روايت‌دان كه در سن 15 سالگي از مرحوم شيخ آقا بزرگ اجازه روايت حديث اخذ كرده بود به ايراد سخن پرداخت.
وي نيز در سخنان خود بر اهميت اجازات پرداخت و گفت: اجازه گواهي نامه علمي براي نقل حديث است.
حسيني گفت: شيخ آقا بزرگ در دوران حيات پر بركت خويش حدود دو هزار اجازه صادر كرده است.
حسيني جلالي با يادآوري ديدار خود با مرحوم شيخ آقا بزرگ از استادان حوزه و دانشگاه خواست شيوه سنتي آموزش دادن را زنده كنند و هرگاه دانشجو و طلبه پرسش ندارد خود آنها فايده برسانند و تجربيات مسايل علمي را بيان كنند.
در اين مراسم شاعر اهل بيت عبدالستار الحسيني اهل نجف اشعاري به زبان عربي درباره مقام علمي و معنوي شيح آقا بزرگ تهراني قرائت كرد.
رضا مختاري رئيس مؤسسه كتاب‌شناسي شيعه در قم طي سخناني با اشاره به مظلوميت الذريعه گفت: الذريعه در بين ما ادامه حيات نداد و چهل سال پس از درگذشت شيخ آقا بزرگ هنوز چاپ بعضي آثار ايشان صورت نگرفته است.
رضا مختاري همچنين به كيفيت پايين چاپ كتاب‌ها اشاره كرد و اين مساله را يكي از عوامل كمبود كتب شيعه در كتابخانه هاي مهم جهان اسلام دانست.
وي گفت: در كتابخانه‌هاي مكه و مدينه هيچ كتابي از علماي شيعه ديده نمي‌شود.
مختاري بر اهميت كتاب‌شناسي و شخصيت‌شناسي تاكيد كرد و خواستار توجه به چاپ منقح آثار علامه و علماي بزرگ شيعه شد.
اكبر ثبوت عضو دائرةالمعارف بزرگ اسلامي هم در سخناني كارنامه شيخ آقا بزرگ را عشقنامه خواند و گفت اين كتاب نشانگر عشق علامه به معرفت است و علاوه برآن كارنامه شيخ و رنجنامه ايشان هم هست.
ثبوت گفت: اي عالم بزرگوار علاوه بر هزاران صفحه تاليف و تصنيف چاپ نشده هم اكنون 20 هزار صفحه مطلب چاپ شده دارند كه در اين مقدار بيش از 60 هزار اثر معرفي شده است.
در پايان اين مراسم فرزند چهارم شيخ آق بزرگ كه هم اكنون مقيم آمريكاست و دانشيار دانشكده فني دانشگاه تهران بوده است از خاطرات كودكي خود با پدر در نجف گفت و به ايران دوستي و حب وطن شيخ آقا بزرگ تهراني اشاره كرد.
بزرگداشت مرحوم شيخ آقا بزرگ تهراني كه در آن جمع زيادي از حوزويان و دانشگاهيان و فرزندان ايشان حضور داشتند با قرائت دعا توسط يكي از حاضران پايان يافت.
انتهاي پيام/ش
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن