تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820777666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش الجزيره درباره قرانهاي قديمي و دست نوشته هاي ارزشمند قديمي درايران


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش الجزيره درباره قرانهاي قديمي و دست نوشته هاي ارزشمند قديمي درايران
تهران / واحد مركزي خبر / اجتماعي 1387/07/08
00:37:09.23
كتابخانه ملي ايران رمضان هر سال تلاش مي كند تعدادي قران دست نويس و دست نوشته هاي قديمي را ترميم كند كه ان را گنجينه بسيار ارزشمند مي داند.
شبكه تلويزيوني الجزيره در گزارشي در اين باره اعلام كرد دهها هزار جلد از اين كتابها و دست نوشته ها ترميم شده است كه در مكانهاي خاص ضد حريق و ضد سرقت و ضد پرتوهاي هسته اي نگهداري مي شوند.
ملحم الريا خبرنگار الجزيره در گزارش خود از كتابخانه ملي ايران اورده است بهترين همنشين براي انسان كتاب است يك جمله قديمي است كه ايراني ها تلاش مي كنند با حمايت از كتابخانه هاي عمومي و ترميم كتابهاي قديمي به ويژه دست نوشته هاي قديمي ان را مورد تاكيد قرار دهند.
در اين گزارش با نشان دادن يك جلد از قران كريم دست نويس قديمي امده است ارزش اين نسخه از قران كريم براي كتابخانه ملي گران تر از طلا است زيرا بيش از هفتصد هزار دلار براي به دست اوردن ان هزينه كرده است اين كتاب يكي از دهها نسخه خطي از قران قديمي و دست نوشته هاي ديني تاريخي به شمار مي رود كه همانند سالهاي گذشته براي نمايش ان در ماه مبارك رمضان امسال ترميم مي شود.
در ادامه اين گزارش اظهارات علي اكبر اشعري رئيس كتابخانه ملي ايران به عربي برگردان شده است كه مي گويد اين نسخه هاي خطي از قران كريم يك گنجينه نادر متعلق به بيش از دويست سال پيش است كه در گرداوري ان چهار هنرمند ايراني مشاركت داشته اند و طرفهاي غربي براي به دست اوردن ان تلاش كرده اند اما در اين راه شكست خوردند.
در ادامه اين گزارش امده است فرزان عزيززاده از بزرگترين كارشناسان دست نوشته هاي قديمي در كتابخانه ملي، برخي اسرار اين كتابها را مي داند .
قديمي ترين دست نوشته اي كه كتابخانه ملي به دست اورده است به خط كوفي است و به قرن دوم هجري برمي گردد .
فرزان عزيز زاده مي گويد براي حفظ دست نوشته هايي كه به دست مي اوريم بسيار تلاش مي كنيم زيرا همانند گنجينه اي است كه نمي توان روي ان قيمت گذاشت. در اين كتابخانه بيست و هفت هزار جلد نسخه خطي و بيست و هشت هزار نسخه با چاپ سنگي قديمي موجود است .
در ادامه اين گزارش با نشان دادن آزمايشگاهي براي ترميم اين كتابها ودست نوشته هاي قديمي امده است اما دست نوشته هاي قديمي ابتدا پيش از ترميم براي كشف و از بين بردن انواع ويروس منتشر شده به اين ازمايشگاه منتقل مي شود
كه اين ويروسها عامل اساسي در از بين رفتن دست نوشته هاي قديمي به شمار مي رود.
در اين گزارش با نشان دادن زناني كه در كار ترميم دست نوشته ها و قرانهاي دست نويس قديمي فعاليت مي كنند امده است عمليات ترميم كاري دشوار است تا جايي كه اين زنان بايد بخشهاي از بين رفته را با ارامش و حوصله تكميل كنند تا دست نوشته به حيات جديد خود برگردد و تنها براي ترميم يك صفحه از دست نوشته ها سه روز پياپي طول مي كشد .
بر اساس اين گزارش،با وجود اين، دهها هزار نسخه از دست نوشته هاي مربوط به علم نجوم و پزشكي متعلق به فلاسفه بزرگ اسلام ترميم و در مكانهاي ضد سرقت و مقاوم در برابر اتش سوزي و حتي پرتوهاي هسته اي نگهداري مي شود.
در اين گزارش امده است دست اندركاران نمايشگاه قران كريم در هر سال علاقه مند هستند دست نوشته هاي نفيس را در برابر ديدگان بازديد كنندگان به معرض نمايش بگذارند كه اين افراد با علاقه وافر به انها نگاه مي كنند .
ملحم الريا در پايان گزارش خود از ايران مي گويد دهها هزار نسخه از دست نوشته هاي قديمي قفسه هاي كتابخانه هاي عمومي و خصوصي ايران تزيين شده است و همچنان بحث و بررسي براي يافتن دست نوشته هاي ديگر ادامه دارد كه اين گام نشان دهنده اهميت كتابهاي قديمي است و همچنين باب را به روي گامهايي باز مي كند تا همكاري اسلامي براي جمع اوري تاريخ و ميراث علمي و فرهنگي اسلام در كتابخانه هاي اسلامي و نه غربي، ترغيب مي كند.
00:40:10.12
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 240]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن