تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820838289




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«نه» بوش جنگ طلبي اسرائيل را تعليق كرد طرح ناتمام


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: «نه» بوش جنگ طلبي اسرائيل را تعليق كرد طرح ناتمام
گروه سياسي، مريم جمشيدي؛ در حالي كه محافل سياسي جهان بنابر تحركات و اظهارات مقامات اسرائيلي بر اين باورند كه رژيم صهيونيستي، خود را براي حمله به مراكز هسته يي ايران آماده مي كند، روز جمعه روزنامه گاردين از ناكامي كامل اسرائيل در حمله به مراكز هسته يي ايران به دليل مخالفت كاخ سفيد خبر داد.

چند ماهي مي شود كه موضوع حمله اسرائيل به اين بهانه كه «اتمي شدن ايران» خطر جدي براي آنها محسوب مي شود، در صدر اخبار قرار گرفته است و اسرائيلي ها با توجه به فعاليت هسته يي ايران پافشاري مي كنند اين خطر بايد تا زماني كه جرج بوش در كاخ سفيد واشنگتن حضور دارد، خنثي شود. مصمم بودن مقامات اين رژيم براي تحقق اين امر تا به آنجا جدي شد كه رسانه هاي غربي، بسياري از نشانه هاي پررنگ تر شدن حمله اسرائيل به مراكز هسته يي ايران از جمله بوشهر و نطنز را منتشر كردند.

نشانه هايي نظير موافقت كاخ سفيد با فروش تعدادي بمب افكن استتاري «اف 22» به اسرائيل كه حدود سه ماه پيش صورت گرفت. در همين حين برگزاري مانوري توسط اسرائيل در شرق سواحل مديترانه بيش از گذشته اين حدس را تقويت كرد. اما درست در شرايطي كه گمانه ها حاكي از حمايت پشت پرده مقامات امريكايي از حمله اسرائيل به ايران بود، روزنامه گاردين طي گزارشي از مخالفت صريح بوش رئيس جمهور امريكا در اين باره خبر داد و گفت بوش از چنين حمله يي حمايت نكرده در نتيجه طرح اسرائيل ناكام مانده است. به گزارش بي بي سي، ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل قصد جدي خود جهت بمباران تاسيسات اتمي ايران را اواخر ارديبهشت امسال طي ملاقاتي با بوش در ميان گذاشته بود. اين ملاقات در جريان سفر بوش به اسرائيل و به منظور شركت در شصتمين سالگرد تشكيل اين رژيم انجام شد. اسرائيلي ها كه در ديدار با سران متحدان خود همواره بر «نياز به جلوگيري از دستيابي ايران به تسليحات اتمي» به خاطر منافع خود، تاكيد دارند، نمي خواهند فرصت كوتاهي را كه تا پايان دوره رياست جمهوري جرج بوش دارند، از دست بدهند. آنها اگرچه قبول دارند براي دولت فعلي امريكا آغاز يك جنگ با ايران بسيار دشوار است و اين كار با مقاومت افكار عمومي و كنگره روبه رو خواهد شد، اما با اين وجود، اسرائيلي ها از ديدگاه ديگري به اين مساله مي نگرند و معتقدند وقت تنگ است و تنها در دوران بوش مي توانند موافقت امريكا را براي حمله به ايران جلب كنند. آنها بر اين باورند كه تحريم هاي بين المللي عليه ايران تاكنون نتوانسته مانع حركت تهران در مسير هسته يي شود. در همين راستا رزمايشي كه بدون اعلام قبلي توسط اسرائيل انجام شد، بر اين موضوع صحه گذاشت. اين مانور كه با حضور يكصد جنگنده اف 16 و اف 15 در شرق مديترانه و يونان برگزار شد، ظاهراً تمريني براي توسعه ظرفيت نظامي اسرائيل جهت اجراي يك حمله از راه دور بود.

روزنامه نيويورك تايمز نيز به نقل از مقام هاي امريكايي نوشت هواپيماهاي سوخت رسان كه در اين مانور شركت داشتند در مسافتي تقريباً هزار و پانصد كيلومتري پرواز كردند كه حدوداً فاصله ميان اسرائيل و تاسيسات اتمي نطنز است. جالب آنكه مقام هاي اسرائيلي از هر گونه توضيحي درباره جزئيات اين مانور خودداري كردند و در عين حال همتايان امريكايي شان نيز در اين رابطه هيچ واكنش جدي نشان ندادند.

همزمان با جدي شدن اين موضوع بود كه حتي باراك اوباما كانديداي دموكرات انتخابات رياست جمهوري امريكا هم از احتمال وقوع حمله اسرائيل به ايران صحبت كرد و گفت اگر مذاكرات براي حل بحران بر سر برنامه اتمي ايران شكست بخورد، اسرائيل به ايران حمله خواهد كرد. همزمان اسرائيل تاكيد كرده است هيچ گزينه يي را مقابل ايران مردود نمي داند.

و كمي بعد از آن شائول موفاز معاون نخست وزير اسرائيل نيز گفت حمله اسرائيل به تاسيسات هسته يي ايران در صورت ناكامي تحريم ها براي توقف برنامه اتمي اين كشور غير قابل اجتناب است. شائول موفاز به يك روزنامه اسرائيلي گفت اگر ايران به گسترش برنامه توليد سلاح هاي اتمي اش ادامه بدهد اسرائيل به اين كشور حمله خواهد كرد.

اين تهديد روشن ترين تهديدي بود كه از سوي يكي از وزيران كابينه ايهود اولمرت عليه ايران مطرح شد.

اما با تشديد فضاي جنگ عليه ايران كه با واكنش شديد اللحن ايران مبني بر مقابله جدي در برابر هر معترضي همراه شد، شيمون پرز رئيس جمهور اسرائيل تصريح كرد اقدام نظامي عليه ايران اشتباه است و در حال حاضر منتظر اقدامات ديپلماتيك خواهند ماند و بحث استفاده از گزينه نظامي جدي نيست. وي اين سخنان را در شرايطي بيان كرد كه گفته مي شد ديگر بحث حمله به ايران موضوعيت ندارد و مطرح نيست تا به اين ترتيب اندكي از التهاب فضاي جنگ طلبانه منطقه را بكاهد و اندكي بعد منابع غربي اعلام كردند مواضع امريكا و اسرائيل در مورد ايران در حال دور شدن از هم است. اين وضعيت پس از آن به وجود آمد كه به گفته روزنامه اسرائيلي هاآرتص واشنگتن اخيراً به درخواست اسرائيل براي فروش تجهيزات نظامي به اين كشور جواب رد داده است؛ درخواستي كه به گفته مقام هاي امريكايي نشان مي دهد اسرائيل در «مراحل پيشرفته» مقدمه چيني براي حمله به ايران قرار دارد.

هاآرتص اين خبر را در حالي منتشر كرد كه شواهد نشان مي دهد دولت جرج بوش در ماه هاي پاياني رياست جمهوري وي نه تنها از گزينه نظامي عليه ايران فاصله گرفته، بلكه در تلاش است جبهه ديپلماسي را تقويت كند. به خصوص آنكه حتي مقامات ارتش و وزارت دفاع امريكا هم در اظهارات خود خاطرنشان مي كردند موافق با حمله نظامي اسرائيل به ايران نيستند. اين مخالفت كلامي كاخ سفيد با هرگونه اقدام جنگ طلبانه تل آويو پس از آن عينيت يافت كه امريكا از فروش تسليحاتي كه قبلاً قولش را به اسرائيل داده بود، طفره رفت و به تمام تقاضاهاي خريد سلاح جنگي پيشرفته تل آويو پاسخ منفي داد.

اين تصميم امريكايي ها پس از آن اتخاذ شد كه مقامات كاخ سفيد درصدد آرام كردن تب و تاب هم پيمانانشان برآمدند. بدين ترتيب ايالات متحده نخواست بوئينگ 767 كه مخصوص سوخت رساني در پرواز طراحي شده را در اختيار اسرائيلي ها قرار دهد. رژيم صهيونيستي به دنبال در اختيار داشتن اين هواپيما است چرا كه تعداد زيادي از تجهيزات هوايي اش قادر نيستند با سوخت كافي به مرزهاي شرقي ايران رفته و بازگردند. به نظر مي رسد اقدام جديد امريكا پس از آن به وقوع پيوست كه مقامات اسرائيلي حتي با «نه» بوش كه اواخر ارديبهشت ماه به اولمرت گفته شد به فكر اجرايي كردن تصميم خود بودند كه ظاهراً موفق نشده اند و روزنامه گاردين ديروز از اين ماجرا پرده برداشت و گزارش داد؛ «ايهود اولمرت» نخست وزير اسرائيل در ديدار ماه مه خود با «جرج بوش» رئيس جمهوري امريكا پيشنهاد همكاري تل آويو و واشنگتن براي اقدام نظامي عليه ايران را مطرح كرد كه اين پيشنهاد با مخالفت جدي رئيس جمهوري امريكا مواجه شد. بوش در اين باره گفته بود كشورش از اقدام نظامي عليه ايران حمايت نمي كند و معتقد است اسرائيل در هر حال در ممانعت از فعاليت هاي هسته يي ايران با شكست مواجه مي شود.

در همين راستا «مارك رگو» سخنگوي اولمرت به گاردين گفت؛«لزوم ممانعت از دستيابي ايران به فناوري هسته يي در تمام ديدارهاي نخست وزير با رهبران خارجي مطرح مي شود. اسرائيل مايل به حل اين مساله از طريق ديپلماتيك است، ولي ما همه گزينه ها را روي ميز داريم.»

تلاش غرب براي جلوگيري از هرگونه حمله نظامي و پايين آوردن احتمال وقوع آن، تا به آنجا پيش رفته كه واشنگتن در اقدام احتياطي ديگر، از اختصاص دادن يك راه هوايي در آسمان عراق به اسرائيل سر باز زده است، زيرا چيزي كه براي هواپيماهاي اسرائيل ضروري است تا به ايران برسند، عبور از آسمان عراق است كه اختيار آن فقط در دست امريكا است و توسط اين كشور هر نوع اجازه عبور هوايي صادر مي شود.

اما به راستي عمده ترين دلايل مخالفت امريكا با خواسته متحد ديرينه اش چيست؟

به گفته ديپلمات ها مهم ترين علت نگراني بوش از اقدامات تلافي جويانه ايران عليه نيروهاي امريكايي است كه در عراق و افغانستان حضور دارند. واشنگتن نيز مانند همگان اذعان دارد تهران بر اين باور است كه هر اقدام نظامي از سوي حتي اسرائيل به معني مشاركت امريكا است. بنابراين در واكنشي تلافي جويانه، مراكز نظامي اش در خاورميانه با تهديد مواجه خواهد شد. در ديگر سو، با وقوع چنين اتفاقي تلاش هاي ديپلماتيك ايالات متحده كه در اين روزها نسبتاً شدت يافته، شكست مي خورد. گزارش هاي مختلفي كه درباره تمايل امريكا و همچنين ايران و ايجاد دفتر حفاظت منافع در امريكا منتشر شده، از نشانه هاي اين تلاش است. يك فاكتور مهم ديگر، به امور داخلي ايران بازمي گردد. انتخابات رياست جمهوري ايران هم نزديك است و غربي ها بر اين تصورند كه تغيير رئيس جمهور مي تواند چرخشي در نحوه فعاليت هاي هسته يي ايران به وجود آورد.

در عين حال، امريكا نمي خواهد مانند سال 1981 و حمله هوايي اسرائيل به مركز هسته يي در عراق (كه در زمان حكومت صدام حسين صورت گرفت) كه موجب نابودي اش شد، غافلگير شود يا در مقابل عملي انجام شده قرار بگيرد.

شايد به همين خاطر است كه در راستاي تلاش خود براي جلوگيري از وقوع هر اقدام غيرديپلماتيكي توسط اسرائيل و همچنين دلجويي از دوستان صهيونيست خود به خاطر «عدم صدور اجازه» قول داده يك ايستگاه راديويي بسيار پيشرفته در صحراي نقب واقع در جنوب اسرائيل نصب كند. با نصب اين سيستم، اسرائيل قادر خواهد بود موشك ها را هنگام روشن شدن از فاصله حتي دوهزار كيلومتري هم تشخيص دهد. اين دستگاه وعده داده شده، دو برابر دستگاه هاي كنوني اسرائيل توانايي دارد كه در واقع اولين سازه دائمي ارتش امريكا در خاك اسرائيل است. حال بايد ديد اين هديه مي تواند سران اسرائيل را از اهداف جنگ طلبانه خود منصرف كند يا بوش ناچار مي شود براي آرام كردن تب و تاب اسرائيلي ها به طرق ديگري وارد معامله شود تا طرح آنها را ناتمام بگذارد.
 يکشنبه 7 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 238]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن