تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819870852




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت وگو با نايب رييس فدراسيون بيس بال به زودي يكي از سه قطب برتر آسيا خواهيم شد


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: گفت وگو با نايب رييس فدراسيون بيس بال به زودي يكي از سه قطب برتر آسيا خواهيم شد
رشد و گسترش ورزش درهمه ابعاد آن نيازمند توجه و حمايت خاص و قابل توجه به تمامي بخش ها، بسترها و رشته هاي مختلف ورزش است و در اين بين مي توان به داشتن ورزشي پويا، موفق و صاحب عنوان در عرصه هاي داخلي و بين المللي اميدوار بود. براي گذراز رويكرد توجه به چند رشته خاص و به قول معروف تك رشته اي كه متاسفانه نتيجه گرايي واتكا بيش از حد به قهرمانان و تك ستاره ها را به دنبال دارد(واقعيتي كه در المپيك پكن عيان گشت) بايد به توسعه ورزش در تمامي بخش ها و همه رشته ها توجهي ويژه و مناسب داشت و در اين ميان به ورزش هاي جديد و پرطرفدار نيز ميدان دار رشته هاي بيس بال، راگبي، كريكت و سافت بال اگر چه پيشينه اي چندان و البته جايگاهي رفيع درميان مردم ندارند، اما مي توانند به زودي به شرايطي برسند كه هم در بخش ورزش همگاني و هم در عرصه ورزش قهرماني موفقيت هاي قابل توجهي را براي ورزش ايران به ارمغان بياورند. اين هدف با توجه به حضور مديران مطلع و برنامه محور در اين فدراسيون به زودي محقق خواهد شد و اندك اندك اين ورزش هاي جذاب و پرطرفدار به جايگاه مورد نظر خواهند رسيد. در شرايطي كه فدراسيون بيس بال برنامه هاي مطلوبي براي رشد و گسترش رشته هاي تحت فعاليت خود آغاز كرده وبه ويژه مسابقات آسيايي اين رشته ها را در پيش دارد، گفت گويي با دكتر«محمد رضاعلي» نايب رييس اين فدراسيون انجام داديم تا خودش از همه چيز برايمان بگويد.
شما سوابق ورزشي و مديريتي هم داريد؟
من در رشته بسكتبال فعاليت مي كردم و درسن 19 سالگي مربي درجه يك بسكتبال شدم. مشاور هاشمي طبا» بودم و در زمان حضور مهر عليزاده به عنوان مديركل فرهنگي سازمان تربيت بدني انجام وظيفه مي كردم. ضمن اين كه دكتراي مديريت نيز دارم.
با اين حال آشنايي چنداني با بيس بال و راگبي نداريد.
ورزش هاي تحت فعاليت اين فدراسيون بيش از 10 سال سابقه نداشته وبه همين دليل مربي يا قهرمان و حتي كادر اجرايي اين فدراسيون نيز بيش از اين سابقه ندارند و من نيز از اين قاعده مستثني نيستم. البته اگر چه من ورزشكار اين رشته ها نبوده ام، اما با آنها آشنايي دارم. حتي ورزشكاران اين رشته ها نيز در ساير ورزش ها فعاليت مي كردند. مثلا ورزشكاران راگبي سابقه حضور در رشته هايي مثل، كشتي، پرورش اندام، فوتبال، بسكتبال و ورزش هاي رزمي را دارند. با اين حال و با توجه به اين كه رشته هاي چوب و توپ از سابقه 2500 ساله در ايران برخوردارند، اما در ساختار ورزش ايران رشته هاي تحت پوشش اين فدراسيون سابقه اندكي دارند و در نتيجه هيچ يك از روسا و اعضاي هيات رئيسه سابق و حال فدراسيون ورزشكار اين رشته ها نبوده اند.
با اين حال فدراسيون بيس بال و راگبي تخصصي هستند و مسوولا ن آن بايد آشنايي مناسبي با اين رشته داشته باشند.
اساسا تمام فدراسيون ها و رشته ها تخصصي هستند. اما اين فدراسيون و رشته هاي جديد آن را نمي توان با كشتي و فوتبال كه سابقه 70- 80 ساله دارند، مقايسه كرد. حداقل 3 سال زمان نياز است متخصصان و نيروي انساني قابل قبول اين رشته ها تربيت شوند.
بيشتر مردم از رشته هاي بيس بال، راگبي و البته تريكت و سافت بال اطلا عات اندكي دارند در مورد اين رشته ها بيشتر توضيح دهيد.
ورزش هاي تحت پوشش فدراسيون عموما در زمين هايي انجام مي شوند كه حداقل آن ابعاد زمين فوتبال است. مثلا بيس بال در ابعاد 90*100، راگبي در 100*120، كريكت در زميني به شعاع 74 متر و سافت بال نيز در مساحتي به ابعاد زمين بيست بال نياز دارند. در مورد تاريخ اين رشته ها نيز بايد بگويم كه بيس بال از شرق به انگليس رفته كه البته در ايران به عناوين: چوگو، چلتوپ، توپ عربي، چوب و توپ و تقريبا در هر منطقه با نام محلي خود ناميده مي شده است.مثلا در روستايي در سمنان به نام فولا د محله همه اهالي آن بيس بال بازي مي كنند. راگبي يا همان دست رشته قدمتي 3500 ساله دارد كه آن نيز از شرق به انگليس رفته ودر شهري به نام راگبي به دنيا عرضه شد. سافت بال هم براي بانوان به وجود آمد كه در واقع همان بيس بال البته با شرايط آسان تر، چوب سبك تر و توپ بزرگتر است و پس از انتقال از شرق به كشور انگليس به شبه قاره هند و همچنين كشورهاي مشترك المنافع بازگشت. در هندوستان به دليل مسابقه حساس انگليس ومردم يك روستا كه منجر به پيروزي روستائيان هندي شد، كريكت جنبه تقدس نيز پيدا كرد و به همين دليل خاستگاه كريكت را شبه قاره هند، پاكستان و البته كشورهاي مشترك المنافع مي دانند كه البته در اين بين انگليس نيز به دليل ارتباط هزار ساله اش با شرق و انتقال بسياري از ورزش ها از شرق به اروپا در اين بين نقش قابل توجهي ايفا كرده است.
اساسا لزوم تاسيس فدراسيون بيس بال و راگبي را چه اندازه مهم مي دانيد؟
هر ورزشي مورد نياز مردم است و بايد به صورت عمومي به آن پرداخته شود. بايد ورزش به صورت يك باور عمومي و يك نياز اوليه در زندگي همه اقشار مردم در عصر جديد باشد و بر اين اساس اگر صد فدراسيون جديد ديگر تاسيس بشود، باز هم شرايط و فضا براي رشته هاي تازه ديگر فراهم است و بر همين اساس نيز بيس بال و راگبي به صورت يك فدراسيون درآمدند.
با اين حال بايد سرويس دهي به مردم را نيز در نظر داشت.
وظايف فدراسيون ها سرويس دهي به همه آحاد مردم نيست. بلكه ساختار ورزش بايد به گونه اي باشد كه ورزش پايه در مدارس و حتي قبل ازآن ايجاد شده و سپس استعداديابي شود و بعد از آن افراد به رشته هاي مختلف گرايش پيدا كنند. در حالي كه 70 درصد مردم آگاهي از ورزش ندارند و ورزشكاران به صورت غير آكادميك و اصطلا حا ديمي به ورزش روي ميآورند.
شما در فدراسيون تان چقدر كار علمي مي كنيد؟
ببينيد اصولا كار بدون برنامه ريزي بازده مناسبي ندارد امروزه بايد به صورت سازمان يافته كاركرد. ما در اين فدراسيون اگر بخواهيم سرويس و خدمات مطلوب به مردم ارائه دهيم، بايد شرايط مناسب، بودجه موردنظر و البته شرح وظايف مشخص داشته باشيم. الان در بهترين فدراسيون ها هم كار به صورت گلخانه اي انجام مي شود يعني تعداد محدودي را شناسايي كرده و براي آن ها بودجه صرف مي كنند تا به نتيجه لا زم برسند. اما اين نوع روش كم بازده يا بدون بازده است. در مورد رشته هاي تحت پوشش فدراسيون بيس بال و راگبي بايد اين ورزش در مدارس وارد شوند. اما ما مثلا در بيس بال تيم ملي نوجوانان و جوانان نداريم. چون ورزشكاران اين رشته ها يا در ساير ورزش ها فعال بود. يا اين كه پا به سن گذاشته هستند.
چند سال پيش فدراسيون وزنه برداري بر روي چند وزنه بردار مستعد سرمايه گذاري كرد و از دل آن ها قهرمانان جهان و المپيك از جمله حسين رضازاده بيرون آمدند. اين كار در مورد فدراسيون شما هم مي تواند اتفاق بيفتد.
به نظرم اين كار يك تقلب بزرگ بود چرا كه يك فدراسيون نبايد تمام بودجه و سرمايه گذاري خود را به چند نفر محدود كند.
اما بايد قبول كنيد كه ورزش ما نتيجه گراست و فدراسيون مثل بيس بال نيز بايد به دنبال نتيجه و مدالآوري باشد.
ورزش نتيجه گرا تاسف بار است. ورزش قبل از اين كه به دنبال نتيجه باشد بايد به فكر سلا متي جامعه باشد. البته شركت در المپيك و مسابقات آسيايي و بين المللي هم مي تواند به افراد انگيزه بدهد كه ورزش كنند.
قبول داريد صحبت هاي شما خيلي كليشه اي است؟
ببينيد در منشور المپيك نيامده كه هدف از ورزش مدالآوري بايد باشد. اما با اين حال بايد خود را در ورزش مطرح كرد و به نتايجي نيز رسيد و البته آن را بزرگ نمايي نيز كرد تا روح ورزش در كشور زنده بماند. اما من هم چنان معتقد به اين هستم كه هدف از ورزش بايد سلا متي و نشاط مردم جامعه باشد.
از اين موضوع بگذريم. اول اين را پاسخ دهيد كه علت اين كه بيشتر امور فدراسيون به شما محول شده چيست؟
در اساسنامه همه فدراسيون ها آمده كه رييس فدراسيون مي تواند تمام يا بخشي از وظايف خود را به نايب رييس محول كند.
چرا؟ به اين دليل كه رييس فدراسيون بيس بال و راگبي يك مدير ورزشي تمام وقت نيست؟
نه، به اين دليل كه من ورزشي هستم و مديريت ورزشي را هم مي دانم. البته وظايف مسوولا ن در فدراسيون تقسيم شده و كارهاي كليدي و حساس برعهده رييس فدراسيون است.
در مدت دو سالي كه مديران جديد از جمله شما به فدراسيون بيس بال آمده اند، چه كارهايي انجام داده اند؟
كارهايي كه در اين دو سال انجام شده در 12 سال گذشته بي سابقه بوده است در خصوص كميت بخشي به رشته هاي فدراسيون همين امسال راگبي در المپياد ايرانيان حضور داشت كه 31 تيم در مسابقات آن حضور داشتند. براي نخستين بار تيم ملي راگبي تشكيل شد. براي اولين بار به عضويت فدراسيون آسيايي درآمديم. در مسابقات سيت C آسيا قهرمان شديم. (در آسيا سه گروه وجود دارد كه هر گروه كه براي اولين بار شركت مي كند بايد در سيت C شركت كند كه ما در اين گروه تيم قدرتمند هند را با سابقه 35 ساله شكست داديم و البته پاكستان را هم 2 بار مغلوب كرديم كه باعث شد كارشناسان اعلام كنند راگبي ايران تا پنج سال آينده جزو سه قدرت برتر آسيا خواهد شد). تيم ملي راگبي براي نخستين مرتبه تشكيل ودو مربي نيوزيلندي براي تيم ملي زنان و مردان استخدام شدند. طي دو سال گذشته مسابقات بين المللي راگبي را در كيش برگزار كرديم و البته قصد داريم از سال آينده نيز رقابت هاي غرب آسيا را با حضور 12 تيم خارجي در كيش برگزار كنيم. برگزاري دو دوره مسابقات بيس بال قهرماني كشور، برگزاري مسابقات دهه فجر در بندرعباس و راه اندازي ليگ بيس بال با حضور 6 تيم از جمله اقدامات دوران مديريت ما در فدراسيون بوده است. ما قبلا زمين اختصاصي بيس بال نداشتيم و مسابقات بيس بال عموما در زمين فوتبال انجام مي شد. اما در حال حاضر نخستين زمين اختصاصي اين رشته در كرج در حال احداث است كه براساس دستور مهندس علي آبادي است كه اعلام كرده همه استان ها بايد صاحب زمين اختصاصي شوند. كلاس هاي مختلف آموزش داوري و مربيگري بين المللي برگزار كرده ايم. وسايل بيس بال به ارزش 40 هزار دلار خريداري و براي نخستين بار چوب و دستكش بيس بال در ايران ساخته شدند. قبل از حضور ما در فدراسيون رشته كريكت فقط در دو شهر كنارك و چابهار فعال بود اما در حال حاضر استان سيستان و بلوچستان 24 تيم كريكت دارد و البته در تهران، كرمانشاه، قم، اصفهان، تبريز، گلستان و مشهد نيز فعال شده اند. براي اولين بار مسابقات كريكت بانوان برگزار شد. يك مربي پاكستاني براي تيم بانوان استخدام كرده ايم كه تيم كريكت زير 15 سال ايران در مسابقات آسيايي تايلند مقام چهارم را به دست آوردو بالاخره اينكه در سافت بال هم علاوه بر برگزاري كلاس هاي مختلف داوري و مربيگري براي نخستين مرتبه تيم ملي اين رشته را تشكيل داديم.
مثل اينكه مسابقات آسيايي را نيز در پيش داريد.
بله، رقابت هاي راگبي زير گروه آسيا در قرقيزستان كه مهر ماه جاري برگزار مي شود. مسابقات كريكت بانوان آبان ماه در تايلند، مسابقات كريكت آقايان و همچنين جوانان آذرماه در تايلند، رقابت هاي راگبي بانوان در لائوس و مسابقات بيس بال آقايان آذرماه در فيليپين جزو مهمترين رويدادهاي بين المللي فدراسيون هستند.
مربيان خارجي تيم هاي ملي جزو مربيان با كارنامه هستند؟
دو مربي تيم ملي راگبي نيوزيلندي هستند. «رابين» قبلا مربي سري لانكا بوده كه با نظر فدراسيون راگبي آسيا به ايران آمد. در مجموع نيوزيلند جزو چهار تيم برتر دنياست و سال 2000 نيز عنوان قهرماني جهان را كسب كرد.
احتمال ميزباني مسابقات مهم بين المللي توسط كشورمان وجود دارد؟
در حال حاضر براي تبديل كردن جزيره كيش به عنوان مركز غرب آسيا برنامه ريزي خوبي انجام داده ايم. ضمن اينكه اگر زمين اختصاصي بيس بال در كرج آماده شود، پيشنهاد ميزباني مسابقات بيس بال و سافت بال آسيايي و جهاني را ارائه خواهيم داد.
فدراسيون بيس بال هم مشكل مالي دارد؟
تمام فدراسيون ها با اين مشكل روبه رو هستند. ما هم از سازمان تربيت بدني تنها 90 ميليون تومان بودجه دريافت مي كنيم. آن هم در شرايطي كه اين مبلغ تنها براي برگزاري يك دوره مسابقات داخلي يا ليگ ما كافي است. با اين حال اقدامات خوبي براي درآمدزايي آغاز كرده ايم.
راست است كه بيس بال و راگبي ورزش هاي گراني هستند؟
نه، مثلا وسايل شخصي يك ورزشكار بيس بال 20 تا 50 هزار تومان است كه البته بيشتر براي خريد دستكش صرف مي شود.
فدراسيون براي آينده چه برنامه هايي دارد؟
برنامه ما اين است كه در تمامي استان ها فعال شويم و در شهرهاي بالاي 10 هزار نفر مربيان و داوران خود را افزايش دهيم. ما الان در چهار رشته تحت پوشش فدراسيون بيشتر از 30 مربي نداريم كه عموما جوان هستند و در عين اينكه مربيگري مي كنند، بازيكن نيز هستند و به همين دليل پرورش مربيان و داوران تخصصي را جزو برنامه هاي اصلي مان قرار داده ايم.
براي رشد و ارتقاي جايگاه فدراسيون بايد بيشتر از هميشه اين رشته ها را به مردم معرفي كنيد. برنامه فدراسيون براي تعامل بيشتر با رسانه ها چيست؟
برنامه هاي خوبي براي ارتباط بيشتر با رسانه ها و به ويژه صدا و سيما داريم. چرا كه رسانه ها مهمترين ابزار ارتباط ما با مردم هستند و بايد همه مردم اين ورزش ها را ببينند. خوشبختانه صدا و سيما و همچنين مطبوعات توجه خوبي به فدارسيون دارند و مثلا سال گذشته و براي نخستين بار مسابقات راگبي از تلويزيون پخش شد.
و به عنوان آخرين سوال، چه آينده اي براي رشته هاي تحت پوشش فدراسيون ترسيم مي كنيد؟
مردم دائما در حال تغيير انتظارات و سلايق خود بوده و نوگرا هستند. در نتيجه در ورزش نيز شاهد اين هستيم كه تعدادي از رشته ها افول كرده و به جاي آن ورزش هايي نوين ظهور مي كنند. در مورد رشته هاي بيس بال، راگبي، كريكت و سافت بال نيز اين قضيه به چشم مي خورد و به همين دليل آينده درخشاني در انتظار اين ورزشهاست.
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 828]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن