تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رسول اكرم صلى الله عليه و آله گروهى را كه كشت و كار نمى كردند، ديدند و فرمودند: شم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821079702




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تئاتر خياباني فرصتي براي انتقال مفاهيم قرآن / 9نادر رجب‌پور:تئاتر خياباني ظرفيت بالايي براي انتقال مفاهيم قرآني به مخاطب عام دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: تئاتر خياباني فرصتي براي انتقال مفاهيم قرآن / 9نادر رجب‌پور:تئاتر خياباني ظرفيت بالايي براي انتقال مفاهيم قرآني به مخاطب عام دارد
گروه هنر: تئاتر خياباني به علت ارتباط بي‌واسطه‌اش با مردم كوچه و بازار به خوبي مي‌تواند مفاهيم قرآني را به مخاطب منتقل كند.
«نادر رجب‌پور» كارگردان و طراح حركات تئاتر در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) در مورد تفاوت تئاتر خياباني با ساير گونه‌هاي تئاتري گفت: تئاتر خياباني يكي از گونه‌هاي دشوار تئاتر محسوب مي‌شود زيرا مخاطب اين نوع تئاتر گذري است و بايد تئاتر آنقدر جذابيت داشته باشد كه تا به انتها مخاطب را براي ديدن كار در كنار خيابان نگه دارد.

وي تاكيد كرد: مخاطبي كه بليت تهيه مي‌كند و به ديدن تئاتر صحنه‌اي در يك سالن نمايشي مي‌رود بهر حال داراي پيشنه و شناخت تئاتري است كه كاري را براي ديدن انتخاب مي‌كند در حالي كه عموماً مردم عادي كوچه و بازار به صورت گذري متوجه اجراي تئاتر خياباني در محوطه‌اي مي شوند و ممكن است از سر كنجكاوي لحظه‌اي درنگ كنند و نيم‌نگاهي به تئاتر داشته باشند.

طراح حركات موسيقي‌نمايش «اين فصل را با من بخوان» ادامه داد: اگر تئاتر خياباني بتواند در همان لحظه اول با مخاطب ارتباط برقرار كند و او را تا به انتها نگه دارد كار مهم و دشواري انجام داده است. بنابراين خلاقيت و هوش در تئاتر خياباني حرف اول و آخر را مي‌زند.

اين مدرس تاكيد كرد: هر موقعي كه به مناسبت‌هاي مختلف جشنواره خياباني در اطراف محوطه تئاتر شهر برپا مي‌شود با عملكرد درست بچه‌هاي تئاتر خياباني اغلب مخاطبان تا به انتها كار را مي‌بينند و اميدوارم اين روند تداوم داشته باشد. اصولاً تئاتر با نفس مخاطب حس و حال متفاوت و اثرگذارتري پيدا مي‌كند.

اين كارگردان در مورد قابليت تئاتر خياباني در انتقال مفاهيم قرآني به مخاطب گفت: فكر مي‌كنم تئاتر خياباني قابليت و امكان زيادي براي ارائه مفاهيم قرآني و ديني به مخاطب دارد و گروه مي‌تواند با اتكا به مفاهيم قرآني موضوع مورد نظرش را در قالب يك كار جذاب و موثر به مخاطبش عرضه كند. كلاً هنر تئاتر چه در صحنه و چه در خيابان يكي از مهم‌ترين عرصه‌هاي هنري براي انتقال مفاهيم قرآني است. وي افزود: البته اگر طراحي كارگردان نمايش خياباني به شيوه ميداني باشد مي‌تواند در اين امر موثرتر عمل كند.

طراح حركت فيلم «روز واقعه» در مورد اين پرسش كه آيا تعزيه جزيي از تئاتر خياباني محسوب مي‌شود يا خير؟ گفت: بله مي‌شود چنين قياسي كرد. تعزيه در اغلب موارد در بين مردم كوچه و بازار اجرا مي‌شود و كاركردهاي مشابه زيادي با تئاتر خياباني دارد.

وي در بخش پاياني گفته‌هايش تاكيد كرد: متاسفانه علي‌رغم ظرفيت بالاي تئاتر خياباني پرداختن به تئاتر خياباني منحصر به برگزاري جشنواره‌ها است و بايستي براي رشد و اعتلاي تئاتر خياباني همچون تئاتر صحنه‌اي شاهد اجراهاي مداوم در طول سال باشيم.
 جمعه 5 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن