تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پيش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و هلاكت درافكند، او را زندانى كن، زيرا هيچ چ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820736010




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحت تاثير تحولات گرجستان نگاه آذربايجان به خط لوله باكو- تفليس-جيهان تغييرمي كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تحت تاثير تحولات گرجستان نگاه آذربايجان به خط لوله باكو- تفليس-جيهان تغييرمي كند
آنكارا - خبر روزنامه فايننشال تايمز انگليس در رويكرد جمهوري آذربايجان در خصوص برگزيدن ايران و روسيه براي انتقال نفت خود بجاي خط لوله نفتي باكو- تفليس - جيهان، در رسانه هاي تركيه بازتاب داشت.


به گزارش ايرنا، روزنامه " فايننشال تايمز" انگليس گزارش داده است: باكو تصميمي را كه در جريان جنگ گرجستان اتخاذ كرد، به مرحله اجرا گذاشته و قصد دارد ضمن افزايش ميزان نفت صادراتي خود از طريق روسيه، بخشي از نفت خود را نيز به ايران بفروشد تا با ايجاد تنوع در مبادي صادراتي نفت، خود را از وابستگي به يك گذرگاه در صدور نفت خام رهايي دهد.
شبكه خبري "ان.تي.وي" تركيه خبر فايننشال تايمز را بعنوان خبر برتر در صفحه اول سايت اينترنتي خود منعكس كرد و نوشت: " الهام نصيراف " معاون شركت دولتي نفت آذربايجان (سوكار) در گفت وگو با خبرنگار فايننشال تايمز گفته است كه باكو قصد ناراحت كردن كسي را ندارد، ولي براين عقيده هستيم كه جمع كردن همه تخم مرغها در يك سبد نيز كار عاقلانه اي نيست، به ويژه در شرايطي كه آن سبد نيز شكننده و ضعيف باشد.
"ان.تي.وي" با خاطر نشان كردن اين كه صادرات نفت خام جمهوري آذربايجان از طريق خط لوله نفتي باكو- تفليس- جيهان به تركيه در جريان جنگ گرجستان قطع شده بود ، افزود: اين روزنامه انگليسي نيز آن بخش از سخنان وزير خارجه جمهوري آذربايجان را كه گفته بود، "ما مي خواهيم با همه دوست باشيم، ولي منافع ملي جمهوري آذربايجان مافوق هرچيز است"، برجسته كرده است.
"ان.تي.وي" با بيان اين كه تلاشهاي آمريكا براي انتقال نفت و گاز كشورهاي آسياي مركزي از طريق قفقاز نتيجه مطلوبي در بر نداشته است، افزود: اين تحليل فايننشال تايمز كه افزايش ميزان صادرات نفت جمهوري آذربايجان از طريق روسيه بيش از تاثير فيزيكي آن براي مسكو ارزش سمبليك دارد، قابل توجه است.
آگاهان اقتصادي در آنكارا مي گويند، برغم اعمال فشارها و تلاشهاي آمريكا، كشورهاي تازه استقلال يافته آسياي مركزي و قفقاز كه بيشتر آنها به آبهاي آزاد راه ندارند، دير يا زود به اين نتيجه خواهند رسيد كه وابستگي به يك مركز در دسترسي به دنياي خارج در راستاي منافع ملي آنها نيست و رويكرد باكو بارزترين نمونه آن است.
به گفته همين آگاهان، امكانات وسيع جعرافيايي و ژئوپلتيك جمهوري اسلامي ايران در انتقال نفت و گاز جمهوريهاي آسياي مركزي و قفقاز به بازارهاي جهاني موضوعي نيست كه به راحتي به حاشيه رانده شود و با توجه به زمينه هاي همكاري مناسبي كه ميان ايران و جمهوريهاي آسياي مركزي و قفقاز وجود دارد و با موفقيت طرح سواپ در مورد نفت درياي خزر بنظر مي رسد كه در آينده اي نه چندان دور ، رويكرد بسياري از كشورهاي اين منطقه مانند سياستهاي باكو باشد.
بر اين اساس رويكرد جمهوري آذربايجان به فروش بخشي از نفت خود به ايران و يا ترانزيت آن از خاك ايران ، روشي است آزمايش شده و موفق كه مي تواند جانشيني غيرقابل اجتناب براي باكو مورد ارزيابي قرار گيرد.
خاورم**2011**230**1789**1388
 پنجشنبه 4 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن