تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820958991




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محدود كردن قرآن به حوزه‌اي خاص موجه نيست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محدود كردن قرآن به حوزه‌اي خاص موجه نيست
در نشست "جامعيت و قلمرو قرآن مجيد" ضمن برشمردن معاني مختلف جامعيت، بر جامعيت قرآن تأكيد شد.

به گزارش خبر گزاري مهر ، در ابتداي جلسه دكتر فاكر ميبدي ، مدير مركز تخصصي تفسير و آموزش قرآن ، در باره جامعيت قرآن و رابطه آن با قلمرو قرآن گفت: قلمرو ، اصطلاح خاص علمي ندارد به همان معناي لغوي آن يعني محدوده مرز و گستره حضور يك شي‌ء است و اينجا منظور از محدوده و مرز قرآن در حوزه معرفتي است.

او درباره رابطه قلمرو با جامعيت گفت : جامعيت را فرا زماني معنا مي‌كنيم يعني جامعيت تمام ازمنه كه به معناي جاودانگي است يا جامعيت مكان به معناي حضور در همه مكانها و يا جامعيت به معناي اشتمال به همه بينشهايي كه انسان و بشر با آن سروكار دارند .

او افزود: اين آخرين جامعيت به معناي جامعيت در قلمرو محتوايي قرآن است .

در ادامه نشست حجت‌الاسلام سيد رضا مودب ، عضو هيئت علمي جامع المصطفه العالميه ، در باره جامعيت و قلمرو قرآن و رابطه آن با گذر زمان چنين گفت: با توجه به گذر زمان هميشه اين سؤال مطرح بوده كه آيا 114 سوره و بيش از 6000 آيه تمام شئونات زندگي بشر را شامل مي‌شود يا نه ؟

او در ادامه به 3 پاسخ در باره اين سؤال اشاره كرد : الف : قرآن از نظر محتوا جامعيت دارد و با گذر زمان كم و زياد نمي‌شود . ب: قرآن قلمرو حداقلي دارد و از نظر جامعيت و موضوعيت كتاب خاص عبادي است. ج : قلمرو اعتدالي قرآن ، كه نه ديدگاه اول را ( ديدگاه حد اكثري ) مي‌پسندد و نه ديدگاه دوم ( ديدگاه حداقلي ) را .

در پايان حجت الاسلام فاكر درباره ديدگاه حداكثري چنين گفت : اين ديدگاه، از آن قدماي مفسر اسلامي است كه متعلق به طبرسي و فخر رازي بوده ولي ديدگاه حداقلي متعلق به برخي روشنفكران امروزي و دگر انديشاني است كه تلاش مي‌كنند قرآن را به محدوده خاصي منحصر كنند.

حجت الاسلام مودب نيز در پايان گفته‌هايش با اشاره به ديدگاه حداكثري گفت: بر اساس اين ديدگاه ، قرآن در بر گيرنده همه چيز است. او درباره ديدگاه اعتدالي نيز گفت : بر اساس اين ديدگاه قرآن كتاب هدايت و بشارت براي مسلمين است و ما را به اين پاسخ مي رساند كه قرآن بيانگر هر چيزي است يعني قرآن در راستاي اهدافش كه هدايت است مطالبي را بيان نموده است .
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن