تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798576726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علل بـوي بـد دهـان و نـحـوة درمـان


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: علل بـوي بـد دهـان و نـحـوة درمـان
در بخش‌هاي گذشته گفته شد كه بوي بد دهان علت‌هاي مختلفي دارد كه برخي از آنها به عوارض داخلي دهان و بعضي به علل خارج دهاني و بعضاً بروز بيماري‌هاي ديگر مربوط مي‌شود.

در بخش ارتباط با عوارض داخلي دهان و بيماري لثه و پوسيدگي دندان و... مطالبي مطرح شد... در اين بخش، ضمن اشاره‌هايي به ساير علل در ايجاد بوي بد دهان، به طرح روش‌هاي درمان مي‌پردازيم...

بوي بد دهان در اثر بيماري‌هاي دستگاه گوارش

الف: بيماري‌هاي مري

ب: بيماري‌هاي معده

بيماري‌هاي مري: از ضايعات مري كه سبب اختلاف در عمل مربي مي‌شود و مي‌تواند نفس را بد بو و درنتيجه بوي بد دهان را به وجود آورد، مي‌توان سرطان مري و اسپاسم مري را نام برد.

بيماري‌هاي معده: به علت اختلالات اعمال معده كه سبب ماندن غذا در معده مي‌شود، تغييراتي در اين مواد به وجود مي‌آيد كه گازهاي حاصله از اين تغييرات هواي دهان را نامطبوع كرده و سبب بوي بد دهان مي‌شود.

اين اختلالات در اثر بيماري‌هايي چون گاستريت، يبوست و سوءهضم به وجود مي‌آيد.

بوي دهان در اثر اختلالات غدد مترشحه داخلي

معمولاً اختلالات غدد مترشحه داخلي در مواقع حاملگي،

قاعدگي، يائسگي و همچنين هنگام بلوغ باعث تغييرات مهمي در دهان مي‌شود و در نتيجه محيط دهان بدبو و نامطبوع مي‌شود.

مصرف بعضي از خوراكي‌ها و داروها

بوي بد دهان در اثر مصرف بعضي از خوراكي‌ها، مشروبات و داروها اجتناب ناپذير است تركيباتي كه در بعضي از خوراكي‌ها و مشروبات مصرفي وجود دارد تغييراتي در هواي تنفسي ايجاد كرده بوي آن را نامطبوع مي‌سازد. مثلاً سير و پياز داراي اسانس بوده كه جذب خون شده و پس از مجاورت با هواي تنفس در ريه‌ها هواي بازدم را به بوي خود آغشته مي‌كند.

مصرف برخي از داروها هم باعث بوي بد دهان مي‌شود مثلاً با تزريق تركيبات كافور در بدن بوي كافور از دهان احساس مي‌شود.

بوي دهان در اثر سن و جنس

سن و جنس: بوي دهان در اطفال شيرخوار معمولاً مطبوع، در خردسالان اين بو با عدم بهداشت دهان در بعضي از ساعات روز نامطبوع مي‌گردد و در سنين متوسط هميشه بوي دهان مطبوع نيست و در سنين پيري بوي دهان به طور معمول نامطبوع است و نزد زنان اين بو شديدتر و محسوس‌تر است.

ـ گرسنگي: معمولاً در مواقع گرسنگي بوي دهان تغيير كرده و بدبو مي‌شود. اين در اثر فشار شيره پانكراس يا گازهاي عفوني مي‌باشد كه از روده كوچك هنگام خالي بودن معده به داخل معده منتقل مي‌شود و از راه دهان متصاعد مي‌گردد كه با شست و شو از بين نمي‌رود.

هنگام برخاستن از خواب

بوي دهان صبح‌ها هنگام برخاستن از خواب بد است زيرا در طول شب و به هنگام خواب ترشح بزاق به حداقل مي‌رسد و مانده مواد غذايي تجزيه مي‌شود و همچنين افزايش اسيد بزاق دهان بوي بد در فضاي آن ايجاد مي‌كند كه مسواك زدن پس از بيدار شدن، طعم دهان را تغيير و بوي بد آن را از ميان مي‌برد...

مسموميت‌ها و كمبود ويتامين ث:

مسموميت‌ها اعم از مسموميت‌هاي داخلي و يا خارجي باعث بوي بد دهان مي‌شوند.

در افرادي كه به ديابت (بيماري قند) مبتلا هستند، دهان اغلب خشك و بد بو است و بوي «آستون» از دهان بيمار استشمام مي‌شود.مسموميت با جيوه، سرب و بيسموت نيز معمولاً خشكي دهان و مزة بد و بوي بد دهان را موجب مي‌شود «اورمي» نيز بيماري خاصي است كه به طور كلي به تمام دستگاه‌هاي بدن آسيب رسانده و علائم دهاني آن به طور معمول، خشكي دهان، مزة بد و بوي بد دهان است و كمبود ويتامين ث در بدن كه باعث بيماري «اسكوربوت» مي‌شود، در تمام مراحل بيماري بوي بد از دهان به مشام مي‌رسد.

درمان بوي بد دهان

بوي دهان همان‌طوري كه گفتيم ممكن است علل دهاني و يا خارج دهاني داشته باشد و براي درمان بايد كانون‌هاي عفوني و علل و عواملي را كه در دهان ايجاد بوي بد مي‌كند، از بين ببريم و تا هنگامي كه علت آن پيدا شود معالجات سمپتوماتيك بدون اثر خواهد بود.

بوي بد دهان با علل دهاني با برقرار كردن بهداشت دهان و دندان با همكاري بيمار و دندانپزشك كاهش پيدا مي‌كند و دندانپزشك نيز با حذف عوامل موضعي و از بين بردن‌گير غذايي كه سبب تجمع خرده‌هاي غذايي مي‌شود و همچنين با معالجات بافت‌هاي ضايعه ديده مي‌تواند بوي بد دهان را معالجه كند. در صورت استفاده بيمار از پروتزهاي دنداني بايد طريقة تميز كردن آن را ياد بگيرد.

براي پروتزهاي دنداني مسواك‌هاي مخصوصي وجود دارد و علاوه بر مسواك كردن پروتز مي‌تواند از خمير دندان و گرد مخصوص دندان‌ها و يا صابون ساده با آب استفاده كرد. افرادي كه در دهان پروتز ثابت يا متحرك دارند براي پروتزهاي متحرك طبق دستور دندانپزشك نسبت به تميز كردن آن اقدام كنند.

براي پروتزهاي ثابت يا مي‌توانند هرچند وقت يك‌بار به دندانپزشك مراجعه كنند تا او با وسايلي كه در اختيار دارد آنها را تميز كند و يا مي‌توانند در منزل با به كار بردن سرنگ‌ پر از آب، با فشار محلول گندزداكننده‌اي را به داخل دهان و در بين شيارها و محل‌هاي گير پروتز برانند.

در اين صورت تا حدودي مانع جمع شدن مواد غذايي و در نتيجه بو گرفتن دهان خواهيم شد.

در صورت وجود جرم بيمار بايد جرم‌گيري و در مدت معالجه از محلول‌هاي دهان‌شويه بعد از ماساژ لثه استفاده كند.

در صورت وجود بوي دهان به علت بيماري‌هاي لثه بايد بيماري را با معالجات عمومي و موضعي درمان كرد تا عفونت و بو از بين برود و براي بهبود وضعيت لثه، بهترين راه، ماساژ دادن آن است.

دهان شويه‌ها اثر موقت كمك‌كننده دارد و داروي مؤثر جهت جلوگيري از بوي دهان نيستند و دهان‌شويه‌هاي مخصوص آنهايي كه داراي مواد آنتي باكتريال هستند بوي دهان را تنها به مدت دو ساعت كاهش مي‌دهند...




 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1985]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن