تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در روز جمعه هيچ عملى برتر از صلوات بر محمد و خاندان او (ع) نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816521981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لزوم استفاده از انرژي خورشيدي و فوايد آن آينده روشن محيط زيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: لزوم استفاده از انرژي خورشيدي و فوايد آن آينده روشن محيط زيست
مهدي سعيدي پور

همواره و با پيشرفت جوامع بشري و توسعه جنبه هاي مختلف حيات انسان، «انرژي» يكي از مهم ترين دغدغه هاي مطرح شده در محافل علمي و كارشناسي بوده است. در عصر جديد و پس از اثبات رو به پايان بودن ذخاير منابع فسيلي و معدني انرژي همچون نفت، زغال سنگ و... تلاش مداوم نظريه پردازان و دانشمندان در راستاي يافتن منابعي نو براي انرژي كه علاوه بر دسترسي نه چندان پيچيده، قابليت استفاده و بازتوليد طولاني نيز داشته باشند، نتايج زيادي در پي داشته است. شايد علاوه بر تلاش هاي قرن گذشته دانشمندان علوم طبيعي كه سرانجام با آزادسازي انرژي هسته اتم، تحولي شگرف در مسير تامين انرژي هاي لازم به روشي مقرون به صرفه به وجود آورد، بتوان از انرژي خورشيدي به عنوان جايگزين مناسبي براي منابع پايان پذير فسيلي نام برد.

دو مساله بسيار مهم در اين زمينه، دائمي و قابل دسترس بودن اين انرژي در تمام قسمت هاي كره زمين است كه مسلماً بسته به فاصله از خط استوا و نحوه تابش خورشيد، مقدار آن متغير خواهد بود. همچنين اهميت كاهش آلودگي محيط زيست كه امروزه يكي از دغدغه هاي مهم جوامع صنعتي دنياست و رايج شدن انرژي خورشيدي با اثرات منفي مصرف پايين تا حدودي مي تواند آينده روشني را براي محيط زيست دربر داشته باشد. تحقيقات دانشمندان در قرن هاي گذشته ثابت كرد تابش خورشيد بر سطح يك نيمه رسانا از جنسي خاص و عبور از آن، قابليت ايجاد جريان برق در آن را دارد. به طوري كه هرچه بتوان سطح بيشتري از يك نيمه رسانا را در برابر نور مستقيم خورشيد قرار داد، انرژي الكتريكي بيشتري توليد مي شود.

اساس كار سلول هاي خورشيدي بر پايه همين مطلب است، هرچند به دليل چگالي انرژي كمي كه اين سلول ها دارند، امروزه مشاهده مي شود كه مراكز صنعتي بزرگي در سراسر جهان علاوه بر توليد؛ به بازطراحي سلول هاي خورشيدي براي دستيابي به بازدهي بالاتر مي پردازند.

طي سال هاي گذشته و با فراگير شدن اين ايده، نيروگاه هاي خورشيدي در قسمت هاي مختلف دنيا ساخته شدند. به عنوان نمونه آلمان كه از نظر شرايط اقليمي كلاً كشوري با آب و هواي ابري و باراني است، با سرمايه گذاري و تبليغات وسيع، رفته رفته به بزرگ ترين حامي صنعتي و توليدكننده سلول هاي خورشيدي براي توليد انرژي در جهان تبديل مي شود. همين طور براساس تصميمي كه دولت آلمان آن را از سال 2000 ميلادي به اجرا گذاشته است، تمام رآكتورهاي اتمي خود را به مرور زمان از چرخه فعاليت خارج مي كند و نيروگاه هاي خورشيدي جايگزين آن مي شود، به طوري كه هيچ رآكتور هسته يي ديگر مجوز ساخته شدن يا نصب شدن در آلمان را ندارد.

علاوه بر نيروگاه هاي خورشيدي، كاربردهاي انرژي خورشيدي در زمينه هاي ديگر علوم و صنايع موثر در زندگي روزمره به چشم مي خورد. در صنايع پيشرفته فضايي، سلول هاي خورشيدي نقش ثابت و تعيين كننده يي در ساخت فضاپيماها و ماهواره ها ايفا مي كند. به طوري كه امروزه تقريباً تمام ماهواره هاي ارسالي به فضا، انرژي الكتريكي مورد نياز خود را از نور خورشيد مي گيرد.

ماه گذشته نيز يك هواپيماي بدون سرنشين خورشيدي ساخت محققان انگليسي، بيشتر از سه شبانه روز در آسمان پرواز و ركورد تداوم پرواز يك هواپيماي بدون سرنشين را از آن خود كرد. اين پرنده بدون سرنشين كه به منظور متقاعد كردن ارتش ايالات متحده براي استفاده جهت پشتيباني نيروهاي نظامي در جنگ ها آزمايش شده است، حدود 18 كيلومتر از زمين ارتفاع گرفت. علاوه بر نمونه هاي فوق، كاربردهاي عمومي تري نيز براي انرژي خورشيدي وجود دارد. به عنوان مثال برق مصرفي بسياري از واحدهاي صنعتي كوچك با ولتاژهاي نه چندان بالا، نيز از طريق آرايه هاي خورشيدي نصب شده در بام آنها تامين مي شود. همه ما ماشين حساب ها و ساعت هايي را كه با نور خورشيد كار مي كنند، ديده ايم.

اخيراً نيز يك شركت امريكايي با ابداع آجرهاي ساختماني خورشيدي، تحول جديدي در تلفيق تكنولوژي و معماري ايجاد كرده است، به طوري كه اين بلوك ها با قرار گرفتن بر سطح ساختمان يا سطح زمين، بدون اتصال به هيچ منبع برقي، صرفاً با توليد و ذخيره انرژي برق در طول روز و استفاده از آن در شب، جهت توليد برق مصرفي ساختمان به شيوه يي كاملاً ايمن به كار مي روند و از آنجايي كه در رنگ هاي متنوعي ساخته مي شوند، روي زيبايي نماي ساختمان نيز اثر جالب توجهي خواهند داشت.

به علاوه اين بلوك ها براي ساخت فرودگاه در مناطق روستايي و بياباني نيز به كار مي رود. كاربردهاي فوق تنها نمونه هايي كوچك از مصارف انرژي خورشيدي است كه تاكنون مورد استفاده قرار گرفته است و مسلماً با پيشرفت سريع فناوري هاي نو، ايده هاي نويني در كاربرد آن به عنوان منبع توليد انرژي و به مرور به عنوان اصلي ترين منبع توليد انرژي در جهان تبديل خواهد شد.

اما آنچه بايد به آن توجه داشت اينكه ايران، با مساحت وسيعي از مناطق بياباني و خشك كه در معرض تابش شديد نور خورشيد قرار دارد، پتانسيل بسيار عظيمي در استفاده از انرژي رايگان خورشيدي دارد و بايد هرچه سريع تر نسبت به جايگزيني نيروگاه هاي سوخت فسيلي با نيروگاه هاي خورشيدي در كشور اقدام كرد و حتي در درازمدت با سرمايه گذاري روي اين انرژي، از مزيت هاي آن نسبت به نيروگاه هاي هسته يي بهره مند شد؛ مدلي كه هم اكنون كشورهاي توسعه يافته يي چون آلمان پس از حدود نيم قرن توليد انرژي هسته يي آن را دريافته اند و درصدد اجراي آن هستند.
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن