تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850349858




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفسير آيات 1 تا 7 سوره مباركه بقره در آخرين شماره از دوفصل‌نامه «قرآن‌شناخت»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: تفسير آيات 1 تا 7 سوره مباركه بقره در آخرين شماره از دوفصل‌نامه «قرآن‌شناخت»
گروه انديشه: مطالب تفسيري آيت‌الله «محمدتقي مصباح يزدي» با تنظيم «سيداحمد فقيهي» در نخستين شماره از دوفصل‌نامه «قرآن‌شناخت» منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، نخستين دو فصل‌نامه علمي ـ تخصصي قرآن‌پژوهي «قرآن‌شناخت» كه در شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم ارائه شده است، حاوي شش مقاله و متن يك نشست علمي است. اولين مقاله اين دو فصل‌نامه با عنوان «تفسير قرآن كريم(1)» نوشته محمدتقي مصباح يزدي و تنظيم سيداحمد فقيهي است.

در اين جستار مؤلف ارائه تفسيري از آيات 1 تا 7 سوره مباركه بقره پرداخته و قائل است كه اين هفت آيه بيانگر وضع و وصف متقين و كافران در برابر هدايت‌گري قرآن است. اين مقاله در تفسير آيات ياد شده است و شيوه تفسير مبتني بر معناشناسي مفردات و جملات آيات، تأمل در ظاهر و سياق آن‌ها، بهره‌گيري از قراين لفظي و عقلي و تكيه بر زبان قرآن، لحن آيات، اصطلاحات و تعاليم قرآني است.

مؤلف در تفسير اولين آيه اين سوره مي‌نويسد: نظريه‌هاي مختلفي در معناي حروف مقطعه و امكان درك آن‌ها مطرح است كه هيچ كدام بر ديگري رجحان ندارد. در آيه دوم، «ذلك» اشاره به دور و براي تعظيم امر قرآن و «الكتاب» به معناي مكتوب شأني؛ يعني نوشتني، و منظور از آن قرآن است. «لا ريب فيه»؛ يعني قرآن في حد ذاته نقصي ندارد كه باعث شك در آن شود.

وي در ادامه تفسير اين آيه مي‌آورد: منظور از تقوا در «هدي للمتقين»، تقواي فطري است كه شرط هدايت‌يابي به وسيله قرآن است. صفات ديگر (ايمان به غيب، اقامه نماز، انفاق و...) از تقواي فطري نشأت گرفته و در شرايط مساعد فعليت مي‌يابند، و همين سر التفات از وصف مفرد «متقين» به جملات و صفيه در آيات بعدي است.

نكاتي را مؤلف از ديگر آيات برداشت مي‌كند به اين قرار است: در آيه سوم، منظور از غيب، خداوند است، و ايمان به خدا امري فطري است. فعل «رزقنا»، اشاره به رفع احتياج دارد. انفاق منشأ رستگاري و رهايي انسان از تعلقات مادي و بخل است. آيه چهارم تأكيد بر ويژگي يقين به آخرت از آن جهت است كه يقين به امور اخروي، انگيزه جدي عمل به كارهاي خير و پرهيز از كارهاي بد را در انسان ايجاد مي‌كند.

به اعتقاد نگارنده، در آيه پنجم، مقصود از هدايت، هدايت فعلي و ايصال به مطلوب است، نه راهنمايي و در آيه ششم منظور از كفار، سران قريش است. در آيه هفتم، مراد از مهرزدن بر قلب‌ها اين است كه كفار راه‌هاي هدايت؛ قوه عقل (قلب) و شنيدن دعوت انبيا (سمع) و عبرت گرفتن (بصر) را بر خود بسته‌اند و منظور از اين سه، قواي باطني است، انتساب «مهرزدن بر دل‌ها» به خدا مستلزم جبر نيست؛ چون كفار از روي اختيار، زمينه هدايت پذيري خويش را از بين برده‌اند و در عين حال، تأثير حقيقي و استقلالي در هستي از آن خداست.

نخستين شماره دو فصل‌نامه علمي ـ تخصصي قرآن‌پژوهي «قرآن‌شناخت» با مديرمسئولي و سردبيري محمود رجبي وارد بازار نشر شد.
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 328]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن