تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850126485




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به سريال تلويزيوني «مأمور بدرقه» ساخته سعيد سلطاني ؛ متهم گريخت!


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: نگاهي به سريال تلويزيوني «مأمور بدرقه» ساخته سعيد سلطاني ؛ متهم گريخت!
* آي سان نوروزي

فيلمنامه: امير عباس پيام/ كارگردان: سعيد سلطاني
بازيگران: سيروس گرجستاني، محسن طنابنده، مهرانه مهين ترابي، جواد رضويان، بهاره رهنما و...

خلاصه داستان: سركار آصف قرقي، در حين انجام مأموريت و بدرقه يك متهم با حوادثي مواجه مي شود كه اين حوادث به فرار متهم منجر مي گردند. دادگاه نظامي هفت روز به او مهلت مي دهد تا در آستانه بازنشستگي متهم را پيدا كند و برگرداند.
در همين حين يك سارق، اسلحه سركار را از خانه او مي دزد و...
***
«مأمور بدرقه» يكي از مجموعه هاي پرمخاطب روزهاي ماه مبارك رمضان است كه در گروه ويژه برنامه هاي تلويزيوني اين ايام از شبكه تهران و شبكه هاي استاني به روي آنتن مي رود.
براي شناخت بيشتر اين مجموعه و بررسي دلايل و نحوه انتخاب داستان و توليد آن، شايد بد نباشد به يكي از محبوبترين اشكال طنز تلويزيوني در يك دهه اخير كه توسط رضا عطاران و اتفاقاً در ميان همين ويژه برنامه هاي ماه رمضان ساخته شده است، نيم نگاهي بيندازيم. اين دست سريالها با داستان ساده گرفتاري خانواده اي از طبقه متوسط و پايين تر جامعه شروع مي شود و ساختار آن با افزوده شدن تصاعدي بدبياري هاي قهرمان بيچاره، ادامه پيدا مي كند.
همين بدبياري ها و دردسرهايي كه از دل هم زاده مي شوند و لحظه به لحظه افزايش پيدا مي كنند، عنصر تعليق را در داستان سريال افزايش مي دهند و درگير سازي مخاطب با بدشانسي ها و بيچارگي هاي قهرمان را به واسطه همذات پنداري- به خاطر شباهتهاي زندگي قهرمان با مخاطب- چند برابر مي كنند.
بهترين الگو و نمونه مشابه چنين شيوه و داستاني، سريال «متهم گريخت» بود كه چند سال قبل به يكي از پرطرفدارترين و بهترينهاي تلويزيون مبدل شد هنوز هم خاطره تماشاي آن در ذهن تماشاگران تلويزيون باقي مانده است.
سعيد سلطاني، امسال در «مأمور بدرقه» تجربه اي كاملاً مشابه با تجربه پيشين عطاران درباره سريال «متهم گريخت» را تكرار كرده و جالب تر از اين، آنكه قهرمان سريال سلطاني هم مثل قهرمان «متهم گريخت» با بازي سيروس گرجستاني و همان چهره خسته و مهربان، ساده و بدشانس تصوير شده است. گرجستاني اين بار هم در نقش مشابهي ديگر، يك مرد خانواده دار صادق و ساده است كه به خاطر درگير شدن ناخواسته با حادثه اي(سرقت يا قاچاق...) زندگي اش را در خطر مي بيند؛ بنابراين دست به كار مي شود تا متهم يا عامل رويداد و گرفتاري را پيدا كند. در اين مسير، بدشانسي ها و اتفاقها، حوادث را طوري براي او رقم مي زنند كه شرايط هر لحظه بيش از پيش برايش سخت تر مي شود.
چنين ساختار روايي و پرداخت داستاني اي در وهله اول به واسطه فضاي ساده و باورپذير زندگي آدمهايش، تماشاگر را مجذوب مي كند و در ادامه با به ميان آوردن حوادث و رويدادهاي ريز و درشت، اين درگيري را با تمايل به همذات پنداري تقويت مي كند و افزايش مي دهد. تماشاگر «مأمور بدرقه» بلافاصله پس از يافتن خود در زندگي آدمهاي معمولي داستان با آنها يكي مي شود؛ در مقابل مشكلات آنها احساس نگراني مي كند و با درد سرهايشان همدرد مي شود.
اما در نقطه مقابل، آنچه اين درگير سازي و به دنبال آن جذب مخاطب را چندين برابر مي كند، كاركرد كميك داستان است. سعيد سلطاني، مثل رضا عطاران از اين نكته مهم غافل نبوده و تلخي و غم انگيزي دردسرهاي قهرمانش را با حوادث و رويدادهاي كميك جبران كرده و در واقع همه رويدادها را با لحني شيرين در مقابل تماشاگرش قرار داده است. تماشاگر «مأمور بدرقه» حتي در اوج بدبختي و گرفتاري «سركار استوار» باز هم لبخند بر لب دارد و هر چند نگران حوادث است، با اشتياق آن را دنبال مي كند.
نمونه چنين كاركردي را مي توان در صحنه اي كه رحيم (برادر سركار استوار) تمام ماجراهاي ناخواسته روي داده در زمان عروسي آصف را تعريف مي كند، مشاهده كرد. در اين محدوده، با وجود همه حوادث ناگوار و بدي كه سالها پيش براي قهرمان سريال افتاده است، تماشاگر مي خندد و با آن ارتباط برقرار مي كند.
وجود دردسرهاي ريز و درشت سركار و سرباز ساده او، كاركردهاي كميك داستان را ايجاد مي كند و در كنار آن يك شخصيت حقه باز و شوخ طبع كه نزديك به متهم است، با بازي جواد رضويان اين كاركردها را تقويت مي نمايد.در اين ميان، بزرگترين كاستي سريال سلطاني، سادگي بيش از اندازه آن است.
سادگي و باورپذيري فضا و دردسرهاي داستان، عنصر و ويژگي اي است كه مي تواند يك نقطه قوت باشد و لحن و پرداخت داستان و رويدادها را نيز به سادگي براي تماشاگر جذاب سازد. اما ضعف «مأمور بدرقه» آن است كه داستان و حوادث آن در بخشهايي از سريال از فرط سادگي به سطحي انگاري و ابتذال كشيده مي شود. بعضي از شوخي ها و مايه هاي طنز داستان بيش از اندازه بي مايه و سطحي هستند و به نظر بي مزه مي آيند. در بسياري از بخشها هم اين ويژگي زياده از حد بر ساير ويژگيهاي داستاني غالب مي شود. اينكه جزئيات در داستان به مسائل مهم تبديل شوند، به خودي خود باعث خنده دار شدن روايت و اتفاقات مي شود؛ اما حوادث «مأمور بدرقه» در بخشهايي از آن، آن قدر با اضافه گويي و زياده پردازي همراهند كه اين تأثير را كاهش مي دهند. مثلاً در قسمتي كه آصف با برادرش رحيم روبرو مي شود، همه صحبتها و درگيريها ميان آن دو ارزش و اهميت داستاني و كميك ندارند. اتفاقهاي اين مواجهه بعضاً به تفصيل و با آب و تاب زياد تعريف مي شوند و حوصله مخاطب را از ديدن رويدادها سر مي برند.
فيلمنامه «امير عباس پيام» با قرار دادن يك داستان سر راست- فرار متهم و تلاش براي يافتن او و رابطه اش با گروه متهمان- توانسته ظرفيتهاي لازم براي وقوع اتفاقها و كشمكشهاي دراماتيك را به وجود آورد و نويسنده و كارگردان شيوه و لحن مناسبي را براي دستيابي به طنز و سرگرمي بهانه قرار داده اند، اما واقعيت آن است كه داستان در حوزه پرداختن به جزئيات و فصل بندي اهميت طنز و رويدادهايش، دچار كاستيهايي است كه بيشتر به نگاه شتابزده و سطحي سازندگان آن بر مي گردد.
حضور بازيگراني چون سيروس گرجستاني، مهرانه مهين ترابي، جواد رضويان و بهاره رهنما كه پيش از اين و در سريالهاي مشابه سالهاي گذشته موفق نشان داده و توانسته اند تماشاگران تلويزيون را به بازي و چهره شان عادت دهند، از ديگر نقاط قوت كار سعيد سلطاني است؛ هر چند كارگردان حتي مي توانست از وجود آنها نيز بيشتر استفاده كند و به نفع جذابيتهاي سريالش بهره ببرد.
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن