تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هنگامى كه مؤمن بر صراط مى‏گذرد، و مى‏گويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. ناگاه زبان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821144790




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به كانون‌هاي قرآني در بهار قرآن ـ 10 كانون‌هاي قرآني سمنان در دولت مهر جان گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهي به كانون‌هاي قرآني در بهار قرآن ـ 10 كانون‌هاي قرآني سمنان در دولت مهر جان گرفت
خبرگزاري فارس: كانون‌هاي قرآني همواره در استان سمنان مورد استقبال بي‌نظير جوانان بوده و در دولت نهم با اعتباراتي كه براي توسعه اين كانون‌ها اختصاص يافت، كانون‌هاي قرآني اين استان جان تازه‌اي گرفت.


به گزارش خبرگزاري فارس از سمنان، شايد بتوان گفت در دنيايي كه جهان 72 ملت خوانده مي‌شود و همه افراد به دنبال ترويج ايده‌ها، گرايش‌ها و اديان مورد پسند خود هستند، فعاليتي اساسي در جامعه عظيم مسلمانان كه شايسته دين مبين اسلام باشد تاكنون صورت نگرفته است.
گرچه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران در عمر فعاليت خود بيش از ساير دولت‌هاي مسلمان به مقوله گسترش اسلام‌گرايي در جهان توجه كرده است، اما دستيابي به اين هدف جز با تلاش همه اقشار مسلمان محقق نخواهد شد.
علما و انديشمندان اسلامي معتقدند كه روح انسان علاوه بر بعد شناختي، بعد ديگري نيز دارد كه به بعد گرايشي معروف است.
بعد گرايشي در اصل همان تمايلاتي هستند كه با روح انسان سرشته شده‌اند و هر انساني از اين گرايش‌ها هر چند به صورت ضعيف يا نهفته بهره‌مند است و از اين حيث به خوبي مي‌توان گفت كانون‌هاي قرآني و مذهبي ابزارهايي كارآمد براي شكوفايي اين گرايش‌ها به خصوص در حوزه خداپرستي و اسلام‌گرايي هستند.
در اين بين، يكي از نكات اساسي كه پس از آموزش، اجراي برنامه‌هاي فراگير و اصولي و توجه به عملكرد دين‌محوري تشكل‌هاي مذهبي و كانون‌هاي قرآني همواره مطرح مي‌شود نوع و حجم سرمايه‌گذاري‌هاي دولتي و مردمي در تقويت و توسعه اين نهادهاي ديني است.
امروز در كشورمان بايد كانون‌هاي قرآني را تبيين كننده اهداف يك جامعه اسلامي، عرصه ظهور پيام‌هاي قرآن كريم و يكي از اركان اصلي احياي فريضه امر به معروف و نهي از منكر در جامعه دانست چراكه علاوه بر موفقيت‌هايي كه اين كانون‌ها در سال‌هاي اخير كسب كرده‌اند در حقيقت به مأمن و پناهگاهي براي جوانان مستعد و ديندار ايراني تبديل شده‌اند و در گوشه و كنار تشكل‌هاي مذهبي جاي پاي جوانان مشاهده مي‌شود.
اما نبايد فراموش كرد كه آسيب‌شناسي فعاليت‌هاي اين مراكز و ارائه روش‌هاي مناسب جذب و بكارگيري جوانان و اقشار مختلف مردم در كانون‌هاي فرهنگي در حال حاضر يك ضرورت اجتناب‌ناپذير است كه سعي مي‌شود در اين گزارش تا حدي به فعاليت‌هاي تشكل‌هاي ديني، نقش مسئولان در قبال اين تشكل‌ها، برنامه‌هاي جاري و موفقيت‌هاي به دست در عرصه قرآني و اشاعه اسلام در بين ساير ملل پرداخته شود.

*آموزش قرآن كريم؛ هدف نخست
آموزش قرآن كريم به علاقمندان و زمينه‌سازي براي ظهور و بروز توانمندي‌هاي جوانان در فراگيري علوم قرآني يكي از كاركردهاي اصلي كانون‌هاي قرآني و تشكل‌هاي ديني محسوب مي‌شود.
جداي از اينكه اين آموزش‌ها تا چه اندازه مي‌تواند دانشگاهي و پيشرفته باشد، نقش استفاده از مفاهيم ديني و قرآني در زندگي روزمره مردم در كانون‌هاي قرآني هنگام ارائه آموزش‌ها مدنظر است و همواره در كانون‌هاي قرآني سعي مي‌شود تا شركت‌كنندگان در دوره‌هاي آموزشي علاوه بر ارتقاي توان خود براي روانخواني، صحيح‌خواني و يادگيري قواعد قرائت قرآن در زمينه‌هاي تفسير و مفاهيم كلام خدا و به كاربستن آن در زندگي نيز آموزش ببينند.
دولت در سال‌هاي اخير با توجه به لزوم اشاعه فرهنگ قرآني در كشور به راه‌اندازي دارالقرآن‌هاي كريم، دانشكده‌هاي علوم قرآني و كانون‌هاي ديني در اين بخش اقدام كرده كه فعاليتي شايسته و درخور است.
مسئول دارالقرآن الكريم اداره كل تبليغات اسلامي استان سمنان در اين باره در گفتگو با خبرنگار فارس از برگزاري دوره‌هاي تربيت معلم قرآن كريم در اين استان و به ويژه در شهرستان شاهرود خبر مي‌دهد و مي‌گويد: برگزاري دو دوره تربيت معلم قرآن ويژه بانوان در شاهرود آغاز شده است.
حميد سبزواري ادامه داد: اين دوره‌ها با حضور 60 نفر از بانوان و به مناسبت گراميداشت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در مركز قرآني «محبين الائمه» شاهرود آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.
وي همچنين با اشاره به برگزاري دوره تربيت معلم روخواني و روانخواني قرآن كريم در شاهرود افزود: پارسال در اين دوره كه ويژه دهه مبارك فجر بود، 25 نفر از بانوان شركت كردند.
مسئول دارالقرآن الكريم اداره كل تبليغات اسلامي استان سمنان با بيان اينكه تدريس اين دوره را سه نفر از استادان مجرب قرآن برعهده داشتند كه هم‌اكنون نيز فعال هستند، از اهداي 3 هزار جلد قرآن كريم به مراكز و موسسه‌هاي قرآني مردمي در اوآخر سال گذشته خبر داد و اظهارداشت: توزيع يك هزار جلد قرآن به صورت رايگان نيز بين اين مراكز انجام شد.
وي گفت: اوآخر سال گذشته 2 هزار جلد قرآن كريم ديگر نيز با تخفيف ويژه بين موسسه‌هاي قرآني استان سمنان توزيع شد.
مسئول دارالقرآن الكريم سازمان تبليغات اسلامي استان سمنان با بيان اينكه فعاليت‌هاي قرآني در شهرستان‌ها و مناطق مختلف اين استان همزمان با ماه مبارك رمضان رشد دوچنداني يافته است، از آغاز دوره‌هاي آموزشي قرآن كريم ويژه ماه مبارك رمضان در اين استان خبر داد.
سبزواري افزود: اين دوره‌ها در شاهرود ويژه بانوان است، اما در ساير شهرستان‌ها نيز با همكاري دستگاه‌هاي مذهبي اجرا مي‌شود.
وي تصريح كرد: كلاس‌هاي آموزش قرآن در شاهرود با حضور 70 نفر داوطلب در گروه‌هاي سني نوجوانان، جوانان و بزرگسالان و در رشته‌هاي روخواني سطح يك، روانخواني سطح دو و تفسير سوره يوسف برگزار مي‌شود.
مسئول دارالقرآن الكريم سازمان تبليغات اسلامي استان سمنان افزود: به برگزيدگان اين كلاس‌ها در پايان دوره، گواهينامه اعطا مي‌شود.
سبزواري همچنين از زيرپوشش قرار گرفتن يك هزار و 800 نفر قرآن‌آموز در دارالقرآن گرمسار خبر داد و گفت: اين افراد از ابتداي امسال تاكنون در دو مركز قرآن‌آموزي ‌المهدي و غدير گرمسار آموزش‌هاي قرآني را گرفته‌اند.
وي با بيان اينكه اين دوره‌ها در در بخش‌هاي زنان و مردان و در چهار رده سني ارائه شده است، گفت: اين افراد در زمينه‌هاي قرائت، حفظ، ترجمه، تفسير، روانخواني، روخواني و مفاهيم قرآن كريم، تواشيح، قصه‌هاي قرآني و سرودهاي قرآن طي سه دوره آموزش ديدند.
مسئول دارالقرآن الكريم سازمان تبليغات اسلامي استان سمنان يادآور شد: كلاس‌هاي تخصصي صوت و لحن نيز به زودي در گرمسار برپا مي‌شود.

*تولد خانه‌هاي قرآن در روستاها
توجه دولت نهم به روستاها و مناطق محروم كشور تنها به بحث عمران و آباداني معطوف نمي‌شود و كارگزاران نظام در بخش‌هاي فرهنگي و فرهنگسازي نيز روستاها را در اولويت كاري خود قرار داده‌اند و يكي از فعاليت‌هاي خوبي كه در زمينه ترويج قرآن خواني در استان سمنان صورت مي‌گيرد، ايجاد خانه‌هاي قرآن است.
مديركل تبليغات اسلامي استان سمنان در اين زمينه در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: خانه‌هاي قرآن در تمام روستاهاي داراي دهياري اين استان ايجاد مي‌شود.
علي شكري افزود: اين خانه‌ها به منظور ترويج و گسترش فرهنگ قرآني با همكاري سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي وزارت كشور راه‌اندازي مي‌شوند.
وي تصريح كرد: خانه‌هاي قرآن روستايي در زمينه‌هاي آموزشي، تبليغي و پژوهشي فعاليت خواهند كرد و با هدف آموزش و ارتقاي فعاليت‌هاي قرآني در مرحله نخست در سه روستاي كلاته رودبار، درجزين و حسين‌آباد استان سمنان ايجاد خواهند شد.
شكري گفت: ايجاد خانه‌هاي قرآن در روستاهاي استان سمنان با توجه به اهميت اجراي طرح‌هاي قرآني و لزوم بسترسازي براي عملي شدن طرح ملي نهضت قرآن‌آموزي ضروري به نظر مي‌رسد.
مديركل تبليغات اسلامي استان سمنان اظهار داشت: اين طرح در قالب تفاهمنامه‌اي كه بين وزارت كشور و سازمان دارالقرآن الكريم سازمان تبليغات اسلامي بسته شده است، اجرا مي‌شود.
شكري با بيان اينكه خانه‌هاي قرآن روستايي مراكزي مردمي و غيردولتي هستند، ادامه داد: مديريت اين خانه‌ها برعهده موسس و مديرمسئول آن است كه بايد داراي مجموعه‌اي از شرايط و ويژگي‌هاي اختصاصي باشد.
وي گفت: دفتر امور روستايي استانداري سمنان وظيفه دارد براي تاسيس، شناسايي، تبيين شرايط، حمايت و پشتيباني براي تامين اعتبار و راه‌اندازي خانه‌هاي قرآن روستايي بسترسازي كند.
مديركل تبليغات اسلامي استان سمنان افزود: سازمان تبليغات نيز بايد هر چه سريع‌تر درخواست‌هاي متقاضيان را بررسي و بر عملكرد و امور اجرايي آنها نظارت كند.

*اختصاص اعتبار به بخش فرهنگ؛ نوعي سرمايه‌گذاري زيربنايي
صاحبنظران بر اين عقيده‌اند كه اختصاص اعتبار به بخش فرهنگ در حقيقت نوعي سرمايه‌گذاري زيربنايي است و از كنار اين سرمايه‌گذاري، سودهاي فراواني عايد نظام و دولت خواهد شد.
آنها مي‌گويند: اگر دولت‌ها براي رشد فرهنگ بيش از گذشته هزينه كنند، بسياري از ناهنجاري‌ها و مشكلات كنوني موجود در جامعه از بين مي‌رود و از اين رو حجم اعتباراتي كه دولت بايد در ساير بخش‌ها براي كنترل جامعه هزينه كند بسيار كمتر خواهد شد.
مدير كل تبليغات اسلامي سمنان در اين باره گفت: اختصاص اعتبارات در بخش فرهنگي به عنوان هزينه معنايي ندارد بلكه سرمايه‌گذاري براي آينده است.
شكري اظهار داشت: براي ارتقاي كيفيت كار فرهنگي، توجيه فرهنگي نسبت به توجيه اقتصادي از اهميت بسيار بالاتري برخوردار است و تا ساختارهاي فرهنگ اصلاح نشود، اقتصاد فرهنگي ايجاد نمي‌شود.
وي افزود: وظيفه سازمان تبليغات اسلامي و فعالان عرصه‌هاي فرهنگي اين است كه كار فرهنگي را يك اصل بدانند و به اين باور برسند كه اگر ما توانستيم رسالت و وظيفه خود را انجام دهيم به موفقيت نيز مي‌رسيم.
شكري اظهار داشت: آموزش و پرورش براي دانش‌آموزان هزينه نمي‌كند در حالي كه همين دانش‌آموزان سرمايه‌هاي مخفي هستند كه در آينده مي‌توانند در جامعه توليد علم و ثروت كنند.
وي يكي از راه‌هاي موثر واقع شدن كار فرهنگي در جامعه را همگون شدن دستگاه‌هاي مرتبط با اين موضوع دانست و افزود: تمام مراكزي كه كار فرهنگي انجام مي‌دهند بايد با جلوگيري از خنثي كردن فعاليت‌هاي يكديگر، از ايجاد تعارض و شبهه در ذهن جوانان بپرهيزند.
وي گفت: تقويت ساختارهاي فرهنگي و ايمان مردم منجر به رفتار فرهنگي و در نهايت ايجاد رفتار به هنجار در اجتماع مي‌شود.
شكري در ارتباط با جايگاه فعلي سازمان تبليغات اسلامي استان سمنان در فضاي فرهنگي اين استان گفت: با توجه به كمبود اعتبار بودجه سازمان در بخش فرهنگي، خوشبختانه از نظر جايگاه فعاليت‌هاي فرهنگي موازي با ديگر مراكزي كه كار فرهنگي در استان انجام مي‌دهند، حركت مي‌كنيم و اميدواريم با بهره‌برداري از مجتمع‌هاي فرهنگي مصوب شده در سفر رهبر معظم انقلاب در سمنان و شاهرود، بخشي از عقب‌ماندگي در اين زمينه جبران شود.
مديركل تبليغات اسلامي استان سمنان اضافه كرد: تبليغ ديني يكي از شاخص‌هاي مهم فعاليت‌هاي فرهنگي در جامعه است و امروز با توجه به گستردگي و تنوع ابزارهاي ارتباطي، بينش وسيع و نافذ انسان‌هاي كارآزموده و جوان را مي‌طلبد.
شكري با اشاره به آسيب‌هاي تبليغ و اطلاع‌رساني ديني، شكل اطلاع‌رساني ديني را مهم برشمرد و افزود: جوانان امروزي ما، در فضايي رشد كرده‌اند كه با گذشته متفاوت است و بيشتر مخاطبان ما افرادي تحصيل كرده و باسواد هستند، در نتيجه مبلغان مجالس و محافل مذهبي بايد داراي سطح سواد بالا بوده تا بتوانند به جوانان نزديك و در آنها تاثيرگذار باشند.
مديركل تبليغات اسلامي سمنان مهم‌ترين چالش‌هاي اين سازمان را كمبود روحاني جوان و اعتبار بودجه در بخش فرهنگي برشمرد و افزود: سعي داريم با صرفه‌جويي در اقلام مصرفي و هزينه‌هاي برق، آب و تلفن در فعاليت‌هاي فرهنگي بيشتر سرمايه‌گذاري كنيم.
وي در ارتباط با طرح‌هاي مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به استان سمنان در حوزه فعاليت سازمان تبليغات اسلامي اين استان گفت: در اين سفر، چهار طرح عمراني و فرهنگي براي سازمان تبليغات سمنان مصوب شد كه مجتمع فرهنگي سمنان و شاهرود در حال احداث هستند و تاكنون هر كدام بيش از 40 درصد پيشرفت فيزيكي داشته‌اند.
شكري تجهيز يكصد كانون فرهنگي و اختصاص مبلغ 150 ميليون ريال براي اجراي گفتمان‌هاي ديني را از ديگر طرح‌هاي مصوب شده در سفر رهبر معظم انقلاب برشمرد و گفت: براي اين تعداد كانون، اقلام مورد نياز خريداري و تحويل داده شده و براي گفتمان‌هاي مذهبي نيز 11 ميليون ريال هزينه شده است.
مديركل تبليغات اسلامي استان سمنان نشر فرهنگ قرآني و علوم ديني را در جامعه در برهه كنوني ضروري خواند و افزود: ايران داراي حكومت و جامعه‌اي اسلامي و ديني است و به همين خاطر توجه به ترويج فرهنگ قرآني و دين مبين اسلام در آن ضروري به نطر مي‌رسد.
وي گفت: جشنواره‌هاي «مفتاح‌الجنه» هر ساله در راستاي ترويج نهضت قرآن‌آموزي ويژه دانش‌آموزان مقاطع ابتدايي و راهنمايي در استان سمنان برگزار مي‌شود.
شكري از شركت 9 هزار و 200 نفر در جشنواره «مفتاح الجنه دو» در استان سمنان خبر داد و با اشاره به فعاليت اين جشنواره در سال گذشته تصريح كرد: پارسال با توليد چهار حلقه نرم‌افزار ويژه آموزش روخواني، روانخواني و مفاهيم به بيش از 5 هزار نفر از دانش‌آموزان استان سمنان آموزش ارائه شد.
مديركل تبليغات اسلامي استان سمنان افزود: در جشنواره پارسال ضمن برگزاري آزمون، به بيش از يك هزار و 300 نفر از برگزيدگان جوايزي اهدا شد.
شكري گفت: اين جشنواره با توليد نرم‌افزر آموزشي با موضوع ترجمه تصويري آيه‌هاي قرآني قصد داشت نسبت به ترويج علوم قرآني در جامعه اقدام كند.

*اجراي برنامه در كانون‌هاي قرآني بايد هدفمند باشد
دست‌اندركاران حوزه اطلاع‌رساني ديني و اشاعه‌دهندگان فرهنگ قرآني در استان سمنان تاكيد مي‌كنند كه اجراي برنامه‌ها در كانون‌هاي قرآني بايد هدفمند باشد و نبايد فقط به عزاداري يا برگزاري جشن‌ها پرداخت.
كارشناس تبليغات اسلامي استان سمنان در اين راستا مي‌گويد: برنامه‌هاي هيئت‌هاي مذهبي نبايد مختص به عزاداري‌ها باشد و اين مراكز بايد به افزايش نشاط عمومي نيز كمك كنند.
سيدمهدي ترابي در گفتگو با خبرنگار فارس افزود: هيئت‌هاي مذهبي نبايد فقط كارها و برنامه‌هاي خود را مختص عاشورا، تاسوعا و روزهاي شهادت ائمه اطهار (ع) كنند.
امام جمعه بيارجمند نيز گفت: اطلاع‌رساني و تبليغات باعث تقويت برنامه‌هاي فرهنگي و ديني مي‌شود و مردم بايد از اقدامات به عمل آمده در بخش‌هاي مختلف فرهنگي به خصوص توسط سازمان تبليغات اسلامي مطلع شوند.
رضا احمدي در گفتگو با خبرنگار فارس در شاهرود، با اشاره به برنامه‌هاي بسيار خوب فرهنگي و ديني كانون فرهنگي و تبليغي بيارجمند، از ايجاد تحرك در هيئت‌هاي مذهبي و تشكل‌هاي ديني در روزها و مناسبت‌هاي مختلف قدرداني كرد.
وي افزود: تحرك به جا و شايسته اداره كل تبليغات اسلامي استان سمنان و اطلاع‌رساني و تبليغات مؤثر باعث تقويت برنامه‌هاي ديني در سطح منطقه و استان شده است.
امام جمعه بيارجمند تصريح كرد: براي اشاعه مباني ديني و اخلاق اسلامي، بايد در هر زمان، با توجه به گرايش‌ها و اقتضاي روز، مبلغان و مسئولان فرهنگي، ديني و مذهبي فعاليت‌هاي مناسب و هماهنگي داشته باشند.
احمدي افزود: براي آنكه تبليغات ديني مؤثر واقع شود، بايد برنامه‌ريزي دقيق و مشخصي در اين زمينه وجود داشته باشد و دستگاه‌هاي اجرايي به طور منسجم و يكپارچه عمل كنند تا برآيند فعاليت آنها در جامعه ديده شود.

*اجراي طرح مسجدمحوري، گامي ديگر براي رشد مساجد
اجراي طرح مسجد محوري در استان سمنان به طور يقين گامي ديگر براي رشد مساجد و تقويت بنيه نخستين مراكز مذهبي و پايگاه‌هاي ديني مردم است.
كارشناس امور فرهنگي اداره كل تبليغات اسلامي استان سمنان در همين زمينه از اجراي طرح مسجد محوري در بيست مسجد اين استان خبر داد و افزود: تقويت بنيه فرهنگي مساجد فعال و مشاركت مساجد در اجراي برنامه‌هاي فرهنگي از مهم‌ترين اهداف اجراي اين طرح است.
حسين صبوري در گفتگو با خبرنگار فارس در شاهرود تصريح كرد: طرح مسجدمحوري تاكنون در 12 مسجد استان سمنان به طور كامل اجرايي و اجراي آن در هشت مسجد اين استان نيز آغاز شده است.
كارشناس امور فرهنگي اداره كل تبليغات اسلامي استان سمنان اظهار داشت: در اين طرح برنامه‌هاي متنوعي نظير اقامه نمازجماعت، قرائت زيارت عاشورا، قرآن‌خواني، مداحي، بيان خاطره، اجراي تواشيح و ايراد سخنراني توسط استادان حوزه و دانشگاه به مرحله اجرا درمي‌آيد.

* يك هزار تشكل ديني؛ ارمغان فعاليت‌هاي قرآني در سمنان
براساس آمارهاي موود هم‌اكنون بيش از يك هزار تشكل ديني در استان سمنان فعاليت مي‌كنند و كارشناس تبليغات اسلامي استان سمنان مي‌گويد: در حال حاضر يك هزار و 443 تشكل ديني در استان سمنان فعاليت دارند كه از اين تعداد، يك هزار و 300 هيئت مذهبي، يكصد و هشت كانون فرهنگي و 35 انجمن اسلامي است.
محمد ترابي افزود: اين تشكل ها به طور رسمي فعاليت مي كنند و داراي مجوز هستند كه فعاليت ديني و مذهبي متنوعي در استان سمنان انجام مي‌دهند.
كارشناس تشكل‌هاي ديني و مذهبي سازمان تبليغات اسلامي استان سمنان از شناسايي 100 هيئت مذهبي جديد در اين استان خبر داد و گفت: اين هيئت‌ها نيز در حال مراحل واگذاري و ثبت هستند.
وي با بيان اينكه 450 تشكل از تشكل‌هاي ديني و مذهبي ويژه بانوان است، تصريح كرد: 65 درصد اعضاي اين تشكل‌ها را جوانان و عاشقان ائمه اطهار (ع) تشكيل مي‌دهند.
وي اظهار داشت: سازمان تبليغات اسلامي استان سمنان امسال با هدف حمايت از تشكل‌هاي مذهبي و ديني، سبد فرهنگي در قالب پارچه نوشته‌هاي تبليغاتي، سي‌دي‌هاي مذهبي، نرم‌افزارهاي رايانه‌اي و انواع كتاب در اختيار تشكل‌ها قرار داده است.

*كانون‌هاي قرآني و نقشي اساسي در احياي امر به معروف
عمل به دستورات الهي و پياده‌سازي فرامين قرآن كريم در جامعه يكي از اهداف اوليه راه‌اندازي كانون‌هاي قرآني است و امر به معروف و نهي از منكر در حقيقت نخستين وظيفه ديني هر فرد مسلماني در زندگي اجتماعي محسوب مي‌شود.
نماينده ولي‌فقيه در استان و امام جمعه سمنان در اين زمينه، امر به معروف و نهي از منكر را جهاد زباني خواند و گفت: مومن هميشه با سلاح جهاد نمي‌كند بلكه جهاد زباني و هدايت انسان‌ها يكي از مهم‌ترين نمونه‌هاي جهاد در راه خداست كه بايد همواره استمرار داشته باشد و كانون‌هاي قرآني و تشكل‌هاي مذهبي نقشي اساسي در نهادينه كردن اين فرهنگ دارند.
سيدمحمد شاهچراغي اظهار داشت: گرچه ممكن است جهاد با سلاح موقتي باشد، اما جهاد از طريق زبان و گفتار امري است كه هميشه در زندگي انسان نمود دارد و هيچگاه پايان نمي‌پذيرد.
شاهچراغي ترويج فريضه امر به معروف و نهي از منكر را وظيفه تك تك افراد جامعه دانست و با تاكيد بر ضرورت توجه به آسيب‌هاي اين فريضه اضافه كرد: امر به معروف و نهي از منكر آسيب‌ها و روش‌هايي دارد كه بسيار ظريف و حساس است و در فعاليت‌ها بايد به آن توجه كرد.
وي آشنا نبودن آمران به معروف با شيوه‌هاي كار را يكي از مهم‌ترين آسيب‌هاي اجراي اين فريضه عنوان كرد و افزود: بهترين راه براي امر به معروف و نهي از منكر، روش قرآن و حركت براساس معيارهاي نرم و طبيبانه اسلام است.
امام جمعه سمنان برخورد خشونت‌آميز را از ديگر آسيب‌هاي اجراي غلط امر به معروف و نهي از منكر دانست و تاكيد كرد: اجراي اين فريضه بايد از خانه و خانواده‌ها آغاز و به تدريج به جامعه كشانده شود.
امام جمعه مهديشهر نيز مهندسي فرهنگي منطقه را از وظايف اصلي كانون‌هاي فرهنگي مساجد دانست و افزود: كانون‌هاي فرهنگي مساجد در مقابله با تهاجم فرهنگي و ناتوي فرهنگي دشمنان نقشي محوري دارند.
محمد باراني گفت: در اين راستا بايد به مسئله صميمي كردن جوانان با انقلاب اسلامي در فعاليت‌هاي فرهنگي توجه شود.
باراني عبادت را منحصر به اقامه نماز و روزه گرفتن ندانست و گفت: اگر كسي به كارهاي خود جهت الهي بدهد و براي خدا كار كند، عبادت كرده است.
امام جمعه مهديشهر با اشاره به شكل‌گيري شخصيت انسان در دوران جواني گفت: كسب علم و معرفت كه همان شناخت مسائل ديني و امام‌شناسي است، مي‌تواند پايه و اساس شخصيتي جوان را مستحكم و استوار كند.
وي افزود: قوه عاقله انسان هرچه داراي معرفت يقيني بيشتري باشد، داراي كمال برتري خواهد بود چراكه منشا معرفت‌جويي انسان كمال‌خواهي است.
امام جمعه مهديشهر انحطاط اخلاقي جوامع را در برهه كنوني نگران‌كننده خواند و گفت: قران كريم نجات‌دهنده جامعه فعلي جهان است.
باراني افزود: بسياري از جوامع در جهان به خصوص در غرب و اروپا به شدت گرفتار انحطاط اخلاقي شده‌اند و در اين بين، فقط كتاب الهي است كه مي‌تواند به ملت‌ها كمك كند.
وي تصريح كرد: هنگامي كه هدايت الهي در عمل به سراغ انسان مي‌آيد، فرد عاشق حضرت حق مي‌شود و توجه به اعمال نيك زمينه‌هاي لازم را براي اقدام به اعمال نيكوتر فراهم مي‌كند.
امام جمعه مهديشهر با بيان اينكه انسان‌ها خود زمينه‌هاي هدايت را فراهم مي‌كنند، تصريح كرد: جامعه امروز از نظر اخلاق به شدت دچار افول شده و تنها راه نجات آن تمسك به قرآن كريم است.
باراني ادامه داد: جامعه كنوني هر لحظه در حال ريزش عقيدتي است و تا زماني كه اين مشكلات وجود دارد بايد به قرآن كريم چنگ زد.
وي تار و پود قرآن را الهي و متبرك خواند و گفت: بايد ريسمان هدايت الهي را بگيريم و در عالم ملكوت بالا برويم و در حقيقت اين قرآن است كه مي‌تواند بشر را پيشرفت دهد.

*موفقيت كانون‌هاي مساجد در سمنان
در بررسي لزوم جذب جوانان و نوجوانان به مساجد و پايگاه‌هاي ديني مي‌توان گفت كه كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد در اين زمينه تا حدود زيادي موفق عمل كردند و توفيقاتي نيز داشتند.
دبير كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد استان سمنان در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به لزوم مقابله با تهاجم فرهنگي دشمنان نظام و اسلام گفت: 30 سال است كه از شبيخون فرهنگي در كشور صحبت مي‌شود و مراكز مختلف فرهنگي برنامه‌هايي را براي مقابله با توطئه‌هاي دشمنان اجرا مي‌كنند، اما هيچگاه به اثرگذاري اين برنامه‌ها توجهي نشده است.
محمدرضا كلامي افزود: بيشتر برنامه‌هاي مقابله با تهاجم فرهنگي در كشور ماهيت دفاعي دارد و كمتر به هجوم و حمله فرهنگي توجه شده است.
وي تصريح كرد: امروز وقت آن رسيده است كه به جنبه‌هاي تهاجم فرهنگي ايران به كشورهاي غربي نيز توجه شود چراكه در منظر كارشناسان، حمله بهترين دفاع است.
دبير كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد استان سمنان با بيان اينكه در برهه كنوني هجمه سنگين غربي‌ها را بر ارزش‌هاي كشورمان شاهد هستيم، اضافه كرد: امروز بايد تجاوزگر را با شيوه‌هاي خودشان برانيم و در برهه كنوني درنظر غربي‌ها، جنگ نظامي به مبارزه حرفه‌اي، عقيدتي و فرهنگي تبديل شده است.
كلامي گفت: نظريه‌پردازان جهان غرب به اين نتيجه رسيده‌اند كه با موشك فقط مي‌توان سرزمين‌ها را تسخير كرد و احاطه بر قلوب انسان‌ها تنها از طريق تهاجم فرهنگي امكانپذير است.
وي با بيان اينكه فعاليت‌هاي غربي‌ها در سال‌هاي اخير تا حدود زيادي در كشورهاي شرقي نتيجه داده است، گفت: كشورهاي غربي از همه ابزارهاي خود براي نفوذ در قلب جوانان مسلمانان استفاده مي‌كنند و نبايد گذاشت تلاش‌هاي آنها بيش از اين به نتيجه برسد.
دبير كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد استان سمنان گفت: بايد مفاهيم والاي انقلابي و فرهنگ ناب ايراني و اسلامي را از طرق مختلف از جمله فعاليت‌هاي فرهنگي و پرداختن به موسيقي و هنر به كشورهاي غربي انتقال داد.
كلامي گفت: شرع مقدس اسلام براي موسيقي حدودي را مشخص كرده است و همچون غربي‌ها فراتر از اين حدود نمي‌توان مانور داد، اما بايد حقيقت‌ها را از طريق موسيقي اصيل ايراني به گوش ملت‌هاي جهان رساند.
وي با بيان اينكه نسل جوان امروز از گروه مذهبيون فاصله گرفته‌اند و اين مسئله به وضوح قابل مشاهده است، بر جذب هر چه بيشتر جوانان به مساجد و مكان‌هاي مذهبي تاكيد كرد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان نيز در گفتگو با خبرنگار فارس از آماده شدن طرح پاتك فرهنگي در اين استان به منظور مقابله با تهاجم فرهنگي غربي‌ها خبر داد.
علي مرادي افزود: ساختار اين طرح كاملا غيررسمي است و با هدف القاي فرهنگ ناب ايراني و اسلامي به مرحله اجرا درخواهد آمد.
وي تصريح كرد: در طرح پاتك فرهنگي، شش گروه از نخبه‌هاي فرهنگي استان سمنان در گروه‌هاي شعر و ادب، موسيقي، زبان انگليسي، جامعه‌شناسي، ديني و مذهبي و ابزارهاي نوين ارتباطي ساماندهي مي‌شوند و درباره نحوه انتقال فرهنگ ايراني و اسلامي به كشورهاي ديگر برنامه‌ريزي مي‌كنند.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان با بيان اينكه اين موضوع‌ها و نتايج بررسي‌هاي انجام شده بايد كاربردي باشد و به عمل برسد، ادامه داد: اعتقاد داريم امروز گوشي‌هاي تلفن همراه جاي رسانه ملي و صدا و سيما را گرفته است.
مرادي افزود: اين ابزار در برهه كنوني بسيار تاثيرگذارتر و فراگيرتر از راديو و تلويزيون است و مردم بيشتر به آن توجه دارند.

*كانون‌هاي قرآني در ماه رمضان جان تازه‌اي گرفتند
كانون‌هاي قرآني استان سمنان در ماه مبارك رمضان امسال جان تازه‌اي گرفتند و 776 روحاني براي تبليغ در روستاهاي اين استان به كانون‌هاي قرآني و مذهبي اعزام شدند.
معاون تبليغات اسلامي استان سمنان در اين باره گفت: تبليغات اسلامي استان سمنان هر ساله به مناسبت فرارسيدن ماه مبارك رمضان تعدادي مبلغ زن و مرد را به روستاها و شهرهاي تابعه اين استان اعزام مي‌كند.
حسين روحاني‌نژاد از اعزام 155مبلغ زن و 621 روحاني مرد به مناطق استان سمنان خبر داد و افزود: اين روحانيان تاپايان ماه مبارك رمضان در اين مناطق مستقر هستند.
معاون فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي استان سمنان هدف از اعزام روحاني به روستاها و شهرهاي تابعه اين استان را ارتقاي فرهنگ ديني، تبيين و تشريح مسائل ديني و مذهبي، بيان احكام و مسائل شرعي، امر به معروف و نهي از منكر ذكر كرد و گفت: روحانيان مستقر علاوه بر بيان اين مسائل، كلاس‌هاي قرآني، دوره‌هاي تفسير و نماز جماعت را نيز برگزار مي‌كنند.
روحاني‌نژاد يادآور شد: برخورد علمي، منطقي و آسيب‌شناسي دقيق مشكلات و نيز تبيين عوامل تهديدكننده هويت نسل جوان به ويژه در حوزه دين و مذهب از جمله نكاتي است كه مبلغان بايد به آن توجه كنند.
معاون فرهنگي اداره كل تبليغات اسلامي استان سمنان، آسيب‌شناسي اجتماعي را مهم‌ترين وظيفه مسئولان فرهنگي اين استان خواند و بر ضرورت پيگيري مشكلات جوانان در جامعه تاكيد كرد.
وي تصريح كرد: مسلمانان بر اين عقيده‌اند كه قرآن كريم، نور و رحمت و هدايت‌كننده به سوي خير و سعادت است و شك ندارند كه اگر تعاليم قرآن به اجرا درآيد، نقاط ضعف و نابساماني‌هاي زندگي جوامع بشري رفع خواهد شد.
روحاني‌نژاد افزود: با كمال تاسف، جهل به احكام و تعاليم قرآن و دست نيافتن بسياري از مسلمانان به اهداف واقعي و مقاصد دين اسلام، سبب شده كه افراد به اصطلاح روشنفكر اين حقيقت را كه قرآن بايد مبدا تحرك و مصدر اقدامات سازنده اجتماع باشد، را انكار و در آن ترديد كنند.
رئيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان دامغان نيز با بيان اينكه در برهه كنوني، اسلام‌گرايي در جهان روز به روز رو به افزايش است، گفت: افزود: علما و روحانيان در اوضاع كنوني كه ملل مختلف آماده پذيرش فرهنگ اسلامي هستند، وظيفه سنگيني در راستاي گسترش احكام نوراني اسلامي برعهده دارند.
غلامرضا زاهدي ماه رمضان را ماه تكميل بندگي خداوند متعال خواند و گفت: ماه رمضان، ماه رجوع به خويشتن و فطرت پاك انساني است.
رئيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان دامغان ادامه داد: در ماه مبارك رمضان، خداوند نظر لطف و عنايت خود را به امت اسلام ارزاني مي‌بخشد و آنها را مورد نوازش و رحمت و بركت خود قرار مي‌دهد.
وي مساجد را مهم‌ترين سنگر اسلام در برابر دشمنان دانست و گفت: با حفظ اين پايگاه اسلامي مي‌توان در برابر تمام تهديدهاي دشمنان ايستادگي كرد.

*توسعه فرهنگ قرآني؛ اولويت جامعه اسلامي
توسعه فرهنگ قرآني و اشاعه تعاليم ديني بايد اولويت اصلي يك جامعه اسلامي باشد تا آنجا كه استاندار سمنان مي‌گويد: قرآن كريم مهم‌ترين و بزرگ‌ترين معجزه پيامبر گرامي اسلام (ص)، چراغ راهنماي بشريت و كتاب انسان‌سازي و رفع مشكلات جامعه است.
علي عبداللهي بر استمرار برگزاري جلسه‌هاي تفسير قرآن تاكيد كرد و گفت: انقلاب اسلامي، انقلابي فرهنگي است و غني‌ترين محتواي فرهنگي در قرآن وجود دارد و مي‌تواند مبناي جامعه سالم و پر نشاط باشد.
استاندار سمنان همچنين بر ترويج قرآن‌خواني در بين كودكان، نوجوانان و جوانان تاكيد كرد و ادامه داد: تدبر بيشتر در آيه‌هاي قرآن به عنوان رهگشاي مسائل و معضلات جامعه ضروري است.
عبداللهي افزود: حركت‌هايي كه جوانان ما در عرصه‌هاي علمي به خصوص بحث انرژي هسته‌اي انجام دادند، با تمسك و توسل به قرآن بوده است.
وي توسعه نماز و نمازخواني و اشاعه فرهنگ قرآني را از جمله محورهاي مهم كاري در استان سمنان دانست كه بايد در سال جاري توسط مسئولان پيگيري شود.
معاون آموزش و نوآوري سازمان آموزش و پرورش استان سمنان نيز در همين راستا، از ارائه آموزش‌هاي قرآني در سال تحصيلي آينده در همه مراكز پيش‌دبستاني شهرستان سمنان خبر داد.
عليرضا محمودي افزود: اين مراكز امسال توسط مكتب القرآن الكريم استان سمنان زيرپوشش قرار مي‌گيرند.
وي تصريح كرد: توجه به رويكردهاي قرآني يكي از محوري‌ترين برنامه‌هاي آموزش و پرورش در سال جاري در دوره پيش‌دبستاني است.
معاون آموزش و نوآوري سازمان آموزش و پرورش استان سمنان افزود: در ابتداي اجراي اين طرح، 22 كلاس پيش‌دبستاني در استان سمنان زيرپوشش آموزش‌هاي قرآني قرار گرفته بود كه اين تعداد پارسال به 75 كلاس رسيد.

*سخن آخر ...
به هر حال با توجه به مطالب بيان شده و تلاش دولت‌هاي غربي و دشمنان اسلام براي ناكام گذاشتن دين مبين اسلام در روند صعودي خود، انتظار مي‌رود توجه به كانون‌هاي قرآني، هيئت‌هاي مذهبي و تشكل‌هاي ديني بيش از پيش ارتقا و اعتبارات بيشتري در اين بخش اختصاص يابد.
...............................................
گزارش از: مرتضي مزيناني‌صفابين
خبرنگار فارس در استان سمنان
...............................................
انتهاي پيام/ش
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن