تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 1 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812029294




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به كانون‌هاي قرآني در بهار قرآن ـ 9 گزارش فارس از وضعيت كانون‌هاي قرآني اصفهان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهي به كانون‌هاي قرآني در بهار قرآن ـ 9 گزارش فارس از وضعيت كانون‌هاي قرآني اصفهان
خبرگزاري فارس: اگر چه اقدامات و آموزش‌هاي قرآن و علوم قرآني به تنهايي موجب رشد و تعالي جوامع متمسك به آن خواهد شد، اما يكپارچگي و فعاليت‌هايي همگون و در يك راستا، موجب شكوفايي و به ثمر نشستن آن در جامعه و از سوي ديگر موازي كاري و چند دستگي موسسات يا مراكز قرآني موجب بروز آثاري ظاهري و كوتاه مدت خواهد شد.


به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، نبود همكاري و هماهنگي مسئولان نهادهاي مختلف، مراكز و موسسات دولتي يا خصوصي آموزش قرآن در اصفهان سبب شده تا هر يك از اين نهادها به دور از فضاي همكاري و هماهنگي با يكديگر، فرصت بهره گيري از يك نيرو و فضاي قرآني واحد در سطح شهر بي‌بهره شوند و اغلب با اقداماتي تكراري و كوتاه مدت، بدون هماهنگي و ياري جستن از ديگر نهادها، فرصت‌هاي ارزشمند زيادي را از دست بدهند.
كارشناس مسئول امور قرآني سازمان تبليغات اسلامي اصفهان در اين مورد اظهار داشت: چند دستگي‌ها و موازي كاري‌هاي دستگاه‌هاي مرتبط با مسائل و امور قرآني، ايجاد و بكارگيري سبك‌ها و روش‌هاي مختلف، موجب از بين رفتن اتحاد، انسجام و يكپارچگي فعاليت‌ها و فضاسازي‌هاي قرآني در سطح شهر شده است.
حميد اصلاني با تأكيد بر هماهنگ سازي فعاليت‌ها و اقدامات دستگاه‌هاي قرآني و مرتبط با قرآن تصريح كرد: فضاي ناهمگون و ناهماهنگ در مسائل قرآني، تنها با تشكيل و تأسيس يك نهاد منسجم و متخصص در زمينه امور قرآني يكسان و هماهنگ خواهد شد.
وي افزود: تشكيل شوراي قرآن كه چندي است در دستور كار دولت و نهادهاي تصميم گير در زمينه امور قرآني كشور قرار گرفته است، يكي از مهم ترين و موثرترين اقدامات دولت به منظور همگون سازي اين فعاليت‌ها بوده است.
وي تصريح كرد: با تشكيل اين شورا به عنوان نهادي متخصص و واحد براي اجراي فعاليت‌هاي قرآني در سطح كشور، فعاليت‌هاي قرآني نا‌متوازن برخي ادارات همچون ادارات ارشاد، اوقاف و موسسات دارالقرآن، مهد قرآن، ثامن الائمه، جامعه القرآن و ديگر موسسات خصوصي، به صورت يك پارچه و مطلوبتر برگزار خواهد شد.
اما در اين ميان، فضاي زيباي قرآني به راه افتاده در قالب طرح‌ها و برنامه‌هاي مختلف و متعدد نهادهاي مسئول در زمينه آموزش قرآن در سطح شهر و محافل ديني و مذهبي مردم در مساجد و منازل كه خود نوعي نمايش واگذاري امور ديني به مردم بوده قابل رويت و مشاهده است.
كارشناس مسئول امور قرآني سازمان تبليغات اسلامي اصفهان با تأكيد بر وجود چنين فضايي در سطح شهر از ارائه 295 سهميه در قالب طرح نهضت قرآن آموزي به موسسات، مراكز قرآني و خانه‌هاي قرآن آموزي روستايي خبرداد و اظهار داشت: طرح عمومي نهضت قرآن آموزي با هدف آموزش روخواني، روانخواني و مفاهيم قرآن، در سطوح مختلف، در موسسات و مراكز و خانه‌هاي روستايي وابسته به سازمان تبليغات اسلامي برگزار مي‌شود.
وي افزود: بيش از يك هزار كلاس آموزش روخواني، روانخواني و مفاهيم قرآن در مراكز و موسسات قرآني وابسته به سازمان نبليغات اسلامي در حال فعاليت هستند كه با ارائه اين سهميه به آنان، هزينه‌هاي صرف شده پس از برگزاري و اتمام اين كلاس‌ها و دوره‌ها، با ارائه گزارش كار مكتوب و تصويري اين موسسات، به آنها باز گردانده خواهد شد.
وي همچنين از اجراي تخصصي طرح‌هاي آموزش تفسير، مفاهيم در سطوح 2،3 و 4، آموزش قرائت قرآن كريم و حفظ تخصصي آن در موسسات وابسته به اين سازمان خبر داد و گفت: اجراي اين طرح‌ها كه در سطوح تخصصي و بالا برگزار مي‌شود، به موسسات و مراكز واجد شرايط و فعال واگذار خواهد شد.
اصلاني با اشاره به نظارت سازمان تبليغات اسلامي بر سطح كيفي آموزش قرآن در موسسات و مراكز آموزش امور قرآني افزود: با توجه به اهميت و ضرورت نظارت دقيق بر سطح كيفي آموزش قرآن در موسسات و نهادهاي آموزشي، اين سازمان در 3 مرحله بر اجرا و سطح كيفي آموزش امور قرآني، نظارت مستمري دارد.
وي تصريح كرد: نظارت سازمان تبليغات اسلامي استان بر روند اجراي امور قرآني در موسسات و مراكز مختلف در دو مرحله مستقيم و غيرمستقيم برگزار مي‌شود كه بخشي از نظارت غير مستقيم اين سازمان در قالب نظارت نامحسوس و مستمر و بخشي ديگر نيز بازرسان و كارشناسان مسائل قرآني هستند كه از تهران به بازرسي از فعاليت‌هاي اين مراكز مي پردازند.
كارشناس مسئول امور قرآني سازمان تبليغات اسلامي اصفهان با اشاره به استقبال فراوان مردم از فعاليت‌ها و كلاس‌هاي آموزش قرآن در شهرستان‌ها افزود: با تشكيل مراكز قرآني در شهر اصفهان، نيازهاي مبرم و مهمي مبني بر تأسيس چنين مراكزي در شهرستان‌هاي استان نيز احساس مي‌شد كه با انجام تدابير لازم، موسسات قرآني شهرستاني نيز تاسيس و راه اندازي شد.
وي تصريح كرد: با اعلام درخواست‌هاي بسيار مردم مناطق روستايي حومه شهر اصفهان مبني بر تاسيس مراكز قرآني و كلاس هاي آموزش قرآن، بر اساس دستورالعمل ها و زمينه هاي مستعد مردم مناطق روستاها، بيش از 200 خانه قرآن روستايي تاسيس و راه اندازي شد كه خوشبختانه اين مراكز با استقبال فراواني نيز روبرو شده‌اند.
اصلاني با اشاره به سياست دولت مبني بر واگذاري فعاليت‌هاي قرآني به مردم، تصريح كرد: با اجراي اين سياست در زمينه فعاليت‌هاي قرآني، استقبال مردم و به ويژه جوانان از كلاس‌هاي آموزش قرآن موسسات و مراكز قرآني مختلف نيز افزايش و رونق يافته است.
اما آنچه كه مهم و ضروري است برنامه ريزي منسجم دستگاه‌هاي مربوطه و ساماندهي حضور نسل سوم براي ورود در محافل ديني و قرآني است كه برخي از اقدامات نو و بديع بعضي از موسسات و مراكز آموزشي قرآني نيز بر روي اين موضوع معطوف و متمركز شده است.
كارشناس مسئول امور قرآني سازمان تبليغات اسلامي اصفهان با تأكيد بر اهميت بكارگيري راهكارهاي ويژه جذب جوانان و آشنايي آنان با مسائل و فعاليت‌هاي قرآني اظهار داشت: برگزاري اردوهاي آموزشي، تفريحي متعلمان نمونه مراكز قرآني، تشويق مستمر و مطلوب آنان، انتخاب موسسات برتر آموزش امور قرآني، صدور گواهينامه‌هاي پايان دوره معتبر به متعلمان فارغ التحصيلي قرآني مراكز و موسسات آموزش قرآني، برگزاري مسابقات در شش ماهه اول و دوم سال در مراكز و موسسات مختلف و جذب طرح‌ها و ايده‌هاي نو و مناسب در زمينه قرآن و آموزش قرآني و تكريم از ايده پردازان آن از مهم‌ترين اقدامات سازمان تبليغات اسلامي استان در زمينه جذب جوانان با راهكارهاي مطلوب و مناسب بوده است.
اگرچه اقدامات و فعاليت‌هاي قرآني و آموزش قرآن و علوم آن به افراد كاري پسنديده و با ارزش است، اما نيازمند سرمايه گذاري و توجه كافي براي تامين بودجه و نيازهاي موسسات در اين بخش است، كه متاسفانه اين موضوع در سياست‌هاي كلان و برنامه‌هاي بودجه كه در مجلس شوراي اسلامي نيز تاييد و تصويب شده، مورد غفلت واقع مي شود و اغلب ديده شده كه نبود بودجه و هزينه‌هاي كافي باعث ايجاد فشار و محدوديت بر اين اقدامات شده است.
اصلاني نيز با انتقاد از ناچيز بودن بودجه اختصاص داده شده به سازمان تبليغات اسلامي افزود: اين سازمان با شناسايي مراكز و موسسات واجد شرايط و مستعد در زمينه آموزش قرآن به عموم مردم، در زمينه ارائه مجوز و سهميه‌هاي مختلف، حمايت‌هاي مالي و تامين برخي از هزينه‌هاي كلاس‌هاي آموزشي اين موسسات، حمايت‌ها و اقدامات مهم و موثري انجام داده است.
رئيس موسسه جامعه القرآن اصفهان كه يكي از موسسات خصوصي آموزش قرآن و امور قرآني در اين استان است، با اشاره به فعاليت‌هاي تخصصي اين موسسه اظهار داشت: نبود فضاي آموزشي كافي و مناسب به منظور آموزش تخصصي و هر چه بهتر قرآن به علاقمندان، مهم ترين مشكل و معظل موسسات خصوصي آموزش قرآن است.
بتول شهشهاني پور افزود: نبود حمايت هاي مادي و معنوي و پشتيباني نكردن از موسسات خصوصي، موجب دشوار شدن تاسيس و ايجاد چنين موسسه‌هايي شده است.
وي تصريح كرد: بخش عمده‌اي از هزينه‌هاي اين موسسه به دليل نبود حمايت‌هاي مادي كافي و مناسب نهادهاي دولتي و غيردولتي از شهريه هاي دانش آموزان تهيه و جبران مي شود.
وي اظهار داشت: موسسات خصوصي آموزش قرآن نيازمند حمايت هاي مادي و معنوي نهادهاي مختلف هستند و تنها علاقه به ايجاد و تشكيل چنين موسساتي، راهگشا و مفيد نخواهد بود.
وي با اشاره به نحوه فعاليت موسسه جامعه القرآن اصفهان و تاكيد بر لزوم تمركز فعاليت هاي موسسات بر تخصصي شدن آموزش هاي قرآني، تصريح كرد: موسسه جامعه القرآن اصفهان با تمركز فعاليت هاي خود بر آموزش و حفظ تخصصي قرآن كريم و با شركت بيش از دو هزار نفر در كلاس‌هاي آموزشي اين موسسه، جايگاه بسيار مناسبي در ميان مخاطبان خود به دست آورده است.
شهشهاني پور افزود: روش آموزش قرآن و علوم قرآني، خود، عامل بسيار مهمي در رشد و يا توقف روند رو به رشد آموزش قرآن و علوم قرآني در جامعه خواهد شد.
وي اظهار داشت: مهم‌ترين راهكار جامعه القرآن اصفهان به منظور جذب جوانان، آشنايي آنان با ابعاد و زواياي آشكار و پنهان قرآن بوده است.
وي تصريح كرد: جاذبه‌ها و كشش‌هاي قرآن امروزه مهم ترين راهكار جذب جوان است كه براي دستيابي به اين هدف بايد آنان را با ابعاد قرآن آشنا كرد.
وي به برگزاري بيش از 100 نوع كلاس آموزش امور قرآني در اين موسسه اشاره كرد و گفت: ايجاد تنوع و وجود فضاي آموزشي متنوع در اين موسسه موجب شده تا از هر قشر و گروهي از جمله معلمان، پزشكان، دانشجويان و دانش آموزان بتوانند در اين كلاس ها شركت كردده و از امكانات و شرايط آموزشي آنان استفاده كنند.
رئيس موسسه جامعه القرآن اصفهان علاقه، پشتكار و نظم را سه عامل مهم در رشد و پيشرفت علاقمندان به يادگيري مسائل قرآني دانست و تصريح كرد: گاهي نيز به دليل كمبود يكي از اين عوامل، عوامل ديگر جبران كننده و جايگزين آن خواهند شد.
شهشهاني پور اظهار داشت: بخش عمده فراخوان شركت در اين كلاس‌ها، از طريق نقل به نقل شدن و جذب افراد توسط دانش آموزان اين موسسه صورت مي‌گيرد و بخش ديگري نيز از طريق تبليغات و فراخوان‌هاي عمومي انجام مي‌شود.
فاطمه توكلي كه خود از اساتيد آموزش قرآن در موسسات قرآني اصفهان است، علت اصلي استقبال مردم و به ويژه جوانان از كلاس‌هاي آموزش قرآن را انس گرفتن و مانوس شدن آنان با قرآن دانست و افزود: جوانان علاقه مند به برقراري ارتباطي نزديك و مانوس با قرآن از مهم ترين و شاخص‌ترين قرآن پژوهان و دانش آموزان شركت كننده در موسسات آموزشي قرآن كريم هستند.
وي تصريح كرد: ارائه تفسير به همراه حفظ آيات در كلاس‌هاي حفظ قرآن كريم از عواملي است كه اغلب با استقبال شركت كنندگان در اين كلاس‌ها رو به رو مي‌شود.
وي با اشاره به استقبال مردم و جوانان از كلاس‌هاي آموزش قرآن و علوم قرآني اظهار داشت: اگر چه در تمامي دوره هاي سال با استقبال عموم مردم روبه رو هستيم، اما استقبال و آمار شركت آنان در فصل تابستان بسيار مهم قابل توجه است.
وي شرايط محيط و فضاي آموزشي و بهره گيري از مربيان برگزيده را از عوامل مهم استقبال مردم از موسسات تخصصي آموزش قرآن كريم دانست.
به نظر مي‌رسد مراكز و موسسات آموزشي قرآن كريم و علوم قرآني بيش از هر چيز نيازمند نهادي صريح و متخصص در زمينه آموزش قرآن و علوم قرآني است تا فعاليت‌هاي اين موسسات را در اين بخش كنترل، هدايت و نظارت كند و نبود آن موجب ايجاد برخي نارسايي‌ها خواهد شد.
وجود و بكارگيري افراد متخصص در اين مراكز از ديگر نيازهاي روز اين موسسات بوده كه بي‌توجهي به اين مهم، فاصله گيري علاقمندان تحصيلكرده و يا متخصص از آموزش علوم قرآني را در پي خواهد داشت.
اما استان اصفهان به دليل داشتن شرايط و فضاهاي معنوي بسياري كه در كالبد خود نهفته است، استعدادهاي بسياري در زمينه قرآن و علوم قرآني داشته كه بروز برخي از آنها در طول تاريخ خود گواهي بر اين مدعا است، و نياز به برخي اقدامات كارشناسي شده و سنجيده در اين زمينه دارد.
گزارش از احسان طاهري
انتهاي پيام/ب
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن