تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 30 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807284855




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به ساختار حكومتي در ژاپن


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به ساختار حكومتي در ژاپن
توكيو - ژاپن تا پيش از جنگ جهاني دوم بر محور رهبري يك فرد اداره مي شد كه نام او امپراتور بود و به همين دليل فرمان امپراتور بالاترين فرمان بود، اما پس از شكست در جنگ جهاني دوم ساختار حاكميت در اين كشورتغيير يافت و شكل مردم سالارانه به خود گرفت.


امروزه هر چند ژاپن هنوز هم يك كشور داراي نظام امپراتوري است، اما نقش امپراتور يك نقش نمادين بوده و قانون اساسي اين كشور به او هيچگونه قدرت اجرايي نداده است.
"اكي هيتو" امپراتور كنوني ژاپن كه بنيانگذار سلسله "هئيسئي" در اين كشور است، نمادي از وحدت ملي بوده و ديدگاه ها و حركت هاي او در سياست كشور هيچ بازتابي ندارد.
حاكميت سياسي در ژاپن بر محور احزاب مي چرخد و اين احزاب در جريان رقابت هاي صلح آميز سياسي با يكديگر و به دست آوردن راي مستقيم مردم در جريان انتخابات آزاد، قدرت را در دست مي گيرند.
به دليل نهادينه شدن اين ساختار صلح آميز، بر خلاف تاريخ گذشته ژاپن، دولت ها بدون خونريزي و به صورت صلح آميز تغيير مي يابند و نتيجه انتخابات آزاد حرف نهايي را مي زند.
احزاب سياسي در ژاپن براي گرفتن قدرت بايد حتما اكثريت كرسي ها در مجلس 480 نفري نمايندگان را به دست آورند و براي استوار نگه داشتن ساختار خود به برخورداري از اكثريت در مجلس 242 نفري مشاوران اين كشور را نيز نياز دارند.
هم اكنون بالاترين قدرت اجرايي در ژاپن را نخست وزير دارد كه از ميان نمايندگان مجلس منتخب مردم برگزيده مي شود.
نخست وزير ژاپن به طور معمول رهبر حزب حاكم است كه پس از پيروزي در انتخابات درون حزبي سمت رهبري را به دست گرفت و پس از آن از سوي حزب حاكم براي گرفتن راي اعتماد و نشستن بر كرسي نخست وزيري به مجلس نمايندگان معرفي مي شود.
نخست وزير در ژاپن پس از گرفتن سكان زمامداري كشور اقدام به تعيين كابينه مي كند كه از 17 وزير تشكيل مي شود و بيشتر آنها را نمايندگان مجلس و سياستمداران تشكيل مي دهند و در برخي موارد نخست وزيران ژاپن اقدام به انتخاب يك يا دو وزير كابينه خود از بخش خصوصي مي كنند.
وزيران كابينه دولت ژاپن نيازي به گرفتن راي اعتماد از مجلس ندارند، اما خود نخست وزير بايد از مجلس نمايندگان ژاپن راي اعتماد بگيرد و از سوي ديگر مي تواند از سوي اين مجلس استيضاح نيز شود .
به دليل اين كه نخست وزير رهبر حزب حاكم است و اين حزب در انتخابات مجلس نمايندگان نيز بيشترين كرسي را به دست آورده، در عمل اين اتفاق كمتر رخ مي دهد كه مجلس نمايندگان به نامزد نخست وزير حزب حاكم راي اعتماد ندهد و يا او را به دليلي استيضاح كند .
ژاپن داراي دو مجلس نمايندگان و مشاوران است كه دوره مجلس نمايندگان چهار ساله و دوره مجلس مشاوران شش ساله است.
براساس قانون اساسي ژاپن، هر چند اختيارات مجلس مشاوران به اندازه مجلس نمايندگان نيست، اما اين مجلس نقش يك ناظر بر مجلس نمايندگان را داشته و به همين دليل در روند طبيعي، لوايح براي قانون شدن بايد به تصويب هر دو مجلس برسد.
از سوي ديگر قانون اساسي ژاپن به مجلس نمايندگان اين امتياز را داده كه در دو مورد تعيين نخست وزير و تصويب بودجه، تصميم مجلس نمايندگان در نهايت بر مجلس مشاوران در اولويت قرار گيرد.
اين موضوع بدين معني است كه اگربيش از نيمي از نمايندگان مجلس نمايندگان به نامزد نخست وزيري راي اعتماد دهند، با وجود مخالفت مجلس مشاوران نيز اين نامزد مي تواند بر كرسي نخست وزيري بنشيند.
قانون اساسي ژاپن در مورد لوايح معمولي نيز به مجلس نمايندگان اين امتياز را داده كه لايحه اي كه در اين مجلس به تصويب رسيده، اما مجلس مشاوران آن را رد كرده را دوباره به مجلس نمايندگان بازگردانده و با دو سوم از آراي نمايندگان به تصويب برساند.
يكي از ويژگي هاي اختيارات نخست وزير در ژاپن اين است كه قانون به او اجازه انحلال مجلس نمايندگان با هدف برگزاري انتخابات زودرس سراسري را داده و به همين دليل نخست وزير هر زمان كه با مشكلات و موانع بزرگ همچون مخالفت احزاب مخالف روبرو شود، مي تواند در راستاي ساختار مردم سالارانه كشور به راي مردم مراجعه كند و با برگزاري انتخابات زودرس داوري نهايي را به عهده مردم بگذارد.
ژاپن داراي حكومت نيمه فدرال است و هر چند مسووليت كلي اداره كشور به عهده دولت مركزي گذاشته شده، اما حكومت هاي محلي نيز از اختيار فراواني برخوردار هستند و به همين دليل مي توانند برپايه قوانين محلي برخي از فعاليت هاي خود را استوار كنند .
در ژاپن هر استان و شهر و شهرستان داراي مقامي مانند يك نخست وزير هستند كه در انتخابات آزاد با راي مستقيم مردم از افراد محلي برگزيده مي شوند.
اين استان ها، شهرها و شهرستان ها براي قانون گذاري هر كدام داراي مجلس و شوراي محلي نيز هستند كه اعضاي آنها نيز از افراد محلي در جريان انتخابات آزاد برگزيده مي شوند.
از اين رو دولت مركزي نمي تواند در تعيين سران دولت هاي محلي دخالتي داشته باشد و همانند انتخابات مجلس، انتخابات بر محور رقابت هاي سياسي احزاب انجام مي گيرد.
بودجه دولت مركزي ژاپن به صورت عمده از طريق دريافت انواع ماليات ها از مردم و شركت ها تامين مي شود و بودجه دولت هاي محلي نيز از طريق دريافت ماليات از مردم و شركت ها و كسب يارانه هاي از خزانه كشور تامين مي گردد .
پرداخت ماليات به خزانه كشور در ژاپن يك وظيفه شهروندي است، اما دولت هاي مركزي و محلي نيز در برابر دريافت اين ماليات موظف بر ارائه خدمات رفاهي و گزارش شفاف در زمينه چگونگي استفاده از ماليات مردم هستند .
از سوي ديگر دولت ژاپن نيز به دليل دريافت ماليات از مردم، موظف است كه نظارت مردم را پذيرفته و ديدگاه هاي آنها را بر سياست بازتاب دهد .
آُساق**6**2110**280**1440**1431
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن