تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تا ده ميل اطراف قبر حسين بن على عليه‏السلام بركت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816894572




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تلاشهاي امريكا براي حل بحران مالي با رويكرد اين كشور در قبال بحران مالي اسيا تناقض دارد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: تلاشهاي امريكا براي حل بحران مالي با رويكرد اين كشور در قبال بحران مالي اسيا تناقض دارد
تهران/ واحد مركزي خبر/ اقتصادي 87/06/31
سايت اينترنتي لز افر les affaires در تحليلي درباره اوضاع اقتصادي و مالي كنوني امريكا نوشت تلاشهاي گسترده مقامات دولت امريكا براي نجات نظام مالي نابسامان اين كشور ياداوري بحراني است كه حدود يك دهه پيش اقتصاد كشورهاي اسيايي را به شدت تحت تاثير دراورد هر چند در ان زمان امريكا از مداخله دولتهاي
اسيايي و تلاشهاي انها براي حل و فصل مشكلات به وجود امده انتقاد كرد.
بانك مركزي امريكا سه شنبه گذشته به شركت بزرگ بيمه اي آي جي AIG كه در استانه ورشكستگي كامل قرار گرفته بود هشتاد و پنج ميليارد دلار كمك كرد تا بتواند از مخمصه اي كه در ان گرفتار شده بود رهايي يابد.
دولت امريكا بيم ان دارد كه ورشكستگي شركت بيمه AIG فعاليت بازارهاي مالي را كه خود با مشكلات زيادي روبرو هستند بيش از پيش مختل كند. دولت امريكا به تازگي در اقدامي كم سابقه موسسات مالي "فني مي" و "فردي مك" را كه ستون فقرات وامهاي مسكن در امريكا محسوب مي شدند تحت پوشش خود دراورد و دويست ميليارد دلار در اختيار انها قرار داد تا از ورشكستگي انان جلوگيري كند. دولت امريكا همچنين در ماه مارس نيز سي ميليارد دلار براي تسهيل خريد بانك بر استيرنز Bear Stearns اختصاص داده بود.
دولت امريكا و كنگره اين كشور اكنون تلاش ميكنند تا طرحي براي كمك به بخش مالي و نجات موسسات مالي كه دچار كمبود نقدينگي شده اند تهيه نمايند. در حال حاضر كارشناسان و فعالان اقتصادي امريكا بيشتر نگران ان هستند كه به تدريج اقتصاد اين كشور پشتوانه هاي خود را از دست بدهد و ضعيفتر شود. نگرانيها از اينده اقتصاد امريكا موجب شده است احتمال تهيه و اجراي يك طرح حمايتي ديگر در اين كشور قوت بگيرد به ويژه انكه بخش عمده اي از مسئولان حزب دموكرات امريكا از اين انديشه حمايت مي كنند.
برخي از كارشناسان اقتصادي بر اين عقيده اند كه اقدامات و تلاشهاي دولت جرج بوش رئيس جمهور امريكا براي حل و فصل مشكلاتي كه در نظام مالي و پولي اين كشور به وجود امده است با رويكردي كه واشنگتن و صندوق بين المللي پول در بحران مالي اسيا در فاصله سالهاي هزار و نهصد و نود و هفت و هزار و نهصد و نود و هشت اتخاذ كرده بودند تناقض دارد. امريكا و صندوق بين المللي پول در ان زمان نه تنها براي كمك به اقتصاد كشورهاي اسيايي گامي برنداشتند بلكه از دولتهاي اين كشورها خواستند نهادهاي مالي در استانه ورشكستگي را به حال خود رها كنند تا خود به خود از بين بروند.
بانك مركزي امريكا و وزارت خزانه داري اين كشور با درس گرفتن از وضع نابساماني كه اقتصاد كشورهاي اسيايي در زمان بحران مالي اين قاره در يك دهه پيش پيدا كرد، به سرعت تدابير گسترده اي را براي مهار بحران كنوني نظام مالي اين كشور اتخاذ كرده و بانكهاي ايالتي نيز مبالغ قابل توجهي از نقدينگي وارد بازارهاي مالي كرده اند.
راگورام راجان Raghuram Rajan رئيس گروه اقتصاد دانان صندوق بين المللي پول در فاصله سالهاي دو هزار و سه تا دو هزار و شش در اين باره مي گويد تصور مي كنم برخي از بازيگران عرصه سياسي و اقتصادي امريكا در زمان بحران اقتصادي اسيا كه اشكارا با تلاش و اقدامات دولتهاي اسيايي براي حل و فصل بحران پولي منطقه مخالفت مي كردند،‌ امروز
از مداخله دولت امريكا براي برطرف كردن بحراني كه فعاليتهاي نظام مالي اين كشور را مختل كرده است حمايت مي كنند.
اين مسئول پيشين صندوق بين المللي پول كه اكنون در دانشگاه شيكاگو در ايالت ايلينويز در شمال امريكا تدريس مي كند افزود تنها زماني مي توانيم مشكلات و دردهاي ديگران را درك كنيم كه خودمان به ان دردها و مشكلات دچار شويم.
وي افزود خيلي ساده است كه بگوييم نظام مالي و پولي را به حال خود بگذاريم و كاري نكنيم تا بار ديگر تعادلش را باز يابد اما زمانيكه بزرگ ترين بانكها،‌ موسسات و نهادهاي مالي يك كشور در استانه فروپاشي قرار مي گيرند كاملا طبيعي است كه دولت ان كشور وارد معركه شود و بگويد كه نمي توانيم و نبايد اجازه دهيم كه اوضاع از اين كه هست بدتر شود.
يونگ شول پارك Yung Chul Park اقتصاد دان كره اي كه در زمان بحران اقتصادي اسيا در مذاكرات كشورهاي اسيايي با صندوق بين المللي پول شركت كرده است،‌ پنجشنبه گذشته در مقاله اي كه در روزنامه نيويورك تايمز منتشر شد ضمن انتقاد از رويكرد متفاوت و متناقضي كه دولت امريكا در مقابله با بحران مالي اين كشور در پيش گرفته است، ياداوري كرد در زمانيكه بحران نظام مالي و پولي اسيا را فلج كرده بود صندوق بين المللي پول بيست ميليارد دلار در اختيار دولت كره جنوبي قرار داد تا بر بحران مالي اسيا فائق بيايد اما مشروط به اينكه مقامات سئول براي كمك به بانكها، موسسات و شركتهاي مالي در استانه ورشكستگي كاري انجام ندهند تا از بين بروند.
اين اقتصاددان كره اي كه در حال حاضر در دانشگاه سئول تدريس مي كند خاطر نشان كرد هر چند بحراني كه اكنون امريكا با ان روبرو شده است از چند لحاظ به ويژه جهاني بودن ان با بحران مالي اسيا كه منطقه اي بود تفاوت هايي دارد اما دولت امريكا اين بار يك سناريو كاملا متفاوتي را دنبال مي كند.
اين كارشناس كره اي تصريح كرد بر خلاف بحران امريكا كه از بازار غير منقول اين كشور اغاز شد و به ديگر بخشها سرايت كرد،‌ بحران مالي اسيا در ان زمان با كاهش ناگهاني ارزش پول چند كشور منطقه اغاز شد چرا كه بانكها و موسسات مالي بزرگ اين كشورها مبالغ هنگفتي در قالب ارزهاي خارجي براي اجراي پروژه هاي بزرگ هزينه كرده بودند.
بحران مالي امريكا ابتدا تحت تاثير مشكلات موجود در بانكها و موسساتي به وجود امد كه وامهاي رهني در اختيار مشتريان خود قرار مي دهند اما اثار و پيامدهاي ان به ديگر بخشهاي اقتصادي اين كشور و حتي ديگر كشورها نيز سرايت كرد به گونه اي كه اثار اين بحران اكنون در نظام مالي جهان نيز به راحتي قابل مشاهده است و نه تنها امريكا بلكه برخي از كشورهاي اروپايي و اسيايي نيز بايد بهاي انرا بپردازند.
در زمان بحران مالي اسيا،‌كشورهايي مانند اندونزي،‌ تايلند و كره جنوبي از ذخاير ارزي خود استفاده كردند تا پس از بي اعتمادي و فرار سرمايه گذاران، از نظام پولي رايج در كشورهاي خود حمايت كنند. اين كشورها توانستند با استفاده از منابع مالي عمومي، نقدينگي لازم براي نظام مالي و پولي خود را تامين كنند.
با اين وجود برخي از تحليلگران امور مالي بر اين عقيده اند كه حتي در زمان بحران مالي اسيا،‌ امريكا با مداخله و تلاشهاي دولت براي حل و فصل بحران كاملا مخالف نبود.
براد سيتسر Brad Setser كه در زمان بحران مالي اسيا در وزارت خزانه داري امريكا فعاليت مي كرد مي گويد هر چند در ان زمان مقامات دولت امريكا و مسئولان صندوق بين المللي پول درباره بهترين شيوه براي رفع مشكلات مالي بحث مي كردند اما من فكر مي كنم كه اين انديشه كه دولتها نبايد براي حمايت از بانكها و موسسات مالي كشورهاي خود هيچ اقدامي انجام دهند،‌ هرگز در واقعيت وجود نداشته است.
اين اقتصاددان امريكايي كه در حال حاضر در مركز هم انديشي شوراي روابط خارجي امريكا مستقر در نيويورك كار مي كند خاطر نشان كرد كمكهاي مالي صندوق بين المللي پول به كشورهاي بحران زده اسيايي كه بالغ بر يكصد ميليارد دلار مي شد، با موافقت و حمايت امريكا كه يكي از اصلي ترين اعضاي كمك كننده اين نهاد مالي بين المللي بود، صورت گرفت.
163/106
 يکشنبه 31 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن