واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: چرا دعا مي كنيم؟
تقي زاده- دعا در لغت به معني صدا زدن و به ياري طلبيدن و در اصطلاح اهل شرع، گفت وگو كردن با حق تعالي به نحوه طلب حاجت و خواست حل مشكلات از درگاه او و يا به نحوه مناجات و ياد صفات جلال و جمال ذات اقدس اوست.
در موارد زيادي از قرآن و كلام اهل بيت به رجحان و مطلوبيت دعا توجه داده شده و توصيه هاي اكيدي درباره آن وارد گشته است كه برخي از آن ها را در اين جا مي آوريم.
(خداي خود را با گريه و زاري و در خلوت بخوانيد چه آن كه خدا تجاوزكاران را دوست ندارد )( اعراف 55)
براي خدا نام هاي نيك است پس او را به وسيله آن ها بخوانيد و دعا كنيد (اعراف)
اي رسول من بگو به سوي من متوجه نشويد و دعا نكنيد، پروردگارم به شما اعتنا نخواهد كرد (فرقان 77)
آيا جز او كسي هست كه دعاي بيچاره و درمانده را اجابت كند و عذاب را برطرف سازد (نمل 62)
عاجزترين مردم كسي است كه در دعا كردن كوتاهي نمايد. (پيامبر اكرم)
دعا مغز و روح عبادت است، بنابراين در دعا سخت بكوشيد! چه آن كه حق تعالي از اعطا خسته نمي شود، بلكه شما از خواستن خسته مي شويد، وقتي خدا توفيق بنده خود را براي دعا فراهم نمود، علامت آن است كه درهاي رحمت را به روي او گشوده است.(پيامبر اكرم »ص«)
دعا كليد نجات است و بهترين دعا آن است كه از سينه پاك و دلي ترسناك برآيد، مناجات سبب پاكي نيت و وسيله رهايي است پس هرگاه ناراحتي ها هجوم آوردند، به خدا پناه ببريد(امام صادق »ع«)
چرا دعا؟
دعا وسيله تقرب و برقراري رابطه معنوي با خداي تعالي و توجه قلب و تعلق روح به ذات اقدس اوست.
دعا، عامل پيدايش دوستي و محبت در دل ها نسبت به خدا و دوستان او و موجب به وجود آمدن بغض و كينه نسبت به دشمنان خدا و مخالفان راه حقيقت و جانبداران باطل است.
دعا وسيله دفع آسيب ها و حوادث ناگوار، سپري محكم در برابر مصيبت ها و بلاها و گرفتاري ها، تحقق بخش شرايط قبولي اعمال و سبب شمول رحمت حق است.
دعاهاي وارده علاوه بر آن كه روشنگر حقايق و آموزنده بعضي از علوم و معارفند، انسان معتقد را به انجام آن چه كه بايد به جا آورد و ترك اعمالي كه بايد از آن ها دوري نمايد وادار مي كنند.
دعا و درخواست حاجت از خدا بر دو قسم است:
1-دعاهاي مطلق: يعني دعاكننده خواسته ها و نيازهاي خود را به زبان خود و هر شكل و بياني كه مي تواند براي خدا اظهار كند، اين قسم را دعاهاي غير وارد نامند.
2-دعاهاي ماثور: ماثور يعني الفاظ و كلمات مخصوصي كه از معصومي رسيده است .
ثواب و فضيلت دعاهاي ماثور يا وارده براي كسي كه آشنا به معناي آن ها باشد، بيش از قسم اول است و اين در صورتي است كه دعاكننده معني آن دعا را بفهمد و گر نه طلب كردن حاجت به زبان خود با توجه قلبي، بهتر از خواندن دعاهايي است كه از رو مي خوانيم اما معني آن را نمي دانيم.
گاهي هدف دعاكننده، تحصيل روابط معنوي با پروردگار، تصفيه باطن، توجه به انوار معبود و راز و نياز با محبوب است بي ترديد اين عمل مغز عبادت ها، زيباترين عمل ها و والاترين حالات معنوي انسان است و چون برايت حاصل شد غنيمت دانش!
گاهي هم دعا براي طلب حاجت دنيوي يا اخروي است، بايد توجه داشت كه دعا جانشين كوشش در عمل توسل به اسباب ظاهري نيست بلكه بايد همت گماشت و از ماوراي طبيعت استمداد جست و هيچ يك را از ديگري بي نياز نمي كند.(قسمتي از سخنان آيت الله مشكيني در باب دعا )
يکشنبه 31 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]