تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821040345




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجزا شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایران اسپورت: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجزا شد


سرمايه: مجلس براي پايان دادن به مناقشه نمايندگان بر سر عضويت كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ،ديروز به تفكيك اين كميسيون راي داد.نمايندگان در جلسه علني ديروز مجلس در ادامه بررسي طرح اصلاح آيين نامه داخلي، به دليل وسيع بودن حوزه فعاليت كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، مصوب كردند اين كميسيون به دو بخش تقسيم شود لذا با راي مجلس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به دو كميسيون دفاع، اطلاعات و امنيت ملي و كميسيون شوراها و امور داخلي تقسيم شد. اين اصلاحيه كه به پيشنهاد احمد توكلي نماينده تهران مطرح شده بود با 187 راي موافق، 26 راي مخالف و بدون راي ممتنع از مجموع 226 نماينده حاضر در جلسه به تصويب رسيد.

طبق ماده 29 آيين نامه داخلي فعلي مجلس داراي سه كميسيون خاص شامل كميسيون تحقيق، تدوين آيين نامه داخلي مجلس، اصل 90 و12 كميسيون تخصصي امنيت ملي و سياست خارجي، آموزش و تحقيقات، انرژي، عمران، برنامه و بودجه، اقتصادي، جهاد كشاورزي، صنايع و معادن، فرهنگي، اجتماعي، بهداشت و درمان و قضايي و حقوقي است كه تعداد اعضاي كميسيون تحقيق و كميسيون تدوين آيين نامه داخلي مجلس هر كدام 15نفر و ساير كميسيون هاي خاص و تخصصي بنا به تشخيص هيات رئيسه و روساي شعب داراي حداقل 19و حداكثر 23 عضو خواهند بود. به اين ترتيب با تاييد مصوبه اخير مجلس از سوي شوراي نگهبان يك كميسيون ديگر به كميسيون هاي تخصصي اضافه خواهد شد. موافقان تفكيك كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي عنوان مي كردند با توجه به فراگيري شوراها و بي ارتباط بودن موضوع امنيت ملي و سياست دفاعي با مسائل شهري و داخلي، تفكيك كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ضروري است.
در مقابل مخالفان اين تفكيك نيز معتقد بودند مسائل داخلي از مسائل دفاعي و امنيت خارجي تفكيك ناپذير است و نمي توان آن را در دو كميسيون مجزا بررسي كرد. در آغاز به كار مجلس هشتم و شروع عضوگيري كميسيون هاي تخصصي مناقشه اي بين نمايندگان برسر ورود به كميسيون هاي متبوعشان به ويژه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي شكل گرفت تاجايي كه 23 تن از نمايندگان بازمانده از ورود به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي خود وارد عمل شدند و فراكسيون امنيت ملي و سياست خارجي را موازي با كميسيون مذكور تشكيل دادند.
در نهايت امر هيات رئيسه براي پايان دادن به اين موازي كاري با قول حل اين مشكل در زمان اصلاح آيين نامه داخلي مجلس نمايندگان مذكور را راضي كرد پس از اصلاح اين مشكل به عضويت ديگر كميسيون هاي مجلس درآيند.
سرانجام ديروز مجلس رسماً حل اين مناقشه را در قالب اصلاح ماده 37 آيين نامه داخلي قرار داد و با راي نمايندگان مصوب شد كميسيون دفاع، اطلاعات و امنيت براي انجام وظايف محوله در محدوده دفاع، اطلاعات و امنيت جايگزين كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي شود. براساس اين مصوبه و الحاق يك ماده واحده به آن، كميسيون شوراها و امور داخلي كشور براي انجام وظايف محوله در محدوده سياست داخلي شوراها، امور غير عمراني شهرداري ها و ثبت احوال مطابق ضوابط اين آيين نامه تشكيل مي شود.
همچنين مجلس در مصوبه ديگري ماده 42 آيين نامه داخلي مجلس كه مربوط به وظايف كميسيون عمران بود را اصلاح كرد كه براساس آن كميسيون عمران براي انجام وظايف محوله در محدوده راه و ترابري، مسكن، عمران شهري و عمران روستايي، امور عمراني شهرداري ها و دهياري ها طبق ضوابط اين آيين نامه تشكيل مي شود.

كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تغييري نكرده است

راي موافق مجلس به تفكيك كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي واكنش مثبتي در بين نمايندگان فعلي اين كميسيون در پي نداشت چرا كه در راس اين كميسيون علاءالدين بروجردي نسبت به اين تصميم مجلس ابراز نارضايتي كرد .رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، در واكنش به مصوبه تفكيك كميسيون امنيت ملي گفت: «عنوان كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هيچ تغييري نكرده است.»بروجردي در حاشيه جلسه علني ديروز مجلس ادامه داد: «دستگاه هاي اجرايي و وزارتخانه هاي تابعه اين كميسيون دچار تغيير نشده است و همچنان وزارتخانه اطلاعات، دفاع، كشور و امور خارجه از جمله دستگاه هاي تحت نظارت كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هستند.»
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه شيوه گزينش نمايندگان در كميسيون امنيت ملي مجلس هشتم كه منجر به حذف برخي چهره هاي متقاضي عضويت در اين كميسيون شد، آيا نقشي در اين مصوبه مجلس داشته است يا خير، گفت: «به نظر مي رسد لزوم تشكيل اين كميسيون براي اين بود كه جا باز شود تا چند نفر ديگر به عضويت اين كميسيون درآيند.»
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، با بيان اين كه برخي دوستان در شوراي عالي استان ها علاقه مند به تشكيلات مجزايي در مجلس بودند، افزود: «اميدواريم كميسيون جديد در اين زمينه خدمات جديدي به آنها ارائه دهد.»
وي، در پاسخ به اين كه آيا بي تدبيري صورت گرفته در گزينش نمايندگان براي عضويت در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي كار مجلس را به اينجا كشانده است يا خير، گفت: «وقتي
48 نفر براي عضويت در يك كميسيون 23 نفره ثبت نام مي كنند، اين مشكلات هم پيش مي آيد.»

اختيارات جديد كميسيون هاي بهارستان

نمايندگان در ادامه بررسي طرح اصلاح آيين نامه داخلي مجلس با اصلاح ماده 33 آيين نامه ، وظايف و اختيارات جديدي براي كميسيون هاي تخصصي تعريف كردند. به اين ترتيب در جلسه علني ديروز مجلس بندهاي 1الي 6 و تبصره 2 از بند 7 ماده 33 آيين نامه داخلي مجلس كه مربوط به وظايف و اختيارات كميسيون هاي تخصصي است، اصلاح و وظايف و اختيارات جديدي را براي كميسيون هاي تخصصي مجلس تعريف كردند. براساس اين مصوبه، بررسي طرح و لوايح ارجاعي و گزارش آن به مجلس، رسيدگي به درخواست هاي تحقيق و تفحص، رسيدگي به سوال نمايندگان از رئيس جمهوري و وزيران، بررسي موارد ارجاعي از لوايح برنامه توسعه و بودجه سالانه و گزارش آن به كميسيون تلفيق و كسب اطلاع از كم و كيف اداره امور كشور و دريافت و بررسي گزارش هاي عملكردي و نظارتي از اجراي قوانين مربوط به دستگاه هاي ذي ربط به نمايندگي از مجلس از جمله اختيارات و وظايف كميسيون هاي تخصصي مجلس است. همچنين بر اساس اصلاحات صورت گرفته، تهيه گزارش موردي و سالانه درخصوص امور اجرايي دستگاه ها و نحوه اجراي قوانين به خصوص قانون برنامه توسعه و بودجه سالانه و ارائه نكات مثبت، منفي و نحوه اصلاح آن و تقديم گزارش به مجلس جهت قرائت در صحن علني به وظايف و اختيارات كميسيون هاي تخصصي افزوده شد.نمايندگان مقرر كردند كميسيون ها مي توانند در موارد مهم و حساس و در مواجهه با تخلفات يا
سوء مديريت با دعوت از مسوولان ذي ربط موضوع را بررسي كرده و گزارش آن را به هيات رئيسه ارائه كنند.
 پنجشنبه 28 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران اسپورت]
[مشاهده در: www.iransport.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن