تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820664279




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعلام آمادگي ايران براي فروش گاز طبيعي و خدمات فني و مهندسي به هند(2)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اعلام آمادگي ايران براي فروش گاز طبيعي و خدمات فني و مهندسي به هند(2)
دهلي نو - مدير عامل و نايب رئيس هيات مديره شركت ملي صادرات گاز ايران در ادامه مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ايرنا در دهلي نو ضمن تاكيد بر اينكه اطلاعات منتشر شده از سوي هندي ها، با هدف فراهم ساختن زمينه هايي براي سرمايه گذاران داخلي و خارجي صورت گرفته ، گفت : هند در حال تدوين آيين نامه اي براي ترغيب سرمايه گذاران است و اعلام كرده كه شركت ها مي توانند در جلب مشاركت ها سهيم باشند اما چالش اصلي اين است كه چگونه مي توان گاز را تامين كرد و به اين سرمايه گذاران تحويل داد.


سيفي افزود: به اين ترتيب بحث هايي كه اكنون براي هند مطرح شده اين است كه مثلا بعد از آنكه يك شركت ، شبكه شهري همچون بمبئي را احداث كرد، گاز را بايد از كجا تامين كند و چه كسي مسئول تامين گاز خواهد بود.
مدير عامل شركت ملي صادرات گاز ايران اظهارداشت : علاوه بر سرمايه گذاري ، مسائل مربوط به فناوري نيز مورد توجه هند قرار گرفته است . در برخي از مناطق اين كشور فناوري لازم وجود ندارد. به عنوان مثال ، فناوري هاي مربوط به "ال . ال . جي " يا فناوري احداث سريع شبكه شهري مورد توجه هندي ها است و علاقه مندند كه به آن دست پيدا كنند و به همين دليل به پيمانكاراني نيازمندند كه اين اقدام ها را به انجام برسانند.
سيفي تصريح كرد: ايران به دليل قدمت 40 ساله در شبكه شهري كه اكنون بسيار گسترده شده ، تجربه ي بسيار خوبي در اين زمينه دارد. اكنون بيش از 660 شهر و نزديك به 5 هزار و 700 روستاي ايران تحت پوشش شبكه گاز قرار دارد. همچنين نزديك به 28 هزار كيلومتر خطوط لوله فشار قوي و حدود 400 ايستگاه تقويت فشار در ايران وجود دارد.
او با اشاره به اينكه ميزان مصرف گاز داخلي ايران روزانه 500 ميليون متر مكعب است ، ادامه داد: اين حجم بالا، نشان دهنده ي قوي بودن صنعت گاز ايران به ويژه در شبكه ي شهري است .
مدير عامل شركت ملي صادرات گاز ايران تاكيد كرد كه ايران مي تواند علاوه بر فروش گاز، خدمات مهندسي و پيمانكاري را نيز به هند بفروشد و گفت : اكنون كه زمان ارزيابي شركت هاست ، پيمانكاران ايراني بايد دست به كار شوند.
سيفي همچنين به فروش تجهيزات ، مصالح و مواد اشاره كرد و افزود: در كشور ما اكثر اجزا، قطعات ، ماشين آلات و مواد مربوط به شبكه گازرساني توسط توليد كنندگان ايراني توليد مي شود كه مي توانند در هند هم فعال شوند.
او همچنين به امكان حضور ايران در صنعت خودروهاي گازسوز اشاره كرد و گفت : هر چند ايران در خصوص ايستگاه هاي گاز سوز خود با كمبود مواجه است و اكثر قراردادهاي شركت ملي گاز به اين موضوع منعطف شده ، اما نكته ي مهم اين است كه ما مي توانيم علاوه بر صادرات گاز، صدور خدمات فني داشته باشيم .
مدير عامل شركت ملي صادرات گاز ايران ادامه داد: ايران مي تواند در زمينه شبكه ايستگاه سي . ان . جي و همچنين خودرورهايي كه با اين سوخت كار مي كنند، از مشاركت هندي ها استفاده كند، كما اينكه شركت هاي هندي در ايران فعال هستند.
او سرمايه گذاري ، توسعه ميادين گازي و همچنين شراكت در ال . ان . جي را از زمينه هايي عنوان كرد كه مي تواند مورد توافق دو طرف قرار گيرد.
سيفي ضمن تاكيد بر اينكه برتري ايران نسبت به ديگر كشورها در اين صنعت به خوبي بارز است ، اظهار داشت : در مقايسه با ديگر دارندگان صنعت گاز، ايران امكانات بسيار خوبي دارد. ظرفيت توليد ما در خدمات مهندسي مواد در منطقه منحصربفرد است .
به گفته ي مدير عامل شركت ملي صادرات گاز ايران ، بعد از ايران ، پاكستان دومين شبكه بزرگ منطقه را داراست و در مقايسه با سراسر دنيا نيز شبكه شهري گازرساني ايران تنها از برخي كشورها كوچكتر است .
او دومين ويژگي ايران كه از همه ي اين موارد مهم تر به نظر مي رسد، دارا بودن گاز عنوان كرد و افزود: ايران اكنون با دارا بودن 17 درصد ذخاير گاز دنيا، فقط 3 درصد از توليد جهاني را دارد. به اين ترتيب ، ايران ظرفيت منحصر بفردي براي توليد و صادرات گاز دارد.
سيفي گفت : امروز در حالي كه ديگر كشورها تعهدات زيادي را براي خود ايجاد كرده اند، خيلي از كشورها نيز حتي محصولي براي عرضه ندارند.
وي ادامه داد: حتي برخي از كشورها با دارا بودن سهم ناچيزي از ذخاير گاز طبيعي ، ميزان توليدي فراتر از ذخاير خود دارند.
او به كشورهايي همچون اندونزي كه ذخاير آنها رو به اتمام است ، اشاره كرد و گفت : از آنجا كه اين كشور ذخاير گازي و توليدات خود را پيش فروش كرده ، اكنون در شرايطي قرار گرفته كه بايد مقداري از گاز مورد نياز خود را از خارج از كشور تامين كند.
مدير عامل شركت ملي صادرات گاز ايران مجددا تاكيد كرد كه ايران از موقعيت منحصر بفردي در تامين گاز و تامين خدمات فني و مهندسي و كالاهاي مربوط به گاز برخوردار است و افزود: اين امكانات مي تواند در هندوستان بسيار مثمرثمر باشد، اما براي اجرايي شدن ، به حركت جمعي و تصميم گيري در سطوح بالا نيازمند است .
سيفي در پاسخ به اين پرسش كه با وجود نياز شديد هند به انرژي ، تعلل اين كشور در خريد گاز از طريق خط لوله صلح چه دليلي دارد، گفت : اين سئوالي است كه دولتمردان هندوستان بايستي پاسخ دهند. من از سياست هاي آنان براي خريد گاز اطلاع ندارم اما آمار و ارقام منتشر شده از سوي شركت هاي دولتي و غيردولتي نشان دهنده ي نياز روزافزون هندي ها به گاز است .
او منبع اصلي تامين انرژي هند را ذغال سنگ عنوان كرد و گفت : نفت منبع بعدي تامين انرژي مورد نياز اين كشور است و انرژي هسته اي تنها يك درصد از سبد انرژي اين كشور را تشكيل مي دهد.
مدير عامل شركت ملي صادرات گاز ايران با اشاره به اينكه گاز طبيعي تنها 6 درصد از نياز هند به انرژي را پوشش مي دهد، افزود: برنامه ي هندي ها، رساندن ميزان گاز طبيعي مصرفي به دو برابر ميزان كنوني است . به اين ترتيب گاز جاي بخشي از مصرف نفت و گازوئيل را خواهد گرفت .
او با تاكيد بر اينكه نياز هند به گاز طبيعي به شدت در حال افزايش است و عرضه ي داخلي اين محصول كفاف نيازهاي اين كشور را نمي دهد، گفت : پيش بيني شده كه ميزان مصرف گاز طبيعي هند تا سال 2020 سه برابر شود. از سوي ديگر، نياز هند به گاز طبيعي نيز در حال افزايش است .
مدير عامل شركت ملي صادرات گاز ايران همه ي اين علايم را نشان دهنده ي نياز شديد هند به واردات گاز دانست و گفت : اين واردات جايگاهي جز ايران ندارد، چرا كه به گفته ي مقام هاي هندي ، واردات گاز از ميانمار يا تركمنستان با مشكلات زيادي همراه است .
او افزود: با توجه به اينكه مسئولان هندي بر اين موضوع تاكيد كرده اند كه واردات گاز از ايران بسيار به صرفه تر و سهل الوصول تر است ، بايد ديد كه آيا تا كنون حركت هاي هند براي واردات گاز از ايران كافي بوده ، يا اقدام هايي كه براي مذاكره با ايران انجام داده اند با اين نياز تناسب دارد.
به اعتقاد سيفي ، مقام هاي هندي مي توانند بهتر از اين عمل كنند و اگر واقع بين باشند بايد تحرك بيشتري داشته باشند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه لغو تحريم هند چقدر در بهبود وضع انرژي اين كشور موثر خواهد بود، گفت : انرژي هسته اي هم مشكلات خاص خودش را دارد.
اتفاقا در اين سمينار به عنوان نمايندگان ايران بيان كرديم كه انرژي مورد نياز كشورها با متمركز شدن روي يك انرژي تامين نمي شود. بديهي است كه بايد انرژي هاي مختلف و سبدهاي مختلفي تشكيل شود.
او افزود: هند براي افزايش سهم انرژي هسته اي از سبد توليد انرژي از يك درصد به شش درصد برنامه ريزي كرده است .
مدير عامل شركت ملي صادرات گاز ايران اظهارداشت : دستيابي به برق هسته اي به سادگي برق گازي ميسر نيست ، زيرا به زمان زيادي براي اخذ مجوزهاي بين المللي ايمني نيازمند است . همچنين به دليل حجم بزرگ سرمايه گذاري در واحد توليد برق ، زمان ساخت و اجرايي كردن پروژه ها بسيار طولاني تر است . در حالي كه گاز، منبع مطمئني است كه مي تواند به سرعت به آن دسترسي پيدا كرد.
او گفت : يك نيروگاه گازي در كمتر از سه سال به بهره برداري مي رسد، در حالي كه يك نيروگاه اتمي به حداقل 20 سال زمان نياز دارد.
مدير عامل شركت ملي صادرات گاز ايران با اعتقاد به اينكه هر كدام از اين انرژي ها جايگاه خاص خودش را دارد كه نمي توان آن را جايگزين كرد، اظهار داشت : بنابراين ، انرژي هسته اي در جاي خود مفيد است و نمي تواند جايگزين نفت و گاز شود.
او در پايان تاكيد كرد كه آمارهاي مختلف شركت ها، دانشگاه ها و مراجع مختلف هند نيز بيانگر اهميت همه ي انواع انرژي است .
آساق .اق .4.**2166**310.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن